Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:03

Ik heb de drinkbakken aan de muur niet meer. Ze lagen er om de haverklap af. Ik heb nu een grote vlotterbak van 180liter. In de winter vul ik hem dan gewoon met de waterslang. ideaal. En ze kunnen er niet mee aan de haal.

Hoe doen jullie het met de verzorging van de paarden als je met vakantie gaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:04

Heel simpel.. niet gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:08

DubbelDun schreef:
Heel simpel.. niet gaan :D

:j :j :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:10

Maar ik heb makkelijk praten met de Veluwe als achtertuin :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:10

Als we er zelf niet zijn gaat mijn moeder in huis :) Dat geldt ook voor een lange dag weg of een nachtje. Wij gaan max 1 keer per jaar op vakantie en dan hooguit een week.

Toevallig was ik de afgelopen jaren deze dag op vakantie, vandaag begint Exit festival in Servie waar ik 4x geweest ben (dat was dus mijn vakantie de afgelopen jaren). Ik vind het zo jammer dat ik dit jaar niet ga... Vanwege de bouw van ons huis zat het er niet in. Maar nu gaan we onverwacht toch nog met een groepje vrienden op vakantie in september. We kunnen gratis in een vakantiehuis is Spanje van de werkgever van een vriendin. Heel leuk huis met zwembad en uitzicht op zee :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:12

kvulden schreef:
Ik heb de drinkbakken aan de muur niet meer. Ze lagen er om de haverklap af. Ik heb nu een grote vlotterbak van 180liter. In de winter vul ik hem dan gewoon met de waterslang. ideaal. En ze kunnen er niet mee aan de haal.

Hoe doen jullie het met de verzorging van de paarden als je met vakantie gaat?

Ik ben zelf vakantie oppas voor 3 van mijn lesklanten die in de buurt zitten.
Bij mij komt mijn instructrice die ook dierenarts assistente is oppassen als wij weg gaan.
De andere 2 lesklanten die in de straat wonen houden ook een oogje mee in het zeil.

Mijn man heeft op zich niet zoveel met de paarden en werkt zich ook uit de naad op de weide voor mijn plezier. Hij gaat graag eens op reis (ook niet langer dan 7 dagen) wie ben ik dan om hem dat plezier ook nog te ontzeggen?
Wij zijn begin juni 1 week naar Turkije geweest.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:13

Wij vertrekken over enkele dagen twee weken naar Frankrijk. In augustus gaan we nog een week naar Polen.

Hier komt een paarden "babysit". Ik betaal haar elke dag een bepaald bedrag. Ze heeft ook eigen paarden dus ik vertrouw het wel (ken haar ook al lang).

Vorige jaren regelde ik altijd iets met vriendinnen, maar vind het een fijner gevoel dat er de hele periode dezelfde persoon komt; kan er ook niks mislopen met het schema (was soms een heel gepuzzel met 6 verschillende mensen die kwamen voor twee weken vakantieperiode)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:15

Bezorgd ben ik altijd wel, of we nu op vakantie gaan of niet. Goeie les in loslaten :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:39

Oh ja die bezorgdheid tijdens vakantie, vreselijk :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:56

Erg he.. er is nog nooit iets gebeurt en wij gaan toch 2 x per jaar op vakantie en nog vaker weekendjes weg. En toch elke keer hele voorbereidingen, lange instructielijsten voor de babysits, hopen noodnr's.

Nu Sol ouder wordt, wordt het alleen maar erger. Ben als de dood dat hij iets krijgt terwijl we weg zijn. Ik controleer hem elke dag van top tot teen, je moet er echt bovenop zitten bij hem want een klein wondje kan al snel ontaarden in enge dingen :roll:

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:10

Ik ga eigenlijk nooit weg, ben veel liever thuis. Toch wil ik wel eens een weekendje weg oid, maar tot op heden gewoon niet gedaan. Ik zit er nu aan te denken gewoon een dierenoppas aan huis te gaan zoeken, dus betaalde hulp. Ik heb geen vrienden in de buurt die alles kunnen doen of die ik daar genoeg voor vertrouw. Er is hier toch wel 3x per dag iemand nodig voor de hele beestenbende want behalve de paarden heb ik ook konijnen, katten, schapen en een slang. Gezien de hoeveelheid werk en frequentie, kan ik dus beter iemand laten 'huiszitten' denk ik.
Krijg al stress bij het idee.... Ik ben zooooooo gruwelijk kritisch op de verzorging van mn beestjes en ze zijn ook gewend aan mijn dwangmatige routines. Ik heb ook een aantal lastige dieren die deze structuur nodig hebben. Dus ze achterlaten kost vreselijk veel moeite!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:13

Ik heb in het verleden wel oppas gehad maar eigenlijk ging er altijd wel wat fout.
Hond dood gereden 2 x op verschillende jaren, kalkoenen gejat, dieren gewond waaronder ook paarden.
Terug komen van 10 dagen en je paarden gewoon een stuk magerder aantreffen terwijl er hooi genoeg was.
Horen van een klant dat er een handelaar tot achter op het erf geweest is met de oppas terwijl we nadrukkelijk gezegd hadden niemand op het erf toe te laten.
Verschillende oppassen, zelden een succes.

