Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Ik snap hier de zorgen om de wolf. Maar het feit dat men paarden houdt zonder in het bezit te zijn van goede, degelijke stallen is natuurlijk wel een eigen keuze.
Uiteraard omdat je je paard niet wil ophokken, en volgens mij gaat dat nu dan ook alleen gebeuren als het niet anders kan (snachts, in een regio waar de wolf opduikt), maar voor goede huisvesting ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. En dat er dan alleen een slecht geventileerde container beschikbaar is heb je zelf in de hand, of dat het aanpassen van de schuilstal geld kost, tja dat vind ik eerlijk gezegd inherent aan het houden van paarden.
Dat staat los van het feit dat ik wèl vind dat de overheid nalatig is door niet al jaren geleden een plan te hebben opgesteld voor hoe om te gaan met de komst van de wolf.
Dat lijkt een beetje het beleid van de huidige regering: overal te laat mee komen.
Nikass schreef:Ik snap hier de zorgen om de wolf. Maar het feit dat men paarden houdt zonder in het bezit te zijn van goede, degelijke stallen is natuurlijk wel een eigen keuze.
Uiteraard omdat je je paard niet wil ophokken, en volgens mij gaat dat nu dan ook alleen gebeuren als het niet anders kan (snachts, in een regio waar de wolf opduikt), maar voor goede huisvesting ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. En dat er dan alleen een slecht geventileerde container beschikbaar is heb je zelf in de hand, of dat het aanpassen van de schuilstal geld kost, tja dat vind ik eerlijk gezegd inherent aan het houden van paarden.
Dat staat los van het feit dat ik wèl vind dat de overheid nalatig is door niet al jaren geleden een plan te hebben opgesteld voor hoe om te gaan met de komst van de wolf.
Dat lijkt een beetje het beleid van de huidige regering: overal te laat mee komen.
Ir111 schreef:Ik laat de wolf discussie even in t midden. Feit is dat we er mee geconfronteerd worden en dat we dus moeten nadenken over hoe we onze stukken wolfproof kunnen maken. Zeker nu er voor een aantal van ons nog tijd is om daar goed over na te denken omdat de wolf nog niet overal op de stoep staat. Ik ben heel benieuwd naar de daadwerkelijke aanpassingen die mensen hier gaan maken.
Ir111 schreef:Ik overweeg om onze paddock die aan de stal vast zit te omheinen met Meidoorn en daar dan een liggende haag van te maken zodat we op de lange termijn een wolfproof natuurlijke omheining hebben.
Ir111 schreef:@Daihyo; is al bekend wanneer die bijeenkomst is? Ik wil daar graag naar toe.
pol013 schreef:Die meneer van de gratis plantjes waar we hier zo fanatiek gebruik van gemaakt hebben weet er veel van geloof ik. Van die bijzondere manieren van snoeien. Heb eens op zijn site zitten kijken toen.
Op haag en landschap? stond toen een link.
shadow33 schreef:Vraagje over wat jullie denken.
Ik heb mijn paarden s'nachts op stal, maar dit zijn wel buitenstallen. Ik heb altijd het bovenluik, dus vanaf 1m hoogte ongeveer open. Mijn vriend zegt: een wolf springt echt geen donker gat in, dus je kan het wel open laten.
Ik vind het af en toe toch wel eng, wat denken jullie, zou een wolf een stal inspringen? het alternatief is dat de stallen helemaal dicht moeten, maar dit is juist fijn voor de frisse lucht en omdat ze ook echt wel veel met het hoofd erover heen hangen, is de stal ook groter dan wanneer dat niet meer kan.
SafeHaven schreef:Lastig allemaal. Maar ik vind het leven van een wolf niet minder dan dat van een paard, kip, schaap of hond. Wij leven in hún territorium he, laat dat even duidelijk zijn![]()
Desalniettemin snap ik de frustratie als je vervolgens niet anders kunt dan je paarden in de nacht weer op stal te zetten! Dat doet het welzijn ook geen goed, dus er is nu even nog geen win-win situatie.
Behalve dan dat sommige boeren nu niet meer hoeven te zaniken over het ganzenoverschotde natuur zoekt vanzelf een balans!
Overigens gebruiken ze in andere landen vaak Alpaca's om kuddes te beschermen. Schijnen heel agressief te verdedigen..
Maar is het een idee om deze discussie naar een nieuw topic te verplaatsen? Ik denk niet dat het heel constructief is hier...