Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:18

Ik heb ze wel op de wei staan 365 dagen per jaar. Ik wil graag een paddock maar moet daar eerst budget voor sparen en het gaat bij mij eigenlijk boven verwachting goed op de wei al 3 jaar lang.

Ik heb ze afgelopen jaar zelfs tot de jaarwisseling op de zomerwei laten lopen en toen overgezet naar de andere wei. Ja het is wel eens glad maar de paarden weten dat zelf ook echt wel en zijn voorzichtig. Maar ze rennen ook niet bijsterveel die van mij... Alleen de winterwei bij de poort liggen wat rubbermatten zodat het daar niet zo’n grote modderbende is.

Edit: zit ook op redelijk zware klei

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:21

Bij mij staan ze alleen met erg slecht weer op de paddock/track, nu dus.. Als het een paar dagen droog is dan kunnen ze meestal weer op de wei. Vind de track wel echt een toegevoegde waarde hebben, lopen veel meer.

Heb ooit kleigrond mogen bewonderen, nou.. ik blijf in Drenthe :+

Fijn Marloes! Dan heb je een vrij groot stuk denk ik?

Ik zou ze hoe dan ook niet 24/7 binnen zetten, dan maar je wei (deels) aan gort.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:26

MarloesHJ schreef:
Ik heb ze wel op de wei staan 365 dagen per jaar. Ik wil graag een paddock maar moet daar eerst budget voor sparen en het gaat bij mij eigenlijk boven verwachting goed op de wei al 3 jaar lang.

Ik heb ze afgelopen jaar zelfs tot de jaarwisseling op de zomerwei laten lopen en toen overgezet naar de andere wei. Ja het is wel eens glad maar de paarden weten dat zelf ook echt wel en zijn voorzichtig. Maar ze rennen ook niet bijsterveel die van mij... Alleen de winterwei bij de poort liggen wat rubbermatten zodat het daar niet zo’n grote modderbende is.

Edit: zit ook op redelijk zware klei

Hier kleileem, ze staan echt tot hun voorknieen in de bagger als ze er in hetnatte seizoen op staan. Echt niet te doen dus zelfs 2 paarden op 1 hectare was vorige herfst een modderfeest -O-

Laurievc

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:27

Hier ook op klei-rijke grond, maar het perceel waar wij opzitten is 20 jaar geleden volledig gedraineerd, en blijkbaar werkt het nogsteeds want mijn paddocks blijven eigenlijk perfect liggen haha. Dat is wel geluk...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:55

Momenteel ben ik bezig met het ijzerrijke water.

Ik ben in gesprek over een poel aanleggen. Ja, nog steeds, dit speelt al een poos.

Qua beplanting ed ben ik er nu wel uit, maar wat me niet lekker zit, is het drinken van het water. Ik wil het niet afzetten, het was juist de bedoeling dat de paarden er doorheen konden en evt konden rollen ed.

Is er iemand die ook met ijzer te maken heeft en hoe heb je dat opgelost?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:11

Wat een wind, arme mensen die wel carnaval vieren, veel optochten worden al afgeblazen

Klei is een ramp, ik zou een stuk afzetten en deels betegelen of nog beter draineren om ze op te zetten
Antheman, geen ervaring mee, wat jammer dat het zo moeizaam gaat

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:26

Ik weet niet precies of het klei of kleileem is waar wij opzitten maar ik heb twee stukken die samen een hectare ongeveer zijn. Ik woon volgens mij niet heel ver bij jou vandaan Azmay.
Op zich ook wel modderig nu maar ze redden het prima en dat terwijl het ene paard vierkant op de ijzers staat en de ander alleen voor. Ik laat ze het hele stuk belopen en heb geen kleine stukjes wei die heel intensief belopen worden. Van de week nog complimenten gekregen dat de wei waar ze nu opstaan nog zo netjes erbij lag. Een hoek waar al het water van het dak van de buren bij elkaar komt heb ik afgezet staan want daar raakte ik mijn laarzen al bijna kwijt toen ik er liep zonder dat er paarden opstonden. Dit is de derde winter dat ze zo staan.
Ligging van beide weilanden is wel ideaal doordat er een glooiing inzit.

Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat er afgelopen winter niet veel water is gevallen want de grond is hier nog flink droog door het tekort van afgelopen zomer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:37

Het is inderdaad nog steeds gortdroog. Gisteren heeft het de hele dag geregend, maar niet van betekenis (slechts 3 mm!) en vandaag zijn het korte stortbuitjes met nog steeds onderaan de streep maar weinig water.
Je ziet het in de natuur ook. Vennetjes die nog steeds niet op peil zijn, rivieren die nu normaal gesproken buiten de oevers getreden zouden zijn, en meer van dat soort grappen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:38

Antheman is het juist de bedoeling dat de paarden uit de poel gaan drinken of heb je ook aparte drinkbakken?
Ik heb namelijk grondwater en een ondergrondse regenput.
Heb speciebakken staan waarvan ik de ene vul met grondwater en de ander met water uit de put.
Mijn ervaring is dat ze het water uit de put lekkerder vinden en deze dus altijd eerst leeg drinken.
Zomers gebruik ik bijna alleen grondwater omdat de ander put dan nagenoeg droog staat.
Ik heb het idee dat alleen Rocky iest minder goed tegen het grondwater kan dan de rest. (Krijgt slappere mest)

Geen ervaring hier met klei.
De grond is hier nog steeds hartstikke droog.
Van het winter alleen een bult modder voor de inloopstal gehad en na een hele flinke regenbui de hele paddock nat, maar dat was dan meestal met een dag weer droog.
Hier lopen ze vanaf december tot mei ongeveer op de paddock met onbeperkt hooi.
Af en toe wel een dag dat ze op de wei mogen.
En ze lopen ook veel op de track want in de berm staat natuurlijk nog gras waar ze dan net bij kunnen :))
Vorige week met dat mooie weer hebben ze bijna de hele week op de wei gelopen overdag.
Stond nog aardig wat op en aangezien het toch deze maand op de kop gaat mochten ze van mij de boel wel 'slopen' haha.

En het grondwater niveau is nog steeds niet op peil indd.
Vorige week met die zon werd de paddock al weer flik stoffig en hoorde Melle al weer af en toe hoesten helaas

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:43

Claudia, hoe werkt dat met die regenput? Komt daar gewoon de regen vanuit de dakgoten in? En hoe groot is die put?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:48

JudithO schreef:
Claudia, hoe werkt dat met die regenput? Komt daar gewoon de regen vanuit de dakgoten in? En hoe groot is die put?

Ja regen komt er in via de dakgoten.
Hoe groot hij is? Geen idee :')
Echt enorm, ik denk als ik moet schatten dat hij zeker 10 kuub is.
Het is een hele grote betonnen bak van zo'n 1.5meter diep en hij is in 2 gedeeltes met een overloop schot in het midden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:54

ClaudiaHS schreef:
Antheman is het juist de bedoeling dat de paarden uit de poel gaan drinken of heb je ook aparte drinkbakken?
I

Niet de bedoeling, maar dat gaan ze uiteraard wel doen. Er is ook leidingwater.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:56

Antheman schreef:
ClaudiaHS schreef:
I

Niet de bedoeling, maar dat gaan ze uiteraard wel doen. Er is ook leidingwater.

Als ze zijn zoals die van mij dan zullen ze het leidingwater verkiezen boven de poel.
Heb je het water laten testen op het ijzergehalte?
Als ze af en toe uit de poel drinken is dat geen probleem.
Er zijn paarden genoeg die alleen maar grondwater te drinken krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:01

Hier staan ze jaarrond in de paddock. In de zomer gaan ze een paar uurtjes de weide op. Afhankelijk van hoe het gras er bij staat en of het kan. Ik heb namelijk een mini met cushing die snel HB raakt, eentje die gevoelig is voor suiker en eentje die wel gewoon tegen gras kan. Ik voer sinds afgelopen jaar gluco balance van Phytonics in het weideseizoen, dan kan de mini ook lekker in de wei en heeft mijn paard geen last van jeuk.

