Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:58

Heerlijk die buitenritfoto's!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:14

Daarom voeren we ook vitamine bij dd :) om de eventuele tekorten op te vangen. Wat over is pissen ze wel weer uit.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:14

Jaloers.... Zit hier al de hele dag binnen in het stoffige ouwe archief terwijl jullie allemaal lekker aan het buiten rijden zijn. Mijn man stuurde me net ook al van die vreselijk irritante foto's. Rotlui zijn jullie. :x

Daan_OJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:33

Ik voel met je mee... Gelukkig is het nu echt al wat langer licht, straks nog een beetje van het zonnetje genieten hopelijk!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:16

Ik hoop dat het komend weekend een beetje normaal weer is in Nederland :P kom een weekend die kant op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:20

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:45

Regen..hadden we ook nog niet gehad ja..

Hooi boer belde net. Hij kan me nog 1x leveren a 20 baaltjes. Had 150 besteld. Dan heb ik er 110 gehad..Dus balen dat ie niet meer heeft.

Gelukkig Had de stro boer nog wat. Was al van plan volgend seizoen bij hem te kopen omdat ik mijn mest daar gratis mag brengen.

En weten jullie nog dat ik die bestelling van petssupermart niet kreeg? Dat daar van alles over oplichting over te vinden was.

Na herhaaldelijk mailen sms en appen en vandaag geappt dat ik aangifte ging doen. En voila ineens antwoord.

Mijn order was er tussendoor geglipt...Ja ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:46

Nou het schep (want ik was een beetje uitgeschoten :o ) zout werd mij niet in dank afgenomen hoor; Ik heb er nog nooit 2 tegelijk zo beteuterd zien kijken! _O-
Bakken waren ook echt voor het eerst in hun leven niet leeg, dus ik heb ze nog maar een beetje dieetmuesli met omeprazole gegeven om het goed te maken... :(:)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:51

Gefeliciteerd Abby! Wat een heerlijk gevoel!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:44

Verzorgster was er. Dus Roosje maar gezadeld voor het fotoverzoek van Roosje in het water.
Bubbles kreeg ik er eerst niet in. Toen Roosje zo erin stapte ging zij met wat aanmoedigen ook. Echter erin stilstaan dat lukte niet.
Voor Roos is dat allemaal prima. Die doet eigenlijk nooit moeilijk.
Verzorgster beseft nu dat het (samen) buiten rijden ook ophoudt als Roosje weg is.

Afbeelding
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:46

Karev. Heel herkenbaar dat het afgesproken aantal lager uitvalt. Vaak kunnen ze eind vd winter flink geld ervoor krijgen als het hooi bij mensen op is/raakt.

Hopelijk bevallen de pakjes van de stroboer en houdt hij zich wel aan zijn woord.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:18

Heerlijk weer inderdaad!
De paarden gingen zowaar weer spelen in de poel! 1 vd ijslanders trapte het ijs stuk en liep er dwars doorheen en vanmiddag stond mijn pony er midden in te spetteren met zijn voorbenen

Mijn nieuwe paard graaft en wroet de hele bakrand/grondwalletje om op zoek naar plantenwortels. Ik ga hem dus ook wel knijpen ivm zandkoliek.
Heb haar vanmiddag ter afwisseling en bescherming van bakbodem en haarzelf maar twee uurtjes op het strookje gras naast de bak gezet. Denk dat ze beter wat gras kan eten dan wortels met zand. ze is erg rustig dus ze loopt het ook niet gelijk zwart.

