Dat is echt veels te weinig inderdaan Mimeil, zeker als je er een hebt waar goed zand inzit.
De vezelf heb ik ook een tijd gebruikt en ik gaf aan mijn jongens (rond de 350 kg gewicht) 35 gr pd pp voor 7 dagen, paard de dubbele hoeveelheid.
Nu gebruik ik gewoon psylliumzaad, 50 gr voor pony, 100gr voor paard en in acute gevallen mag het voor een pony zelfs opgevoerd worden naar 200gr pd pp. paard 400gr pd.
Bestel in grote hoeveelheden en komt het rond de E7,- p kg
De voerbak zou ik vastmaken of verzwaren zodat hij niet omgegooid kan worden. Heb zelf een half IBC-vat en speciekuip met een laag beton er in. Ogen door de wand om musketon vast te maken zodat je er netten in vast kunt klikken.
dank jullie wel meiden voor alle tips!! ook wat betreft hooinet in de voerbak en die vastmaken, dan doen ze natuurlijk langer met hun hooi!
bedankt!!
Jenny_S
Geplaatst: 15-08-16 12:22
korte reactie na mijn vakantie t/m pagina 262
@fabster: heerlijk lijkt mij dat zadeltje voor buitenritten
@sure lee: vreselijk verhaal over je zus. Als familie lijkt het mij ook erg zwaar om de rug toe te keren. In wezen heeft zij dat al naar jullie toe gedaan. enige enge is dat het mogelijk niet haar keus is, maar het onder dwang gebeurd. Al met al moeilijk om hier mee om te gaan. Sterkte!
andere x weer verder
Tinky12
Geplaatst: 15-08-16 12:24
Daar is dit topic voor Mimeil
Lori, ik bestel bij Pit&pit samen met de hele buurt. Minimaal 20kg en geloof dat het dan iets op E6,60 p/kg komt
Interessant tinky! De slobber van subli bevat 23% vlozaad en kost 3.75 per kilo (zal is 6 kilo).. Je moet daar dus 4x zoveel van voeren als van puur vlozaad..
Ze adviseren 1 gr per kilo gewicht.. Dus een paard van 500 kilo krijgt 500 gram.. 7 tot 10 dagen.. Even uitrekenen.. het kost dus 1.88 per dag.. en ik kan er 12 dagen mee doen
Jij geeft dus 100 gram voor dat zelfde paard aan puur vlozaad? Dat komt dan wel ongeveer op de zelfde hoeveelheid vlozaad uit.. Doe je dat gewoon zo onder het voer? Met of zonder water? De 2.5 kilo zak is 9 euro per kilo als je er 1 koopt.. maar je kan er 25 dagen mee doen.. dat is 90 cent per dag.. en kan dus nog goedkoper als je meerdere zakken tegelijk koopt.. scheelt dus zeker de helft met de slobber van subli en je doet er langer mee.. en volgens mij is de zandweg kuur enz allemaal nog duurder..
Bedankt voor de link! Ik ga eens kijken of ik meer mensen daarop mee krijg.. scheelt toch weer..
Tinky12
Geplaatst: 15-08-16 13:07
Het blijft heel lang goed, is droog spul en er kunnen geen voedingsstoffen verloren gaan Dat is dus ook de reden dat ik gezamelijk 1x per jaar inkoop, scheelt enorm veel.
Mijn jongens krijgen rulle zemelen gemengt met geweekte grasbrok (beetje water, grasbrok, zemelen erover, beetje zout en vitaminebrok... even laten staan en dan roeren) Vlak voor het voeren gaan hier de zaadjes doorheen. Laat het daarna niet te lang staan want dan wordt het een klomp en zorg dat er voldoende water in de buurt is, zaadjes maken dorstig en hebben vocht nodig om op te zwellen en slijmerig te worden
Oke.. dat moet lukken.. fijn dat het lang goed blijft.. dan kan ik het ook regelmatiger voeren om zeker te zijn dat het zand weg blijft.. Ik heb regelmatig bietenpulp of gewone slobber in huis daar zou het dan dus ook doorheen kunnen? Zemelen lust mn paard echt niet Water hebben ze sws altijd genoeg..
Ik deed het altijd door de gewone slobber Anne, gebruikte exact hetzelfde van Pit&Pit, als waar Brenda het over heeft. Ik kan je het laten zien, over 2 weken? Heb precies nog een emmer van 2,5 kg staan namelijk.
Ik gebruik ook die vezels van Agradi. Helpt wel hoor, maar die 2 eetlepels gaan nergens over. Dat is echt veel te weinig. Ik geef een flinke koffiekop per paard. En dan gaat t prima.
Je kan i de oeriodes dat je de Sandclear niet gebruikt ook lijnzaad gebruiken. Doe ik ook bij mij oude ruin. Die had ook behoorlijk zand in zijn mest en daardoor diarree. Nu gaat dat weer goed. Hier staan ze ook 24/7 in de paddock en eten hooi uit een net wat ook vanaf het zand wordt gevoerd. Je kan om de week even checken op zand.
Bedankt allemaal voor de reacties, super!! Ik geef elke dag een scheutje lijnzaadolie door d'r biks, werkt gekookt lijnzaad beter? En wat een prijsverschillen!!
De sandclear kuur die ik gaf kostte 42 euro, nu ben ik heel blij dat dit zo goed werkt maar als er goedkopere alternatieven zijn die ook goed helpen scheelt dat natuurlijk wel!!
Lijnzaadolie werkt weer niet voor het zand. De lijnzaad (gekookt) wordt slijmerig en dat neemt ook het zand mee. Psylium werkt inderdaad beter, maar 'men zegt' dat als je dat te lang geeft, de darmen lui worden en het niet meer werkt. Wat daar van waar is, weet ik niet, maar ik geef t inderdaad maar een week.
Jenny, dat wat de druppel die de emmer deed overlopen... Letterlijk en figuurlijk .
19/07 hebben we hooi binnen gehaald. Ik vertrek woensdag op wedstrijd en had graag hooi meegenomen.. Zou ik dat al kunnen geven? Ik dacht dat ze altijd 6 weken zeiden.. Is beetje kortdag beslist, dus nu nog ergens anders kleine pakjes vinden zal moeilijk worden.