Nu past de jongste, 17 jaar, op het spul als we weggaan en zij belt gewoon als er iets is

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:16

Pensionners en bijrijdster houden de pony's in de gaten. Begin van het jaar lekker twee weken naar Jamaica geweest, september Spanje voor 10 dagen. Heerlijk. Buurvrouw voor de katten, hondje nemen we mee. Vals onbetrouwbaar loeder, durven we niemand mee op te zadelen.....
Voor mij is de vakantie veel minder belangrijk maar mijn man is dol op reizen en heeft niets met paarden. Als ik thuis zou moeten blijven zou ik het ook prima vinden, maar ik offer me wel op :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:24

Tjah ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik mijn dieren ook enkel in de handen van mijn instructrice achterlaat anders ga ik ook gewoon niet op vakantie. Voor 1 dag of 2 dagen wil ik dat ook nog wel aan mijn lesklanten in de straat vragen maar niet als ik duizenden kilometers verder op vliegvakantie ben. Daar vind ik hun persoonlijk (ondanks dat ze allemaal ook 2 eigen paarden hebben) veel te onervaren en ontwetend voor. Zij kennen mijn paarden en hun eigenaardigheden niet.

1 van mijn lesklanten heeft ook nog maar 2 maanden een nieuw paard waar ik nu een week op pas en dat is ook een beetje zoeken hoor. Maar mocht ik ergens aan twijfelen ken ik de oude eigenaresse ook persoonlijk dus dat ligt ook nog anders.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:49

Spatter wat erg met die oppassen van jou! :oo

Ik ben heel blij dat mijn moeder voor de dieren kan zorgen want anders zou ik er nog meer moeite mee hebben om weg te gaan cq weet ik niet of ik überhaupt weg zou gaan. Weekendje ala maar echt vakantie zou ik dan denk niet aandurven. Ik ben ook nogal kritisch op de verzorging van mijn beestjes en zie altijd overal mogelijkheden waar iets mis kan gaan als ik er niet ben :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:16

Ik ga ook niet op vakantie,ik ben sowieso niet fit genoeg voor en gelukkig heeft mijn vriend er ook geen behoefte aan.(Het is wel geen Veluwe in de achtertuin maar bos genoeg :D )
Bovendien ben ik ook een enorme zeikerd als het om de verzorging van mijn jongens gaat :o niemand kan dat beter dan ik natuurlijk O:)
Och,laten we het er maar op houden dat dit een van de weinige dingen in mijn leven is waar ik nog wat controle over kan houden.

Ik moet wel eens in de zoveel tijd naar Amsterdam voor behandeling en onderzoeken en dan mag mijn vriendje oppassen.Uiteraard alles klaar gezet en met grote instructielijst :+

Spatter :oo

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 16:46

Wij waren vorig weekend een nacht weg ivm huwelijk van mijn schoonzus, en toen zijn 2 vrienden van de rijvereniging komen house-horse-catsitten. Als we in september 2 weken met vakantie gaan gaan de paarden op weidevakantie op de pensionstal waar ze vroeger stonden :)

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:04

Ik heb het heel makkelijk als ik op vakantie ga, de paarden gaan naar mijn schoonouders en (omdat mijn ouders dan ook vakantie hebben), komen mijn ouders op de rest van het huis + beestenboel babysitten :) Luxe hé :) Ik maak mij soms ook wel wat zorgen, maar dan is een belletje zo gepiept en ben ik weer gerustgesteld :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:30

Jammer is dat als je geen vrienden/kennissen/familie hebt die je met je beesten vertrouwt.

Voor de paarden heb ik enkele vriendinnen die ik 100% vertrouw. We hebben vroeger weleens een weide gedeeld en ik weet dat ze dezelfde ideeën over paarden houden hebben en liever 1x teveel de dierenarts bellen dan 1 keer te weinig.

Voor onze huisdieren is het misschien nog moeilijker. We hebben een fret en dat is toch anders dan een hond of kat. Vorige jaren naar een speciaal frettenpension gedaan, dit jaar gaat hij de eerste keer thuis blijven dat er dagelijks iemand langs komt, best spannend...

Voor mijn axolotl's begin ik er zelfs niet aan :P dat is ze vol proppen en koel wegzetten in de kelder tot we terug zijn. Als ik daar iemand voor moet vinden die er wat van kent... hopeloos :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:54

Ik vertrouw mn ouders wel en ook 1 vriendin. Maar beide partijen zitten zelf aan huis vast door beesten dus kunnen niet zomaar hier komen oppassen. Erg jammer! Dan zou ik er wel gerust op zijn maarja kan ze moeilijk dwingen he!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:27

Als wij weg gaan is het niet langer als een paar dagen.
De honden gaan dan ergens logeren, de kippen en konijnen worden gevoerd en de paarden worden vanaf een afstandje bekeken maar die redden zich verder wel. En anders horen we het wel van de buren als we weer thuis komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:48

De honden zijn juist de enige beesten die we wél meenemen :D kan me niet voorstellen die ergens achter te laten, en het is zoveel gezelliger als ze mee zijn.

Zwerte: ah da's inderdaad jammer!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:01

Solleke_noah .......axolots...heb Google er op los gelaten...hahaha wat een coole beesten. Hoe kom je er bij om dat als huisdier te nemen?
Plaats eens een foto. Wil wel eens weten hoe jouw axolot er uit ziet.
Kom hier op bokt beesten tegen waar ik nog nooit van gehoord had. Iemand had een topic geopend over een tenrek , ook zo schattig om te zien, of mensen die van die giga giant slakken hebben, brrr...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 22:11

*gaat googelen*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:26

Had ik al gedaan... apartje diertjes :D