[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:56

Ik heb mail van hem terug. Hij gaf inderdaad planten met doorns als beste optie aan (meidoorn, sleedoorn, mogelijk een goede roos).
Ik weet dat privécommunicatieplaatsen eigenlijk niet mag hier, maar ik kopieer wel even een deel uit de mail die voor jullie ook relevant kan zijn.

Citaat:
Onze stichting heeft een boomplantprogramma (vooral voor aanleg heggen, houtwallen ed) maar we zijn ook al 20 jaar bezig met heggenvlechten. Expertise hebben we op dit vlak maar de wolf vormt wel een nieuw element. Je kunt een heg mede door veel doorstruiken en de heg te vlechten heel ondoordringbaar maken of althans heel erg onaantrekkelijk om het te proberen. Een wolf is erg slim dis wellicht zoekt deze een andere oplossing: er overheen, het hek, …

Om te voorkomen dat dieren een (gevlochten) heg kaalvreten (bijvoorbeeld veel schapen, klein weitje, geen omweiden) raden we aan er een stroomdraadje voor te plaatsen zodat wel het gras langs de heg maar niet de heg zelf intensief begraasd kan worden. Met de wolf kan ik me ook zoiets voorstellen. Een gevlochten heg uit laten groeien tot 150 cm(?) hoogte en ruim meter breed en er een of twee stroomdraden voor te zetten als extra afschrikking. Punt is wel dat je geen gevlochten heg kunt kopen. Je zult een heg moeten platen en deze na 5-8 jaar moeten (laten) vlechten.
Het zou overigens interessant zijn indien jullie (in Drenthe?) een heg zouden weten die (minimaal) een meter of 4 hoog is en die vervolgens met een groep paardenhouders of andere enthousiastelingen vlechten. Daarna de heg op juiste wijze onderhouden om zodoende als voorbeeld een mooie dichte heg te hebben. Liefst een heg met veel meidoorn en/of sleedoorn, doorns dus. Ik zal morgen enkele fotootjes van dergelijke heggen mailen.

Ik had hem niet verteld dat wij op de Veluwe wonen, maar goed, dat maakt voor het vlechten niet uit :+

Wat betreft de inhoudelijke discussie, lijkt me prima om die ergens anders te voeren. Wat ik wel fijn zou vinden is om hier oplossingen kunnen te bespreken qua omheining, wolfwerend maken van je terrein, enz. Dus echt een onderdeel van de inrichting van onze pp's.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:07

Fijn dat je deze info deelt.

Maar dan moet ik die heg helaas voor ons al bestempelen leuk idee maar .......

Planten + 5 tot 8 jaar + duimen dat je planten aanslaan ondanks de droogte+ dan nog vlechten en weer laten groeien = heel lange termijn en wat doe je in de tussentijd? Want dan ben je dus minimaal 6 jaar verder voor je er ook maar iets van kunt verwachten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:08

pol013 schreef:
Fijn dat je deze info deelt.

Maar dan moet ik die heg helaas voor ons al bestempelen leuk idee maar .......

Planten + 5 tot 8 jaar + duimen dat je planten aanslaan ondanks de droogte+ dan nog vlechten en weer laten groeien = heel lange termijn en wat doe je in de tussentijd? Want dan ben je dus minimaal 6 jaar verder voor je er ook maar iets van kunt verwachten.

In de tussentijd een hoog hek plaatsen en een haag ernaast laten groeien denk ik.....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:16

Maar als je schapengaas zou plaatsen en daar die heg doorheen laat groeien sla je dan niet al 2 vliegen in 1 klap. Dan hoef je alleen nog een stuk hoogte te hebben. Is die sneller ondoordringbaar dan 5/8 jaar wachten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:19

Om dan even niet negatief te zijn: Dan zou je stroom aan de buitenkant van je heg zetten tegen er doorheen kruipen en overheen springen. En kan de heg dienen om in de tussentijd graven tegen te werken en over minimaal 6 jaar het hek te vervangen.

Om dan wel weer even pessimistisch/realistisch te zijn: dan moeten er dus geen planten uitvallen door de droogte want dan heb je al een graaf gat in de tussentijd. En dan ben je dus 2 keer de kosten en het werk kwijt: voor de planten en voor je hek.
Die zie ik dan toch ook niet echt zitten voor een normale portemonnee en een dikke hectare.
En ik weet ook niet zo goed wat ik vind van een 1.50 ondoordringbare (zicht) haag voor mijn raam waardoor ik mijn dieren niet meer kan zien.

