[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:38

Hier ook een Iseki (niet van mij) 24 pk. Met grondbak achter. Voorlader is ook handig inderdaad, maar met die grondbak kun je ook aardig wat.

SafeHaven: klinkt goed! Ik weet niet hoe lang je 'm wilt maken, maar die dichte wand kun je vrij simpel maken van palen in de achterkant vastzetten en dan met planken omhoog een 'muurtje' maken. Ik heb laatst zoiets met een losse hooiplaats gedaan. 2 palen op 1,5 meter en oude planken. Super simpel, maar het heeft wel effect. Zoiets willen wij ook achter de overkapping doen. We hebben nog veel oude planken van een fietsschuurtje liggen. Ik ben niet super handig, heb nog niet eerder met hout gewerkt, maar met wat tips van iemand die het wel snapt, had ik het in een half uurtje staan :j
Ja, het kan netter. Maar het is functioneel (en stiekem was ik er best trots op :+ ).
Afbeelding
Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:21

Ik heb je bouwwerk al een keer voorbij zien komen geloof ik! Ja dat is natuurlijk super zo. Zoiets bedoelde ik inderdaad ook, maar dan nog met een afdakje erbij. Dus dan wordt het vrij hoog. Ik denk dat we gewoon wat gaan experimenteren met diverse modellen. Het is ook afhankelijk van waar ze komen te staan ivm de wind.
Het nadeel van een dakje bij een langwerpige bak is dat we dan ook halverwege staanders moeten gebruiken. Ik had al eens een topic geopend waar ik vroeg of bokkers hun (hooi)voerplekken wilden delen. Verrassend weinig afdakjes.
Maar aangezien wij maar 1 x per week vullen is de kans op schimmel wel groot zonder bescherming tegen de regen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:07

Daihyo ik val jou niet persoonlijk aan. Ik heb het over het beleid van de overheid.

Een wolf is geen moordenaar, dood niet voor de fun of voor "the kill". Een wolf dood een prooi om te eten, te overleven.
Als een wolf op een wilde kudde reeën jaagt, dan splitst hij er één af van de kudde, de zwakste. De rest van de kudde vlucht. Als hij het zwakkere dier vangt (lang niet altijd! Meestal 1 op de 10 x of minder) dan is dat zijn maaltijd (en/of voor de roedel)
In een weiland schapen werkt het wat de wólf betreft hetzelfde. Alleen is de situatie van de prooi heel anders. Als de wolf er ééntje heeft afgesplitst kan de groep niet vluchten. Een wolf is zo geprogrammeerd dat hij een prooi vangt wanneer dat kán; in een "normale" situatie kan hij het zich niet permitteren om gemakzuchtig te zijn, dan verhongert hij (of de welpen) Dus zijn instinct reageert op de aanwezigheid van een prooi binnen zijn bereik. En aangezien dat in een kudde schapen steeds het geval blijft, dood hij veel meer schapen dan hij opeet.

Nu willen wij graag dat de wolf zijn instinct los laat, en netjes overweegt hoeveel voedsel hij nodig heeft, en het daarbij laat. Is dat niet een beetje onrealistisch?
Zelfs mensen, met toch een hoger bewustzijn, kunnen dat niet echt: hoe rijker ze zijn (hoe meer mogelijkheden) hoe meer en buitensporiger ze kopen. Niet omdat ze het nodig hebben of persé mooi vinden, maar omdat het kán.

Het is aan ons mensen om onze gedomesticeerde dieren dusdanig te huisvesten dat ze niet aantrekkelijk zijn als prooi voor de wolf.
Een wolf die bij een poging om een schaap te pakken ontdekt dat dit moeilijk of pijnlijk is (hekken, hagen, stroom, whatever) geeft dit aan de volgende generatie door. De wolven leren hun welpen dan dat schapen geen goede keuze zijn.

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:14

Nikass schreef:
Het is aan ons mensen om onze gedomesticeerde dieren dusdanig te huisvesten dat ze niet aantrekkelijk zijn als prooi voor de wolf.

_/-\o_

Je hele post trouwens, maar zeker dit punt. De wolf is het probleem niet, de mentaliteit van mensen is dat. Als we ergens last van hebben moet het meteen maar dood, die houding is naast arrogant ook contraproductief. Je eigen gedrag aanpassen en verantwoordelijkheid voor je bezittingen en dieren nemen zou de insteek moeten zijn. We kunnen prima samenleven met de wolf, zonder risico's, maar het ontbreekt gewoon aan de wil.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:22

*meelezer breekt in*

Rete interessante discussie over de wolf, maar er is nu al best vaak gevraagd of dit niet in een ander topic kan en dat kijkt me ook niet meer dan logisch :o ik lees al maanden dit topic graag mee om inspiratie op te doen voor een PP en vind het oprecht zonde dat het nu gekaapt wordt over de discussie of de wolf in NL welkom is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:36

SafeHaven schreef:
Ik heb je bouwwerk al een keer voorbij zien komen geloof ik! Ja dat is natuurlijk super zo. Zoiets bedoelde ik inderdaad ook, maar dan nog met een afdakje erbij. Dus dan wordt het vrij hoog. Ik denk dat we gewoon wat gaan experimenteren met diverse modellen. Het is ook afhankelijk van waar ze komen te staan ivm de wind.
Het nadeel van een dakje bij een langwerpige bak is dat we dan ook halverwege staanders moeten gebruiken. Ik had al eens een topic geopend waar ik vroeg of bokkers hun (hooi)voerplekken wilden delen. Verrassend weinig afdakjes.
Maar aangezien wij maar 1 x per week vullen is de kans op schimmel wel groot zonder bescherming tegen de regen.

