Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:17

Hier een paard wat altijd keurig 'schoon' was op het mestonderzoek. Stond toen nog op pension, dus werd gezamenlijk georganiseerd. Weides werden daar ook niet uitgemest, maar mest uitgesleept in het najaar. Hartstikke leuk, tot de spoelwormen er met hopen tegelijk uitkwamen. Misselijkmakend gewoon. Heeft bijna een jaar geduurd tot hij er weer helemaal vanaf was, want hij had een redelijk resistente groep te pakken. Gelukkig nu aan huis dus iedere dag mesten en een DA die weet van z'n voorgeschiedenis en er nu zelf ook bovenop zit met de ontworming.
Standaard in het najaar kreeg hij altijd wel de pramox, maar dat was absoluut niet genoeg.

@ XxutopiaXx, ach, het houdt je van de straat toch ;) Ik kan er soms enorm tegenop zien wat er allemaal moet gebeuren, maar eenmaal bezig gaat het wel en als het klaar is ben ik me toch een partij blij
@ Dubbeldun, jeetje wat een pech :/

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:49

Ja, de tijd vliegt! Deze week schoot ook snel voorbij. Hopelijk word het dit weekend ook een beetje lekker weer. Sinds ik in Juli een sterkere auto en trailer heb pak ik elk moment om even op pad te gaan.
Overigens zit ik wel een beetje met een dingetje. Hier woon ik in het een na laatste huis op een rij van 4, allemaal wel vrijstaand (zie foto) De stallen, de paddock (nog niet te zien via maps) en appelboomgaard lopen achter het huis en die van de buren aan beide kanten langs.
Nooit zijn er klachten, maar de buurvrouw in het laatste huis is de laatste tijd wel 'vervelend' om zo te zeggen.
Laatst, op een mooie Zondagmiddag (uur of 5), was ik met de hogedrukreiniger het betonpad aan het schoonspuiten (het grijze vlak op de foto) die langs de paddock en achter haar huis langs loopt (zit nog een sloot tussen)
Toen vroeg de buurvrouw of ik wilde stoppen omdat ze veel last had van het lawaai en buiten wilde zitten. Uiteraard wil ik geen gedoe, maar baalde want ik zat er natuurlijk helemaal onder en het was mijn vrije dag. De volgende dag ben ik maar verder gegaan na mijn werk, maar zat er toen ook weer onder. Overigens werk ik ook elke dag en zij maar 2 a 3 dagen.
Nu heb ik dus een trailer (rode vakje) en zet deze voor het hek naar het erf neer, maar wel zo dat het hek nog wel open kan en is ook doodlopend. Nu moet ik hem ook elke keer zo parkeren zodat haar uitzicht niet belemmerd word, achter de bomen, al heeft ze wel een hoge heg om haar tuin..
Afbeelding
Laatst was de hoefsmid er. De buurvrouw heeft een hele luide grasmaaier op benzine en moest net gaan maaien op het moment dat de hoefsmid de paarden aan het bekappen was op het betonpad. Gelukkig zijn de paarden wel mak en ik zei er ook niks van, maar degene die haar paard bij mij heeft staan vond het wel bizar.
Afgelopen week was dus nog een dingetje. Dinsdag wilde ik rond een uur of 4 in de middag (ik was vroeg thuis) met Toos op buitenrit. Thuis wil ze nog wel eens lastig op de trailer (al veel geoefend en krijg haar er uiteindelijk altijd wel op, gewoon verlatingsangst) en na 10 minuten kwam de buurvrouw naar buiten met de vraag of ik het niet ergens anders kon doen omdat ze probeerde te slapen (gaf wel wat lawaai uiteraard met de hoeven op de klep) maar ik zei wel dat ik door moest om haar niet haar zin te geven en dat ik op buitenrit wilde. En vragen hoe lang het nog zou duren etc. Zucht.. Heeft uiteindelijk 20 minuten geduurd.
Overigens heb ik onze gezamenlijke sloot (ieder de helft) helemaal uit laten baggeren door een kraan afgelopen jaar (moet voor 1 Novermber) op mijn kosten, koopt ze 10 verse eieren voor 1,50 van ons en heeft toen ook een paar keer te weinig betaald en komt ze ook zo langs het huis de achtertuin in gelopen terwijl ik daar heel charmant in mijn bikini lig :+
Op zich hoef ik niet echt tips. De volgende keer kaart ik dit ook wel bij haar aan als er weer iets is, maar ben toch wel benieuwd hoe jullie contact met de buren is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:00

Dat zijn lastige zaken!

Ons burencontact is goed. Zij nemen (gratis) stroom van ons af (we zijn het enige huis, verder enkel weiland rond ons, zo ook de buren met hun paarden). Wij mogen dan weer hun piste gebruiken.

