Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:57

Yes! Net antwoord van de gastouder (haar man werkt op een afgraving) en hier in de buurt hebben ze wat we nodig hebben! Dat scheelt een berg geld voor transport!

Qua drainage, de boel komt iets schuin te liggen (2%) op het klei komt doek te liggen, dan 20 a 25cm steen en dan 12 a 15cm zand.
Wat ik lees van andere mensen is dat de bak zelfs met regen droog blijft, scheelt toch weer 8 duizend euro inclusief btw.
Zand gaat dus ook flink goedkoper worden dan de prijzen die we eerder hadden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:13

ClauH schreef:
Mag ik vragen wat voor verlichting dat precies is beatje. Zoiets zoek ik eigenlijk...

https://www.ledlampendirect.nl/led-bree ... -vervangt-
zoiets maar niet deze ,ik heb ze uit een aanbieding bij de gamma of zo.
we hebben er in de zadel kamer en onder de schuilstal en de poetsplaats hangen.
als ik op de poetsplaats sta kan ik het einde van de bak zien,die grenst dus aan de poetsplaats.
de stallen en bak staan op agrarisch gebied dus we mogen ook geen te heldere verlichting zetten,deze verlicht de poetsplaats en toevallig ook de bak.maar is geen bakverlichting :-) dus dat mag weer wel.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:41

Jes schreef:
Yes! Net antwoord van de gastouder (haar man werkt op een afgraving) en hier in de buurt hebben ze wat we nodig hebben! Dat scheelt een berg geld voor transport!

Qua drainage, de boel komt iets schuin te liggen (2%) op het klei komt doek te liggen, dan 20 a 25cm steen en dan 12 a 15cm zand.
Wat ik lees van andere mensen is dat de bak zelfs met regen droog blijft, scheelt toch weer 8 duizend euro inclusief btw.
Zand gaat dus ook flink goedkoper worden dan de prijzen die we eerder hadden.

Ik zou ook aanraden om toch drainage te leggen... Ga bij een plastichandel horen voor drainage. Bij ons kwam dat helemaal niet duur uit. Als wij geen buizen hadden om alles af te voeren stond de bak hier een kwart van de tijd onder water denk ik... Vandaag met die regen, was abnormaal. Hele piste 10cm onder water, op een uur geen plas meer te zien dankzij de drainage.

Wij kijken ook nog voor verlichting dus ik lees even aandachtig mee!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:07

Heb wel eens gehoord dat die drainage buizen na een paar jaar verstopt raken en je er dan niks meer aan hebt, iemand hier ervaring mee?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:11

Libera schreef:
Heb wel eens gehoord dat die drainage buizen na een paar jaar verstopt raken en je er dan niks meer aan hebt, iemand hier ervaring mee?

Ja dan moet je ze uitspuiten of doorspuiten. Ze hebben onderhoud nodig.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:42

Ik weet niet hoe de prijzen daar liggen en wat de kwaliteit van de grond is, alles tussen de 25 en 125 euro per maand zou redelijk kunnen zijn voor een kaal stuk. Hiernaast verhuurd de gemeente een stukje van 3000m2 voor 100 euro per jaar. Helaas niet aan ons |( :P

Niet alle linkjes van de lampen werken. Wel interessant!

Fijn dat de bak wat goedkoper kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:55

Ik betaal nu 950- per jaar aan grond 8000m2 80 per maand dus aan zandgrond, gras inzaaien is ook eigen kosten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:44

Ik huur een stukje wei van de volkstuinvereniging. Is nog wel wat werk aan en ik kan nog niet het volledige stuk gebruiken. Ik betaal daarvoor het schokkende bedrag van 50 euro per jaar, dus ik heb helemaal niks te klagen. :))

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:45

Wij pachten 15.000m2 voor €350,- per jaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:48

wauw dat is weinig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:16

Libera schreef:

Mijn buizen liggen er nu ruim 4 jaar in en dat gaat nog steeds prima. Er zijn verschillende soorten drainage buizen/systemen. Ik denk dat, dat misschien ook nog een verschil maakt?

