[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:20

Bedankt voor de tip over de wolven app. Ik schrik ervan hoe dichtbij die beesten nu al zijn (vanmorgen 10 km verderop).

Ik baal zo dat we dankzij van die bureauwappies nu ook deze zorgen erbij krijgen. Alsof we niet genoeg andere zaken hebben waar we al mee worstelen op het moment. Allemaal dankzij mensen die zo ver van de natuur afstaan (even gechargeerd gezegd). Bedoel: stikstof crisis en de gruwelen die onze boeren te wachten staan, JKK invasie die niet te stoppen is door wanbeleid, conflict met paarden welzijn en nu verplicht op een potdichte stal zetten door pro-wolven-wappies. Waar houdt het op?

Ergens hoop ik dat ik in een gebied woon waar mannen van de oude stempel zelf gaan reguleren. Op een manier die het probleem definitief oplost.

Mijn idee was om volgend jaar weer te proberen een veulen te fokken. Maar ook dat staat nu op losse schroeven.

Zit momenteel behoorlijk te balen van het land waarin we leven… al die onnodige extra zorgen…

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:54

Extra zorgen en extra kosten.
Ik ben absoluut geen fan van ophokken en heb daar nu ook de mogelijkheid niet voor en wie geeft de garantie st ze dan straks niet overdag al gaan aanvallen Ik ben niet altijd in de mogelijkheid om in de winter voor 1600/1700 op stal te zetten ivm werk.

Ik heb net een extra stal gebouwd, nu als schuilstal maar nog geen voorfronten erin, kosten 6000 euro. Voorfronten erbij kost nog eens bijna 2000 extra. Met alle stijgende kosten, zoals een verdubbeling van de energie kosten kan ik geen cent meer sparen.
Dan heb ik nog 1 stal te weinig en de omheining nog niet aangepast. Om met goedkoop materiaal zelf iets in elkaar te frutselen is ook niet mijn idee. Ik heb nu geïnvesteerd in kunststof, dat is stevig en gaat lang mee met een extreem natte stal en als ik naar de houtprijzen kijk is een houten stal ook niet veel goedkoper.

En mijn vergunningsvrije bebouwing is op. Dan zal ik een vergunning moeten aanvragen. Hoeveel mensen pachten grond en krijgen daar absoluut geen vergunning op, hoe moeten die dat gaan doen? Verplicht op pension gaan staan?

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:38

Riep ik heel hard dat hier nog geen wolf in de directe omgeving had, staat nu dit op FB. Het is nog niet 100% zeker bevestigd, kan ook een hybride zijn. Maar dit is dus hemelsbreed op 500m van mijn pony’s. Ik ga in ieder geval rondom een lager draad en hoger draad aanbrengen vandaag. En heel hard duimen dat dit een hybride/hond is en geen wolf.
Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:50

Die hierboven heeft er wel de kenmerken van :?
Zou er onrustig van worden…

Ik vraag me serieus af wat er gedaan kan worden om deze idiote toestanden te stoppen.

Al dat geroep op Facebook zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Maar wat kun je wél doen?

Is er een stichting waar we serieuze stappen van kunnen verwachten? Dan zou ik daar geld aan geven. Om mee te beginnen.

Wat hierboven ook gezegd wordt: er zijn allerlei regels die maatregelen verhinderen. En om alles te bekostigen moet je ook nog werken. En kun je je dieren dus niet halfweg de dag op stal gaan zetten. Waanzin….

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:55

Jeetje Dayhio, wat een angst.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:11

Het is heel dubbel. Tot nu toe nog geen enkel signaal gehoord dat ze aan deze kant van de Veluwe zouden, behalve 1 gerucht rond Laag Soeren. Er schijnt hier ook een wolfshond te wonen, dus ik duim dat deze dat is. Maar goed, die omheining stond toch al op de planning, dat vervroegen we nu. Ik zit alleen wel met de schuilstal. Die is niet af te sluiten.
Hoogste draad kan op 1.40, laagste komt op 20cm. Maar wat verder?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:18

In maart en april zijn er keutels en zichtmeldingen rond Rheden en Rozendaal. Ze zitten er dus wel.
31-8 4 schapen in Gemeente Arnhem met wolvenschade.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:38

Vind het lastig beoordelen van deze foto. Het zou kunnen, maar een wolfhond zou me ook nog niet direct verbazen (lijkt wat grover gebouwd en twijfel of de staart niet een lichte krul heeft, beide zouden meer op hond wijzen, bijvoorbeeld Tsjechische wolfhond).

