Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:58

Zo dat is droog zeg, hier gelukkig nog wat groener op de Wei. Hij brengt de eerste lading half om half kan ik eerst zien wat ik ervan vind, grof is idd wat duurzamer denk ik, moeten ze wat meer moeite voor doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:36

Eten ze dat nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:07

Was geen donder aan in Ermelo vandaag; het hele show element (waar het tenslotte om draait bij de Arabieren en wat het juist zon gezellige en luidruchtige boel maakt daar) was eruit gehaald, omdat er amper muziek gedraaid mocht worden...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:16

Qua hooi zou ik liever grofhebben. Doen ze langer over

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:17

Wat jammer Claudia!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:20

Ik zou ook voor grof gaan, tenzij je paarden te dun zijn misschien?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:32

Ik zou ook voor grof gaan ja, tenzij je paarden gemakkelijk dun worden.

Ohjajoh: spijtig, hoe kwam het dat er geen muziek mocht?

palousa: :oo wat is het droog bij jullie!! Eten ze dat nog op eigenlijk? :)

Vanaf vandaag is het dan zover: officieel de paarden aan huis *\o/* Voelt zo onwerkelijk!

Afbeelding

Het zicht vanuit ons slaapkamerraam <3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:38

Was voorgaande jaren niet op het KNHS centrum, dus wellicht is het daar niet normaal? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik het 2 jaar daarvoor in Raalte erg leuk vond! En vooral ook gezellig, veel contact met mensen en dat terwijl ik de ballen verstand van Arabieren heb...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:38

Vorig jaar hebben ze het ook helemaal kaalgevreten en dat was gras dat jaren stond, dat was net stro.
We zullen het zien.
Er is nog wel een stukje dat wat groener is nog, maar daar staat nog geen draad omheen, daar ga ik weer mee bezig als ze er in staan denk ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:39

ohjajoh6 schreef:
Was voorgaande jaren niet op het KNHS centrum, dus wellicht is het daar niet normaal? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik het 2 jaar daarvoor in Raalte erg leuk vond! En vooral ook gezellig, veel contact met mensen en dat terwijl ik de ballen verstand van Arabieren heb...

Het is zondag... Trek je zwarte kousen en je lange rok maar aan. Halleluja.

Toen wij daar nog vlak in de buurt woonden/logeerden, gingen we regelmatig op zondag bij de snackbar in Garderen eten. Lekker op het terras alle kerkgangers voorbij zien komen, met rokken en hoedjes en al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:44

Hilary schreef:
ohjajoh6 schreef:

Het is zondag... Trek je zwarte kousen en je lange rok maar aan. Halleluja.

Toen wij daar nog vlak in de buurt woonden/logeerden, gingen we regelmatig op zondag bij de snackbar in Garderen eten. Lekker op het terras alle kerkgangers voorbij zien komen, met rokken en hoedjes en al.

_O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:49

Je begrijpt dat het niet helemaal mijn ding is. Excuses als ik iemand beledigde ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:53

Wat leuk, Solleke-noa

Zonde ohjajoh6

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:57

Heb op het centrum gewoond maar deed op zondag gewoon m'n ding :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:57

Voor we naar Brabant verhuisden, was er sprake van dat we die hoek in gingen. Blij dat het Branant werd. Tenminste nog een krieg naast de kerk ~~}> .

Bij ons is het gras ook lang en droog. Wordt nog prima gegeten, hoor!

Heerlijk Solleke!

Sprak net op de buurtbbq onze buren die hun huis te koop hebben staan. Zij hebben ook een golden retriever die nogal zielig is. Niemand heeft eigenlijk tijd voor hem. Ik vind t een k*thond, want hij blaft echt op elke scheet. Hij wordt naar buiten in detuin gegooid en dan moet ie zichzelf vermaken. En dat doet ie... Maar goed, ze willen dehond dus niet meenemen als ze gaan verhuizen. Ze gaan ook het dorp in, dus met zo n blaffert maak je dan geen vrienden met de buren. Maar dat vind ik dan weer zo zielig. Ze vroegen of ik geen derde hond wilde. Nou, nee dus. Ik heb al niks met GRs en al helemaal niet met die. Maar dit vind ik zo sneu voor hem. Vertel ik het net mijn man (die dus een streng 'max 2 hondenbeleid voert); dat is ook zielig! Als het die wordt, dan mag er een 3de hond bij! :wow:

Ik raak zelf echt meteen in de stress. Sla meteen helemaal door: ellende met 3 van die slagschepen in de auto, kunnen meestal maar 2 honden mee in een hotel/huisje op vakantie, etc.

