Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:16

Aanhangernet was hier ook zo kapot. Nick vreet er gewoon doorheen. Heb nu 2 van deze. En die zijn tot nu toe sterk genoeg voor Nick de slooplinger.
Afbeelding

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:19

Waar is die van Chasey?
Ik heb nu van paardeerlijk.nl
Als die bevalt krijgt Amel nog een nieuwe in haar stal.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:38

Per paard is het ook zo verschillend natuurlijk. Mijn ruin is eeuwig op dieet (gelukkig niet te dik maar gaat niet vanzelf :') ) en mijn merrie moet ik eindeloos hooi geven. Die is van het 'model rond en ribbig'. Ook met zo'n meetlint gemeten van de week. Ruin van 158 cm rond de 570 kilo en merrie van 145 cm rond de 530 kilo. Heb ze nooit echt gewogen en voer op het oog. Wel leuk om eens te doen. :j

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:41

Gefeliciteerd met jullie dochter MM.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:45

Agradi. 11 euro. Is er ook gewoon in zwart hoor. En blauw.
Ik vind hem wel fijn.
Nick moet ook altijd op dieet. Zit geen stop op.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:46

Hoe groot zijn die Chasey?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:47

Die dikke van mij vreet een klein pak (15kg zoiets) per dag in zijn eentje maar dat is misschien oneerlijke concurrentie, met zijn 900kg.

Ik denk dat onze mini's met 1 pak een tweetal dagen toe kwamen, zij waren met 2.

Dexter moet eens niét op dieet, hij ziet er goed uit op dit moment. :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:49

Summer is iets aan de dikke kant.
Melle is geen grammetje te dik en Amel is op dit moment slank, maar als ze op dit tempo doorvreet vraag ik me af of die zo slank blijft.
Ik hoop dat het nieuwe net de schrans snelheid wat remt zodat ze wat langer dan 8u met 1 baaltje kunnen.

Melle is 1.70m dus die mag ook wel wat hebben. Half Fries half kwpn
Summer eet nog geen half plakje hooi in de nacht als ze op stal staat..ze is 98 cm.
Amel is 1.47 en een echte haflinger. Die vreet gewoon alles op wat ik in haar net stop.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:07

Die zijn vrij groot, past ontzettend veel in!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:08

Paarden moeten ongeveer 1-1,5 kilo per 100 kg lichaamsgewicht eten aan ruwvoer per dag. onze paarden zijn ongeveer 600 kg. wij hebben baaltjes van 20 kilo en samen krijgen ze een ruime drie kwart baal per dag...das ongeveer 15 kg met z'n tweeen. Geef het bewust soort van afgepast want anders eten ze mij kaal...haha...en ze zijn tevreden want staan ook soms gewoon te soezen en niet te eten. Verdeel overigens over paddock en stal (voor de nacht).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:12

Mandy73_unes schreef:
Paarden moeten ongeveer 1-1,5 kilo per 100 kg lichaamsgewicht eten aan ruwvoer per dag. onze paarden zijn ongeveer 600 kg. wij hebben baaltjes van 20 kilo en samen krijgen ze een ruime drie kwart baal per dag...das ongeveer 15 kg met z'n tweeen. Geef het bewust soort van afgepast want anders eten ze mij kaal...haha...en ze zijn tevreden want staan ook soms gewoon te soezen en niet te eten. Verdeel overigens over paddock en stal (voor de nacht).

Vind ik erg weinig, ben je niet in de war met droge stof?

Die van mij aten zo'n 22kg samen en wegen nog geen 500kg.
Maar de vetkwabben naast de staart attenderen me erop dat ze op dieet moeten dus ze krijgen nu eerder rond de 18kg en alleen nog uit het fijnste slowfeedernet. Ze eten maar wat meer stro. :Y)

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:27

Azmay schreef:
Mandy73_unes schreef:

Vind ik erg weinig, ben je niet in de war met droge stof?

