[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:26

Nikass schreef:
tamary schreef:
Ik niet, wolf in het verleden heeft altijd problemen opgeleverd als er niet consequent op gejaagd werd om de aantallen laag te houden. Genoeg keren gaat veel wolven en stille bossen samen in de geschriften. En dat was in een tijd dat bos nog agrarisch was en in gebruik door mensen. Nu doen we er niks in (incl. zgn natuuronderhoud), zijn de grazers er inmiddels verdwenen en houdt je een moeilijk doordringbare haag van aanmaakhout over samen met hete, droge zomers. In 2 andere gebieden waar de wolf het bos heeft laten zwijgen zien we nieuwswaardige natuurbranden. Die gebieden zijn onbewoond of dun bevolkt, maar Nederland is dorp elke 3km.

We laten de wolf zijn gang gaan ten koste van alle andere ook beschermde diersoorten die we hier hadden (we zijn hier in drenthe bv naast veel reeen ook zo'n 19 dassen "kwijt" (kunnen ze niet vinden en ze zijn niet aangereden).
De mens controleerd de wolvenpopulatie al zeker sinds de oudheid. 1e premie voor dode wolf was 46-120 AD door Solon van Athene : 5 zilveren drachmes voor een mannetje en 1 voor een vrouwtje.
En als we kijken naar waarom : dan zien we bv wat de president van Kazachstans wildlife management Nicolai S. Paschinski op een conferentie in Moskou op 23 feb 2001 aan het publiek vroeg : "Do you really believe that true diversity in nature is a result of empty forests?"
en verder :
"Come and take a look how our invaluable populations of herbivores disappeared in a couple of years. After them the wolves disappeared and now we have nothing left".

Cijfers voor centraal Rusland volgens Bernt Lindqvist zijn vergelijkbaar. Eland gereduceerd tot 0.006! per 1.000 hectare elders in noord europa 1-7 per 1.000 hectare.
(uit: the grey wolf revealed, will graves p.14, 20, 21).
Ik zie er niks positiefs in, dit is 1 soort beschermen ten koste van alle andere en we weten dat dit het resultaat zal zijn, de documentatie/onderzoeken zijn er.

Kort, want ik wil hier geen wolvendiscussie starten. Maar dit is natuurlijk je reinste onzin.
Niet de wolf verstoord het evenwicht. De mens doet dat. En het aantal dieren dat door wolven wordt gedood komt niet eens in de richting van het aantal dieren dat structureel door de mens wordt afgeschoten.
Toch vreemd dat ik daar nooit protesten over hoor O:)

Helemaal met je eens. Als het over verstoren en doden gaat staat de mensheid met grote stip op nummer 1.

Wij hebben ook PP, in wolvengebied. Wat grotere pony's, maar er gaat nu voor alle zekerheid omheining omheen zoals aangeraden wordt. Ja, kost wat. Maar waarom is het wel heel normaal dat je je kleine dieren zoals kippen en konijnen goed en veilig huisvest tegen vossen en marters, maar willen we bij groter vee de rollen omdraaien en het roofdier afknallen? Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen dieren gewoon.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:40

Amen Nikass, amen.

tamary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:49

Geen wild meer om te eten geeft problemen. En als de dierentuinen niet kunnen voorkomen dat wolven zowel UIT- als INbreken, wat is dan een geschikte omheining om roofdier van voedsel te scheiden?
Geschiedenis en ervaringen in andere landen ten oosten van ons vertellen allemaal hetzelfde verhaal : implosie van wildpopulaties met overstap naar vee, huisdieren en mensen tot gevolg. Tot het leger aan toe dat in moet grijpen om dorpen te ontzetten. en grote natuurbranden omdat er niks meer dat malse gras opeet voordat het een lading tondel/aanmaakhout wordt. Wolf zonder controle op de populatie gaat ten koste van alle andere diersoorten in het gebied.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 12:20

Zullen we het onderwerp wolf laten rusten? Of enkel nog indien het omheiningstips bevat? Want we dwalen wel erg van het onderwerp af nu.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:20

Tamary ik denk dat je toch even je feiten wat beter op een rijtje moet krijgen := juist doordat er zoveel zwijnen, herten, hazen, konijnen, eenden, ganzen etc worden afgeschoten en de natuur tevens weinig plek heeft is de balans zoek. Het feit dat er nu wolven zijn wilt juist zeggen dat het eindelijk beter gaat met de natuur. Is er geen eten dan overleven de welpjes en zwakkeren niet en zo zullen er nooit teveel wolven zijn.
Er zijn zo ontzettend veel landen die al samenleven met wolven en beren door manieren gevonden te hebben om hun vee te beschermen.

