[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:41

Ik snap hier de zorgen om de wolf. Maar het feit dat men paarden houdt zonder in het bezit te zijn van goede, degelijke stallen is natuurlijk wel een eigen keuze.
Uiteraard omdat je je paard niet wil ophokken, en volgens mij gaat dat nu dan ook alleen gebeuren als het niet anders kan (snachts, in een regio waar de wolf opduikt), maar voor goede huisvesting ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. En dat er dan alleen een slecht geventileerde container beschikbaar is heb je zelf in de hand, of dat het aanpassen van de schuilstal geld kost, tja dat vind ik eerlijk gezegd inherent aan het houden van paarden.

Dat staat los van het feit dat ik wèl vind dat de overheid nalatig is door niet al jaren geleden een plan te hebben opgesteld voor hoe om te gaan met de komst van de wolf.
Dat lijkt een beetje het beleid van de huidige regering: overal te laat mee komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 08:49

Nikass schreef:
Ik snap hier de zorgen om de wolf. Maar het feit dat men paarden houdt zonder in het bezit te zijn van goede, degelijke stallen is natuurlijk wel een eigen keuze.
Uiteraard omdat je je paard niet wil ophokken, en volgens mij gaat dat nu dan ook alleen gebeuren als het niet anders kan (snachts, in een regio waar de wolf opduikt), maar voor goede huisvesting ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. En dat er dan alleen een slecht geventileerde container beschikbaar is heb je zelf in de hand, of dat het aanpassen van de schuilstal geld kost, tja dat vind ik eerlijk gezegd inherent aan het houden van paarden.

Dat staat los van het feit dat ik wèl vind dat de overheid nalatig is door niet al jaren geleden een plan te hebben opgesteld voor hoe om te gaan met de komst van de wolf.
Dat lijkt een beetje het beleid van de huidige regering: overal te laat mee komen.

Kom je hier alleen commentaar geven op "onze" manier van huisvesten (mbt de wolf) dit klinkt een beetje eigen schuld dikke bult? En dit is je eerste bericht hier.

Als je geen paddock paradise hebt of wilt. Dan lijkt me hier reageren niet relevant. Behalve misschien als je goede suggesties kunt aanbrengen hoe je een paddock paradise wolf proof kunt maken én ook het PP principe kunt behouden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:56

@nikass: dan heb je mijn verhaal niet gelezen. Want ik héb de omstandigheden waarbij ik mijn paarden veilig kan houden. Maar dan nog moet ik ze in veel maanden van het jaar veel meer gaan beperken tov nu.
En dat geeft dus aan dat het veel ingewikkelder is dan nu voorgedaan wordt.

Als we op deze koers doorgaan komt er een metalen hek van 1.50 rondom mijn wei. Dan kan ik de haag weer gaan rooien want die groeit anders vast in het toekomstige hek. Jammer voor de biodiversiteit. Dan is het mijn zorg ook niet meer hoe foei lelijke het is dat je je voortaan een bezoeker aan jurasic park waant als je door ons buitengebied komt. Dan gaan mijn paarden voor.
Wie daar 'natuur'winst bij haalt is me dan wel weer een raadsel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:37

Ik laat de wolf discussie even in t midden. Feit is dat we er mee geconfronteerd worden en dat we dus moeten nadenken over hoe we onze stukken wolfproof kunnen maken. Zeker nu er voor een aantal van ons nog tijd is om daar goed over na te denken omdat de wolf nog niet overal op de stoep staat. Ik ben heel benieuwd naar de daadwerkelijke aanpassingen die mensen hier gaan maken.

Wij hebben geluk met onze grote schuur. Daar kunnen we goed mee uit de voeten. Als het echt nodig blijkt (op langere termijn) dan kunnen we de paddock die aan de schuur vast zit wolfproof maken. Dan hebben de paarden nog steeds in en uitloop mogelijkheid maar dan op een heel klein stuk. Word ik niet blij van want ik ben niet voor niets dit pp project begonnen. Ik word er ook niet blij van omdat het heel veel gedoe geeft, je moet dus altijd voor de schemer thuis zijn om de paarden binnen te zetten. En vroeg je bed uit om ze weer buiten te laten. Maar nogmaals, ik realiseer me dat ik geluk heb met de ruimte dus ik kan de situatie vrij gelaten accepteren.

Ik overweeg om onze paddock die aan de stal vast zit te omheinen met Meidoorn en daar dan een liggende haag van te maken zodat we op de lange termijn een wolfproof natuurlijke omheining hebben.