Belleboef: OP zich een creatief idee maar ik denk dat je die ingegroeide schapengaas gaat vervloeken bij het onderhoud. hegge- en snoeischaren lusten geen ijzer.

Dan is een heras achtig hek met een lagere haag aan de binnen of buitenkant (tegen graven) misschien de minst lelijke oplossing (al krijg ik buikpijn van die spuuglelijke hekken)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-10-22 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:23

pol013 schreef:
Om dan even niet negatief te zijn: Dan zou je stroom aan de buitenkant van je heg zetten tegen er doorheen kruipen en overheen springen. En kan de heg dienen om in de tussentijd graven tegen te werken en over minimaal 6 jaar het hek te vervangen.

Om dan wel weer even pessimistisch/realistisch te zijn: dan moeten er dus geen planten uitvallen door de droogte want dan heb je al een graaf gat in de tussentijd. En dan ben je dus 2 keer de kosten en het werk kwijt: voor de planten en voor je hek.
Die zie ik dan toch ook niet echt zitten voor een normale portemonnee en een dikke hectare.
En ik weet ook niet zo goed wat ik vind van een 1.50 ondoordringbare (zicht) haag voor mijn raam waardoor ik mijn dieren niet meer kan zien.

Belleboef: OP zich een creatief idee maar ik denk dat je die ingegroeide schapengaas gaat vervloeken bij het onderhoud. hegge en snoeischaren lusten gaan ijzer.

Zicht : camera(s)
Onderhoud : snoeischaar en handschoenen. Het hoeft niet in 1 dag af natuurlijk, als het maar onder controle blijft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:24

tamary schreef:
pol013 schreef:

Belleboef: OP zich een creatief idee maar ik denk dat je die ingegroeide schapengaas gaat vervloeken bij het onderhoud. hegge en snoeischaren lusten gaan ijzer.

Onderhoud : snoeischaar en handschoenen. Het hoeft niet in 1 dag af natuurlijk, als het maar onder controle blijft.

_O- _O- _O- serieus? Met de hand. Jij bent echt een serieuze bikkel hoor. Ik ga even natellen hoeveel meter we het hier over hebben _O- _O- _O-

500 meter dus.... en dat is zonder de haag die we al hebben staan.
De 40 meter op 2 meter hoog die we nu hebben kost je al een halve/hele dag met een heggeschaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 10:31

Daihyo schreef:
Ik heb mail van hem terug. Hij gaf inderdaad planten met doorns als beste optie aan (meidoorn, sleedoorn, mogelijk een goede roos).
Ik weet dat privécommunicatieplaatsen eigenlijk niet mag hier, maar ik kopieer wel even een deel uit de mail die voor jullie ook relevant kan zijn.

Citaat:
Onze stichting heeft een boomplantprogramma (vooral voor aanleg heggen, houtwallen ed) maar we zijn ook al 20 jaar bezig met heggenvlechten. Expertise hebben we op dit vlak maar de wolf vormt wel een nieuw element. Je kunt een heg mede door veel doorstruiken en de heg te vlechten heel ondoordringbaar maken of althans heel erg onaantrekkelijk om het te proberen. Een wolf is erg slim dis wellicht zoekt deze een andere oplossing: er overheen, het hek, …

Om te voorkomen dat dieren een (gevlochten) heg kaalvreten (bijvoorbeeld veel schapen, klein weitje, geen omweiden) raden we aan er een stroomdraadje voor te plaatsen zodat wel het gras langs de heg maar niet de heg zelf intensief begraasd kan worden. Met de wolf kan ik me ook zoiets voorstellen. Een gevlochten heg uit laten groeien tot 150 cm(?) hoogte en ruim meter breed en er een of twee stroomdraden voor te zetten als extra afschrikking. Punt is wel dat je geen gevlochten heg kunt kopen. Je zult een heg moeten platen en deze na 5-8 jaar moeten (laten) vlechten.
Het zou overigens interessant zijn indien jullie (in Drenthe?) een heg zouden weten die (minimaal) een meter of 4 hoog is en die vervolgens met een groep paardenhouders of andere enthousiastelingen vlechten. Daarna de heg op juiste wijze onderhouden om zodoende als voorbeeld een mooie dichte heg te hebben. Liefst een heg met veel meidoorn en/of sleedoorn, doorns dus. Ik zal morgen enkele fotootjes van dergelijke heggen mailen.

