Nikass schreef:tamary schreef:Ik niet, wolf in het verleden heeft altijd problemen opgeleverd als er niet consequent op gejaagd werd om de aantallen laag te houden. Genoeg keren gaat veel wolven en stille bossen samen in de geschriften. En dat was in een tijd dat bos nog agrarisch was en in gebruik door mensen. Nu doen we er niks in (incl. zgn natuuronderhoud), zijn de grazers er inmiddels verdwenen en houdt je een moeilijk doordringbare haag van aanmaakhout over samen met hete, droge zomers. In 2 andere gebieden waar de wolf het bos heeft laten zwijgen zien we nieuwswaardige natuurbranden. Die gebieden zijn onbewoond of dun bevolkt, maar Nederland is dorp elke 3km.
We laten de wolf zijn gang gaan ten koste van alle andere ook beschermde diersoorten die we hier hadden (we zijn hier in drenthe bv naast veel reeen ook zo'n 19 dassen "kwijt" (kunnen ze niet vinden en ze zijn niet aangereden).
De mens controleerd de wolvenpopulatie al zeker sinds de oudheid. 1e premie voor dode wolf was 46-120 AD door Solon van Athene : 5 zilveren drachmes voor een mannetje en 1 voor een vrouwtje.
En als we kijken naar waarom : dan zien we bv wat de president van Kazachstans wildlife management Nicolai S. Paschinski op een conferentie in Moskou op 23 feb 2001 aan het publiek vroeg : "Do you really believe that true diversity in nature is a result of empty forests?"
en verder :
"Come and take a look how our invaluable populations of herbivores disappeared in a couple of years. After them the wolves disappeared and now we have nothing left".
Cijfers voor centraal Rusland volgens Bernt Lindqvist zijn vergelijkbaar. Eland gereduceerd tot 0.006! per 1.000 hectare elders in noord europa 1-7 per 1.000 hectare.
(uit: the grey wolf revealed, will graves p.14, 20, 21).
Ik zie er niks positiefs in, dit is 1 soort beschermen ten koste van alle andere en we weten dat dit het resultaat zal zijn, de documentatie/onderzoeken zijn er.
Kort, want ik wil hier geen wolvendiscussie starten. Maar dit is natuurlijk je reinste onzin.
Niet de wolf verstoord het evenwicht. De mens doet dat. En het aantal dieren dat door wolven wordt gedood komt niet eens in de richting van het aantal dieren dat structureel door de mens wordt afgeschoten.
Toch vreemd dat ik daar nooit protesten over hoor
Helemaal met je eens. Als het over verstoren en doden gaat staat de mensheid met grote stip op nummer 1.
Wij hebben ook PP, in wolvengebied. Wat grotere pony's, maar er gaat nu voor alle zekerheid omheining omheen zoals aangeraden wordt. Ja, kost wat. Maar waarom is het wel heel normaal dat je je kleine dieren zoals kippen en konijnen goed en veilig huisvest tegen vossen en marters, maar willen we bij groter vee de rollen omdraaien en het roofdier afknallen? Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen dieren gewoon.