[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:01

Ik heb hier eerder gelezen en nu een stuk bijgelezen.

Mooi dat er zoveel pp's bij komen. Wij hebben ook een pp aan huis. Op zich is het al redelijk "af" maar gek genoeg geeft dat weer wat onrust en wil ik toch weer wat nieuws of variatie erbij.

Op dit moment 2 merries met veulens en onze ruin. Ik vond het eerst best spannend dat ons veulen op de pp zou lopen, maar wat zijn ze er slim en handig mee. Shet veulen is met mama erbij gekocht.
Ze spelen veel en maken veel gebruik van de paden en de heuvels vooral :)

We willen nog wat aanplanten, dus het is weer de tijd. Er is ook 1 en ander gesneuveld helaas.......Ook omdat er nog 2 varkens lopen die ook hun aandeel hebben bij het sloopwerk.

We hadden alleen een schuilstal. Vanwege de drachtige merrie 1 stal gemaakt, maar dat werd niks, dus voor de toen 3 paarden boxen zodat ze niet alleen binnen staan. Dan konden ze uitlopen op bestraatte schuilstal en iedereen stuk paddock.

Vorige week bovenluiken gemaakt van materiaal die we hebben en helaas nu wel 's nachts op stal. Mn ene merrie heeft er veel moeite mee, maar ging gister al beter. Gelukkig is ze nog heel lief tegen haar kind.
Het is echt tijdelijk omdat we 2 veulens hebben waarvan 1 mini en de moeder mini is. En om de winter door te komen. In het voorjaar gaan we de schuilstal incl een stuk paddock aanpakken als gezamenlijk nachtverblijf.
Rond de schemer staan ze wel op hun eigen stuk met lampen erop, zodat we alles zien en ook horen. Scheelt toch weer een paar uur tot laatste ronde dat ze iig niet echt opgesloten staan.

Ik heb wel mijn mening over de wolf en ben niet heel fanatiek voor of tegen, maar wil mijn eigen dieren gewoon beschermen.
We sluiten dus rond 23uur af en om 7uur gaat het open. De laatste en eerste ronde zijn voor ons; de lege hooinetten ophalen en volle weer ophangen. Moeten we misschien ook eens over nadenken. Maar ja, de honden willen ook nog even eruit.

Gaan mensen nog bomen, struiken en planten kopen? Wat staat op jullie lijstje?

Ik heb; Linde, roos, meidoorn.

O, ja, we hebben een hoek die nu vol compost ligt. Is een hele natte hoek waar overgang grond naar aangelegd zandpad is. Ik dacht met compost wordt het hoger en dan schuin er tegenop van alles te planten, maar ik vind het zo een dode hoek, zo zonde.....

Hadden op de oude heuvel veel kruiden, maar die moest verplaatst. Zat wel aan veel eetbars te denken wat ook tegen wat schaduw kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:06

Ik wil vooral verschillende wilgensoorten plaatsen. Verder weet ik het eigenlijk nog niet. Heb nog wat meidoorn en roos staan die ik over wil planten. En misschien nog wat roos erbij.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:41

Hazelaar, wilg, meidoorn, haagbeuk, ruwe berk, zwarte bes, aalbes en kruisbes.
Komt er bij mij bij. Tussen wei en paddock plant ik een eetbare haag en de bessen en berk komen bij de pruimenbomen te staan. Daar kunnen ze als het groter groeit wel bij. Verder wil ik nog een groot stuk lavendel hebben als natuurlijke anti vlieg en omdat op die plek de zon goed schijnt.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:46

Wij hebben zwarte elzen, zomerlinde, diverse wilgsoorten, diverse berkensoorten, 2 es soorten, 2 hazelaar soorten, 2 iepsoorten, ratelpopulier, diverse soorten rozen, meidoorn, veldesdoorn, mispel, rode kornoelje, pijnboom, blauwspar, servische spar, druif, framboos, braam, een hele lijst bloemen en kruiden en we hebben een moestuin waar ze weleens een doorgeschoten krop sla, komkommers, het loof van alle bieten, soms de bieten zelf, wortels en penen van krijgen.