Ja snap ik. Maak je de bak met 4 palen in de hoeken? Dan kun je aan 1 kant de planken er wel makkelijk tegenaan schroeven zonder extra staanders te plaatsen. Tenzij je bak meer dan 3 meter lang wordt. Maar tot 3 meter zijn wel planken te vinden :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:45

pol013 schreef:
oh een voorlader had ik toch eigenlijk ook wel willen hebben. dat was toch best regelmatig wel handig geweest voor ons.
Met leeghalen van de mesthoop bijvoorbeeld.

We hebben een voorlader en dat is hee fijn met de mestbak en nog 100.000 andere dingen.
In een gewone trekker met hef kan ook een achterlader. Prima alternatief voor de mestbak. Wellicht ook te koop voor een minitrekker

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 18:57

XladyX schreef:
*meelezer breekt in*

Rete interessante discussie over de wolf, maar er is nu al best vaak gevraagd of dit niet in een ander topic kan en dat kijkt me ook niet meer dan logisch :o ik lees al maanden dit topic graag mee om inspiratie op te doen voor een PP en vind het oprecht zonde dat het nu gekaapt wordt over de discussie of de wolf in NL welkom is.

Dit inderdaad. Denk ik genoeg andere topics voor.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:11

belle_boef schreef:
pol013 schreef:
oh een voorlader had ik toch eigenlijk ook wel willen hebben. dat was toch best regelmatig wel handig geweest voor ons.

We hebben een voorlader en dat is hee fijn met de mestbak en nog 100.000 andere dingen.
In een gewone trekker met hef kan ook een achterlader. Prima alternatief voor de mestbak. Wellicht ook te koop voor een minitrekker

Ja klopt wij hebben ook een grondbakje (https://youtu.be/HR8eJMBpQG0) maar echt scheppen kun je daar niet mee. Deze staat altijd lichtjes in een hoek, dus veel krijg je er dan ook niet opgeschoven. Voor de meeste klusjes wel prima hoor.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:19

SafeHaven schreef:
belle_boef schreef:

Ja klopt wij hebben ook een grondbakje (https://youtu.be/HR8eJMBpQG0) maar echt scheppen kun je daar niet mee. Deze staat altijd lichtjes in een hoek, dus veel krijg je er dan ook niet opgeschoven. Voor de meeste klusjes wel prima hoor.

Dat is niet wat ik bedoel.

https://youtu.be/z2CXvr5e8KY
Je hebt zowel een bak als mestvork die je er bij kan hebben.

Je hebt ze al voor een paar 100€

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:23

* stuurt direct door naar vriendlief

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:01

XladyX schreef:
*meelezer breekt in*

Excuses, het ontstond een beetje. Het is lastig om niet te reageren soms. Maar ik zal mijn best doen het te parkeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:26

Ik hoorde net op het nieuws dat men in Drenthe subsidie kan krijgen voor wolfwerende hekken.
Ik weet niet of hier mensen zijn die in Drenthe wonen en daar gebruik van zouden willen maken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:30

is dat ook voor paardenhouders of alleen voor schapenhouders?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:35

Ik heb even gelezen en vooralsnog lijkt het vooral voor schapen en geitenhouders, en kun je de subsidie pas aanvragen ná het plaatsen van de hekken.
Dus dat vind ik niet zo'n ideaal uitgangspunt. Maar als je interesse hebt zou ik tóch informeren. Je weet nooit, en hoe meer er vraag komt voor subsidie voor paarden houders, hoe meer kans dat dat er ook komt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 20:49

SafeHaven schreef:
belle_boef schreef:

belle_boef schreef:
dat is niet wat ik bedoel.

https://youtu.be/z2CXvr5e8KY
Je hebt zowel een bak als mestvork die je er bij kan hebben.

Je hebt ze al voor een paar 100€

Dat ziet er goed uit die ga ik ook onthouden

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:55

Hier een mini tractor met voorlader (yanmar F16D) en gebruik vooral de voorlader, ideaal.
Zou de rijbak ook vaker met cultivator los moeten halen en keer slepen (wonen er nu bijna een jaar en sleep nog niet gebruikt.. ) maar heb er ook nog niet in gereden dus iets met prioriteiten.

Afbeelding
Even de mesthoop op/om geschept, 10 min werk en de bult slinkt veel sneller dan zonder op/om scheppen.