Als het nou nog even door droogt kunnen beide oudjes ook weer opbouwen met uurtje tot paar uurtjes gras in de middag. De anderen moeten nog iets langer wachten. Die rennen te veel en het land is echt te zacht voor gevlieg.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:56

Tjonge, ik zat de hele middag binnen... Man wat baalde ik. Had nog een antal rapportbesprekingen..... De laste om 17:00. Maar morgen ben ik weer aan de beurt, hopelijk is het de ook nog van dt mooie weer.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:01

:wave:
Mag ik mij hier melden?
Ik ben dit topic (en het eerste) al een tijdje aan het volgen.
Wij hebben besloten een stal bij huis, eigenlijk in onze achtertuin, te plaatsen.
Hebben inmiddels ook al een idee over wat voor iets het gaat worden, een buitenstal (2 stallen) met een schuur en een luifel.
Ik ben van plan om, mede door de tips uit dit topic, een uitloop te maken naar de wei, zodat de deuren 's ochtends open kunnen en de paardjes zelf naar de wei kunnen en/of in de stal blijven, het paadje van de stallen naar de wei wordt verhard. De wei is overigens al aanwezig en in gebruik door mijn paard.

Ik denk dat ik in de stallen stalmatten wil leggen, ik hoor er goede verhalen over maar ik begrijp ook dat er veel verschil in zit.
Ook twijfel ik nog over de manier van ruwvoer geven. Voor buiten heb ik wel wat ideeën maar voor in de stal weet ik het nog niet. Ik ben bang dat ze blijven hangen met benen in hooinetten of vast komen te zitten in hooiruiven o.i.d.

Nog het een en ander te bedenken dus maar erg leuk om mee bezig te houden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:10

Welkom ;)

Ik hang op stal een net bij voorkeur aan de kant waar geen strooisel ligt (1e meter vanaf de wand/deur). Dan is de kans dat ze daar gaan liggen en er in kunnen rollen ook minder groot

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 03:31

Welkom guusje! Een van mijn veulens heeft eens in een hooinet gehangen, die knapte gewoon kapot. Verder gaat het hier altijd goed eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:29

Goedemorgen allen! Ben net 2 dagen in nieuwe functie aan het werk en ik heb het officieel "druk" *\%/* . Heerlijk!

Dynamiek hoe is het jou vergaan? Is er uitzicht op een baan?
kvulden beterschap!
Abby gefeliciteerd! Anke, mooi paard! Ik kan je geen goede verkooptips geven (heb nog nooit een dier verkocht).
Caily, mooi plaatjes!
Guusje welkom!
Ohjajoh, dat aan de grond likken, doen mijn paarden ook. Ze schrapen het zand weg en staan aan de donkere grond te likken. Dit doen ze al jaren en ik heb al meerdere keren het bloed op eventuele tekorten laten testen bij mijn merrie, maar daar komt werkelijk niets uit. Ik dacht altijd dat het bij ons door de keileem ondergrond kwam, dat ze de klei smaak o.i.d. lekker vinden. Ik check de mest regelmatig op zand, maar vind niets. Ik maak mij er dus niet zo druk om. Zout toevoegen doe ik nooit. Uit analyse blijkt dat er meer dan voldoende in mijn ruwvoer zit (misschien doordat ik vlak bij zee woon?) en ze krijgen ook een vit/min korrel. In mijn ogen denk ik dat de meeste paarden veel te veel krijgen..... Gewoon goed hooi, een liksteen en een handje vit/min korrel, is voor mijn paarden het beste heb ik mogen ervaren.

Verder heb ik lang niet alles bij kunnen lezen, dus als ik iets of iemand vergeten ben: sorry :o .

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:45

Hoi Guusje,
Zelf ben ik erg tevreden over mijn loopstal. Voor twee pony's .... Deze is 10 bij vier, met een schuifbare tussenwand op 3 meter( die nu gewoon open staat, maar ingeval van ziekte of zeer dicht kan.
Ze kunnen 24/7 naar binnen en buiten ( deels betonnen paddock en zandpaddock in de winter... In de zomer kunnen ze het land op.
Kwestie van draadje openzetten. Stalmatten vind ik persoonlijk onhygiënisch..... Dus gebruik stro...
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In mijn schuur ernaast heb ik een binnenbak gemaakt, waar ik iig kan longeren en grondoefeningen kan doen....maar meest rij ik langste weg.
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:28

AB...gefeliciteerd *\o/* en [***]...heerlijk "druk"

Voor degene die met dit mooie weer niet buiten kunnen rijden...ik voel met je mee :+

Wat grond likken betreft...ik heb een KNZ liksteen in de stal bij de himalayasteen gelegt.Kunnen ze het zelf mooi uitzoeken.Die steen was ook zo op dus zal wel.