Ja, de mens is al eeuwen aan het bemoeien en strijden. Daarom gaat het ook al eeuwen mis en BLIJVEN we aan het strijden. Er is ook al een eeuwenoud gezegde en dat is er niet voor niets:
--- Werk MET de natuur ipv er tegen --- Dat ga je hoe dan ook verliezen _O-

Maar ik ga nu toch weer in discussie. Aan iedereen die er zo over denkt als Tamary: zoek gewoon even de juiste feiten op online.

Laten we hier gewoon weer leuke positieve dingen delen met elkaar!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:06

Zoek dan wel de wetenschappelijke rapporten op ipv de wensnatuur droomverhalen. Aka geschiedenis nalezen. EN ik ben daar ook afhhankelijk van derden, want veel van die rapporten zijn Russisch, iets met tsaar in 1870 die wilde weten hoe en wat qua interacties tussen wolf en ongewapende burgerpopulatie en naast al hebbende goede universiteiten opdracht gaf voor veldwerk.

Omheiningen : ondergraven, (ook die van 1m de grond in betonfundering in de dierentuin), metalen gaas hekken doorgebeten, kettingen van klemmen doorgebeten, 2m overheen gesprongen met lam op de schouders (lam bleef hangen, wolf niet), flardy (wapperlintjes) werkt tijdelijk (misschien 24 uur, sommigen zeggen 4 weken, of gewoon niet), enkel hoog is nutteloos (klimmen ze over), electrisch lijkt nog redelijk te werken MITS 200% perfect strak, 0 begroeiing, voluit stroom, etc. Advies is 1.20-1.45 minimaal, maar dat hebben ze bewezen te kunnen springen zonder het te raken en dan doet stroom dus niks. Gezien de intelligentie van de wolf en de motivatie van voedselbeloning is het aannemelijk dat ze leren hoe met stroom om te gaan, ten slotte doen verschillende paarden en ander vee dat ook en meestal om dezelfde reden nl lekkers. Over de werking van stroom als omheining tegen wolf is nog niet genoeg bekend, maar de vooruitzichten uitgaande van oplossen probleem andere omheiningen voorspeld niet veel goeds.
Dus wat we al weten van andere diersoorten zoals geit uit de moestuin houden aka dier scheiden van voedselbron, is zeker 10x moeilijker dan dier opsluiten op volgens dier! genoeg voedsel.
Beste garantie nog is opstallen (en ook daar opletten qua sluitingen, wolf leert door observatie, die simpele schuif die hij je ziet openen, leert hij ook snappen!). Naast ondergraven, dus wat is je bodem? En wolf loopt op zontijd, dan is nacht vanaf 1-1.5 uur voor zonsondergang tot 1-1.5 uur na zonsopgang. En als we dat allemaal gedaan hebben zitten we nog met een intelligent dier dat honger heeft, bewezen zal schakelen naar vee als dat in zijn territorium aanwezig is en zowel nu al weer overdag gezien wordt (14:30 's middags in oktober is echt ook qua zontijd dag) en kijkende naar het verleden met 's nachts vee op stal werden de dieren ook overdag aangevallen, want wolf honger en er is niks anders. En dat is mede de reden geweest dan de wolf succesvol bejaagd werd, brutaal door honger, want geen ander voedsel meer.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:53

Wensnatuur droomverhalen _O- het zijn JUIST onderzoeken waar ik naar refereer. Precies ook de reden waarom ik een p.p. heb. Bewijs. Onderzoeken.
Maargoed, je paard niet opsluiten op stal was voorheen ook alleen maar voor geitenwollensokken volk. We deden het tenslotte al eeuwen! Wat kan er dan mis mee zijn?