Ik had hem niet verteld dat wij op de Veluwe wonen, maar goed, dat maakt voor het vlechten niet uit :+

Wat betreft de inhoudelijke discussie, lijkt me prima om die ergens anders te voeren. Wat ik wel fijn zou vinden is om hier oplossingen kunnen te bespreken qua omheining, wolfwerend maken van je terrein, enz. Dus echt een onderdeel van de inrichting van onze pp's.

Ik ben dit helemaal met je eens. Ik vind een wolf weerende oplossing, zeker in de vorm van hagen, ook zeer interessant voor PP's.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:33

pol013 schreef:

Tuurlijk ga je dat vervloeken maar als het zou werken werkt het. Het is hoe dan ook een compromis vinden en ideaal is er op dit moment nog niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:42

pol013 schreef:
tamary schreef:

_O- _O- _O- serieus? Met de hand. Jij bent echt een serieuze bikkel hoor. Ik ga even natellen hoeveel meter we het hier over hebben _O- _O- _O-

500 meter dus.... en dat is zonder de haag die we al hebben staan.
De 40 meter op 2 meter hoog die we nu hebben kost je al een halve/hele dag met een heggeschaar.

Bramen en brandnetels doe/deed ik al aantal jaar zo, gewoon beginnen bij paal 1 en dan kijken bij welke paal je lijf of horloge zegt genoeg. Hoofd wordt er rustig van, je ziet resultaat (en makkelijk waar je gebleven bent), stuk nuttiger dan sportschool en je dieren worden er makkelijker van als je niet enkel voor hen de wei in komt + observatietijd van wat ze eigenlijk doen. Leert ook veel over je land en hoe wat werkt. Ja er zitten voordelen aan, maar je moet het wel heel regelmatig inplannen. Je kan het niet 1 dagdeel/weekeind per seizoen met machine of loonwerker af.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:57

In de basis ben ik het met je eens. Maar daar heb ik inmiddels ruim genoeg klusjes voor. Om niet naar de sportschool te hoeven/ tijd in de wei door te brengen. Van nog meer klussen ga ik in ieder geval geen rustiger hoofd meer krijgen.

Op mijn lijst nu/ voor deze maand staan:
-lamp vervangen, eikels rapen (x 10), bak slepen, hek repareren, nieuw wei afzetten, daar ook eikels rapen, dode wilgen vervangen, fruitbomen verplaatsen, Eikels uit de dakgoten vissen, strostal winter klaar maken, nieuwe hooi leverancier zoeken, kippenren opruimen, vliegendekens opruimen, bladeren ruimen.
En dat is nog los van: wedstrijden rijden, moestuin, verbouwing huis, werken, .........slapen

Maar dat herkennen jullie toch ook wel?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:59

Absoluut. Dit seizoen begint met eikels en eindigt met blad, los van alle andere klussen.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:41

Afbeelding
Komt onder meeleessteen vandaan.
In de linker beukenhaag zit dus al van dat groene gaas, meer dan een meter hoog. Daar heb je geen last van met snoeien. Hij is wel te hoog ;) om fijn te kunnen snoeien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:50

Zeker :+
Hier dan geen eikels, maar wel esdoorn.
Mijn lijst tot het einde van het jaar bestaat uit: deel track afzetten ivm esdoorn, bladeren en zaden opruimen van track en wei, betegelen voor de stal, zandpaddock maken, rubberen tegels rond hooiplekken uitbreiden, doorzaaien, bemesten, plantgoed plattegrond maken, wat stukken afzetten voor de struiken, planten bestellen en in de grond zetten, winterwei afzetten, draden maken om de track deels af te zetten als het nat is, heuvel maken van de grond die uit de paddock komt, mestcontainer regelen en deels ingraven.
En dan nog de terugkerende klussen als uitmesten, voeren, hooi halen, enz.
En dan ben ik vast nog wel iets vergeten :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 11:58

Is omzagen geen mogelijkheid? En dan een andere paard vriendelijke boom er voor terug planten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:12

Van de esdoorn? Nee, die is van de buren :\
Er staan er 2, bij elke buur 1 :+ . 1 is niet giftig, de ander wel (gewone esdoorn). Maar die staat gelukkig op een heel goed af te zetten stuk (deel track en een wei die ik toch niet gebruik nu), waar ik na de herfst goed op kan ruimen over een grotere oppervlakte mocht het ver uitwaaieren. Dus dat gevaar is minimaal.
Ik moet alleen nog even een bladzuiger regelen, want dat scheelt een boel tijd.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:39

Dank voor het delen Daihyo. Ik heb het hier met andere paardenhouders ook al over gehad. Bepaald geen korte termijn oplossing, maar ik denk ook dat het het meest zinvol is om naast korte termijn veiligheidsopties (in mijn geval dus helaas tijdelijk toch in de nachten op stal) de kijken naar de mogelijkheden en opties voor de langere termijn.

Ergens in het komende jaar wil ik mijn paddock aanpakken zodat ze de nachten veilig kunnen staan en wél bewegingsruimte hebben (eerst sparen na heel duur jaar...).
Voor de semi-langere termijn wil ik toch kijken naar opties om (een groot deel van?) de track ook wolfwerend te maken. Ik ben echter nog zoekende ook (los van kosten en wat toegestaan is) dat mijn insteek eigenlijk juist EquiHabitat richting was. Ruimte voor mijn paarden. Maar ook zeker voor natuur. Ik zou het ontzettend jammer vinden als "mijn" reeën, hazen, vosjes en egeltjes etc allemaal het terrein niet meer op kunnen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:54

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan.

Veel wolf 'oplossingen' die ik voorbij zie komen mag ik niet plaatsen en wat marlies benoemd zou ik het erg jammer vinden dat de hazen en ander wild wat wel welkom is niet meer in de wei zou kunnen komen...

Ik heb een los stuk land met agrarische bestemming. Ik mag dus geen bouw werken etc. Plaatsen.
Enige optie is gaas rondom waar ik snel gerekend 500 euro voor kwijt ben, sterkere klok ala 600 euro en extra draad bovenop de palen.

Het scheelt dat er hier een sloot/greppel rondom het land zit waardoor ik met de hoogte gauw goed zit.

Al met al veel oplossingen zijn niet mogelijk of niet direct wegens de kosten....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 10:56

hiphorse schreef:

Veel wolf 'oplossingen' die ik voorbij zie komen mag ik niet plaatsen en wat marlies benoemd zou ik het erg jammer vinden dat de hazen en ander wild wat wel welkom is niet meer in de wei zou kunnen komen...

Ik heb een los stuk land met agrarische bestemming. Ik mag dus geen bouw werken etc. Plaatsen.
Enige optie is gaas rondom waar ik snel gerekend 500 euro voor kwijt ben, sterkere klok ala 600 euro en extra draad bovenop de palen.

Het scheelt dat er hier een sloot/greppel rondom het land zit waardoor ik met de hoogte gauw goed zit.

Al met al veel oplossingen zijn niet mogelijk of niet direct wegens de kosten....

Zo'n haag zou niet mogen dan?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:25

Oh wat gek. Hier (in West-Betuwe) mag je juist praktisch alles als je de bestemming agrarisch hebt. De enige reden waarom je dan een vergunning aan moet vragen is omdat we in een natura-2000 gebied zitten én de grond archeologische waarde heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:10

Lynn_Nikita schreef:
Nikass schreef:
Ik snap hier de zorgen om de wolf. Maar het feit dat men paarden houdt zonder in het bezit te zijn van goede, degelijke stallen is natuurlijk wel een eigen keuze.
Uiteraard omdat je je paard niet wil ophokken, en volgens mij gaat dat nu dan ook alleen gebeuren als het niet anders kan (snachts, in een regio waar de wolf opduikt), maar voor goede huisvesting ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. En dat er dan alleen een slecht geventileerde container beschikbaar is heb je zelf in de hand, of dat het aanpassen van de schuilstal geld kost, tja dat vind ik eerlijk gezegd inherent aan het houden van paarden.