Nou ja, ik had dus al nee gezegd, maar dit blijft toch in mijn hoofd zitten. Op zich past hij als GR wel in de groep. Mijn waker houdt nirt van andere honden, maar mijn vriendin heeft ook een GR dus die gaan wel goed. Hij kan bij de kat en in potentie actief genoeg om mee te gaan aan paard (moet ie wel even conditie opbouwen).

Ik zei t al.....ik sla door...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 05:38

Mannen.... Je hebt er niks aan :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:39

Awww gewoon doen Fabster! Grote kans dat het blaffen dan ook gewoon over is als hij in een groepje zit.

Wij hebben er ook drie (gehad, helaas is ons golden retriever meisje overleden ;( ) en twee of drie... is eigenlijk geen verschil. Waren ook drie grote (golden retriever en twee koningspoedels) en we reden dan inderdaad wel met twee auto's en op vakantie gingen ze met hun drietjes in de tent :)

Ze waren super lief met z'n drieën :)

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:00

Oeh gisteren kwam er ineens een voorzichtig woordje uit mijn man. Wij hadden 2 poezen al 13 jaar. Deze zijn een week na elkaar onder de auto gekomen. Dit is al weer ruim 10 jaar geleden. Gisteren gelogeerd in een B&B met poezen en zelf kittens van 1 dag. Toen we daar weg gingen zei hij. We kunnen het nog wel een keertje weer proberen met een poesje. Hij is het katten mens ik eigenlijk een honden mens, maar dat gaat hem voorlopig niet meer worden. Hij is daar wel klaar mee. Maar misschien dan toch weer een nieuwe muizenvanger. Ik moet alleen niet denken aan al die haren en gekrab als ze nog jong zijn :+ hij wil nog graag een nieuw bankstel hmmmm goede combi.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:47

Een kat uit t asiel die wat angstig is? Ik woon aan een 80 km weg en ben daar 2 katten kwijt geraakt. De buren (van die hond dus) wel 6 katten. En de laatste kat van hen heeft daardoor nog maar 3 poten. De katten redden het hier nog geen jaar. Mijn laatste kat hebben we alweer 5 jaar. Is een wat angstige kat. Is een x aangereden, had gelukkig alleen een gat op zijn nek en heeft toen blijkbaar besloten dat hij beter aan de andere kant kan blijven. Dus hij wordt wel oud, hoop ik.

Mijn vorige kat had ik zelf aangereden. In het asiel kwam niemend haar halen, dus zelf maar oogehaald. Toen woonden we nog in het bos (was huur). Toen we hierheen verhuisden, was ze in een maand plat gereden -O- .

Over die hond moet ik nog even goed nadenken. Ik heb wel gedroomd over een bezoek aan familie in Canada met heel veel honden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:55

Honden en katten heerlijk maar ook vaak hoop gedoe. hier worden ze oud. 1 kat nu 15 de hond en andere 3 cilinder kat (mist een poot) zijn nu 12. Benieuwd hoelang ze nog meegaan.

Maar ook duur. De oudste heeft al 13 jaar blaasgruisvoer van 50 euro per zak. De stal katten hebben gevoelige darmen en krijgen high sensitive voer en de 3 cilinder is te dik :o (7kg) en heeft dieetvoer.

Laatst had mijn stal kat flinke longontsteking die bijna fataal was. Het zijn wilde katten die vrij tram zijn bij mij maar aaien laat staan vangen is onmogelijk. Gelukkig kreeg ik hem te pakken en het hij een week kritiek gelegen in de kliniek op kosten van het asiel gelukkig. Zijn opvangers die nergens herplaatst konden worden.ik van de muizen af hun en huisje.

Willen de nieuwe bewoners de hond niet overnemen? Ik ben ook zo'n "gek" die als opvangt. Als je het echt niet wil moet je het niet doen. (Zeg ik nu makkelijk vanuit hier) van 2 naar 3 zou te doen zijn zeker als ze goed samenkunnen.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:19

hoi allemaal!

Ik kom me even melden bij dit topic, Ik heb sinds een half jaar 2 paardjes heerlijk bij huis, en oooo wat is dat genieten!

Nu heb ik gelijk een vraag aan jullie,

Mijn 2 paardjes staan 24/7 buiten met een heerlijke ruime schuilstal en ik denk dat ze de gelukkigste paarden zijn die je maar kan hebben, altijd vrolijk, altijd in voor een gekke bui, e.d.

Als het warm is staan ze samen binnen (tegen de insecten en de warmte) als het regent staan ze of liggen ze buiten te slapen.

Nu mijn vraag aan jullie,

Mijn paard kreeg pas geleden een dikke buik, en is echt wat te dik.. ze kreeg minder hooi te eten omdat ze blijft eten... Afvallen deed ze niet echt en op een gegeven moment kwam er diarree... nu gaf ik haar elke maand een zandkuurtje (zandweg vezels van agradi) en dacht dat dit voldoende was om overtollig zand af te voeren wat eventueel in haar darmen zat.

Dus hup toch maar even een zandtest uitgevoerd en ja hoor... veel te veel zand in d'r mest.. De kuur die ik maandelijks gaf van agradi heeft dus niet geholpen, en ben direct over gegaan naar sandclear 99. Dit hielp als een tierelier! Binnen 2 dagen was de mest perfect en ineens ging de dikke buik weg, oke ze is nog best dik maar de opgeblazen buik is weg! Ook werd ze ineens veel alerter, vrolijker, ondeugender, voorwaartser met rijden, kortom ik merkte dat ze veel beter in d'r vel zit. _/-\o_

Nu zijn de 7 dagen voorbij, er zit nog een beetje sandclear in het emmertje, maar geadviseerd is me om het niet langer dan 7 dagen te gebruiken, maar over een maand wel weer.

Nu ben ik bang voor zand... ik heb dit nu meegemaakt en alle alarmbellen zijn bij me gaan rinkelen, ze krijgt nu zowizo elke maand sandclear 99. Maar is dat voldoende? Ze staat namelijk samen met haar vriendje 24/7 buiten. Wat doen ze 's nachts? Gaat ze dan toch ergens zand lopen knabbelen omdat het hooi op is? Kan dit kwaad om een paard 24/7 in de paddock te laten met een schuilstal? Is elke maand een sandclear kuur voldoende? of moet/kan ik meer doen om overtollig zand weg te krijgen bij mijn merrie?

Ik hoop dat er meer mensen zijn met een soortgelijk situatie, en wat doen jullie tegen het "zand probleem"?
Ik wil m'n merrie en haar vriendje liever 's nachts niet opsluiten, ze vind het niet fijn om opgesloten te zijn in de stal, ze vind het veel fijner om zelf te kiezen in of uit de stal..

Bedankt voor de reacties :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:40

Hallo Mimeil :wave: welkom

Hoe voer je? Vanaf de grond , net, bak?

Hier staan ze ook grotendeels op het zand maar ik voer niet vanaf de grond en waar ik voer is het brandschoon om zoveel mogelijk te voorkomen dat er zand naar binnen word gewerkt.

Mag ik vragen hoeveel vezel je gaf en hoelang?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:44

Mimeil, hoe voer je. Op de grond? En dan op het zand? Of op bestrating?

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:58

hoi @Zammie en @Tinkie12

Ik geef het hooi in een grote bak, deze staat op de bestrating, en deze veeg ik altijd schoon omdat ze het zand meelopen naar de bestrating. Ze gooien de voerbak zelf om als deze leeg is, en zo scharrelen ze het laatste hooi van de grond.

De zandweg vezel van agradi gaf ik de hoeveelheid die op de verpakking stond, 2 eetlepels per dag.
Dit heeft niet geholpen, en hoorde achteraf (nadat ik dit dus maanden heb gebruikt ter preventie) dat het veel te weinig is.

De sandclear gaf ik 175/180 gram per dag en dat hielp echt super! na 2 dagen was de diarree over en zit ze super in d'r vel..

bedankt voor jullie berichtjes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:17

Dat van die paar eetlepels had ik al vaker gezien. Is echt veel te weinig. Ik geef daar net zoveel van als de sandclear. Denk dat daar het probleem zat. Ieder paard krijgt wel wat zand binnen en er komt altijd wel wat mee met de mest.