Met wat tijd komen mensen wel tot inzicht.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:01

Even weer on topic:

Over 2 weken wordt er 150m2 aan paddockplaten geleverd! *\o/* een deel van de track hopelijk blubbervrij maken voor de winter begint. Nu nog even duimen dat het 2 weken droog blijft :=

Ennnnn we hebben deze hooibak besteld:
Afbeelding

We gaan er zelf nog een paar bijmaken, maar dan langwerpig omdat die op de track komen. Dan kunnen er 2 pakjes naast elkaar in zonder teveel ruimte op de track te verliezen. Zin in! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:09

On topic : zo neerzetten dat de trekker ze kan vullen?

Problematisch dus, ik ook. En ja mijn pony's liepen lekker 24/7 buiten met zijn 2tjes. Schapen staan nu op stal tot die ook verkocht zijn. Ja, deels wolf, deels brakke omheining en weg moeten zonder nieuwe plek kunnen vinden (aanbod ingetrokken).

En hoe we met dieren omgaan qua al dan niet op stal, samen of alleen is afhankelijk van de omstandigheden. Met een rotsondergrond heb je een flink kom modder in je bergdal in de winter en dan is stal nu eenmaal beste optie voor droge voeten, etc. Diefstal wil ook nog wel eens reden zijn geweest in het verleden om op te stallen, roofdieren idem. We hebben in dit deel van de wereld een heel luxe positie gehad de afgelopen paar decennia, lage inflatie, groeiende welvaart, weinig diefstal van vee en geen grote roofdieren. Is dat altijd het geval geweest ? Nee. De geschiedenis gaat verder terug dan de industriele revolutie, electriciteit of andere nu onmisbare moderne nutsvoorzieningen. En ook daarvoor waren de mensen niet automatisch dom, wreed of naief. Anders zeker, maar dat was net zo goed een gevolg van andere omstandigheden en dus andere motivaties om beslissingen op te nemen. Als wij vergelijkbare omstandigheden terug krijgen zoals roofdieren, is kijken naar hoe en wat deden ze toen en wat gebeurde er als ze dat niet deden een heel valide vraag om te stellen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:18

We hebben een minitrekker met aanhanger waarmee we de hooibakken nu vullen. De bak op de foto kan een ronde baal in maar die zijn hier in de buurt helaas niet te verkrijgen. Dus dat worden gewoon 4 of 5 pakjes. We hoeven eigenlijk maar 1 x per week alles bij te vullen. Met een baal wordt dat nog minder, ik hoef ook de tracks al niet te mesten dus dan blijft er helemaal geen werk meer voor me over _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:23

Dat is toch de bedoeling? Niet van je paarden meestal, die zijn liever luxepaarden dan werkpaarden, maar meer tijd om te rijden klinkt erg goed.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:00

Even 2 vragen buiten het hele wolf gebeuren om.
Wat doen jullie met bladeren die vallen? Heel mijn wei ligt vol door bladeren van naast de wei staande bomen.

En het andere, ik heb een jong paard dat zijn tanden langs de tralies op schuurt, zowel op stal als in de wei aan het hek. Ik wil hier iets voor plaatsen maar kan online helemaal niet vinden wat dan handig is, kom alleen uit bij een boomstam maar die heb ik niet 1 2 3 en dat is in de stal eigenlijk niet handig. Heeft iemand een mooie verrijking in zijn PP waar de jonkies met hun wisselende tandjes zich vermaken kunnen

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:33

Gewoon takken zou je hiervoor kunnen gebruiken, daar kunnen ze ook op knabbelen. Wilg valt eigenlijk altijd wel in de smaak en is makkelijk te vinden.

Wat voor bladeren zijn het en valt het op je track of in je wei? Ik laat het blad gewoon liggen, dat wordt goede compost :) maar wij hebben gelukkig geen giftige bomen in de buurt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:51

Bladeren blaas ik weg met de bladblazer
Met dat knagen zou ik denken om iets te plaatsen wat verveling tegengaat

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:02

Blad op de weide blazen we weg met de bladblazer. Elders laten we het gewoon liggen, zit niks giftigs tussen.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:24

SafeHaven schreef:
Gewoon takken zou je hiervoor kunnen gebruiken, daar kunnen ze ook op knabbelen. Wilg valt eigenlijk altijd wel in de smaak en is makkelijk te vinden.

