Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:39

*knip, had een pb moeten zijn* oeps

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:57

Wat een leuke hindernissen Chasey!
Je brengt mij ook op ideeën :)

Er is hier afgelopen weekend weer 15cm sneeuw gevallen -O-
Ik had me een soort van op de lente ingesteld, maar die lijkt nu weer ver weg ;(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:02

Superpony, ik heb voor mijn ruin dekens laten aanpassen om te kijken of dat werkte. Ik denk dat hij hetzelfde probleem heeft als jouw paard: maat 185 is aan de voorkant goed (hals en schouder), maar dan heeft ie een blote kont. Maat 195 is de lengte goed, maar hangen de borstsluitingen onder de borst/boeg ipv erop. Bij lopen gaat dat trekken en schuift de boel naar achteren. Voor mijn ruin heb ik nu Bucas dekens met de pasvorm van de Irish turnout. Hij heeft specifiek de vorm van de borst nodig, dan trekt het niet op de punt van de schouder. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij maat 5.9 ipv 6.0. De 6.0 ging scheef hangen en is net iets te lang.
Om te testen heb ik bij een kledingreparatiewinkeltje een goedkope tweedehands regendeken maat 195 laten aanpassen op de schouderlijn (borstsluiting naar schoft). Ik heb heel simpel de rand dubbelgevouwen (dus de schouderlijn wordt korter) en vast laten naaien. Werkte goed, alleen was de deken wat minder waterdicht als ik hoopte, dus toen toch geïnvesteerd in een Bucas.

Lekker bezig, Chasey!

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 01:03

CHasey, o, je wil springen/crossen? Ik dacht aan trail hindernissen, hahaha OOk gaaf.

Hilary, maar wie doet dat? Ze dragen verder geen dekens en ik zeg eerlijk dat ze bij haar oude dikke dekens dat niet had. Die sloot hoger.

Dit is een vliegendeken en ik heb het idee dat het ook de stof is en de deken een beetje zwaar is qua stof.
Zal eens kijken wat Bucas heeft aan vliegendekens. En anders eens kijken naar de bekende western merken. Die schoft is wel leeftijd, maar de dikke billen in verhouding tot laag paardje is haar bouw natuurlijk.
Haar zoon is 20 en heeft dat niet. 195 wordt bij hun ook geen jurk die laag hangt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 06:40

Bedankt voor de complimenten allemaal.

Sp, nee niet specifiek crossen hoor. Het wordt van alles wat. Er komen ook trail hindernissen. Lol met de knol. Wat leuke spring hindernissen, maar ook hindernissen voor de behendigheid om van alles wat te proberen en te oefenen.
Vooral die trail hindernissen zijn heel goed voor de spier opbouw en de band met je paard. Wat je weer mooi kunt gebruiken om een sprongetje te maken.
En in de paddock is er plek voor de schriktraining objecten. Ook leuk om te oefenen. En met mooi weer een duik in de vijver.
Dat vind ik zelf erg leuk, gewoon van alles wat. Op de eerste plaats maak ik alles voor mezelf. Maar het zou tof zijn om te kunnen delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:25

Ik heb nog even een vraag over dat MTG: is het alleen om de beestjes te weren of doet het ook nog iets voor de huid, als in jeukstillend, verzorgend oid?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:28

MTG is mineraal olie met sulfur. Nooit insmeren en dan in de zon zetten want dan krijg je brandwonden! Stinkt gigantisch en doet verder dus weinig voor de huid behalve vethouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:34

Bedankt Libera. Ik zal dus toch op zoek moeten naar iets anders, ben ik bang. Het moet echt op zijn huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:25

Na wat zoekwerk, wil ik de oerbalans gaan proberen. Kan het nu mooi opbouwen richting het voorjaar/zomer. Hoop dat hij wat minder jeuk krijgt. Zo gek, hij is bijna 23, heeft nooit last gehad van jeuk en de laatste 2 jaar is hij ermee begonnen. Woon niet bij bos, veel bomen of struiken. Hemelsbreed 700 mtr van de Waddenzee, bijna altijd wind op het land.
Ik denk dat het van binnenuit komt, dus hoop met de oerbalans iets te kunnen verbeteren voor mijn oude dibbes.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:35