Die van mij aten zo'n 22kg samen en wegen nog geen 500kg.
Maar de vetkwabben naast de staart attenderen me erop dat ze op dieet moeten dus ze krijgen nu eerder rond de 18kg en alleen nog uit het fijnste slowfeedernet. Ze eten maar wat meer stro. :Y)

Nee bedoel wel ruwvoer (hooi/kuil) en als je precies rekent zouden ze tussen de 6 tot 9 kg hooi per dag moeten krijgen...7,5 per paard per dag is voor hen voldoende. Ik heb ze liever iets "slanker" dan met vetkwabben, die krijgt ze in de zomer sowieso ivm insuline restistent....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:44

Vleermuizen hebben we hier ook, kwam er afgelopen zomer eentje van het dak gevallen Afbeelding

Hooi gaat er hier ongeveer 350 kilo per week doorheen met onbeperkt hooi op de wei.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:45

wat krijgen sommigen van jullie weinig hooi... of de van mij te veel? ik heb twee tinkertjes (ongeveer 140 cm schoft) en ik geef ze twee kleine baaltjes per dag, ik bestel er 600 per jaar, helft van het jaar mogen ze 4 uur op wei, rest op paddock met track
en dat is nog niet zoveel ze op kunnen, dan zou ik nog meer moeten geven.... koudbloedjes eten je echt kaal. staan vaak uren zonder ondanks slowfeedernetten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:46

Hier eten ze een net met 6kg hooi binnen een uur leeg, en dat zijn dan mazen van 3x3.
Zou flink op hooi kunnen besparen misschien, maar vrees dan dat ze wel enorm lang zonder staan en dat wil ik ook niet

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:56

Toen ik nog maar één paard had, kochten we 180 pakjes per jaar. Zij kreeg onbeperkt, tis te zeggen zoveel ze op kon, want ze liet vaak nog hooi liggen... Toen hadden we wel vrij arme weides, daar had ik niet veel profijt van.

De tweede is meer type koudbloed, die blijft vreten. Ik werk met slow feeder netten. Momenteel eten ze iets meer dan een pak per dag. We hebben nu wel heel rijke weides, waardoor ik vermoed dat we in het seizoen veel minder hooi zullen nodig hebben dan vroeger. Moeilijk inschatten!

We kopen particulier aan. Mijn vaste leverancier houdt een dikke tweehonderd pakjes per jaar voor ons van de eerste snee, voor het overige zoek ik nog een goeie leverancier in de nieuwe buurt.

Jullie hoeveelheden een de ruimtes waarin je het hooi opslaan, geven mee al wel een héél goeie indicatir!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:03

Ik geef ongeveer 1,5 baal per dag al zijn de baaltjes momenteel erg wisselend van grootte, van de wei kunnen ze eigenlijk niets meer eten..
Ik haal een keer per maand hooi en sla dat op in een grote schuur en verplaats wekelijks een weekvoorraad naar de stallen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:10

Mijn pony's eten zo'n 18 tot 20 kg per 24 uur met zn tweetjes. Beide netjes op gewicht.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:08

Ik voer nu 2 baaltjes per 24u en dat zijn flinke jongens.
Ik kan ze met moeite tillen.
Toch staan ze dan alsnog soms een paar uur zonder hooi.
Smorgens rond 9u gooi ik er een baal in en savonds rond half 10/10u.

Als ik uitga van ongeveer 1350 kilo paard (alle 3 samen) dan zouden ze per 24u volgens de berekeningen ruim 20 kg hooi mogen.
Mijn baaltjes wegen gemiddeld 18 kilo.
Dus 36 kilo hooi per 24 uur.
Klopt die berekening dan wel of voer ik teveel. :o?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:13

Ik voer Zo n 80-90 kg per 24 uur. Voor 5 paarden, waarvan 1 Belg. Is ong 2700 kg paard. Is ook meer dan aanbevolen, volgens mij...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:23

1 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht is wat je minimaal moet geven om de darmen op gang te houden. Onderhoudsdosering is 2 kg droge stof per 100 kg. Met een droge stof percentage van ca 80% is dat 2,5 kg product per 100 kg paard. Voor een paard van 600 kg zit je dan op 15 kg.

Onze paarden wegen samen ca 1.500 kg; we zouden dus 37,5 kg hooi per dag moeten geven en dat eten ze momenteel ook ongeveer. We voeren overigens onbeperkt.
In onze hooistal van 3x3 zou ik met heel goed stapelen 12 balen hooi van 100-110 kg kwijt kunnen. Gelukkig hebben we nog een stal (groter) en krijgen we per keer zo'n 30 balen. Met 12 balen zouden we ongeveer elke maand hooi moeten krijgen; als het niet anders kan, is dat natuurlijk prima, maar ik vind het fijner als we er wat langer tussen kunnen laten zitten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:00

Ik heb iets minder kilo's aan paard.
En voer dus ook zo'n 36 kilo.
Morgen maar eens kijken hoe het met het nieuwe net gaat.
En of het ding heel blijft met Amel.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:07

Hier ook een paard (500kg) en een shet (220 kg) . Ik tel de geit niet mee. Staan nu fulltime op de paddock/inloopstal.