Wat voor bladeren zijn het en valt het op je track of in je wei? Ik laat het blad gewoon liggen, dat wordt goede compost :) maar wij hebben gelukkig geen giftige bomen in de buurt.

Blad valt in de wei, track heb ik nog niet. Kom pas net kijken in het hele wereldje van een PP. Maar waar het voornamelijk vol ligt met blad wil ik wel als wei laten.

Die wilgentakken is een goed idee! Ga eens kijken of ik die volgende week kan vinden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:22

SafeHaven schreef:
Even weer on topic:

Over 2 weken wordt er 150m2 aan paddockplaten geleverd! *\o/* een deel van de track hopelijk blubbervrij maken voor de winter begint. Nu nog even duimen dat het 2 weken droog blijft :=

Ennnnn we hebben deze hooibak besteld:
[ [url=m/89SW2Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

We gaan er zelf nog een paar bijmaken, maar dan langwerpig omdat die op de track komen. Dan kunnen er 2 pakjes naast elkaar in zonder teveel ruimte op de track te verliezen. Zin in! :D

Mooi zeg! Duur?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:33

De paddockplaten wel 8)7 de bak viel mee, 750,- inclusief frame met net :D
We twijfelden heel lang tussen dit of zo'n gegalvaniseerde variant:

Afbeelding

Die houten vonden we toch iets gezelliger ogen en het is iets dichter, dus hopelijk blijft het ook droger..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:46

@SafeHaven: wat voor mini trekker hebben jullie? Merk? Wat voor banden en hoeveel pk? En zijn jullie er tevreden mee of dingen die je toch anders zou doen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 02:38

SafeHaven schreef:
De paddockplaten wel 8)7 de bak viel mee, 750,- inclusief frame met net :D
We twijfelden heel lang tussen dit of zo'n gegalvaniseerde variant:

[ [url=m/2sKvhA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die houten vonden we toch iets gezelliger ogen en het is iets dichter, dus hopelijk blijft het ook droger..

Tjonge dat is inderdaad niet duur en ziet er goed uit! Ga er eens naar kijkenm

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:05

Blad haal ik alleen weg waar ik wit zand heb. En dat zijn al bakken en bakken vol. We hebben hier precies waar de paarden staan van die heerlijk wind luwe hoekje waar het blad zich ophoopt. Als ik het daar laat liggen ben ik zelf modder aan het creëren.
Op gras zou ik het in principe laten liggen/ daar dumpen. Maar aan huis blaast de wind het waarschijnlijk weer terug dus in de praktijk gooi ik het op de composthoop.

Speciaal voor dit doel heb ik 2 bakken gemaakt van pallets. Gaat precies de hoeveelheid van 1 jaar aan bladeren + ander klein groen afval in. Klinkt enorm in namelijk. Dan blijft het een heel jaar + de zomer liggen en dan kan het als compost de wei/(moes)tuin in. Want eigenlijk is het heel mooi nuttig materiaal.

---------

En dat vind ik ook wat moeilijk discussiëren in de wolven discussie. Ik ga me niet verontschuldigen voor mijn aanwezigheid op deze planeet en mijn gebruik van dit landschap. Dus ik wil aan alle kanten meewerken en me actief inzetten om onze natuur goed te houden/ te maken. En wij doen daar echt bovengemiddeld veel aan. Dat mag tijd en geld kosten. Mijn footprint zal niet 0 zijn maar we werken er echt aan om die binnen de perken te houden + een positieve bijdrage te leveren.
Maar er zit wel een grens aan. Als het mij echt gaat storen in mijn dagelijks leven en ik echt zulke heftige maatregelen voor moet treffen voor een handvol overlast veroorzakende dieren die niet een essentieel deel zijn van een gezonde natuur en wel voor veel andere 'natuur' overlast veroorzaken. Dan is dat wel de grens.

