Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:12

Hahah, mooi omschreven.. Onze buurman is er wel eens met een groot maaidek overheen geraasd.. :') De bramen staan in de sloot die zijn wei van de onze scheiden. Eens per jaar gaat of buurman of vriend met de bosmaaier langs de wildste stukken. De bramen zijn jammergenoeg heel zuur en niet lekker.. maar er zitten wel hazen en andere dieren onder, dat vind ik dan weer leuk. :j

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:31

Proficiat MizzMontana!

Wow Libera :oo wat een gave auto en trailer!! <3 moet er alleen niet aan denken om daarmee hier in NL rond te rijden :=

Bij mijn E rijbewijs examen was het ook gelijk van het is zeker voor de paardentrailer <<) mannen halen altijd hun e rijbewijs voor de bouwaanhanger of caravan zei hij haha.
Ik heb sinds vorig jaar een heerlijke VW Transporter en sinds een paar maanden een eigen 2paards trailer (trailer op foto is niet mijn eigen trailer, lijkt er wel veel op).
Nu tijdens de verbouwing en straks de verhuizing hartstikke ideaal natuurlijk :j

Afbeelding

En als er een paar baaltjes hooi opgehaald moeten worden _O- _O- was flink stofzuigen daarna :D

Afbeelding

Afgelopen weekend een paar palen gezet :)) het was idd goed te doen met de natte grond :j zodra die vriestemp weg is ga ik verder met de rest :Y)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:33

Handig hoor! En cool busje.

Ik laat mijn combi maar niet zien. Mijn trailer is ROZE en mijn auto is GEEL! :') :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:41

Whoehaaa Chasey! Ik wil een foto van de combi! De trailer heb ik geloof ik wel eens voorbij zien komen hier.. echt KNALroze toch?

Gaaf busje, hippypaars! <3

Zal eens kijken of ik een combi foto kan vinden.

Edit; nee dus. :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:45

Ja rozer dan roze :') En een gele auto. Dus als je een zuurstok voorbij ziet rijden, ben ik het. := :=
Zal van de week kijken of ik er een goede foto van kan maken. Het is nu grauw en grijs hier. En het spul staat niet leuk op de oprit voor een foto op het moment.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:55

Nee, dat weer he... ik heb foto's gemaakt van de nieuwe paddock enzo maar het ziet er allemaal zoooo ontzettend treurig uit.. Straks helemaal met al die trekkers met kiepwagens die heen en weer rijden.. 100 m3 zand.. :x Mijn wederhelft is ook nog amused dat dit allemaal NU moest gebeuren maar we wachten al vanaf november en droger wordt het niet en de route naar de bak is nu toch al vernaggeld door de trekker van de buurman die bij ons kwam straten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:08

Ik denk dat je het beter nu kan doen en dat het van het voor jaar mooi kan aantrekken :) Nu is het toch al een troosteloze bende. En er komt alleen maar weer regen (en natte sneeuw) aan :(
Ik heb liever even wat vorst en lekker zonnig en daarna lente. Maarja, je doet er niks aan he.
Kreeg op FB trouwens herinneringen van vorig jaar, dik pak sneeuw!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:10

Ja dat was ook mijn redenering.. vriend ziet alleen de rommel nu en het gedoe.. en alles voor mijn hobby he.. :') :x

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:12

Gefelicteerd MM! Alles goed met jullie?

MissYvette4u, cool busje. :D Ideaal voor het hooi!
Haha Chasey, roze trailer fantastisch! Alleen zou mijn man hem dan niet meer meenemen om hooi te gaan halen denk ik.

Pff ja Kristel, herkenbaar. Hier moet de mesthoop al sinds november leeg maar dan moet de trekker ook door het land. Zo irritant! Mijn man houdt ook niet van rommel, een kapotgereden land is echt een no-go. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:18

Nou echt he.. we houden de paarden wel van het land maar die trekkers mogen er wel door.. en als ik nou alles alleen zelf zou betalen... :') Hij draait er ook nog grotendeels voor op omdat ik onbetaald ouderschapsverlof heb.. Gelukkig weet hij wel dat als de vrouw blij is, het leven een stuk gezelliger is. :x hahahaha, nee hoor! De mesthoop hier moet ook leeg en de boerman was hier al afgelopen week maar vond het land te nat.. nu zou het wel kunnen want ja, alles is toch al stuk alleen moet ie dan door het nieuwe zand en hij smeert aaaaalllltijd stront.. niet om ondankbaar te willen overkomen maar das toch wel jammer he.. :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:20

Toffe bus, die paarse! :))

En jij gefeliciteerd, MizzMontana

Het is qua weer echt dramatisch deze winter. Hee veel regen. Maarja, we wachten maar gewoon de lente af. Nadeel van zo n mooie dag als gisteren is dat dan echt iederéén naar buiten gaat. Het was echt zo druk in het bos. Was echt niet leuk meer. Vanmorgen vóór de buien even een rondje gereden met de honden mee. Dus niet snel (de bejaarde hond van bijna 14 gaat oom mee) en niet ver (7,5 km), maar het was echt heerlijk. Flinke woei dus weinig fietsers en wandelaars. Veel beter :))