@Daihyo; is al bekend wanneer die bijeenkomst is? Ik wil daar graag naar toe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:26

Nikass schreef:

Om je paard goed te kunnen ophokken, moet je wel een goede stal hebben. En voor een goede stal die groot genoeg is, heb je een vergunning nodig. Laat dat nu bij sommigen net het probleem zijn. En niet alle dichte stallen zijn geschikt. Er zijn mensen (zoals ik) die bepaalde keuzes voor bepaalde stallen hebben gemaakt omdat open te houden vanwege stofallergie bijvoorbeeld. Vanwege vergunningen. Vanwege pachtgrond. Vanwege kosten. Stevig en degelijk: ja. Af te sluiten: niet altijd. Simpelweg omdat de omstandigheden daar toen niet om vroegen en situaties veranderen.
Lekker makkelijk, veroordelen zonder achtergrondkennis ;)
Daarbij gaat het niet alleen om de stalling. Het gaat om aanpassen van je omheining. Het gaat om je hele terrein onaantrekkelijk/onbereikbaar maken. Wat denk je dat er gebeurt als je paarden in een paddock of stal van een paar m2 opgesloten staan en een roedel wolven gaat daar omheen cirkelen? Denk je dat de paarden binnen die hekken of stal rustig gaan staan wachten tot ze weg gaan? Dat ze niet in paniek raken en zich gaan verwonden, tegen de wanden trappen, alles doen om weg te komen? Het is niet even simpel een stalletje aanpassen. Als het zo simpel was, dan was de hele discussie er niet.

Fijn dat we verder wel in oplossingen denk hier inderdaad. Daar hebben we tenminste wat aan!

Ir111 schreef:
Ik laat de wolf discussie even in t midden. Feit is dat we er mee geconfronteerd worden en dat we dus moeten nadenken over hoe we onze stukken wolfproof kunnen maken. Zeker nu er voor een aantal van ons nog tijd is om daar goed over na te denken omdat de wolf nog niet overal op de stoep staat. Ik ben heel benieuwd naar de daadwerkelijke aanpassingen die mensen hier gaan maken.

Eens met het feit dat het er nu eenmaal is. Dus we moeten er ook iets mee. Daarom is het zo fijn om in mogelijke oplossingen te denken. En dat mensen met je meedenken. Je staat er niet alleen in zeg maar.

Ir111 schreef:
Ik overweeg om onze paddock die aan de stal vast zit te omheinen met Meidoorn en daar dan een liggende haag van te maken zodat we op de lange termijn een wolfproof natuurlijke omheining hebben.

Dit vind ik ook wel interessant. Wat is een liggende haag? En hoe is dit genoeg tegen de wolf? In combinatie met draad of echt alleen de meidoorn?
En dit is wel iets langere termijn, want een haag is niet zomaar hoog en dicht natuurlijk. Maar wel een hele interessante optie rondom een (deel van) pp.

Ir111 schreef:
@Daihyo; is al bekend wanneer die bijeenkomst is? Ik wil daar graag naar toe.

Nee nog niet. Ik houd je op de hoogte!

tamary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:34

Het "leggen" van een haag maakt het vanaf onderaan een gevlochten en dus solide structuur die grotere dieren binnen of buiten houdt. Het is ook wel bekend als veekerende haag. Heeft veel voordelen, maar naast meer ruimte nodig moet je ook weten wat je doet qua onderhouden er van. Gaas, prikkeldraad of gladdraad + stroom is veel goedkoper qua tijd, nodige ruimte (meer gras voor je vee) en simpeler te onderhouden. Veekerende haag daar in tegen is ook visueel een barriere (willen dieren niet zo makkelijk doorheen bij paniek, wolf ziet niet wat er aan de andere kant is, waardoor die makkelijker aan zijn kant blijft) en als die eenmaal staat kost het geen geld om te onderhouden als je het zelf kan. Je hoeft geen onderdelen te vervangen door ze in de winkel te kopen en je hebt eigenlijk geen afval als stukke isolatoren e.d.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:38

Ik vind 'm wel interessant. Niet alleen voor mij, maar bijvoorbeeld ook rond schapenweides. Lijkt me een betere investering (al dan niet via subsidie) op lange termijn. Waarom wordt die kennis niet landelijk gedeeld? Korte termijn heb je er niets aan, maar als je nu plant heb je na een paar jaar best een aardige haag. Meidoorn groeit snel.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:46

Sja Malenka, ik begrijp je punt, maar ik kan er niks mee. Dit gaat om mijn dieren (ónze dieren) en ik ben het spuugzat om aan alle kanten uitgeknepen te worden en in hoeken gedrukt.
Paarden welzijn was ook zo’n speerpunt. Je leest wat de gevolgen zijn door de komst van de wolf.
Ik ben echt voor iedereen in z’n waarde laten, maar ik ben doodmoe van alle idiote beslissingen die genomen worden van mensen zonder verstand van zaken.

