Ik weet dat privécommunicatieplaatsen eigenlijk niet mag hier, maar ik kopieer wel even een deel uit de mail die voor jullie ook relevant kan zijn.
Citaat:Onze stichting heeft een boomplantprogramma (vooral voor aanleg heggen, houtwallen ed) maar we zijn ook al 20 jaar bezig met heggenvlechten. Expertise hebben we op dit vlak maar de wolf vormt wel een nieuw element. Je kunt een heg mede door veel doorstruiken en de heg te vlechten heel ondoordringbaar maken of althans heel erg onaantrekkelijk om het te proberen. Een wolf is erg slim dis wellicht zoekt deze een andere oplossing: er overheen, het hek, …
Om te voorkomen dat dieren een (gevlochten) heg kaalvreten (bijvoorbeeld veel schapen, klein weitje, geen omweiden) raden we aan er een stroomdraadje voor te plaatsen zodat wel het gras langs de heg maar niet de heg zelf intensief begraasd kan worden. Met de wolf kan ik me ook zoiets voorstellen. Een gevlochten heg uit laten groeien tot 150 cm(?) hoogte en ruim meter breed en er een of twee stroomdraden voor te zetten als extra afschrikking. Punt is wel dat je geen gevlochten heg kunt kopen. Je zult een heg moeten platen en deze na 5-8 jaar moeten (laten) vlechten.
Het zou overigens interessant zijn indien jullie (in Drenthe?) een heg zouden weten die (minimaal) een meter of 4 hoog is en die vervolgens met een groep paardenhouders of andere enthousiastelingen vlechten. Daarna de heg op juiste wijze onderhouden om zodoende als voorbeeld een mooie dichte heg te hebben. Liefst een heg met veel meidoorn en/of sleedoorn, doorns dus. Ik zal morgen enkele fotootjes van dergelijke heggen mailen.
Ik had hem niet verteld dat wij op de Veluwe wonen, maar goed, dat maakt voor het vlechten niet uit

Wat betreft de inhoudelijke discussie, lijkt me prima om die ergens anders te voeren. Wat ik wel fijn zou vinden is om hier oplossingen kunnen te bespreken qua omheining, wolfwerend maken van je terrein, enz. Dus echt een onderdeel van de inrichting van onze pp's.