De mini wilde vanmorgen niet naar buiten, ze heeft een hekel aan regen en wind. Heb er 10 minuten over gedaan om haar 10 meter te laten lopen _O-

Over drainage en voeren op de paddock; mij is verteld dat voeren op de paddock veel verstoppingen in de buizen veroorzaakt. Maar ik heb geen idee of het daadwerkelijk zo is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:14

xJitskee schreef:
De mini wilde vanmorgen niet naar buiten, ze heeft een hekel aan regen en wind. Heb er 10 minuten over gedaan om haar 10 meter te laten lopen.

Ik moest mezelf vanmorgen ook dwingen naar buiten te gaan
:=
Heb echt een hekel aan die harde wind.

Dat gluco balance klinkt interessant.
Melle heeft zomers ook jeuk.
Hij schuurt niet constant gelukkig maar wel zodanig dat zijn manen niet mooi meer zijn aan het eind van de zomer.
Ik heb wel spul in een kannetje waar ik de naam niet zo van weet en hij heeft een vliegendeken op.
Dan is het redelijk te doen voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:18

Ik gebruik gluco balance en smeer manen en staart in met Derfen, dat ging afgelopen jaar erg goed. En dat terwijl wij aan het bos wonen, waar je veel last hebt van knutten en vliegjes. Het gaat zo goed dat ik dit jaar wil proberen om haar zonder deken te laten staan, maar ik vind het idee nog een beetje eng _O-

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:23

Maar in Limburg heb je toch geen klei? Maar leem en loss grond (wat ook slecht water doorlaat)? En keileem ken ik wel, maar van kleileem heb ik nog nooit gehoord.. Ik ben ook geen expert verder..

Ik heb ook een poel met ik vermoed ijzerrijk water maar daar drinken ze niet uit. Ze hebben liever leidingwater. Maar als je een oplossing vindt, ben ik wel heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:26

Oh gluco balance heb ik een hele tijd aan mijn hb pony gegeven. Wist niet dat het ook bij jeuk kan helpen.

Dan ga ik het komende zomer ook geven aan mijn oudje. Die heeft sinds vorig jaar extreme jeuk aan zijn buiknaad..... Ja het klinkt raar, maar het schijnt een vorm van zomereczeem te zijn. Ik heb de hele zomer met hydrocortiderm gesmeerd, maar dat vind ik ook nogal heftig spul.

Ik denk ook dat er keileem bedoelt wordt ipv kleileem Zapje.

Interessante link:

http://kijkeensomlaag.nl/index.php/ijst ... an-drenthe

Ik zit ook op keileem, maar we hebben deze herfst en winter echt mazzel dat er zo weinig regen is gevallen. Normaal gesproken kunnen mijn paarden vanaf november tot maart niet meer op het land. Dat wordt echt één grote baggerzooi. Keileem is ontzettend hard. Ons huis is gebouwd zonder (gestortte) fundering, omdat de keileem die er onder zit, zo hard is.....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:32

Het heet inderdaad keileem.

Ik heb hier een cm of 30-40 zwart zand, dan krijg ik 5-10cm woudzand, dan een laag van 5-10 cm hele vette klei en daarna komt er mooi licht zand .
Vind het jammer dat het laagje woudzand zo dun is.dit schijnt ideaal te zijn voor paddocks

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:43

Antheman, wij hebben grondwater dat ijzerrijk is en mn ene ruin heeft daar duidelijk last van. Het is een drinkbak met bal die daarop aangesloten zit. Ook de drinkbakken in de stallen, maar die gebruiken ze nooit.
Daarnaast hebben wij een ibc vat en vullen we met drinkwater. Ze kiezen dat boven de drinkbak, maar denk omdat het makkelijker drinkt en niet vanwege de kwaliteit. Heb de merrie ook na veel regen weleens uit een plas zien drinken, voor we een ibc vat water hadden staan.