Dat staat los van het feit dat ik wèl vind dat de overheid nalatig is door niet al jaren geleden een plan te hebben opgesteld voor hoe om te gaan met de komst van de wolf.
Dat lijkt een beetje het beleid van de huidige regering: overal te laat mee komen.

Dat paarden geld kosten is een bekend gegeven. Maar als je jaren geleden investeerd in een PP, toen er nog geen wolf is NL was, open stallen plaatst en een bepaalde manier van paarden houden hebt, die nu niet meer veilig lijkt te zijn, is zuur geld ja.
Je wordt op NOG meer kosten gejaagd, en dat terwijl alles al zoveel duurder is, benzine, hoefsmid, hooi en stro, energie. Zo is het niet meer leuk

Behalve de kosten vraag ik mij af, hoe dat in de winter te doen. Ik praat even voor mijzelf, maar als het in de winter pas om 9 uur licht is en om 1600 uur weer donker, moet ik ze dan al die overige uren ophokken? En hoe doe ik dat qua werk? En stel dat iedereen in NL dat doet, alle dieren, ook koeien schapen etc in de schemer en nacht opsluiten, wie zegt dat ze dan niet ook overdag gaan aanvallen?
Rondom een paddock hekken van 150 plaatsen is lelijk, ag vanuit veel gemeentes niet en is ontzettend duur al je het om het hele perceel wil plaatsen en wie geeft de garantie dat ze dan niet graven of op een andere manier de paarden opjagen dat ze zichzelf verwonden?

Ik reageer niet op iedereen die op mijn bericht reageerde afzonderlijk. Ik hoop met alles in één bericht iedereen recht te doen.
Ik quote deze omdat ik volgens mij juist aangegeven heb dat ik het inderdaad erg nalatig vind dat er nooit beleid is gemaakt op de komst van de wolf. Jaren geleden was er nog geen wolf in Nederland, maar het was allang bekend dat hij eraan zat te komen. Dus nalatige overheid. En dat is waardoor mensen zovaak voor het blok worden gezet en ineens met grote kosten te maken hebben. Dat had niet gehoeven, als er eens wat meer lange termijn beleid gevoerd wordt.

Iemand schrijft "makkelijk veroordelen", maar ik zie niet waar ik dat zou doen. Ook ben ik niet van mening dat het allemaal makkelijk is om oplossingen te verzinnen en te realiseren.
Maar we zijn wel zelf verantwoordelijk voor hoe we onze dieren houden. Momenteel hebben wij 4 paarden, en voor onze pony die dag en nacht buiten staat hebben wij ook nog geen oplossing.

Ik ben het echter wèl met safehaven eens, in algemene zin, dat wij mensen zijn gaan bouwen en steeds verder uitbreiden in een gebied waar ook andere diersoorten leven. We hebben steeds meer ruimte ingenomen ten koste van anderen en nu, uiteindelijk, blijken we tegen een grens aan te lopen.
En ondanks dat ik veranderingen meestal niet makkelijk vind, en het vaak niet zonder zorgen verloopt, ben ik toch voorzichtig optimistisch dat er eindelijk veranderingen gaan plaatsvinden ten gunste van de natuur. En hoe pijnlijk ook, daar is een noodzaak voor nodig. Want zolang we niet ergens "last" van hebben, gebeurt er niets.
De komst van de wolf heeft ook voor ons consequenties, en toch zie ik het als iets positiefs.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:56

Ik niet, wolf in het verleden heeft altijd problemen opgeleverd als er niet consequent op gejaagd werd om de aantallen laag te houden. Genoeg keren gaat veel wolven en stille bossen samen in de geschriften. En dat was in een tijd dat bos nog agrarisch was en in gebruik door mensen. Nu doen we er niks in (incl. zgn natuuronderhoud), zijn de grazers er inmiddels verdwenen en houdt je een moeilijk doordringbare haag van aanmaakhout over samen met hete, droge zomers. In 2 andere gebieden waar de wolf het bos heeft laten zwijgen zien we nieuwswaardige natuurbranden. Die gebieden zijn onbewoond of dun bevolkt, maar Nederland is dorp elke 3km.