Gemiddeld genomen graven ze liever dan dat ze springen. Die lage draad moet op max 20cm, liever nog 15cm. Als je hem 30cm van de omheining kan doen is het nog beter. Daarna elke 20cm ongeveer een draad. Zelf wil ik dassengaas deels gaan ingraven. In de groeizame maanden zo'n lage draad goed vrij houden van begroeiing is niet heel handig -O- .

Als je de lucht in gaat is het verstandig een extra gronddraad toe te voegen zodat ze wel daadwerkelijk stroom krijgen bij springen/klimmen.

Als je geen afsluitbare stal kan maken/plaatsen en het hele terrein is niet te doen, zou ik (voor nu) gaan voor een gedeelte veilig afzetten voor de nachten.

Vanochtend hier <3 . Hoop dat het lukt op beetje redelijke termijn de paddock aan te pakken. Zo enorm veel tegenslag gehad dit jaar dat ik eerst even moet sparen -O-
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:47

Zojuist via Facebook gevonden via de wolfhonden groep, het is inderdaad een huisdier en is inmiddels weer thuis :)

Daihyo schreef:
Riep ik heel hard dat hier nog geen wolf in de directe omgeving had, staat nu dit op FB. Het is nog niet 100% zeker bevestigd, kan ook een hybride zijn. Maar dit is dus hemelsbreed op 500m van mijn pony’s. Ik ga in ieder geval rondom een lager draad en hoger draad aanbrengen vandaag. En heel hard duimen dat dit een hybride/hond is en geen wolf.
[ [url=m/SwQLtm.png]Afbeelding[/url] ]

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:53

Wil je een screenshot maken of link plaatsen? Dan kan ik die ook weer delen met omwonenden die ongerust zijn.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:23

Heb ik je via pb gestuurd!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:38

Thanx! Loos alarm dus. Het ging om een type wolfshond.
Rond de Jutberg in Laag Soeren, tegen Dieren aan, is wel bevestigd. Dus alsnog dichtbij, maar daar zit nog een groot dorp (Dieren) en een drukke weg tussen. Hij schijnt daar tussen de paarden de hebben gelopen, maar niets gedaan. Lijkt vooralsnog om een solo wolf te gaan.
Maar goed, toch goed om de draden deze week aan te passen. Over de schuilstal moet ik wel gaan nadenken. Met de huidige stal zijn er niet zoveel opties.
Ik moet me maar eens gaan verdiepen in een kleine paddock afzetten voor de nacht, die veilig genoeg is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:55

Daihyo schreef:
Thanx! Loos alarm dus. Het ging om een type wolfshond.
Rond de Jutberg in Laag Soeren, tegen Dieren aan, is wel bevestigd. Dus alsnog dichtbij, maar daar zit nog een groot dorp (Dieren) en een drukke weg tussen. Hij schijnt daar tussen de paarden de hebben gelopen, maar niets gedaan. Lijkt vooralsnog om een solo wolf te gaan.
Maar goed, toch goed om de draden deze week aan te passen. Over de schuilstal moet ik wel gaan nadenken. Met de huidige stal zijn er niet zoveel opties.
Ik moet me maar eens gaan verdiepen in een kleine paddock afzetten voor de nacht, die veilig genoeg is.

Bouwhekken zoeken. Die zijn hoog genoeg en kan je met speciale klemmen ook stroom boven, midden en onderlangs laten lopen. Je kan ze ook met speciale scharnieren aan een lange in de grond gezette paal vastzetten voor een fijn brede deur en er zijn ook sluitingen voor die zelfs met een slot gebruikt kunnen worden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:11

En tweedehands bouwhekken zijn relatief goedkoop. €25,- voor een hek. En die zijn 3 meter lang.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:08

Mag je die zomaar neerzetten? En zijn ze stevig genoeg voor paarden?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:16

Of je dat mag plaatsen is afhankelijk van plaatselijke regelgeving. Hier mag het niet overal op onze kavel. Het grootste deel mag niet hoger zijn dan 120cm. Maar mijn nachtpaddock komt op een stuk waar we wel hoge hekken mogen plaatsen. Dat mogen dus ook bouwhekken zijn. En zoals tamary al schrijft zijn er metalen palen voor die de grond in gaan. Dan staan ze zeker stevig genoeg voor paarden. Ik zou ze niet met van die losse voeten plaatsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:44