Hier heb ik langs de kant zelf heel wat boompjes en struiken geplant. Allemaal ergens anders uit een sloot of bouwterrein gevist. Dat halen ze toch weg. Het meeste is paardvriendelijk (berk, wilg, els, braam ook. Die moet je inderdaad goed bij houden, maar maakt een mooie natuurlijke haag om mijn weiland en de diertjes zijn er blij mee. Bovendien zijn deze bramen wel lekker. Ook rozebottel), maar er zitten ook wat eiken tussen, een karnoelje en een tamme kastanje en ook nog een acacia. Die zijn wel giftig. Dus ik zorg dat ze daar niet bij kunnen. Die acacia wist ik niet toen ik hem plantte. Maar die kastanje is met opzet. Ik wil ook eekhoorns lokken. Staat dus ook hazelnoot tussen en walnoot.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:26

Ja die paarse bus is echt wel tof!

Daan heeft me zelfs aangemoedigd hem roze te maken. Want ik twijfelde :')
Het zal hem een biet zijn welke kleur de trailer heeft. Dat boeit hem echt niet :) Fijn zo'n man.

Gisteren was het inderdaad erg druk in het bos. Wij zijn er ook lekker op uit gegaan met de trailer. En het was een heel goede training voor Nick, want overal in het bos liepen honden, mensen, geluiden etc. Maar hij vond het prachtig. :)

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:26

Oooh eekhoorns! <3 Zitten hier ook maar ik zie ze nooit.. ooit een in de tuin zien hupsen, zooo leuk! We hebben wel een hele brutale grote bonte specht die in de pinda-netjes hangt, ook zo gaaf om te zien! Ook een groene specht maar die hoor ik alleen maar, zie ik niet zo heel vaak.. in het voorjaar wel maar nu alleen in de verte af en toe.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:33

Gefeliciteerd met je dochter, MizzMontana!

Kristelhans: mooie uitloop hebben jullie gemaakt, ziet er heel netjes uit en fijn voor de paarden. Ik ben heel benieuwd naar de foto's van de gloednieuwe paddock. Ik baal echt dat het alwéér slecht weer is :-(.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:38

Ik heb een paar jaar geleden in het bos gewoond en daar jatte de eekhoorns alle vogelbollen. Echt zó leuk! Dus toen we hierheen verhuisden, wilde ik ook weer eekhoorns. Mijn achterbuurman heeft een bos gemaakt van zijn tuin en mijn buurvrouw van 2 huizen verderop heeft een hele zooi oude eiken staan. Daar zitten ze ook in. Dus ik wil ze ook lokken. Maar de bomen groeien niet erg hard :\ . Dus nog geen eekhoorn gezien. De wilgen en populieren gaan natuurlijk wel hard, maar daar komt die eekhoorn niet voor.

Wel een groene specht heel regelmatig in de tuin. Die is bij ons echt in het gras aan het zoeken naar eten. Als je hem nuet laat schrikken, zit hij daar zo een half uur. Grote bonte specht had ik vroeger op mijn balkon aan de pindaslinger. Hij is eens tegen het raam gevlogen. Bewusteloos, dus vogelopvang gebeld. Die kwamen hem halen. Maar toen ik met hem naar buiten liep, was hij meteen goed wakker en meteen weg := .

Wel een huisvleermuis nu. Ook leuk. Alhoewel we de luiken van de ramen hebben gehaald, dus ik hoop dat hij er nog is ;(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:43

Oh een vleermuis, in mijn oude huis hing er opeens in de winter ook 1 in de kamer.. bizar. Hier in de buurt is de aanleg van een nieuwe weg aangepast omdat er in 1 van de oude boerderijen een hele zwerm/kudde/groep vleermuizen hing te overwinteren.. huis kon niet afgebroken worden hihi dus alles op hold. Inmiddels is het huis weg maar vond het wel leuk dat in de harde toestanden van wegen etc aanleggen alles op hold kan als er vleermuizen hangen.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:55

Hier zit ook een groene specht, supermooi om hem bezig te zien! Eekhoorns hebben we nog niet gezien, maar ze zitten er wel. Ik vermoed dat de honden en katten hen afschrikken.

Praktisch vraagje: hoeveel volume voor hooiopslag moeten we minstens voorzien in onze toekomstige stallen? Wij gebruiken kleine pakken hooi. Nu twee paarden, maar dat kunnen er ooit (tijdelijk) drie zijn. 's In het weideseizoen staan ze een half dagdeel op de weide. Het is ons eerste jaar met twee paarden, ik vermoed dat we zo'n 300 pakken nodig zullen hebben het jaarrond en ik wil dat allemaal kunnen opslaan. Zou 25 m³ per paard genoeg zijn, of is dat veel te veel?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:01

Stella_Fara schreef:
Hier zit ook een groene specht, supermooi om hem bezig te zien! Eekhoorns hebben we nog niet gezien, maar ze zitten er wel. Ik vermoed dat de honden en katten hen afschrikken.