We laten de wolf zijn gang gaan ten koste van alle andere ook beschermde diersoorten die we hier hadden (we zijn hier in drenthe bv naast veel reeen ook zo'n 19 dassen "kwijt" (kunnen ze niet vinden en ze zijn niet aangereden).
De mens controleerd de wolvenpopulatie al zeker sinds de oudheid. 1e premie voor dode wolf was 46-120 AD door Solon van Athene : 5 zilveren drachmes voor een mannetje en 1 voor een vrouwtje.
En als we kijken naar waarom : dan zien we bv wat de president van Kazachstans wildlife management Nicolai S. Paschinski op een conferentie in Moskou op 23 feb 2001 aan het publiek vroeg : "Do you really believe that true diversity in nature is a result of empty forests?"
en verder :
"Come and take a look how our invaluable populations of herbivores disappeared in a couple of years. After them the wolves disappeared and now we have nothing left".

Cijfers voor centraal Rusland volgens Bernt Lindqvist zijn vergelijkbaar. Eland gereduceerd tot 0.006! per 1.000 hectare elders in noord europa 1-7 per 1.000 hectare.
(uit: the grey wolf revealed, will graves p.14, 20, 21).
Ik zie er niks positiefs in, dit is 1 soort beschermen ten koste van alle andere en we weten dat dit het resultaat zal zijn, de documentatie/onderzoeken zijn er.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:32

Maartje1990 schreef:
hiphorse schreef:

Zo'n haag zou niet mogen dan?

Een haag is discutabel. Gemeente was over beplanting aardig positief. (Ik ben van de zomer in gesprek geweest met de gemeente, alleen nog niks definitief terug gekregen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:16

tamary schreef:
Ik niet, wolf in het verleden heeft altijd problemen opgeleverd als er niet consequent op gejaagd werd om de aantallen laag te houden. Genoeg keren gaat veel wolven en stille bossen samen in de geschriften. En dat was in een tijd dat bos nog agrarisch was en in gebruik door mensen. Nu doen we er niks in (incl. zgn natuuronderhoud), zijn de grazers er inmiddels verdwenen en houdt je een moeilijk doordringbare haag van aanmaakhout over samen met hete, droge zomers. In 2 andere gebieden waar de wolf het bos heeft laten zwijgen zien we nieuwswaardige natuurbranden. Die gebieden zijn onbewoond of dun bevolkt, maar Nederland is dorp elke 3km.

We laten de wolf zijn gang gaan ten koste van alle andere ook beschermde diersoorten die we hier hadden (we zijn hier in drenthe bv naast veel reeen ook zo'n 19 dassen "kwijt" (kunnen ze niet vinden en ze zijn niet aangereden).
De mens controleerd de wolvenpopulatie al zeker sinds de oudheid. 1e premie voor dode wolf was 46-120 AD door Solon van Athene : 5 zilveren drachmes voor een mannetje en 1 voor een vrouwtje.
En als we kijken naar waarom : dan zien we bv wat de president van Kazachstans wildlife management Nicolai S. Paschinski op een conferentie in Moskou op 23 feb 2001 aan het publiek vroeg : "Do you really believe that true diversity in nature is a result of empty forests?"
en verder :
"Come and take a look how our invaluable populations of herbivores disappeared in a couple of years. After them the wolves disappeared and now we have nothing left".

Cijfers voor centraal Rusland volgens Bernt Lindqvist zijn vergelijkbaar. Eland gereduceerd tot 0.006! per 1.000 hectare elders in noord europa 1-7 per 1.000 hectare.
(uit: the grey wolf revealed, will graves p.14, 20, 21).
Ik zie er niks positiefs in, dit is 1 soort beschermen ten koste van alle andere en we weten dat dit het resultaat zal zijn, de documentatie/onderzoeken zijn er.

Kort, want ik wil hier geen wolvendiscussie starten. Maar dit is natuurlijk je reinste onzin.
Niet de wolf verstoord het evenwicht. De mens doet dat. En het aantal dieren dat door wolven wordt gedood komt niet eens in de richting van het aantal dieren dat structureel door de mens wordt afgeschoten.
Toch vreemd dat ik daar nooit protesten over hoor O:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:18

Voor zover ik weet mag je in agrarisch gebied zoveel beplanting neerzetten als je wil. Bij ons was dat tenminste wel zo (Oost Nederland)