Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:22

Anke, ik zou ook een filmpje willen zien. Ik heb ook serieus naar Bo gekeken toen ik op zoek was, en als mijn dikkie dik niet was doorgegaan waren we zeker naar Caily afgereden om naar hem te gaan kijken. Maar voordat ik in de auto stap om 2 uur te rijden voor een paard wil ik toch wel zeker weten dat er niet op het eerste gezicht al iets aan mankeert. En dat kun je vrij goed (laten) beoordelen op filmpjes. Het is dan wel een huis- tuin- en keukenpaardje, maar ook 3000,- is veel geld.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:27

Anke: logisch dat je veel reactie krijgt, het is echt een leuk paard! :j

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:00

Mankeren bedoel je dan mbt beweging of karakter?
Als er iets aan mankeert zou ik dat erbij zeggen.
Ze is ook Pssm1 getest. Ik wil altijd alles goed in orde hebben. En zover mogelijk zeker weten dat alles oké is. Alle keuringen zijn ook toegestaan. Een koper moet kunnen doen waar hij zich prettig bij voelt
Heb lang getwijfeld tussen Roosje en Wondergirl.
Echter is Wonder nog een puppie en niet klaar om (al) te verhuizen.
Ik hoop dat als 1 vd twee weg is, me dat genoeg rust geeft.
Mijn grote appaloosa wordt nu drie, maar kan nog wel een jaartje op de wei blijven.
Dan heb ik straks bij huis nog maar twee grotere.
Eentje heeft een bijrijder, dus dat scheelt weer trainingstijd

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:04

Jij weet dat jij eerlijk bent. En wij weten dat ook, want wij kennen je ondertussen. :P Maar de gemiddelde koper weet dat niet en die zal zichzelf ervan willen verzekeren dat het paard goed loopt. En mankeren bedoel ik eigenlijk heel erg breed. IN zo'n simpel filmpje kunnen mensen die er verstand van hebben (ik niet) al heel veel zien. Toen ik een filmpje van Rachel liet zien zeiden mensen dat ze haar achterhand er niet onder bracht. Geen idee wat dat betekende. Maar het kon dus betekenen dat ze niet voorwaarts genoeg liep, dat ze last had van haar rug, of dat ze last had van haar ruiter. Aan de hand van de beelden konden ze zien dat ze inderdaad last had van de ruiter want op een volgend filmpje, met een andere ruiter, liep ze wel netjes.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:07

Het is inderdaad altijd lastig in te schatten of iemand eerlijk is. Ik zie dan ook graag veel beeld materiaal, voordat ik een lange reis richting paard ga maken. Als ie 10 minuten verderop staat is het een ander verhaal, maar als ik 2 uur moet rijden, dan graag wel voor een paard die ik mogelijk zou kunnen kopen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:31

Bleh op de bank met een pot thee en blaasontsteking. Moet aan het verzamelen om de paarden te gaan doen. Maar moet zo toch echt gebeuren.

Mooie advertentie Anke. Kan me voorstellen dat je het moeilijk vind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:35

@kvulden: pilletje halen bij de HA ben je er zo vanaf en dagelijks iets met cranberry's eten/drinken dan ben je er minder vatbaar voor.

Hier alles keihard, dus de meiden hebben hun schoentjes aan. Gelukkig had ik gister in het donker nog wat kunnen harken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:37

Antibiotica bedoel je. Dat wil ik eigenlijk proberen te voorkomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:42

Dat is niet handig... de bacterie die blaasontsteking veroorzaakt is behoorlijk hardnekkig en krijg je alleen met antibiotica weg... en dan nog blijf je er vaak gevoelig voor.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:45

Er zijn wel methodes om er af te komen. Dat wil ik eerst een kans geven. Antibiotica maakt niet alleen die bacteriën kapot. Maar ook veel goede bacteriën en dat is niet handig. Helemaal niet met mijn darmen. Dus ik kijk het even aan en als het niet lukt ga ik als nog naar de HA.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:49

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:57

En als je niet op past heb je straks een nierbekken ontsteking.. dat is ook echt geen pretje.. ik weet er helaas alles van..

