het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:34

@marit: wat een enge belevenis. Nu weer helemaal goed ?

Ik ga eigenlijk gewoon nooit weg, soms eens een paar uur en dan is er altijd wel iemand die een voerbeurt kan overnemen.

Vies druilerig miezertje hier.

manzano

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:36

Hoe is het nu Marit??

Hier ook idd heel schema en ja ik maak het echt zo makkelijk mogelijk voor de oppas, maar ik wil verder wel gewoon dat het goed gebeurd, anders ga ik liever niet op vakantie. Dan kan ik er toch niet van genieten als de paarden het "minder" hebben.
Had nu voor 4 dagen de halve Xenos leeg gekocht aan bakjes zodat ik alles klaar kon zetten haha. Dat waren 24 bakjes voer. Voor veel langer is klaar zetten eigenlijk geen optie meer..... ook wel weer lastig met allerlei supplementen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:30

Wij gaan in de zomer weer 2.5 week weg.
Ik zet al het voer klaar in ziplock zakjes. Iets minder milieubewust maar wel makkelijker O:)
Schrijf er dan met permanent marker op welk paard etc.

Ik vindt op vakantie gaan heerlijk, echt even weg van thuis en de klusjes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:33

Ik zorg dat ze dan 24/7 buiten staan en heb een lieve verzorgster die in de vakantie alle dagen bij ze komt checken en in de winter hooinetten ophangen ed. Wij gaan wel nog gewoon 4 weken weg.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:39

Marit wat schrikken. Wat fijn dat ze weer goed lijkt te gaan.

Wij gaan maximaal 1,5 week op vakantie. Of een meisje uit het dorp, of oppas aan huis of ze gaan ergens de wei op. In geval van nood kunnen ze nog naar vrienden maar dat wil ik zelf niet vragen.
Als ik van de zomer geen oppas had was Johnny bij hun gaan logeren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:07

fokfanaat schreef:
Ik zorg dat ze dan 24/7 buiten staan en heb een lieve verzorgster die in de vakantie alle dagen bij ze komt checken en in de winter hooinetten ophangen ed. Wij gaan wel nog gewoon 4 weken weg.

Ja dat is gewoon meest ideaal. Helaas 2 paarden die niet 24/7 op de wei kunnen.

@Karin; die zakjes zijn idd wel handig!
Heb nu voor 4 dagen bakjes, moet zeggen dat het nu voor mezelf ook eigenlijk wel handig is haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:48

Geloof niet dat ze echt zin hebben om naar buiten te gaan :=

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:11

MaritB schreef:
Nu lijkt het inderdaad op koliek, verstopping.
Ontsteking waarde was er niet echt en temp was ook helemaal niet zo hoog.

Ik ga straks met de kindjes en 2 vriendinnen naar balorig, ik hoop nog even langs te kunnen rijden vooraf. Anders vanmiddag.

Jeetje Marit, ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Flygill. Uiteindelijk weet ik nog steeds niet wat het is geweest. Geen ontstekingswaarde, wel mesten maar lijkt te langzaam door te lopen, minder darmgeluid maar niet echt koliek. Wel een torenhoge hartslag. Uiteindelijk 3/4 dagen op de kliniek gestaan en opgeknapt maar hij is er lang niet fit van geweest. Sterkte in ieder geval!

Wij wonen samen met mijn schoonouders op de boerderij, dus er nu altijd iemand die kan oppassen of het kan overnemen. Bij ons lopen ze ook 24/7 buiten dus dat scheelt al een boel. We hebben nu de voerbeurten verdeeld. Ik doe voor ik naar werk ga mesten, wei verzetten, en vitamine koeken voeren. Mijn schoonvader voert lucerne, priores/brok en mest in de middag. Hij verzet de wei dan weer. Ik voer in de avond hooi en mest nog in indien nodig. Toen we nog niet samen woonden en ik moest het overnemen deed ik alleen 's morgens en 's avonds.

Ik heb gisteren voor het eerst op mijn jonge paard gereden zonder eerst te longeren. Gewoon meteen los er op en gaan. We hebben vooral gestapt en stuuroefeningen gedaan maar ik ben zo trots op die kleine man.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:16

Doortje heeft nog vaker goede mest gehad. Geen koliek meer en geen trillen. Met wandelen mocht ze grazen. Nu opbouwen met hooi en advies is morgenochtend naar huis, al heb ik dan geen vervoer want mijn man werkt weer.