Ik gebruik zout bij het voer,toch wel 2 theelepeltjes per dag moet ik zeggen en nog lebberen ze aan de zoutstenen zal wel goed zijn zo.
Ook uiteraard vitaminekorrel erbij omdat ze geen krachtvoer krijgen.

Anke...Sterkte met de verkoop van Roosje ,wil je bijrijder Roos niet leasen of kopen?
Karev...herkenbaar ook.Vind daarom fijn dat ik een jaarvoorraad kan hebben,scheeld hoop geneuzel en stress.
Heb 1e jaar gehad dat ik niet voldoende hooi had.Mijn boerman heeft mij toen ook echt geholpen,al had hij op het laatst ook alleen maar kuil.
Beer werd daar zo jeukerig van dat ik van ellende maar gras ben gaan maaien.Kuil terug naar boerman en die periode lekker gras gaan voeren totdat hij weer 1e sneede had.

Zo doe ik het nu eigenlijk elk jaar,zolang mijn lichaam het toelaat.

Guusje... welkom :wave:

Boer die land van de buurman gaat bemesten kwam gister nog even langs.Hij gaat eerst kijken of hij zijn eigen weides kan bemesten.Door vriesweer is de bodem wat steviger...land waar de jongens grazen blijft even in de reseve.Hij doet liever in 1x wat ik kan begrijpen maar goed...als de mest je oren uitkomt moet je toch wat.
Hij weet iig dat als de jongens staan te grazen de oprit even is afgesloten en dat ik de jongens even weghaal als hij toch besluit langs te komen.
Wil geen risico lopen dat ze door de draden vliegen,fijn dat iedereen zo lekker kan samenwerken en meedenken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:29

Fijn [***], dat je lekker druk bent op je nieuwe baan, zal best een lekker gevoel geven!

En ik heb ze voor het eerst zo lang achter elkaar op zand staan. Vind het doodeng, met zandkoliek en neem hoop ik juiste voorzorgsmaatregelen , maar blijf het spannend vinden.
Wat een luxe toch: gister einde dag heeft mijn verhuurder, terwijl hij eigenlijk geen tijd had, toch de bak even glad getrokken . <3

Een eigen binnenbak monmaster? Hahaha patser! Wel gaaf zeg, helemaal niet jaloers hoor.

En MiniMe heeft jaren geleden wel eens een nacht met een voorbeen in een zak hooi vastgestaan. Compleet vastgedraaid. Dat heeft maanden geduurd voordat het weer genezen was, dus ik begrijp die angst wel. Maar gebruik nu al weer jaren netten en daf gaat (effe afkloppen) altijd goed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:42

Met gewone hooinetten heb ik vasthangen met de benen weleens gehad.
Met de slowfeeder hooguit een deken of halster klipje wat vasthaakt. Geen halsters om en klipjes vd dekens naar binnen met de opening. Probleem opgelost.

Voor Wondergirl heb ik een bijrijder die twee keer per week komt.
Voor Roosje heb ik eerst een bjjrijder gezocht. Geen goede reactie op gehad.
Verzorgster heeft financieel niet de middelen.
Echter is er nog een andere factor.
Ik mest hier thuis vier stallen en verzorg vier paardjes.
Waarvan er maar eentje echt van/voor mij is.
Ook met een leaser/bijrijder/verzorger ben ik toch degene die het meeste werk en de verzorging moet doen.
Bruikleen willen mensen ook wel. Dan heb ik er geen lasten en geen lusten meer van. In mijn ogen hetzelfde als verkoop. Ze is dan weg, alleen krijg ik er geen geld voor. En als zij ermee "klaar" zijn, staat ze hier weer terug.
Vannacht ook weer erover nagedacht. Ik wil gewoon verder met Bubbles en straks lekker Confession mak maken en beleren. Meer tijd/werk heb ik ook niet. Dus raak dan alleen elke keer gefrustreerd.
Heb vier grotere. Ze zijn 3, 4, 5 en 6 jaar.
En wil ook af en toe met de kleinere tutten.
Wil dus eigenlijk alles. Maar moet realistisch zijn dat dit niet kan/lukt. Daarom knopen doorhakken en een paar loslaten. Mensen die 1 van mijn pony's krijgen, kunnen zich in de handen wrijven. Ze hebben een gouden karakter. Super lief en betrouwbaar. Ook met (kleine) kids.