Ik heb je advertentie gezien anke.. Leuk paard is ze! Qua foto's mis ik een beetje foto's waar haar beweging goed op te zien is.. maar daar zou eventueel een filmpje nog mooier voor zijn

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:12

1 pilletje?? Mijn HA geeft gelijk een kuur van een week.

Bij de paarden het vandaag even anders gedaan. Een grote rubbermat verplaatst naar de zon en daarop gevoerd. Dan voer ik vandaag wat vaket, anders maken ze een rotzooi. Zo kunnen ze lekker in die zo'n blijven staan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:15

Verkopen is nooit leuk. Maar de ervaring die ik inmiddels heb is de fase van verkoop wel het moeilijkste. Als het dier eenmaal verkocht is, en hij/zij heeft het ergens goed, is het voor mij ook goed. Met Caily heb ik soms wel momentjes dat ik even moet slikken, heb haar natuurlijk 3 jaar als enige paard in volpension gehad en zoveel mee beleefd, daarna een jaar aan huis en twee veulens waardoor we toch een erg sterke band hadden. Maar ook met haar is het goed zo; ze heeft het waar ze nu is echt beter dan hier en we konden elkaar nu gewoon niet meer écht gelukkig maken. Met de veulens is dat anders, ik heb gewoon echt de ambitie om ze op te fokken los gelaten. Heb hier een dame van 1,5 jaar, een rotleeftijd dus dat helpt goed :') Met Bo heb ik het nog het moeilijkste, hij gaat echt vanwege plaats- en tijdgebrek terwijl hij hier eigenlijk zo op z'n plek is en ik hem ook zo leuk vindt.

Voor Bo komt morgen iemand voor de tweede keer kijken. Eerst keer ging heel erg leuk, en meid was er helemaal weg van, dus ik hoop heel hard dat zij voor hem kiest, maar even afwachten nog dus.

Anke, advertentie ziet er goed uit! Mooie diverse foto's ook. Inderdaad zou iets van haar beweging nog toevoeging zijn, maar ik mis het niet echt, want dat zou ik toch echt willen zien dan. Is ze pssm1 n/n? Dan kan het zeker interessant zijn dat erbij te zetten :) Zoja zou ze ook geschikt zijn om een veulentje mee te fokken, qua bouw, rastype of karakter heeft ze niks tekort zo te zien en horen.

Hoe een paard loopt hangt ook van de ruiter af. Hier ook iemand gehad die niet klikte met Bo, dat zei ze zelf ook al vrij snel, maar ik zag het ook al, gewoon aan het gehele plaatje. Maar ook omdat Bo net onder zijn tempo liep bij haar en daardoor 10 keer bijna op zn muil ging, gelukkig had ik hem voorgereden anders had ik me nog zorgen gemaakt ook :P

:(:) kvulden. Veel drinken! Beterschap

Wat een heerlijk weer, ik ga maar gauw naar buiten {:}

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:16

Het is volgens mij afhankelijk van de bacterie..
Ik heb toen eerst een kuur van n week gehad.. maar toen kreeg ik het 4 weken later weer flink terug.. toen weer een kuur van een week.. en na die week had k nog steeds last maar was er met onderzoek niets meer te zien en toen heb ik alsnog 1 pilletje gehad en toen was ik er pas vanaf.. ben er echt heel ziek van geweest dus vandaar ook de flinke kuren.. maar denk dat wanneer je nog in een vroeg stadium ben je ook een lichtere behandeling kunt krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:35

Even een vraagje tussendoor? Ik zie die kleine van mij net doodleuk zand staan likken/eten. Ik heb serieus haar mond staan spoelen zo onder het zand zat het tot aan haar kiezen toe.

Pony krijgt gewoon droog hooi, subli dieetmix en een vitamine korrel.
Ik heb ze toevallig 2 weken geleden hun psyllium kuur gegeven, dus dat nu weer gelijk gaan doen heeft niet echt zin toch?

Zou ze dan toch een tekort ergens aan hebben, of spoort ze gewoon niet en is ze een beetje levensmoe?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:57

Een liksteen leg ik altijd neer. Dan kunnen ze zich daaraan te goed doen ipv zand ofzo.