En ik denk dat meer mensen echt wel hun grenzen hebben. Als muizen en ratten denken IN mijn huis te mogen wonen gaan ze ook dood. Blijf je braaf buiten, heb ik een veel hogere tolerantie. Een enkele spin negeer ik of zet ik buiten maar als de mieren over mijn aanrechtblad een snelweg denken te organiseren zet ik wel mierenlokdozen weg.
Als ik de wolven logica moet volgen zou je ook zelf in de schuur moeten gaan slapen als er een wespennest in je slaapkamer opduikt. Die wespen waren er al eerder dan wij er waren toch......En ze zijn natuur. En daar maken wij al zoveel aan stuk....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:27

Nee zo zie ik dat niet, dat slaat een beetje door. En ik snap best hoe jij er in staat. Het is op individueel niveau echt niet altijd gemakkelijk. Daarom is beleid denk ik noodzakelijk. Beleid dat er voor zorgt dat er meer ruimte is voor de natuur, voor schone lucht, opvang van water ed.
Mensen zijn vaak niet tevreden met genoeg, maar willen altijd meer, liefst alles.
Als je je realiseert hoeveel kinderen, volwassenen er ziek zijn, ernstig ziek, van het teveel aan transport in Nederland, en het teveel aan veehouderij. Is dat het waard? En dan maken we ons zorgen dat we de zorg niet meer kunnen betalen, maar waarom niets doen aan preventie, aan een gezondere leefomgeving?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:23

En wie zegt dat we dat niet doen?
Wij leven bijna volledig elektrisch. Ik werk thuis om niet teveel de weg op te hoeven. Zet dan ook niet de verwarming hoog. In mijn tuin staan een aantal grote bomen en vogelvoer. Bij mijn paarden doe ik enorm mijn best om ruimte te creëren aan insecten, knagers, egels, vogels, klein wild. Dat kost ook veel investering. En nu weer een investering er overheen omdat ik dan ook nog ruimte moet bieden voor de wolf.

Weet je, ik draag mijn steentje bij. Kan het beter? Ja, ongetwijfeld.
Maar ik (en mijn portemonnee!) heb wel een grens. Een wolf is wat mij betreft welkom in Nederland, maar moet niet gevaarlijk worden en buitensporig gaan moorden. Doden om te eten: ja. Doden voor, ja wat eigenlijk? Fun? Kill? Territoriumdrift? Nee, daar ligt voor mij de grens.

Eigenlijk sluit ik me wel bij Pol013 aan. En verder ga ik me niet verdedigen over mijn standpunt over de wolf. Dit is niet het topic daarvoor.

----------------------------------------------------------------------------------------

SafeHaven: mooie ruif. Ik heb 'm al zo vaak op MP voorbij zien komen. En elke keer getwijfeld of ik 'm wel of niet zal aanschaffen. Gekozen om het niet te doen. Wij gaan deze winter de overkapping opzetten die we nog hebben liggen. En daar onder komt wel iets van een hooibak of plek. Misschien ook wel een langwerpige bak. Gaan jullie die ook van hout maken?
Ervaring met die metalen heb ik overigens ook. Ik heb er 1 die ik dagelijks met kale plekken uit de groep haalde, omdat hij zijn hoofd te snel en onvoorzichtig uit die ruif terugtrok. Ik ben er daarom niet kapot van.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:45

@Daihyo ja risico op verwondingen vond ik bij die metalen variant ook een dingetje! Die langwerpige gaan we van hout maken inderdaad, misschien ook met een dichte achterkant ivm inregenen maar dan wordt het wel kolossaal denk ik. Bedenken we ter plekke wel.

@Ir111 wij hebben een bijna vintage Iseki model _O- ik geloof 24pk maar kunnen er ook 22 zijn. We hebben wel die hele grove banden, niet die gladde dingetjes.

Het is werkelijk een toppertje! Nooit problemen mee. Pasgeleden een aanhanger met bilzen door het mulle zand getrokken, toen had ie wel even een beetje moeite met de bocht maar dat was voor het eerst.

Een voorlader had voor het leeghalen van de potstal handig geweest, maar die waren vele malen duurder.
Het ging ons voornamelijk om maaien en frezen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:50

oh een voorlader had ik toch eigenlijk ook wel willen hebben. dat was toch best regelmatig wel handig geweest voor ons.
Met leeghalen van de mesthoop bijvoorbeeld.