Dat staat in de apv denk ik? Die ga ik eens uitzoeken. Is wel een betaalbare optie die hoog genoeg is inderdaad.
De urgentie is er wel af. Morgen eerst de draden verhogen en verlagen en dan eens kijken wat de opties zijn voor een paddock afzetten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:37

Zeer tegen mijn wil en gevoel in, vandaag al mijn dieren voor de nacht binnen gehaald. Vreselijk. Heb er jaren aan gewerkt om hun plekje zo goed mogelijk te maken. En dan staan ze gewoon weer op stal. En dan ook nog met ramen en deur dicht. Hoe ongezond wil je het hebben? Maar het alternatief .......

Zal ik ze ooit weer lekker 24/7 buiten kunnen hebben? Ik word er echt beroerd van als ik er over nadenk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:32

Ja ik maak me er ook wel zorgen over. Doe je zo je best je paarden zo natuurlijk mogelijk te houden…

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 06:53

Hier zit de wolf een dorp verderop. Twee meldingen gisteren waarvan er 1 inhield dat het beest erg groot en niet schuw was.

Wij gaan extra draden trekken dit weekend. En de paarden staan binnen in de nacht. Maar ook daar moeten we nog wat mee. Want heb een veld schuur voor de frisse lucht. Dus ze kijken naar buiten.

Baal er zo van. Vooral de angst die het oproept en de machteloosheid dat je vanwege wanbeleid maar moet afwachten of het goed komt met jouw dieren waar je alles voor doet en die je liefhebt.

En àls het dan misgaat, ik ben ook heel bang dat we wachten op een aanval bij een mens, dan gaan die pseudowetenschappers eerst nieuwe wetgeving aanvechten denk ik zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:31

Niet voor die persoon, maar ik hoop dat die eens een mens aanvallen en dt er iets gaat gebeuren en dan niet alleen bij die betreffende wolf.

Eerst zeggen ze, ze eten alleen wild, nekbeet en meteen dood, maak goede afrastering en gebeurd er niks, ze zijn schuw.
inmiddels vallen ze koeien en paarden aan, bijten ze hele kuddes aan gort en vergeten de nekbeet en die dieren liggen dan te creperen, doet die omheining ook weinig en schuw zijn ze dus ook al niet

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:38

Olympia, bureauwappies, boerengruwelen, wolven wappies, idiote toestanden, wanbeleid? Ik begrijp dat je angst ervaart. Echter, ik ervaar dit soort taalgebruik als flinke stemmingmakerij, het voelt ook alsof je tegen mij bent aangezien ik niet zo stellig tegen de komst van de wolf ben en het draagt daarnaast ook niet bij aan oplossingen of een prettige sfeer in dit topic. Zou je misschien iets kunnen minderen? Nogmaals, ik begrijp dat het voort komt uit angst en zorgen, het zou alleen fijn zijn als je ook rekening zou willen houden met andere topic gebruikers zoals ik.

Tine,
Inplaats van deuren dicht zou je bijvoorbeeld ook tralie bovenluiken kunnen nemen. Sowieso is zorgen voor goede ventilatie inderdaad erg belangrijk. Het moet niet zo zijn dat de longen van het paard opgeofferd worden vanwege onze angst. Want er is natuurlijk ook een omslagpunt waarbij de gegarandeerde longschade niet meer in verhouding staat tot het risico op een wolven aanval. (En ja, dat is dus situatie afhankelijk en zeker geen oordeel over jou of anderen in dit topic).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:03

@malenka: misschien verwoord ze het niet zo netjes.
Maar deze gedachten kan ik wel exact plaatsen. Dat je je afvraagt wie bedacht heeft dat dit een goed plan is. En dat het niet heel waarschijnlijk is dat dat iemand is die zelf dieren heeft lopen. Of net flink geïnvesteerd heeft (zoals olympia) in dierwelzijn en vervolgens dit voor de kiezen krijgt.