Het is dweilen met de kraan open en dat jij last hebt van mijn frustratie, sorry daarvoor. Jij kunt blijkbaar beter omgaan met het onnodige risico waaraan we blootgesteld worden en je bent blijkbaar in staat om daar makkelijker in mee te bewegen dan ik.

Wij hebben zo veel geïnvesteerd voor onze dieren. Net als meerdere mensen. Maar we kunnen nog een keer. Waar eindigt het? Als de dieren dood zijn. Voor mij in ieder geval wel. Dan kap ik ermee en ga ik wel wolven staren ‘in het wild’.

Mijn mening is niet genuanceerd, dat klopt. Je kunt er ook voor kiezen om mijn berichten niet te lezen. Kleine tip ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:51

Meidoorn mag je niet overal aanplanten ivm bacterievuur / roest (plantenziekte die fruitbomen sloopt), aantal stukjes Nederland hebben een verbod om verspreiding te voorkomen. Sleedoorn is wel een optie, hondsroos/japanse roos? kan ook een heel stevige doornhaag worden. En variantie qua soorten heeft ook voordelen.
Maar haag samen met sloten is lastig ivm schonen sloten. Onderhoud kost tijd en kennis, maar levert qua aankopen in een winkel niks op. Met efficientie hoog op de lijst en volgens boeren nadelen aan hagen (ook qua beestjes? en ruimte die het nodig heeft), is er geen vraag naar zulke oplossingen. En uitzicht natuurlijk, goede haag van 1.5-2m langs de fietspaden belemmerd het weidse uitzicht (en dat is nog altijd leidend bij beslissingen qua inrichten landelijk gebied) Mede ook reden dat stallen niet mogen en ook begroeing hoger dan gras en anders dan gewassen als mais of granen, dus bomen of struiken niet mogen. Zo krom als wat, maar toerisme is kennelijk belangrijker dan werkelijk het soort landschap wat dieren prettig en veilig kan huisvesten en voor variatie zorgt om naar te kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:54

Ik zit nog eens verder te kijken naar die haag. Maar een rozenhaag is misschien een goed alternatief voor de meidoorn inderdaad. Dit is wel interessante materie: https://stinze-stiens.nl/blog/herontdek ... -christus/
Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar ga ik nog wel doen.

Hier geen sloten. En ik zou er voor kunnen kiezen om in ieder geval aan 3 kanten deze haag te planten. Dan wordt het zicht sowieso niet verstoord. De 4e zijde staat al een dubbele omheining, deze is aan de straatkant. Deze zou verhoogd en verlaagd kunnen worden met een flinke klap stroom. Dan komen we al een heel eind.
Het hoeft geen volledige oplossing te zijn, maar mogelijk wel een deeloplossing.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:22

Die meneer van de gratis plantjes waar we hier zo fanatiek gebruik van gemaakt hebben weet er veel van geloof ik. Van die bijzondere manieren van snoeien. Heb eens op zijn site zitten kijken toen.
Op haag en landschap? stond toen een link.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:46

Eens met ir111. Hier nog geen wolven (als het goed is), maar ik lees hier steeds vaker mee voor inspiratie om voorbereidingen te treffen.

Aan de paddock komt volgende maand een grote schuilstal, wat op termijn echt een fort kan worden als het zover is.

Maar dan hebben we nog de wei, waar een track ligt om het perceel heen. Al mijn ponyspul is oud en gebrekkig waardoor zij van november tot in april het gras sowieso niet opgaan.
Omdat ik tussen twee natuurgebieden woon wordt zowel de track, wei als bosje veel gebruikt als pauze plek en doorgang door klein wild. Ik zou voor hen het zo willen maken dat als mijn pony’s toch niet op het gras gaan, zij in ieder geval een doorgang (vluchtroute?) behouden.
Maar als op termijn mijn pony’s ‘s nachts hun fort ingaan, kan dat misschien ook wel jaar rond? Een soort wildpoort die ik open en dicht kan doen? Of zou ik hiermee juist de wolf mijn terrein oplokken?