Teveel ijzer kan een probleem zijn. Je kan alleen proberen om ergens anders beter drinkwater aan te bieden op een makkelijke manier, zodat ze je vijver niet interessant vinden??

Misschien kun je er een pomp in zetten met filter en een soort waterval maken dat het water steeds ververst blijft worden en door het filter moet??

De wind lijkt mee te vallen, dus ben benieuwd.

Oerbalans schijnt ook goed te helpen als je er nu al mee begint tegen de jeuk!

Ik geef niks tegen de jeuk van binnenuit, maar mn ene ruin schuurt snel zijn staart en daar smeer ik 2x pw MTG van Shapley's in en dat weert echt de beestjes goed. Heb het staan, dus smeer de anderen ook weleens een beetje in. Bijv voor een ritje ofzo. Je moet dan de ouderwetse nemen die stinkt en niet de nieuwe met lekker luchtje.
Hij heeft iig alweer jaren een volwaardige staart.

Onze paarden hebben wel straks allemaal vliegendekens op en maskers helaas. We staan hemelsbreed wel dichtbij het bos.
Maar mn merrie van 26 had er vorig jaar een plekje van op dr schoft. Haar rug wordt iets holler en dat begint met een deken wel lastig te worden een iets scherpe schoft. Kleinere deken kan bij zo een dikbil niet. Misschien dat ik naar een pyjama met elastieken randen ga kijken.

Haar zoon had weer plekjes van het masker op zn neus. Had hele fijne gevonden, sloot mooi aan, zacht fleece randje daar, sliertjes op de neus, maar hij gaat daar stuk. Op tijd voor deken en masker iets anders zoeken of aan laten passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:49

Bedankt voor de tip superpony! Ik ga het bestellen. Hier geen bos. Vlakbij zee....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:53

[***] schreef:
Bedankt voor de tip superpony! Ik ga het bestellen. Hier geen bos. Vlakbij zee....

Alleen oppassen met sieraden als je met blite handen smeert. Ik heb rechts 1 zilveren ring en 2 armbandjes en die worden echt pikzwart.
Geloof zelf nooit in middeltjes, maar MTG is super fijn. Mn merrie had rasp en mok toen ze verwaarloosd bij ons kwam. Kost allemaal tijd en gewoon goed voeren, maar toch beetje van buitenaf geholpen en werd zo snel mooi.

Zee is ook wel gaaf!!

Mijn echt ideale droom huis is aan ene kant zee en aan andere kant heuvels en bos. Maar ja....:)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:53

SP, moet je dan de original nemen? Is dat degene die stinkt?
Spul wat is nu heb staan zit een menthol lucht aan

Ik rij al bijna 28 jaar en heb nog nooit op het strand gereden :o lijkt me zo gaaf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:57

Ja, de originele. Die stinkt ja!!!!

Heb weleens op het strand gereden, maar dat witte spul was mega eng. En een andere pony wilde water niet meer uit, stond te schapen en doen. Ik dacht echt dat die ging liggen. Reed toen nog engels en had buiten altijd springzweepje bij me. Die liet ik vallen en toen eraf, liep al het water mn laarzen in.........

Samen zwemmen lijkt me ook heel gaaf, maar toch wel iets spannend. Durf veel, maar het moment dat ze echt gaan zwemmen lijkt me echt wel eng.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:59

De internist belde terug van de faculteit over het ijzer. Hij heeft een publicatie op zijn naam staan en geeft aan dat het ijzer in steeds meer polders teruggevonden wordt. Het is een sluipmoordenaar en vergiftigd de lever. Hij raadt het ronduit af om een poel in mijn gebied aan te leggen waar de paarden gebruik van kunnen maken. Het is wel te prikken op t paard, om te zien hoeveel ijzer er nu echt binnenkomt. Is dat teveel, dan kun je maatregelen nemen.