Ik heb mijn schapen mede om deze reden dus ook al weer weg gedaan. Ik had er echt geen lol aan dat ik afgelopen winter steeds op hete kolen zat als ik op mijn werk zat en het wat later werd waardoor ik ze pas na het donker binnen kon zetten. Of dat moment van twijfel als je ze dan binnen gaat zetten en ze niet meteen ziet aankomen. Bah bah bah echt een heel naar gevoel om elke dag te hebben. en dan deed ik het al precies zoals gesuggereerd werd......(toen wandelde er ook hier in de regio een wolf)

Maar wat te denken van de zomer straks? Ik heb mijn paarden afgelopen zomer vaak in de nachten op de wei gehad met die bloedhitte. Dat was echt heerlijk voor ze. Als er hier een roedel wolven woont kunnen ze zometeen de halve zomer overdag niet op de wei vanwege de hitte en de nachten niet vanwege de wolf ^)
En vanaf oktober - maart niet omdat er dan te weinig uren daglicht zijn voor een normaal werkend mens.

Ja, dat roept wel heftige emoties op bij mij ja.
En dan héb ik al een 'veilige' basis waarbij ze nog kunnen bewegen als ik ze 'opsluit'. Dan hoeven ze hier niet eens opgehokt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:25

Ik heb hier afgelopen week eens een gesprek/discussie over gehad met een groen links wethouder van een gemeente in de omgeving waar de wolf loopt. Goed gesprek overigens, maar de meningen lopen echt wel uiteen.
Waar ik me zorgen maak over mijn dieren, er alles aan doe om ze een zo natuurlijk mogelijk leven te geven (ook uitgelegd waar mijn huisvesting voor staat), dat dat met schapenhouders en andere dierenhouders ook zo is en dat het niet lang gaat duren voor er een mens/kind gegrepen wordt met de schuwe wolven en brutale roedels, denk hij daar toch anders over.

Hij gaf onder andere ook als argument dat het verkeer dodelijker is voor mensen en kinderen dan een wolf en dat we dat ook accepteren en onze wel kinderen de straat op sturen. Dat ook vossen/marters/kleine roofdieren ook kippen, konijnen en cavia's in onze tuin pakken. En dat we nu een groot probleem van de wolf maken, dat hetzelfde doet maar dan met grotere dieren.

Maar hij begreep ook mij wel. Dat ik niet voor ophokken van mijn dieren ben. Dat ik dan de schade/een aanval maar als collateral damage moet nemen. Dat ik dan maar niet meer alleen in het bos moet gaan wandelen vanwege het risico dat ik een roedel wolven tegen kom. En dat ik de exponentiële groei van de wolven wel zorgelijk vind. Dat ik de wolven te brutaal vind (neem het voorbeeld van de wolven in Drenthe, of de fotografen rond de wolf op de Hoge Veluwe). Dat ze niet doden om te eten, maar voor de kill.

Maar eigenlijk was zijn standpunt wel: het is het egoïsme van de mens om de wolf geen plek te gunnen. En ergens kan ik dat wel volgen, maar voel ik mij dan toch maar gewoon egoïstisch als ik mijn dieren en mezelf wil beschermen zeg maar en zie ik echt wel haken en ogen aan de huidige situatie.
Wat ik wel heel goed vind ik dat hij de film over de wolf in het plaatselijke filmhuis wil laten draaien, met daar omheen een bijeenkomst over de wolf met betrokkenen, bezorgde mensen en experts om met elkaar in gesprek te gaan.

Maar zolang de politiek er zo over denkt, en dan hebben we het over een lokale wethouder, niet over een 'kantoorwappie' uit Den Haag (wat een naar woord), gaat er niets veranderen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:31

Pol, dat begrijp ik ook heel goed. Ik vraag om wat genuanceerder taalgebruik, niet om het onderwerp te mijden. Want ik snap dat het iets is dat veel in iemands hoofd speelt. Zeker als je wolven in de buurt hebt. Wat dat betreft heb ik hier in Flevoland nog mazzel. Want zoals onze situatie nu is kan ik ook niks anders dan mijn paarden snachts in een container opsluiten. En daar zit ik ook niet op te wachten uiteraard. Het is klein en slecht geventileerd. Wat ik wel heel nuttig vind is dat we hier in oplossingen en mogelijkheden blijven denken. Zoals de bouwhekken die genoemd zijn of de tralie bovenluiken die ik net noemde. De situatie is gewoon niet ideaal. Dat is hij nooit. Maar laten we er vooral wat van proberen te maken.

Hier ga ik in ieder geval nog meer doornhagen inplannen.