Half november komt er een adviseur vanuit landschapsbeheer hier rondkijken, ik ben van plan daar ook wat voorzichtig te informeren wat er voor kleinwild van belang is, en wat er hier mag en kan qua natuurlijke aanplant.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:06

Vraagje over wat jullie denken.
Ik heb mijn paarden s'nachts op stal, maar dit zijn wel buitenstallen. Ik heb altijd het bovenluik, dus vanaf 1m hoogte ongeveer open. Mijn vriend zegt: een wolf springt echt geen donker gat in, dus je kan het wel open laten.
Ik vind het af en toe toch wel eng, wat denken jullie, zou een wolf een stal inspringen? het alternatief is dat de stallen helemaal dicht moeten, maar dit is juist fijn voor de frisse lucht en omdat ze ook echt wel veel met het hoofd erover heen hangen, is de stal ook groter dan wanneer dat niet meer kan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:10

Er zijn al dieren uit kapschuren en over deuren getrokken, en met de berichten hier nu van wild is op, zou ik zeker kijken naar iets van tralies als je het bovenluik open wil kunnen laten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:34

pol013 schreef:
Die meneer van de gratis plantjes waar we hier zo fanatiek gebruik van gemaakt hebben weet er veel van geloof ik. Van die bijzondere manieren van snoeien. Heb eens op zijn site zitten kijken toen.
Op haag en landschap? stond toen een link.

Ik heb ze een mail gestuurd of ze hier meer van weten of al mee bezig zijn. En of ze weten of andere organisaties in Nederland er mee bezig zijn. En of het überhaupt voldoende is tegen de wolf.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:45

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om ze op stal te zetten, want die moet nog gebouwd worden... Hier in de buurt ook steeds meer waarnemingen, dus extra draden spannen :(
Ik wou juist zo weinig mogelijk, omdat ik het echt lelijk vind, maar er is geen andere optie op moment.

Contact gehad met de beheerder van de whatsappgroep, hier een geüpdatet bericht!
Wanneer de vragen niet beantwoord worden, zal je niet toegelaten worden.

Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, aanmeldingen voor de whatsappgroep sturen naar
Boudewijn Kooijman +31654918352

Vermeld daarin:
Welke groep je wilt
*Drenthe/overijssel/Groningen/Friesland/grensstreek Duitsland
*Noord Holland/Utrecht/Gelderland/Flevoland
*Oost Brabant/Limburg/grensstreek Belgie Duitsland
*Zeeland/Zuid Hollandse eilanden/ West Brabant/grensstreek België

Beantwoord de volgende vragen

Naam
Waar woon je
Welke dieren heb je

Eigen standpunt tov de wolf in ons land?
Graag je eigen visie. Geen knip plakwerk!

Bewaar dit om door te geven aan andere bezorgde mensen zodat zij ook sneller aangemeld kunnen worden.

Niet voor wolvenwappies!
En geldt voor de aanvraag dat zonder beantwoording, geen toelating!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 12:46

Ik vind die opties van die hagen wel heel interessant klinken als dat zou werken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:17

Nikass, mijn containerstal is een tijdelijke noodoplossing. Ze staan er eigenlijk nooit in tenzij de kavel blank staat. En dan is het bovenluik open zodat ze gewoon frisse lucht hebben. Als ze er nu elke nacht in moeten vanwege de wolf dan voldoet hij dus niet want dan moeten de bovenluiken dicht. Het is voor mij dus zaak op op zijn minst voor tralies te zorgen.

Uiteindelijk komt er een hele andere stal. Maar voorlopig zullen we ons hier mee moeten redden. En voor het sporadische gebruik van nu is het prima.

Ik ben overigens gewoon van plan hagen door de hoge omheining te laten groeien. Waarom zou je de hagen dan weghalen?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:00

shadow33 schreef:
Vraagje over wat jullie denken.
Ik heb mijn paarden s'nachts op stal, maar dit zijn wel buitenstallen. Ik heb altijd het bovenluik, dus vanaf 1m hoogte ongeveer open. Mijn vriend zegt: een wolf springt echt geen donker gat in, dus je kan het wel open laten.
Ik vind het af en toe toch wel eng, wat denken jullie, zou een wolf een stal inspringen? het alternatief is dat de stallen helemaal dicht moeten, maar dit is juist fijn voor de frisse lucht en omdat ze ook echt wel veel met het hoofd erover heen hangen, is de stal ook groter dan wanneer dat niet meer kan.