Voer ook kleine baaltjes in slowfeeders van 3*3. Er gaat per dag ook wel ruim baaltje of anderhalf per dag door heen. Het maakt wel ook wat voor hooi het is. Ik heb nu baaltjes van een latere snede en die zijn vrij fijn. Dan gaat het hard met hooi...

Mijn hooiboertje was bang dat ie me een jaar niet ging zien toen we 165 pakjes aan het lossen waren in het najaar... En ik had er nog 25/30 liggen. In de zomer heb ik gras, maar dan nog staan ze 's nachts op stal en ging er 1 a 2 pakjes per week door heen. Ik denk dat ik hem van het voorjaar toch weer ga bellen. Mooi grof hooi van de eerste snede is nooit weg.

Mijn merrie van 26 mag echt onbeperkt hooi eten, ze is nu redelijk goed op gewicht, maar vorige winter had ze op de pensionstal met voordroog echt moeite om op gewicht te blijven. de DA maakte zich zelfs zorgen... De shet is beetje te rond, maar ja die krijgt nu dus ook onbeperkt... Ik heb niet het idee dat hij daar nu extra rond van word, maar verder krijgt hij ook weinig extra's. Hij is ook niet heel gefocusd op eten. Ik houd ze allebei qua gewicht in de gaten, allebei om een andere reden.

Wij hebben een schuur met een ruime hooizolder van ongeveer 80 m2 vloeroppervlak onder schuin dak. Ik denk dat ik voor die 200 pakjes nog geen kwart in beslag had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:10

Hilary schreef:
1 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht is wat je minimaal moet geven om de darmen op gang te houden. Onderhoudsdosering is 2 kg droge stof per 100 kg. Met een droge stof percentage van ca 80% is dat 2,5 kg product per 100 kg paard. Voor een paard van 600 kg zit je dan op 15 kg.

Onze paarden wegen samen ca 1.500 kg; we zouden dus 37,5 kg hooi per dag moeten geven en dat eten ze momenteel ook ongeveer. We voeren overigens onbeperkt.
In onze hooistal van 3x3 zou ik met heel goed stapelen 12 balen hooi van 100-110 kg kwijt kunnen. Gelukkig hebben we nog een stal (groter) en krijgen we per keer zo'n 30 balen. Met 12 balen zouden we ongeveer elke maand hooi moeten krijgen; als het niet anders kan, is dat natuurlijk prima, maar ik vind het fijner als we er wat langer tussen kunnen laten zitten.

Ik ben het helemaal met je berekening eens Hilary, maar mijn 2 kwpn-ers en mijn D pony komen per dag op zo'n 12 kg per dag. Daarbij geef ik ze voordroog waarbij het droge stof gehalte nog wat lager is dan 80%.
Mijn paarden krijgen onbeperkt en hebben hun ruwvoer nooit op..... Daarbij zijn ze alle drie aan de (te) volle kant. De paarden wegen zeker 600 kg per stuk en de pony schat ik op een 350 kg. Op dit moment voer ik zo'n 30 kg per dag. Mogelijk is de voedingswaarde van mijn ruwvoer hoog en hebben ze er minder van nodig?

Ik denk nl dat het ook nog per paard en per soort ruwvoer verschilt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:12

Je moet inderdaad in kilo's rekenen en niet in baaltjes, want de ene baal is de andere niet...
Wij kunnen niet onbeperkt voeren helaas. Zodra we een trekker hebben wil ik wel graag ook wat ronde balen grashooi halen, maar we hebben nu de mogelijkheid niet om die makkelijk te verplaatsen.
Onze paarden eten met zn 4en ongeveer een baal per dag, of 15-20kg per paard. In de zomer staan ze op de wei en krijgen ze veeeel minder

Wij voeren alfalfa dus kan ook niet heel goed vergeleken worden met standaard NL hooi ;)
Laatst bijgewerkt door Libera op 15-01-18 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt