Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:03

Haha, ja hoe kom ik eraan... mijn zus weet dat ik nogal een beestenliefhebber ben en een collega van haar had baby axolotl's, of ik er wilde hebben? Ja laat maar komen, toen ik ze pas had waren ze 2,5 cm groot en hadden ze zelfs enkel nog maar voorpootjes (zoals een kikkervisje). Ondertussen zijn ze 28 cm groot en heb ik een aquarium van 1m60 voor ze :')

Hier waren ze nog baby

Afbeelding

En volwassen, ze zijn nu bijna vier jaar oud, kunnen 25 jaar oud worden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 01:07

Lees nog steeds druk mee hoor, maar heb niet altijd evenveel tijd om te reageren en soms ook gewoon niets interessants te melden denk ik :+

Prachtige foto's Spatter! Hoe is het nu met je been?

Wat een leuke diertjes Solleke Noah, ik had er nog nooit eerder van gehoord

Pfoe vakantie, gelukkig hebben wij allebei niet zo'n vakantiedrang en vinden het allebei moeilijk om de dieren bij iemand anders achter te laten ;) plus hier ook een terror-hond(je) als Jadybabe die je niet zomaar even met een uitlaatservices meegeeft ofzo. Komt me bekend voor Tinky, ik moet wel eens een lange dag naar 'verweg' voor werk en dan mag vriendje oppassen maar wordt bestookt met berichtjes en instructies haha

Als ik jullie berichten zo lees hoef ik de automatische drinkbakken dus niet te installeren? -O- zou het misschien kunnen liggen aan het verschil tussen drinken 'vanaf de grond' en 'op borsthoogte' dat dat misschien minder prettig is voor een paard?
Ik had zelf laats deze http://www.landbouwwinkel.nl/webshop/me ... tr.-31.jpg op twee verschillende stallen gezien, die waren er zeer tevreden over en ik wilde deze ook aanschaffen voor in de paddocks, tot ik de prijs zag - nog even sparen dus ;) maar na jullie verhalen over dat niet alle paarden even goed uit een automatische drinkbak drinken slaan de twijfels toe of ik er dan nog wel voor moet sparen hahaha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 06:30

Vivat schreef:
Komt me bekend voor Tinky, ik moet wel eens een lange dag naar 'verweg' voor werk en dan mag vriendje oppassen maar wordt bestookt met berichtjes en instructies haha

Dus ik ben niet de enige controlfreak :o Behalve de lijst met instructies zijn er inderdaad natuurlijk ook nog de telefoontjes en berichtjes _O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:38

Ik heb zelfs een soort weeklijst met alle klusjes per dag gesorteerd en dan schrijven ik en de verzorger ons naam achter de klusjes zodat we weten wie wat doet. :')

Maar idd ook vriendlief is af en toe de sjaak. :D

Voor de vakantie zal 't mijn moeder en schoonmoeder worden, en de verzorger. Dat komt wel goed.

Iemand hier verstand van (eczeem)dekens en dekenmaten? Mijn zusje zoekt een eczeemdeken voor haar verzorgpaard, een fries, die haar manen kaalschuurt. Ze denkt misschien een lichte vorm van ZE. Ze wil kijken of het met zo'n deken minder erg word. Hoewel ik begrijp dat je eigenlijk in het voorjaar al moet beginnen?

Ze heeft de volgende maten gemeten: van voor naar achter 190 cm. Buikomtrek 250 cm. Nek 117. Die 190 is ruim gemeten maar heeft een brede borst. Aan wat voor maat kom ik dan? :') Ik heb nog nooit een deken gekocht. Nog geen zweetdeken. := Ik wou haar een tweedehandsje voor haar verjaardag cadeau doen. Iemand hier die me kan helpen in dit totaal nieuwe onderwerp voor mij?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:16

Voor een fries zou ik gaan voor een 195 tenzij hij echt een dikke nek heeft. Rambo sweet itch hoody zijn dure dekens maar heel degelijk en goede ervaring mee.

Vivat: bedankt, zijn ook hele toffe diertjes :) je zou het niet zeggen maar ze worden vrij tam, ik voer ze uit de hand en dan komen ze echt bedelen aan het glas <3

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:21

Solleke, wat eten ze?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:23

Thx! Dan ga ik even kijken of ik een tweedehandsje in die maat kan vinden. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:27

DubbelDun schreef:
Maar ik heb makkelijk praten met de Veluwe als achtertuin :D

Ik heb ook makkelijk praten met een bos in de achtertuin. Daardoor kunnen wij juist weg! Is voor veel paardenmensen een heerlijke vakantie plek!
Hier nam de oppas haar eigen paarden mee en heeft volop genoten. Ging perfect.
VoorAf vindt ik dat geregel een hel maar tijdens mijn vakantie maak ik mij maar minimaal druk.

Nu wil mijn vriend alleen 3 weken weg := Dat vindt ik wel heftig.......

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:34

Jadybabe schreef:
Solleke, wat eten ze?

Regenwormen :D ook wel wat andere dingen, steurkorrels, af en toe een guppy ( :o ). Het zijn op dat vlak wel monsters, ze eten ook elkaar op als je een hele kleine axolotl bij een grote zet. Maar regenwormen is echt prima voer.

gypsy: hoop dat het past :j mijn grote warmbloed (1m70-1m75 ongeveer) heeft ook een 195 maar is smaller dan de meeste friezen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:50

Ja ik hoop het ook! Ik heb er 1 gezien hier in de buurt, die zou mijn vriend na zijn werk op kunnen halen. Vind ik wel zo vertrouwd. Alleen die staat er al een jaar op, dus even een pb gedaan of ze hem nog wel heeft.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:54

Solleke wat een gave beesten! En dat ze zo groot zijn joh!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 09:33

Ik zou ook dekenmaat 195 aanraden, dat moet wel passen denk ik :)

Ha als baby vind ik die Axedinges wel leuk, maar als ze groot zijn is de schattigheid er ook wel van af :P Wel een heel origineel huisdier!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:55

Hihi ieuw wat een griezels.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:02

Hey, mijn baby's niet beledigen he ~~}>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:07

Ik vind ze wel leuk, als kleintjes leken ze wel op kikkervisjes en dan nu zo groot :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:11

wow heb een heel stuk moeten bijlezen.

Solleke, klein vond ik ze nog wel schattig :+

Mijn halfquarter merrie van 1,65 heeft een 195.
De quarter ruin van 1,53 heeft ook 195 nodig.
Gek dat ik hier lees dat paarden van + 170 ook nog in een 195 passen.

Voorbije dagen weer hard gewerkt. Tussenin nog even examen bedrijfsbeheer gaan doen, eigenlijk zonder voldoende dit te studeren, toch positief resultaat. *\o/*.

Het 'tuinhuis' aan huis gemaakt op woensdag. Tis te zeggen, we kwamen 1 plank te kort, dus ze is nog niet helemaal af en er moeten nog wat afwerkingslatjes op.
Afbeelding

Nu op zoek naar geschikt hout voor de luikjes. Als iemand tips heeft...

Wij blijven er zaterdag voor de eerste keer slapen. Spannend!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:11

Haha, ik vind het altijd een beetje oerbeestjes om te zien :D Net alsof de evolutie heeft stilgestaan ofzo.

Qua vakantie: normaal gesproken is de afspraak dat mijn moeder oppast, alleen was die dus vlak voor onze vakantie gevallen en had ze een tibia plateau breuk opgelopen. Daarvoor is ze een paar dagen voor onze vakantie geopereerd. Oppassen zat er dus écht niet in, de eerste tijd heeft ze zelfs moeten doorbrengen in een verzorgingshuis (best confronterend voor een vrouw van 63). Uiteindelijk heeft er iemand anders opgepast (geregeld die via topic) wat super goed verlopen is.
Alleen zou ik bij een volgende oppas aangeven dat het toch handig is als iemand in het bezit is van een auto :D het is hier namelijk ook heel mooi, maar als je alles op de fiets moet doen....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:12

Ik dacht ook meteen aan kikkervisjes :)
Ik had vroeger een grote baars in de vijver (ooit ergens gevangen) die voerde ik ook wormen etc uit de hand. Deze sprong alleen wel uit het water om de worm te pakken dus elke keer schrok ik me dood _O-

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:22

Kirr lekker aan het klussen, leuk!

Mijn pony van 1.51 heeft ongeveer dekenmaat 185, Ordeal van ca 1.60 heeft maat 190 / 195 en Orenda van ca 1.65 (ik moet haar echt eens meten, weet niet eens hoe groot ze is) heeft maat 195 / 198.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:27

Watvoor luiken worden het kirr?
Hier heb je iig gewoon luiken hout tekoop in de bouwmarkt.

Maar ik ga hier de luiken (voor het huis) van oude eiken vloerplanken maken..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:29

Dit soort luiken Kirr? _O-
Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:34

haha zoiets inderdaad :+ :+ :D

We zijn er nog niet over uit of het zo'n schuifsysteem gaat worden of gewoon dichtklappen (zoals op foto van sure-lee).
Ze komen aan de ramen van de woonkamer (ramen zijn 80 breed en 170hoog (denk ik))

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:47

Ik zou wel investeren in goed hout. Het hangt ten slotte altijd buiten. Mijn vader heeft deze luikjes gemaakt. Super lief natuurlijk maar persoonlijk had ik beter hout gebruikt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:13

@kirr: wil je ze als isolatie in de winter of als zonwering ??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:20

Sure_lee schreef:
Ik zou wel investeren in goed hout. Het hangt ten slotte altijd buiten. Mijn vader heeft deze luikjes gemaakt. Super lief natuurlijk maar persoonlijk had ik beter hout gebruikt

Helemaal mee eens.
De luiken aan ons huis schijnen pas 6 jaar oud te zijn, maar die waren anderhalf jaar geleden al aan het rotten...