Dit heb ik ook. Alleen geen bovenluik. Wij gaan ook de deur van tralies voorzien denk ik. Heb geen idee wat de wolf wel of niet doet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:13

Nikass schreef:

Dat paarden geld kosten is een bekend gegeven. Maar als je jaren geleden investeerd in een PP, toen er nog geen wolf is NL was, open stallen plaatst en een bepaalde manier van paarden houden hebt, die nu niet meer veilig lijkt te zijn, is zuur geld ja.
Je wordt op NOG meer kosten gejaagd, en dat terwijl alles al zoveel duurder is, benzine, hoefsmid, hooi en stro, energie. Zo is het niet meer leuk

Behalve de kosten vraag ik mij af, hoe dat in de winter te doen. Ik praat even voor mijzelf, maar als het in de winter pas om 9 uur licht is en om 1600 uur weer donker, moet ik ze dan al die overige uren ophokken? En hoe doe ik dat qua werk? En stel dat iedereen in NL dat doet, alle dieren, ook koeien schapen etc in de schemer en nacht opsluiten, wie zegt dat ze dan niet ook overdag gaan aanvallen?
Rondom een paddock hekken van 150 plaatsen is lelijk, ag vanuit veel gemeentes niet en is ontzettend duur al je het om het hele perceel wil plaatsen en wie geeft de garantie dat ze dan niet graven of op een andere manier de paarden opjagen dat ze zichzelf verwonden?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:25

Lastig allemaal. Maar ik vind het leven van een wolf niet minder dan dat van een paard, kip, schaap of hond. Wij leven in hún territorium he, laat dat even duidelijk zijn :)

Desalniettemin snap ik de frustratie als je vervolgens niet anders kunt dan je paarden in de nacht weer op stal te zetten! Dat doet het welzijn ook geen goed, dus er is nu even nog geen win-win situatie.
Behalve dan dat sommige boeren nu niet meer hoeven te zaniken over het ganzenoverschot _O- de natuur zoekt vanzelf een balans!

Overigens gebruiken ze in andere landen vaak Alpaca's om kuddes te beschermen. Schijnen heel agressief te verdedigen..

Maar is het een idee om deze discussie naar een nieuw topic te verplaatsen? Ik denk niet dat het heel constructief is hier...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 00:23

SafeHaven schreef:
Lastig allemaal. Maar ik vind het leven van een wolf niet minder dan dat van een paard, kip, schaap of hond. Wij leven in hún territorium he, laat dat even duidelijk zijn :)

Desalniettemin snap ik de frustratie als je vervolgens niet anders kunt dan je paarden in de nacht weer op stal te zetten! Dat doet het welzijn ook geen goed, dus er is nu even nog geen win-win situatie.
Behalve dan dat sommige boeren nu niet meer hoeven te zaniken over het ganzenoverschot _O- de natuur zoekt vanzelf een balans!

Overigens gebruiken ze in andere landen vaak Alpaca's om kuddes te beschermen. Schijnen heel agressief te verdedigen..

Maar is het een idee om deze discussie naar een nieuw topic te verplaatsen? Ik denk niet dat het heel constructief is hier...

Alinea 1, is maar net hoe je het bekijkt. Mijn inziens zijn ze in ons territorium gekomen :)

Wel eens met je laatste alinea.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:57

https://www.funda.nl/koop/oud-gastel/hu ... straat-13/

Ik dacht, enigszins cynisch, dat dit dan wel een ideaal plekje is voor de 'veel vrije beweging' paardenhouder van de toekomst is. Heel veel veilige binnenruimte voor de paarden om een interessante loopstal te maken. En een klein buitenopppervlakte waar ze dan nog wat zonlicht kunnen opslurpen op de veilige momenten.

Normaal kijk ik naar zo'n huis en denk: slopen die grote schuren en lekker ruimte maken. Maar na de discussie van de afgelopen dagen.....

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:04

Haag vlechten wilden wij ook graag doen, maar ik dacht dat dat alleen met meidoorn kon (of iig de beste optie) en dat doen we hier liever niet ivm de perenboomgaard van de buurman.

Werkt iig zo:
https://youtu.be/d-rSMJ1ZKRY

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:06

Dat is diezelfde lex roeleveld van heg en landschap
En zij geven dus ook cursussen heg vlechten. https://www.hegenlandschap.nl/

En hij heeft een boekje over dit onderwerp zie ik. Een echt heg penny dus ;)