Ja ze is pssm1 n/n getest. Wilde dat er niet bijzetten omdat leken daar misschien niks van snappen. Ik wist er eerst ook niks vanaf. Zodra ik ervan hoorde, heb ik haar toch maar gelijk laten testen.
Denk dat iemand die dat wil weten het wel ff vraagt.
Als ze daarop positief was, had ik er wel een stukje tekst met uitleg bij toegevoegd.

Zal binnenkort eens kijken voor een filmpje te maken.

Met die kou heb ik veel pijn en last van mijn gewrichten/lichaam. Zit dan niet lekker in mijn vel. Baal daar altijd van.

Fijn dat er een tweede bezichtiging plaats vindt. Het moet gewoon matchen. Dat is belangrijk iemand die er echt blij mee is.

Mbt fokken/opfokken. Heb ervaren dat mensen vaak een veulen niet de juiste zorg/voeding geven. Meestal puur onwetendheid. Heb nu de ukkies gehouden en verkoop ze denk ik pas als ze drie zijn. Minimaal twee.
Dan weet ik tenminste zeker dat ze zorgenloos door de eerste jaren komen. Die zo ontzettend belangrijk zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:03

Veulens krijgen idd vaak te weinig, hooguit een jaartje veulenbrok, terwijl dat echt wel 3 jaar mag.
Het tekort maken ze nooit meer goed en openbaart zich pas als ze volwassen worden.

Voor blaasontsteking heb je diverse medicijnen en die ene pil werkt bij mij ook het beste.

@ohjajoh6: of psyllium nu zin heeft kun je het best testen met een paar ketels oplossen in water en laten bezinken.
Verder kan ze last van de maag hebben (gevoelige wand) en dan geeft Gastro-guard of Pronutrin verlichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:07

Tanks DD, maar ik doelde eigenlijk meer of een nieuwe kuur wel werkt als je geen maand rustpauze hebt gehouden van de psyllium.

Dus als ze last van haar maag heeft, gaan ze zand eten? Dat wist ik dus niet, dank je wel voor de tip!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:09

Mijn oudje is er berucht om. Zodra ik die aan het zand zie likken krijgt ze een kuur Pronutrin.
Psyllium werkt zolang er zand in de darmen zit. Vaak geven mensen te weinig en dan heeft het dus niet echt goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:12

Ik gooi er standaard 2,5 kg aan psyllium in binnen 5 dagen , 1x per maand. dat is dan voor ongeveer 900 kg aan paard in totaal. is dat te weinig?

En waarom adviseren ze dan max. 7 dagen psyllium te geven en dan minstens een maand weer stoppen? Ik dacht dat dit was omdat er dan een soort resistentie optrad?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:15

Dat lijkt me wel genoeg ja :D
Wat ik er hier aan merk is dat als je het langer geeft dat ze wat dunnere mest krijgen, maar ik heb gehoord van zware zandeters die het een maand achter elkaar moesten hebben van de DA. Dus resistentie treedt er niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:20

Dank je wel DD!

Ik ben er eigenlijk wel een beetje van geschrokken, trut der smoeltje zat echt helemaal onder, ik houd het ook maar even goed in de gaten door elk uur even te gaan kijken of ze dit blijft doen.

En geef haar voor de zekerheid maar weer een kuurtje omeprazol.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:32

Hier zonnig maar frisjes, alles bevroren.
Tika liep wat verbaasd de stal uit, geen prut waar ze in wegzakte maar alles hard.

kvulden sterkte met de blaasontsteking :(:)

Ik ben ook een ramp met verkopen maar ik kijk gewoon vanuit mijn gevoel, ineens weet ik het zeker en dan is verkopen ook geen probleem meer, zolang ik twijffel gaat er niks weg.
Maar ik heb er nooit meer gehad als 5 en daar zaten altijd kleintjes of jonkies bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:35

@ohjajoh6: wat ik bij mijn oudje merk is dat ze bepaalde delen op zoekt om te gaan graven en te happen/likken. Net of daar iets speciaals in de grond zit. Ik rul die plek dan wat op en giet er wat pies/mestvocht in. Dat houdt haar iig van die plek weg :D