Ik vergeet vast nog e.e.a.

De bieten en penen wil ik ook in de wei langs de track gaan zaaien, dat is dan voor de paarden en de hazen en wie dan ook wil :=

De kardoen was hier ook enorm geliefd _O-
Ik heb denk ik een paar dagen van de plant kunnen genieten toen hij in bloei kwam:
Afbeelding
En toen:
Afbeelding
Afbeelding
Resultaat:
Afbeelding

Had ik niet verwacht, dus volgend jaar maar iets ruimer afzetten zodat niet de héle plant wordt opgegeten...

Nog op mn lijstje:
Tamme kastanje (heeft helaas vorig jaar zomer niet overleefd), haagbeuk (ditto), en nog wat meer es- spar- en berksoorten.
Ook hebben we nog wat bessen, druiven en frambozen in de moestuin die ik ga delen en binnen bereik van de paarden ga poten.

Komen jullie ook altijd zoveel tijd en plek tekort 8)7

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:48

Tijd, plek, geld en energie... :o

Ik heb een redelijk vergelijkbare lijst denk ik. Plus een heleboel waar de paarden niet bij kunnen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:48

Je hebt iig wel de dader op camera, SafeHaven :')

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:57

Edit:

We hebben ook vlierbes rondom de stal, ik heb weleens gelezen dat paarden het mogen eten maar dat heb ik ze werkelijk nog nooit zien doen.
Afbeelding

Het is wel geweldig voor extra koelte in de stal en het is hun favoriete schuurmateriaal. Ook banjeren ze er graag doorheen/tussendoor/onderdoor als de muggen irriteren.

Maar eten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:58

Oh dat deden ze bij mij vorig jaar met de zonnebloemen _O-
Dit jaar hebben ze daar weer niet aan gezeten, terwijl ze er wel bij konden.

Ik wil van het voorjaar ook nog wat kruiden en bloemen planten. Ook lavendel inderdaad. En citroenmelisse en munt. En ik heb nog een kruidenmengsel voor paarden, dat gaat van het voorjaar ook de grond nog in. Maar voor het najaar worden het vooral struiken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:02

Vlier is giftig. Maar ze blijven er inderdaad vanaf.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:08

Malenka schreef:
Vlier is giftig. Maar ze blijven er inderdaad vanaf.

Nee hoor, die van mij vreet het :')

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:09

Praat me niet over zonnebloemen... Afbeelding
Afbeelding

Wel afgezet, maar niet bestand tegen Shetgeweld _O-

Volgend jaar weer een nieuwe poging.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:42

Safehaven, wel prachtige varianten.

Marjan, dat is oppassen dan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:39

Tof al die planten! Het boek “planten van hier” aan het lezen, echt een aanrader!
De meeste genoemde planten op deze pagina heb ik inmiddels ook. Er stonden al 8 grote kastanje bomen en met alleen een Arabier en Mini is dat echt te veel kastanjes dus groot deel van de bomen afgeschermd, geruimd, deels de “berm” in geharkt, deels geraapt (al 4 boodschappen kratten vol..) en nog eten ze er meer dan genoeg ;)

Qua blad opruimen wil ik liefst zo min mogelijk ruimen (scheelt tijd, maar ook voor de natuur) maar ruim het wel van de track op en recht onder de bomen op de wei deels, anders lijst het gras er te veel onder afgelopen jaar gemerkt. Vandaag eerste rondes met zit maaier rondgecrossd, best leuk want de bladkorf zit helemaal achter in perceel, dus vol gas over de track als de bak vol is 8-) en het is een leuk parcoursje :D

Hier ook een overdekte hooibak maar regent nog best in. Nu heb ik er een hooinet in gehangen, zodat het niet op de grond komt, veert een beetje, weer andere eet houding.

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:45

Safehaven hoe doet jou mispel het?
Hoe groot heb je hem gekocht?

Die staat bij mij op het lijstje en een aantal haagbeuken.