Kunnen neck thread worms zijn? Weet niet hoe die in het NL heten... maar die kunnen heel veel jeuk veroorzaken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:01

Wat krijgt hij te eten? Zo had ik ook een oudje wat ineens na jaren niet meer tegen verschillende voeding kon, seniores en andere slobbers kon niet meer, alleen de gewone pulp kreeg die geen jeuk van

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:08

Gaaf Chasey!

Vervelend [***]. Ben benieuwd wat je voert.
Heb je al eens een drainage kuur (bijv van Phytonics) of groene leem gegeven? Qua voer heeft kennis goede ervaring met Esparcette brok en Equilin balancer. Vital bix gaf jeuk.
Oerbalans kan interessant zijn. Vond het zelf alleen bizar dat de prijs 1 jaar geleden opeens zo extreem verhoogd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:34

Hij krijgt onbeperkt hooi, Pavo Vital en in de winter speedibeet. In de zomer hooi, beperkt gras en Pavo vital

Nog geen groene leem oid geprobeerd. Is ook nog een idee.

Bedankt voor het meedenken allemaal

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:36

Lastig als ze ineens zoveel jeuk hebben.
Stond hij hiervoor ook al op dezelfde plek? (zo niet is het misschien een plantje waar hij gevoelig voor is?)

Manlief heeft met de eigenaar van de ponyclub gesproken, offerte voor het aanleggen van de bak is inderdaad heel erg hoog.
Toevallig was de vrouw van een andere loonwerker daar dus die zal mij vandaag bellen en we hebben ook nog een nummer van iemand gekregen die voor een loonwerker werkt.
Eigenaar van de ponyclub kan ook komen helpen dus bak zal een stuk goedkoper worden.
Wat ze op de ponyclub hebben gedaan en wat ik hier veel op internet lees, de graslaag van de grond halen, vervolgens grint leggen (en aanrijden) en daarop het zand. Zo kan het water goed weg, bak altijd te rijden en minder werk dus goedkoper ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:37

Libera schreef:
Kunnen neck thread worms zijn? Weet niet hoe die in het NL heten... maar die kunnen heel veel jeuk veroorzaken

Heb ik wel wat over gelezen. Maar geven die ook jeuk op de buiknaad? En dan alleen maar op de buiknaad. Hij heeft verder nergens jeuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:59

Leuke hindernissen zie ik voorbij komen, jeuk en voer.

Ik heb ook carnaval gevierd en op pad geweest met dochter van vriendlief dus was even ondergedoken :+
Hopen vandaag uitsluitsel te krijgen over validatie van de taxatie en dan weer vooruit te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:20

Spannende tijd Robijntjah!

@Jes, hij staat al 4 jaar op deze plek. Krijgt ook al 4 jaar hetzelfde ruwvoer van eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:22

Mwah, vind dit niet zo heel spannend meer, financiering komt rond, in welke constructie dan ook. Alleen de rente zal er van afhangen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:44

Oh dat is wel fijn, dat die zekerheid er al is.

In ieder geval succes!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:55

Haha Jolijn ook onder d'r steen vandaan :P Leuke carnaval gehad?! :):)

Ik vind het idee van jou echt zo leuk Chasey!! Lijkt me heerlijk om in m'n wei te hebben liggen! Ben alleen bang dat Enschede net te ver gaat zijn om af en toe bij je langs te komen -O- Wel supertof dat je het wilt delen met anderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:32

Iets te leuk _O- Zaterdag gingen we ´alleen even optocht kijken´. Voor ik het wist was ik een halve fles gin verder. Dat heb ik wel gevoeld zeg maar :+
Zondag naar de stad geweest en gezellig naar Paul Elstak geweest!

Jij ook?

