Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mandy73_unes schreef:Paarden moeten ongeveer 1-1,5 kilo per 100 kg lichaamsgewicht eten aan ruwvoer per dag. onze paarden zijn ongeveer 600 kg. wij hebben baaltjes van 20 kilo en samen krijgen ze een ruime drie kwart baal per dag...das ongeveer 15 kg met z'n tweeen. Geef het bewust soort van afgepast want anders eten ze mij kaal...haha...en ze zijn tevreden want staan ook soms gewoon te soezen en niet te eten. Verdeel overigens over paddock en stal (voor de nacht).
Azmay schreef:Mandy73_unes schreef:Paarden moeten ongeveer 1-1,5 kilo per 100 kg lichaamsgewicht eten aan ruwvoer per dag. onze paarden zijn ongeveer 600 kg. wij hebben baaltjes van 20 kilo en samen krijgen ze een ruime drie kwart baal per dag...das ongeveer 15 kg met z'n tweeen. Geef het bewust soort van afgepast want anders eten ze mij kaal...haha...en ze zijn tevreden want staan ook soms gewoon te soezen en niet te eten. Verdeel overigens over paddock en stal (voor de nacht).
Vind ik erg weinig, ben je niet in de war met droge stof?
Die van mij aten zo'n 22kg samen en wegen nog geen 500kg.
Maar de vetkwabben naast de staart attenderen me erop dat ze op dieet moeten dus ze krijgen nu eerder rond de 18kg en alleen nog uit het fijnste slowfeedernet. Ze eten maar wat meer stro.
Hilary schreef:1 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht is wat je minimaal moet geven om de darmen op gang te houden. Onderhoudsdosering is 2 kg droge stof per 100 kg. Met een droge stof percentage van ca 80% is dat 2,5 kg product per 100 kg paard. Voor een paard van 600 kg zit je dan op 15 kg.
Onze paarden wegen samen ca 1.500 kg; we zouden dus 37,5 kg hooi per dag moeten geven en dat eten ze momenteel ook ongeveer. We voeren overigens onbeperkt.
In onze hooistal van 3x3 zou ik met heel goed stapelen 12 balen hooi van 100-110 kg kwijt kunnen. Gelukkig hebben we nog een stal (groter) en krijgen we per keer zo'n 30 balen. Met 12 balen zouden we ongeveer elke maand hooi moeten krijgen; als het niet anders kan, is dat natuurlijk prima, maar ik vind het fijner als we er wat langer tussen kunnen laten zitten.