Volgens voorjaar wil ik een aantal kruiden gaan planten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:15

De vraag was niet aan mij, ik heb echter wel mispels staan... De wilde inheemse mispel heb ik via het en landschap gekocht. 1 daarvan draagt nu na een jaar in de grond als vrucht. Verder heb ik een gekweekte variëteit die nu vier jaar is en hier twee jaar staat. Die geeft nu voor het eerst vruchten. Die zijn duidelijk groter dan de wilde mispel. Van de wilde heb ik er nog een aantal van dezelfde leeftijd staan. Die geven nog geen vruchten.

Mispel groeit wel langzaam dus als je er in kunt investeren zou ik een oudere boom aanraden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 07:42

Ah oke.
Dan toch maar hier in de buurt kopen. Die zijn inderdaad behoorlijk duurder maar wel al 1,50.
Die van heg en landschap zullen beduidend kleiner zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:17

Wij hebben afgelopen maand nog afrikaantjes en mosterdzaad gezaaid in de moestuin als groenbemester. Het mosterdzaad bloeit al de afrikaantjes staan op het punt van. En de insecten zijn er blij mee.

Hier hebben een aantal wilgen van afgelopen jaar en het jaar ervoor de droogte niet overleefd. Die gaan we vervangen. En er gaan 2 fruitboompjes die het niet meer goed doen uit de moestuin naar de wei. Dan zetten we nieuwe fruitbomen in de moestuin.
En zoals ik hier ook al las: wij willen een paar 'snoei' wilgen in de moestuin zetten. Die we dan lager houden en vooral gebruiken om lange takken voor de paarden van te snoeien. Dat idee van het drogen is ook wel een leuke! Eten ze het dan nog met smaak? Ik heb het idee dat oudere takken hier niet meer zo enthousiast ontvangen worden.

Ik durf niet te zeggen wat het overleefd heeft uit onze haag. Ik wacht volgend jaar wel af.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:38

Wij hebben nu 3 soorten wilg. Knotwilg, kronkelwilg, gele wilg? en blijkbaar ook de boswilg. We hebben els, es, populieren, walnoot, den, vlier, cornoelje.
Aan 3 kanten staat wilde braam en ik heb wat verplaatst dat we nog bij een open stukje wat braam krijgen.
We hadden ene kersenboom overgenomen, maar die mensen wilden er op het verkeerde moment vanaf. Hij lijkt dood, maar hoop ergens dat hij in het voorjaar toch blijkt te leven.
Kom bij de poel veel berken zaailingen tegen, dus wil er een paar verplaatsen.

We hadden perenbomen van st Corazon, maar die kwamen veel te laat en maar 1 leeft. Die staat wel in de tuin zodat ze hem niet opeten en ook de peren niet overal liggen, als........ooit.......

Kronkelwilg ging ook stuk, dus staan nu in de tuin groot te worden en gaan we verplaatsen.

We hadden aalbes, kruisbes, zwarte bes en japanse wijnbes. Niet alles heeft het overleefd en een deel staat nu ook in de tuin om evt straks wat over te zetten.
De frambozen waren allemaal kapot gegaan helaas............

Rond de bak ( 3 zijde) hebben we beukenhaag, maar die wordt dus wel aangevreten. Eigenlijk wil ik die dan toch vervangen.

Op de oude heuvel stond; munt, citroenmelisse, tijm, echinacea, salie etc. Helaas is dat gesneuveld met de heuvel verplaatsen.

Was wel grappig; de varkens aten de munt en dan roken ze echt alsof ze hun tanden net hadden gepoetst.

Ik wil nog meidoorn. Heb in de tuin voor vuurdoorn gekozen op klein stukje bij poort, maar die gaat niet zo snel eigenlijk.

De vlier hadden we 1 van gekocht. Heb er inmiddels 7 door stekken en sommige stekken doen het veel beter dan de gekochte moeder boom.

Van de populieren zijn veel topjes gepakt.