Praktisch vraagje: hoeveel volume voor hooiopslag moeten we minstens voorzien in onze toekomstige stallen? Wij gebruiken kleine pakken hooi. Nu twee paarden, maar dat kunnen er ooit (tijdelijk) drie zijn. 's In het weideseizoen staan ze een half dagdeel op de weide. Het is ons eerste jaar met twee paarden, ik vermoed dat we zo'n 300 pakken nodig zullen hebben het jaarrond en ik wil dat allemaal kunnen opslaan. Zou 25 m³ per paard genoeg zijn, of is dat veel te veel?

Ik vermoed dat je aan 300 pakken niet genoeg gaat hebben.
Die van mij staan vanaf mei/juni - okt 24u p.d op de wei.
1 paard 1 D-pony en een mini pony.
Ik heb aan 450 balen niet genoeg jaar rond.
Ik heb in mijn schuur ruimte voor ongeveer 500 balen.
Stuk waar de balen nu staan is 12 lang x 3.5 breed x 3 meter hoog.

Edit: ik voer trouwens onbeperkt hooi _O-
Geen idee of dat ook jullie plan is haha.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:13

Als ik zo even snel reken doe ik 2 weken met iets minder dan 2 kuub hooi met 2 paarden.
Das dus 2 kuub per paard per maand aan opslagruimte ongeveer, denk dat dat met kleine baaltjes nog best kan kloppen.

Gefeliciteerd MizzMontana!
Heerlijke foto Chasey <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:18

Hier gaat er nu met 2 paarden 1,5 baaltje per dag door, ze staan nu even niet op gras omdat het te nat is. Wij hebben steeds ongeveer 50/60 kleine baaltjes hooi in een merriebox opgeslagen. (3x4 m) en dan is die wel aardig vol tot aan de nok, wil je er nog langs kunnen lopen. Afgelopen zomer 2 keer gehooid, 1ste keer 73 baaltjes en 2de snede 107 baaltjes en dat hebben we in een klein kapschuurtje opgeslagen + merriebox. Daar zijn we al lang doorheen en ook alweer halverwege de 50 baaltjes die we gekocht hebben dus ik vrees dag 300 baaltjes idd aan de zuinige kant geschat is.

Onze boerman komt het altijd brengen als we even bellen dus das zo gepiept. Hoe gaan jullie dat doen? Via een echte 'winkel' zeg maar of ook particulier, dat kan ook nog wel uitmaken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:39

Gefeliciteerd MizzMontana

Ik heb een hok van 3/3/3,5 waar hooi in zit. Passen zo’n 120 pakjes in. Gebruik nu net wel/niet eenpakje per dag. In september nog gehaald en heb nu nog zo’n 40 pakken dus moet in februari/maart weer ophalen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:45

Dank voor de felicitaties allemaal :) het gaat heel goed met de familie!

Hihi, verdwenen bramenstruiken. Zo ken ik er ook wel één die per ongeluk met de trekker tegen een boom aanreed die in de weg stond maar niet weg mocht :Y)

Wat een leuke foto Chasey, genieten hoor.

Cool busje MissYvette!

Ik ben zo benieuwd wat voor een dieren er bij ons nieuwe huis zitten en of het bos daar druk is. Nog anderhalve maand en dan hebben we de sleutel! We schijnen volgens de huidige bewoners in elk geval twee huis buizerds te hebben die los lopende kippen opeten...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:56

Gefeliciteerd MM!!

Oh, die paarse bus is tof!!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:02

Hier krijgen paard en shet ongeveer driekwart baaltje per dag samen dus dat is ca. 20 à 25 baaltjes per maand in de periode dat ze niet op de weide lopen. Ik zou dus met 300 baaltjes over houden, aangezien ze in de zomer op de weide staan.

Zo kan het ook MizzMontana. :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:09

Niwla schreef:
Hier krijgen paard en shet ongeveer driekwart baaltje per dag samen dus dat is ca. 20 à 25 baaltjes per maand in de periode dat ze niet op de weide lopen. Ik zou dus met 300 baaltjes over houden, aangezien ze in de zomer op de weide staan.

Zo kan het ook MizzMontana. :')

Die van mij vreten het dubbele per 24u.
Paard en mini (de haflinger was er toen nog niet)
Vreten die van mij dan zoveel :oo
Heb wel een ander hooinet besteld.
Heb nu maas 4x4 aanhangernet van de action.
Ding zit er sinds augustus in en was tot vorige week nog helemaal heel. Nu is Amel terug en er zitten inmiddels 8 gaten in :roll:
Nu een net besteld extra sterk met maas 3x3