De pompoenen in de bak rechts zijn een beetje ontploft en groeien nu dus ook al in deze bak dus die zijde even niet mee geschept ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:18

belle_boef schreef:
pol013 schreef:

Hmm dan ga ik me daar eens in verdiepen. Voor op het verlanglijstje dan... Maar of die optie er ook is voor op een oldtimer? Wij hebben een ford 2000.
Het is inderdaad ook heel handig als je wat zand wil verplaatsen. Ik kan nu alleen trekken. Maar soms is schrapen juist veel handiger. Net die extra knik zou heel vaak best handig zijn.

De mestbak/grondbak helpt al flink hoor bij het leeghalen van de mesthoop. Hij kan 1 keer scheppen en is dan half vol. Dan de rest er met de riek op. Al 50% reductie op handarbeid :D

wooooh belleboef, ik zie nu je link pas *D Die ga ik even doorsturen aan mijn vriend.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-10-22 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:20

pol013 schreef:
belle_boef schreef:

Hmm dan ga ik me daar eens in verdiepen. Voor op het verlanglijstje dan... Maar of die optie er ook is voor op een oldtimer? Wij hebben een ford 2000.
Het is inderdaad ook heel handig als je wat zand wil verplaatsen. Ik kan nu alleen trekken. Maar soms is schrapen juist veel handiger. Net die extra knik zou heel vaak best handig zijn.

De mestbak/grondbak helpt al flink hoor bij het leeghalen van de mesthoop. Hij kan 1 keer scheppen en is dan half vol. Dan de rest er met de riek op. Al 50% reductie op handarbeid :D

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat met een ford 2000 kan. Zolang je hefinrichting natuurlijk werkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:25

Jammer dat ik net jarig geweest ben want nu weet ik wat ik wil hebben voor mijn verjaardag!!!
Thanks voor de tip!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:08

SafeHaven schreef:
Even weer on topic:

Over 2 weken wordt er 150m2 aan paddockplaten geleverd! *\o/* een deel van de track hopelijk blubbervrij maken voor de winter begint. Nu nog even duimen dat het 2 weken droog blijft :=

Ennnnn we hebben deze hooibak besteld:
[ [url=m/89SW2Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

We gaan er zelf nog een paar bijmaken, maar dan langwerpig omdat die op de track komen. Dan kunnen er 2 pakjes naast elkaar in zonder teveel ruimte op de track te verliezen. Zin in! :D

Mooie hooibak! Wij zijn ook aan het zoeken naar een oplossing voor droog hooi in de paddock. Ik ben bij een systeem als dit wel bang dat het alsnog veel inregent omdat we op de wind zitten

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:42

Ja dat gaan we nu ook een beetje uittesten. Deze komt op de plek te staan waar ze het meest en het liefst staan dus hij zal vrij snel leeg gaan. Ik kan je op de hoogte houden hoe nat het wordt :)

Zijn er nog meer mensen die al aan het zaaien geslagen zijn? Ik heb een week of 3 geleden wat bloemen gezaaid die wel wat vorst kunnen hebben en ze gaan al hard!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het gezaaid op een heel klein bultje waar we de modder van dit stuk pad vaak naartoe schuiven. Wordt hopelijk mooi zo vlak bij de poel <3

De paarden waren alleen niet zo blij met mn komst vandaag want ze stonden zo lekker te luieren in het zonnetje
Afbeelding

Het boomhooi gaat ook best goed. Zou voor de voedingswaarde beter zijn om te drogen in juni/juli, maar dit komt van een omgewaaide boom en vond het zonde om te laten vergaan (ze hebben nu ook takken gehad natuurlijk maar het was zo ongelooflijk veel dat ze het niet eens op kregen).

Afbeelding

Dus niet zozeer voor de voedingswaarde gedaan, maar meer voor de afwisseling vd winter :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:46

Wilg zo te zien? Wat leuk, heb nooit bedacht dat je dat zo kunt laten drogen :o?
Prima idee!

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:56

Ja wilg inderdaad! Afbeelding
De halve boom ging om, oef zo zonde.

Toen ik er een paar jaar geleden aan dacht vond ik mezelf heel wat, maar het blijkt dus een eeuwenoude vorm van voeren te zijn _O- Het kan met alle eetbare bomen maar sommige lenen zich er beter voor ivm de snelle groei en het snoeien in de zomer. Wilg, els en es zijn ideaal omdat je die op werkhoogte kunt knotten. Maar berk kun je ook prima gebruiken. Groeit hier alleen niet zo snel.
Laatst bijgewerkt door SafeHaven op 19-10-22 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:57

Boomhooi is ouder dan grashooi, er is nl veel minder gereedschap, energie/aantal mensen en tijd voor nodig om het te oogsten en drogen. Oude pollarding (krijg je soort bezemsteel bomen van) komt hier van, vaak in weides en dus op wat hoogte zodat vee er in de zomer onder kon grazen. Coppicing is meer tot de grond snoeien en in de winter (jan-feb) voor brandhout. Maar toen was hout veel meer een bouwmateriaal en bos onderdeel van agrarische activiteiten, incl. strenge beperkingen qua hoeveel je mocht oogsten.