Hopelijk einde middag weer thuis zodat ik haar kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:25

fijn Marit! Altijd zo schrikken he..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:36

Marit, wat eng zo ineens! Sterkte!

Vakanties is hier ook lastig. Paar jaar geleden zijn we een midweekje weggeweest, maar dat is niet goed bevallen qua paardenoppas. Sterker nog, ik had daar zoveel stress van dat ik midden in de nacht nog naar huis wilde rijden. Ik was echt overstuur en heel boos. Gewoon instructies compleet genegeerd en hun eigen ding gedaan waardoor ze hooinet stond te vullen in stal bij paard met stof allergie en het was ook zo'n banketstaaf klein plukje dat ze 11 uur zonder hooi heeft gestaan.

Nee, echt nooit meer zo.

Nu kunnen we sowieso niet weg ivm mijn man zijn gezondheid dus het is nu ook niet aan de orde, maar in de toekomst zou ik ze ook op pension zetten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:41

Wat vervelend Dais! Al denk ik dat de kans dat het op pension niet gaat zoals je wilt groter is dan bij een oppas met wie je echt goede afspraken kan maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:20

@manzano: geef ze eens ongelijk :)
Hier hadden ze pech; ik heb gewoon buiten in de bakken gevoerd, ze staan nu 's nachts al genoeg binnen.

Mijn DA wist me te vertellen dat vooral oudere paarden meer last hebben van langzaam werkende darmen zéker als er grof hooi gevoerd wordt en 'harde' muesli. Reden dat ik graag wat fijner hooi heb en SP voer met een beetje droge muesli.

Net de stallen maar meteen gedaan, want het ziet er niet naar uit dat het vandaag nog droog gaat worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:14

Haha manzano. Verwende prinsjes

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:59

Oh Dais dat is naar.

Ik ben echt het tegenovergestelde, laat ook vaak wat weten en pak steeds de instructies er weer bij.

Maar wij gaan voorlopig niet echt op vakantie. Sowieso al paar jaar niet meer gedaan, vorig jaar wel weekje camping nou dat vond ik genoeg. Miste mijn pony.

Maar 3 weken oppassen met pony mee kan ik wel, haha.

In april gaan we midweek weg, op maandag en vrijdag zijn we dan sowieso thuis en mijn man is ook elke avond thuis want we gaan met mijn moeder en zusje en manlief werkt dan altijd door.. doe ik echt voor kindjes.

Maar we blijven dan in de buurt zodat ik nog op en neer kan naar de pony’s. Sowieso hebben we met de 2 gezinnen ook nog totaal 3 honden dus je kunt bijna nergens heen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:22

DubbelFun schreef:
@manzano: geef ze eens ongelijk :)
Hier hadden ze pech; ik heb gewoon buiten in de bakken gevoerd, ze staan nu 's nachts al genoeg binnen.

Mijn DA wist me te vertellen dat vooral oudere paarden meer last hebben van langzaam werkende darmen zéker als er grof hooi gevoerd wordt en 'harde' muesli. Reden dat ik graag wat fijner hooi heb en SP voer met een beetje droge muesli.

Net de stallen maar meteen gedaan, want het ziet er niet naar uit dat het vandaag nog droog gaat worden.

Ze hebben hier ook pech, want ze staan nu op de wei.... maar je idee van een inloopstal is dat ze zelf kunnen bekijken waar ze staan. Hooi was op, dus was geen reden meer om buiten te blijven :))

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:31

MaritB schreef:
Oh Dais dat is naar.

Ik ben echt het tegenovergestelde, laat ook vaak wat weten en pak steeds de instructies er weer bij.

Maar wij gaan voorlopig niet echt op vakantie. Sowieso al paar jaar niet meer gedaan, vorig jaar wel weekje camping nou dat vond ik genoeg. Miste mijn pony.

Maar 3 weken oppassen met pony mee kan ik wel, haha.

In april gaan we midweek weg, op maandag en vrijdag zijn we dan sowieso thuis en mijn man is ook elke avond thuis want we gaan met mijn moeder en zusje en manlief werkt dan altijd door.. doe ik echt voor kindjes.