Heb een foto. Dit pad was een modderpoel. Is afgegraven en toen zand op gestort. Beetje recht, maar hoopte dat ze daar dan wat gas konden geven. Vaak gaan ze wel de bocht om halverwege bij de kersenboom waar ze dan omheen kunnen.
Maar vind het laan idee met aan weerskanten de wilgen die nu wat doen wel mooi. Ze staan er net 2 jaar, dus het is veel geduld hebben.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:04

Oh wauw, dat ziet er mooi uit!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:33

Heel mooi, ook het hout zo om de berg heen

De oude wilgentakken eten ze bij mij niet. Ik heb een wal gevlochten en die staat nog net als een maand geleden, de dikke takken hebben geen wortels meer gekregen en die heb ik in de paddock gegooid maar ook daar doen ze niks mee
Ze eten alleen het verse blad en that is it

Nu maar wachten tot weer iemand gaat snoeien en dan meteen in het water zetten. Ws nu ook mijn bedoeling maar ze belden pas na een week, ja dan kan ik er ook niks aan doen

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:50

Mooi plaatje zo!

Zoekende naar veilig gaas. Liefst zoiets als dat kastanje schapen gaas, maar dan paarden hoef veilig. Om borders af te zetten waar ze dan al het doorgroeiende spul kunnen snoeien. Iemand tof idee?

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:54

Zo’n wilgenlaantje hebben wij ook, heerlijk als schaduwplek. Nu mogen ze er helaas even niet op i.v.m. het vele blad.Afbeelding
Afbeelding bij de bovenste foto hebben we van dat groene gaas geplaatst. Aan de onderkant en aan de bovenkant kunnen ze snoeien.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:19

Ethelate schreef:
Hier ook een overdekte hooibak maar regent nog best in. Nu heb ik er een hooinet in gehangen, zodat het niet op de grond komt, veert een beetje, weer andere eet houding.

[ [url=m/x5qwNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
mooie bak zo! Ik heb het iets lager voor de pony’s maar zelfde probleem. Als ik hem zo zou hangen ligt het meeste op de grond en ik ben bang dat de mini (die heel mini is) er dan in klimt want dat is nogalneen avonturier:+

Ben ook nog op zoek naar een mooie manier om de mesthoop af te dekken, ik merk elk jaar dat hij natter wordt door de regen en zo slechter verteerd en dat wil ik nu dus anders. Nu werk ik met grondzeil maar dat waait vaak weg of ligt niet goed waardoor het nog steeds te nat wordt. ideeën welkom

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 06:58

Afbeelding
Ik heb van de week een zeiltje erover gemaakt vanwege dezelfde rede als jij hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:08

Ethalate, wij hebben rondom gewoon tuingaas. Toen wisten we nog niet dat we een mini shet veulen zouden krijgen ooit, maar aan de buitenkant is het grotendeels al dichtgegroeid met braam. Tussen de paarden en de varkens hadden we voor het quarter veulen geboren werd al winddoek erover gespannen. Ze komen er verder niet aan.

Wij hebben nu een jaar de mest op een aanhanger en die legen we elke week. Hebben we niks overheen, alleen als we de weg op gaan.
Op onze vorige plek een container met zeil, maar ik vond het vreselijk om hem open te trekken.

Miepmier, mooi! Ik kan niet wachten tot ze wat voller zijn, maar mag niet klagen voor de 2 jaar dat ze nu staan.
Mogen ze het blad van de wilg niet?

Gek genoeg zijn de eerste wilgen al veel dikker dan verderop de rij. Zijn allemaal even dik en lang de grond in gegaan, grond is zelfde en zon etc ook.
Wil ze eigenlijk niet gaan knotten, maar we zien wel. Nu wel wat takken nodig om dode bomen te vervangen.

Onze buurman had onze wilg gesnoeid. Ik wilde een paar goede takken in de grond steken, maar de veulens liepen ermee te slepen, dus heb ze laten liggen. Zijn hele grote takken en zie vooral die kleine mini shet ermee slepen en aan kauwen en doen. Het is niet echt eten, maar vooral spel en slopen.

Gister een stuk pad afgesloten. Bij de buurman staan esdoorn en die vallen nu uit. Ik kon eerst wel 3x daags het blad opruimen, maar nu is het teveel. Als de bomen kaal zijn gaat het pad weer open daar.

Het pad onder de eiken van het bos is nog open. Er vallen nog amper eikels, maar de bomen zitten nog vol blad, dus dat komt nog. De eikels zijn door de varkens opgegeten.