Bubbles is een geval apart (dominant). Die vind ik zo leuk!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:13

Bedankt allemaal!

Mooi plaatje Monmaster! Mijn paard staat nu op stro, daar zou ik zelf nooit voor kiezen ivm hoeveelheid volume, uitmesten, uitlopen etc. Zelf zou ik hem op houtkrullen oid willen zetten.

En qua hooinetten, heb er nu ook wel eens in stal hangen maar houd toch m'n hart vast. Paard heeft ook ijzers en zie al voor me hoe ze kunnen rollen en met takken toch in de mazen blijven hangen.

Daan_OJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:09

Palousa leuk dat je een weekendje naar NL komt. Ben je nog vaak in NL?

Karev balen van je hooi zeg! Pff wat een gedoe met je bestelling, hopelijk ontvang je het nu snel.

Anke leuk ritje zo te zien :)

Guusje welkom!

Hier geen paarden in hooinetten gelukkig (*klopt af*), maar ik voer ook uit slowfeedernetten.

Gisteravond de bak gesleept, die lag er vanmorgen licht opgevroren maar strak bij. Volgens mij wordt het een heerlijk dag, helaas heb ik daar niet veel aan want ik zit de hele dag binnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:23

Ik had de mijne ook gesleept en dicht gelaten. Nu dus mooi vlak en bevroren.

Had een mailtje van een moeder met drie kids (jongste 5 jaar).
Hele waslijst met wat Roosje moest zijn en kunnen. Op zich voldoet ze aan de hele waslijst. Alleen dressuurmatig moet ze nog verder doorgereden. Daar heeft ze nog niet veel ervaring in.
Nu haakt moeders af, want ze vindt dressuren wel heeeel belangrijk voor zichzelf. Ik vind het prima. Want iemand die een perfect paardje zoekt, is zelden tevreden. En ik gun Roosje liever een plek bij iemand die liever buitenritten maakt dan tig rondjes in de bak met kids en dressuurmoeder.
Denk sowieso dat je een kinderhobbelpony in combinatie met een dressuurkanon moeilijk kan combineren. Voor dressuur zet je ze scherper op de hulpen en als dan een kindje erop zit reageren ze al snel te fel of te goed bij een bewegend beentje. In het begin moest je op Roosje schoppen om er beweging in te krijgen. Dus ik haar netjes geleerd op kuitdruk en zit, te reageren. Dunya erna erop..schopt gelijk omdat ze niet beter wist. Roosje gelijk in actieve stap voorwaarts. Daar schrok Dunya wel ff van. Uitgelegd dat ze nu alleen beetje hoeft te duwen en dat is genoeg. Toen ging het goed. Echter zie ik wel problemen in de combinatie van echt goed dressuurafgericht en daarnaast veilige (kinder)hobbelpony.

Maar ja dat is mijn visie...
Hoe zien jullie dat?

Koud maar heerlijk die zon en blauwe lucht!
Laatst bijgewerkt door Anke op 17-02-16 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:24

Het is hier 'as we speak' -4 , maar heerlijk zonnig. gister heb ik in het donker de bak nog even getrokken (en gestruikeld over 2 hopen) , maar hij ligt er nu ook goed genoeg bij om redelijk normaal over te lopen.

In één van mijn hooinetkonstrukties is wel eens een paard gaan staan, maar die wilde gewoon aandacht want volgens haar kon ze er zonder mij niet meer uit komen...

Afbeelding