Maar we blijven dan in de buurt zodat ik nog op en neer kan naar de pony’s. Sowieso hebben we met de 2 gezinnen ook nog totaal 3 honden dus je kunt bijna nergens heen.

Valt te zien wat voor honden, wij namen die van ons altijd mee op vakantie, bv met drie honden paar weken kamperen in Kroatië :D maar dat waren twee koningspoedels en een golden retriever, heel 'aaibare' rassen waar je overal wel mee mag komen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:59

Wij gingen met 2 mechelaars op vakantie. Zeker in Italie waren ze zeer geliefd. Veel positieve gesprekjen gehad over ze. Nu alleen Q nog en die gaat ook overal mee naartoe. Ik heb maar 1bpkek waar ik die vertrouwd durf achter te laten.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:10

Duimen dat Doortje morgen weer naar huis mag. Altijd zo naar als er eentje ziek is. Had je nu nog twee pony's thuis staan? Of staat er nu één alleen? Zijn die wel rustig?

Als er oppas is, dan heb ik ook een enorme waslijst met informatie en instructies. Staan bijv ook namen van de dieren op en korte beschrijving, informatie van de dierenklinieken enzo.

Ik zal zo nog even een rondje bij de paarden doen. Shetje moet nog even een rondje stappen. Probeer elke dag minimaal tien minuten te doen, zodat de doorbloeding in de hoeven even goed op gang komt.

Morgen staat er 16 graden voorspeld, maar wel zonder zon. Zou een geschoren pony dan zonder deken kunnen of niet?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:09

Even kijken of er veel wind stat Grendragon.
Ik heb Fiesta na de les onder een regendeken gezet, die gaat morgenochtend af als de regen weg is.

Mijn klusje van vandaag
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:17

We willen in een huisje en meeste is Max 1 a 2 honden.
We hebben 3 soorten en maten, 1 pup nog.

Doortje was vanmiddag niet oké.. echo niets te bemerken.. bloed goed.. maar ze was echt niet zichzelf.. sinds 14u weigerde weer hooi te eten.

Na overleg w weer pijnstiller er in, dat ze niet nodig vannacht.. imo wel logisch dat te blijven geven tot het echt goed gaat.

Na pijnstiller wel weer eten.

Ik heb er nu 2 thuis staan waarvan 1 veel onrust had, gaat nu beter.
Als ze nog langer moet blijven komt er een pony van vriendin bij.. want Doortje is te eenzaam en echt kudde gewend.. de pony’s die ik thuis heb zijn te bazig om bij in de box te zetten. Dus gaan we anders oplossen.

Hopelijk komt ze de nacht goed door.. ben niet helemaal gerust.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:18

greendragon schreef:
Duimen dat Doortje morgen weer naar huis mag. Altijd zo naar als er eentje ziek is. Had je nu nog twee pony's thuis staan? Of staat er nu één alleen? Zijn die wel rustig?

Als er oppas is, dan heb ik ook een enorme waslijst met informatie en instructies. Staan bijv ook namen van de dieren op en korte beschrijving, informatie van de dierenklinieken enzo.

Ik zal zo nog even een rondje bij de paarden doen. Shetje moet nog even een rondje stappen. Probeer elke dag minimaal tien minuten te doen, zodat de doorbloeding in de hoeven even goed op gang komt.

Morgen staat er 16 graden voorspeld, maar wel zonder zon. Zou een geschoren pony dan zonder deken kunnen of niet?

Met veel zon kan dat wel even, maar een 0/50/100 gram is wel fijn zodra het wat winderig is bijvoorbeeld.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 04:19

Marit, hebben ze een foto van de buik gemaakt? Om zand uit te sluiten? Hoop dat ze snel opknapt!

Hier vandaag onder de regendeken. Zit rond 7 uur in de auto naar kantoor en vind het dan net nog te koud om de deken voor de hele dag af te laten aangezien ik waarschijnlijk pas rond 7 uur vanavond weer thuis ben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:12

Ik heb ze wel eraf gehaald, heb mijn eigen jas net met voeren om 6 uur al uitgetrokken, was al best warm vond ik

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 08:19

Hier regende het net toen ik ging voeren. Als het droog is haal ik ze af bij buiten zetten denk ik.