Bij mij ligt er helemaal geen doek, steen, schelpen o.i.d. Wij zitten op keileem, drainage ligt op 60 cm diep, verder alleen zand erop.

En ja, als ze verstopt raken dan moet je ze door laten spuiten.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:19

Wow wat een verschil in prijs. Dat maakt t niet makkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:20

xJitskee schreef:
. We hebben geen drainage, de bak ligt wat hoger dan het land dus het water loopt goed weg. Daarnaast was drainage niet handig omdat we de bak ook paddock gebruiken.

Waarom is drainage niet handig als je de bak ook als paddock gebruikt?

Dat is voor mij juist de reden geweest om mijn bak/paddock te laten draineren. Bij mij ligt de bak ook hoger en hij is mooi schuin afgevlakt waardoor het water goed wegloopt, maar met de drainage is hij binnen een uur weer helemaal droog als er een dag is dat we 30 mm water krijgen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:24

Pachten hangt wel erg van de regio af hoor. Hier pacht je een halve ha voor 1500 euro pj.

Ook ik heb drainage in de bak en gebruik hem als paddock. Zonder drainage zou t niet werken om hem droog te houden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:37

Chasey dat is goedkoop.
Hier betaal je voor een hectare 1000 euro p.j van bv een boer.
En voor een hectare van het waterschap betaal je nog geen 300 p.j.
Jammer genoeg zijn alle stukken van het waterschap al in gebruik door boeren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:51

Wij hadden graag drainage gehad, maar helaas kan dat hier niet vanwege de ligging van de bak. De bak ligt nu met een verloop van 4 % en in de laagste hoek is tot 2 meter afgegraven en aangevuld met drainage zand. De bak kan heel veel water aan en als hij blank komt te staan pomp ik 'm af met een speciale dompelpomp. Dan is hij met een half uurtje weer droog.
Had ik wel de mogelijkheid tot drainage gehad dan had ik daar niet over hoeven nadenken!

Pachtprijzen zijn hier ook gemiddeld €1000 per ha

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:59

Ok allemaal super bedankt! Daar kan ik weer even verder mee.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:43

Sinds zaterdag eindelijk mijn paard bij huis, wat ben ik blij!
Maar nu heb ik gelijk een vraag....de wei (kleigrond) is nu natuurlijk super nat, hoe doen jullie dat want ik wil ze wel graag buiten zetten natuurlijk?
Of gewoon hooi naar buiten en accepteren dat het is wat het is?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:56

Dat ligt eraan hoeveel land je hebt en hoe slecht de grond is.
Die van mij kunnen echt het land niet op hier, die trappen bij de eerste stap al een gat tot hun knieën.
Ik heb ze op een paddock tot eind maart ongeveer.
Met hooi uiteraard.
En een schuilstal.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:56

Bij mij staan ze in de paddock.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:04

Hier ook op de paddock. Pas als het gras weer een beetje fatsoenlijk groeit en de boel niet te nat is mogen ze weer op het gras.

Weer een primeur hier. De pony's staan met z'n drieën binnen in de schuilstal nu met de regen en wind. Dat heb ik echt nog nooit gezien. Normaal gaan ze gewoon buiten staan onder een grote eik, met de kont in de wind.
Gisteren waren Jolly en Miracle ook al binnen aan het spelen, haha. Het regende buiten, dus stonden ze in de stal te stoeien. Stelletje kleuters.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:11

Paddock inderdaad, anders lopen ze niet alleen de grond maar ook zichzelf kapot.

Wat een wind, raam stond op een kier en waaide zo open :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:36

Hier hebben ze ook een paddock met inloop schuilmogelijkheid en daarbij een track om de buitenrand van een deel van de wei. Hier is het uiteindelijk het idee dat het een volledig paddock paradise wordt. In het goede deel van het jaar kunnen ze dan overdag afwisselend op 1 van de tussenweilandjes.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:07

Hier ook zandpaddocks zodat niet alle plekken kapotgelopen zijn en kunnen rusten voor de zomer...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:11

Hier in de buurt hebben ze ook veel pleintjes/verharde paddocks. Het is jammer maar ze op de wei hebben is niet te doen zodra er 2 buien zijn gevallen..