Dankjewel voor de succeswensen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:47

[***] schreef:
Ik heb nog even een vraag over dat MTG: is het alleen om de beestjes te weren of doet het ook nog iets voor de huid, als in jeukstillend, verzorgend oid?

Het is wel degelijk verzorgend en kan je goed smeren op plekken die jeuken.

Mijn merrie was verwaarloosd en had mok en rasp toen ze 20 was. Ik geloof niet in middeltjes, maar lichaam moest flink herstellen, dus toch veel ingesmeerd en ging super snel.

Mn ene ruin schuurt zijn staart tot plee borstel, maar heeft verder geen huid klachten, dus is puur de staart. Smeer die nu al jaren 2x pw in met MTG en staart is gewoon netjes.

Mn andere ruin kreeg een dip na overgang stal naar 24/7 wei en kreeg rainrot. Meteen ingesmeerd en heelde ook snel en netjes.

Het is in de western wereld heel bekend, dus daar zal je meer ervaringen horen dan in de engelse sport. Ik smeer het nooit op open wonden en het mag niet in de zon, maar wij weten inmiddels wel zeker dat het heel goed werkt en dingen kan voorkomen als je het consequent gebruikt.

Chasey, het is zo leuk en lekker afwisselen. In het bos moet ik ook een heuveltje op als ik er eentje tegenkom. En vroeger hadden we altijd een mooie opsprong in het bos, maar geen idee of onze western sukkeltjes dat begrijpen, hahahaha ( grapje hoor )

Robijntjah, dat klinkt gezellig, maar ook heel pittig, hahahaha

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:12

Wat een gave hindernissen Chasey! {:}

Ik ga verder met werken; de zeep rebatchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:14

Bedankt voor je toelichting superpony. Ik houd het zeker in gedachten. Hij heeft vooral in de zomer veel last. Na veel googlen kwam ik op midline dermatitis. Ook zie ik dan Dr. Knottenbelt genoemd worden. Die is voor zover ik weet bekend van zalf voor sarcoïden. Ik blijf zoeken......

Over het algemeen behandel ik of van binnenuit of van buitenaf. Ik ga de oerbalans vanaf volgende week proberen en kijken hoe het dan richting voorjaar met hem gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:21

[***] schreef:
Bedankt voor je toelichting superpony. Ik houd het zeker in gedachten. Hij heeft vooral in de zomer veel last. Na veel googlen kwam ik op midline dermatitis. Ook zie ik dan Dr. Knottenbelt genoemd worden. Die is voor zover ik weet bekend van zalf voor sarcoïden. Ik blijf zoeken......

Over het algemeen behandel ik of van binnenuit of van buitenaf. Ik ga de oerbalans vanaf volgende week proberen en kijken hoe het dan richting voorjaar met hem gaat.

Ja, ik vind ook dat het van binnenuit moet. Maar in de situatie dat mn merrie al 20 was en zo brood en brood mager, kon ik wel wat helpen. Wij hadden amper wat in huis, want smeren nooit snel.

Toen mn ruin rainrot kreeg, had ik het toch staan en ben je er gewoon snel bij. Je past de rest ook aan, maar je wil ook dat het mooi geneest en hij er geen last van heeft.

Bij mn andere ruin helpt het zo enorm tegen de jeuk. Ik heb het toch staan en als ik het 2, soms 3x pw in de staart masseer loopt hij vrolijk rond en blijft de staart netjes.

Oerbalans moet je inderdaad vroeg mee beginnen. Op www.purehorse.nl heb je ook verschillende kruiden/mixen die voor diverse problemen geschikt zijn. Net iets meer puur dan de ecostyle denk ik.

Als van binnenuit niet helpt, kun je altijd nog gaan smeren. Wel zou ik beginnen voor het al open is.

Ik heb op werk vroeger wel andere middelen moeten smeren, maar heel chemisch met weinig effect. Alleen daar werd dat echt niks aan het voer gedaan bijv. Hele bossen haar vielen uit van de staart, hele grote open plekken etc.