Er zijn wel eens wat dingen gebeurd, zoals zij die 'behulpzaam' onze oprit mee hebben gesproeid met onkruidverdelger. Oprecht goed bedoeld, maar wij zijn juist ecologisch bezig dus dat deed even pijn. Ook zijn ze nogal enthousiast met bomen kappen en hebben een gezamenlijke boom (op de erfgrens) omgelegd, dat was even slikken.

Omwille van het buurcontact goed houden, proberen we van zo weinig mogelijk een probleem te maken en de band goed te houden. We houden ook een oogje op elkaars paarden, zo was ik aanwezig bij de geboorte van hun veulentje :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:03

hier lijkt iedereen van mening te zijn dat je herrie kan verwachten als je in het buitengebied woont :+ wij hebben hele aardige buren, klagen niet als wij aan het klussen zijn, en wij hebben er andersom ook geen problemen mee dat ze soms in t weekend om 06.00 de zaag/bladblazer wtvr aanslingeren. wel lastig als het contact minder goed loopt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:07

Wij hebben echt super fijne buren.
Nadeel 1 echtpaar is tegen de 70 en de andere er al over.
Zo bang dat die een keer verhuizen en er dan van die mauwers komen te wonen.

We hebben nu een buurt die nergens over klaagt, iedereen doet wel eens iets wat misschien niet helemaal mag, zoals stoken op een verkeerd tijdstip of een houtschuurtje bouwen wat niet gemeld staat. en niemand zegt er wat.
Helpen elkaar waar kan.
Dus hopelijk blijft dat nog lang zo.

terwijl ik dit schrijf rijd de politie heel langzaam door de straat, zie je hier nooit.
Wie heeft er wat gemeld? :') >;)

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:24

Ondanks dat wij in een gelovige buurt zitten vinden wij als ongelovigen het ook wel prettig als de zondagsrust in ere wordt gehouden. Dus ook hier wordt men niet vrolijk van herrie op zondag.

Verder is het 'geven en nemen' omdat je toch van elkaar afhankelijk bent in meer of mindere mate.
Zeuren over een kraaiende haan of mekkerende schapen die net van hun lammeren af zijn is duidelijk een stadsmensen ding; óf je went er aan óf je verkoopt de boel :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 12:42

Ik heb echt hele fijne buren. Aan beide kanten gepensioneerde mensen. Beide ook paarden. We houden onze dieren allen op geheel andere wijze.
De ene buurman voor laatst zijn shovel al aan voor een klus. Die gebruikt onze oprit ook vaak. In ruil krijgen we dan weer een gratis kerstboom.
De anderen zijn erg op zichzelf maar houden de boel ook in de gaten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:43

Kan er nu al kalk op de wei? 1 deel vd wei is nu op en zou dus bekalkt kunnen worden, of is dat te vroeg

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:53

Ohwwww buren zijn zo belangrijk!

Wat Penotti zegt is ook mijn grote angst. Die van ons zijn 80+ en súper makkelijk (wij ook trouwens).

Ik zou geen begrip hebben voor de mensen die zondagsrust afdwingen. Het is geven (niet om 7 uur met zwaar materieel aan de slag) en nemen (wij werken meer dan fulltime, dus die zondag gebruiken we echt om meters te maken. Ik zou willen dat we het lekker overdag doordeweeks konden doen zeg! :Y) ).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:16

Hier weinig contact met de buren maar wel goed. Zowel die naast ons als een deur verder (met paarden) als aan de andere kant van de brug (met paarden). Aan de andere kant van de brug wonen ook vriendjes van de kinderen dus dat is allemaal wel vanzelfsprekend

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:17

Wij zijn ook echt afhankelijk van het weekend.. dus we moeten wel actief zijn op zondag. Gelukkig hebben we nog meer mensen om ons heen die dat ook zijn. Alleen een oude man die wel echt zelf z'n rust pakt op zondag +:)+ maar ook niet gaat klagen :) Sowieso is dat een ongeschreven regel hier in de buurt: je klaagt niet op elkaar _/-\o_ En, wat hulpvaardig zijn ze hier.. :+: Daar moest ik zo aan wennen, toen ik uit R'dam naar Brabant kwam haha :D We hebben het echt getroffen met de mensen om ons heen hier :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:26

Hier ook geen gedoe met de buren. Rechts zoiezo geen nabije buren, links zit er nog een grote loods tussen en tegenover gewoon prima contact mee.
Zelf ervaar ik overigens ook zelden tot nooit overlast.
Naast ons is een stuk land waar ze in de zomer wel eens om 22.00 gaan maaien met de tractor.
Dat hoort er toch gewoon een beetje bij als je hier woont?
Mijn kinderen (2 en 4) slapen daar zonder problemen doorheen.
Zelf heb ik wel eens nachtdienst en kon zelfs slapen toen ze hier het dak aan het open breken waren haha.

Het klinkt bij jou wel als gemiep als ik eerlijk ben Merexa. Het zal je buur maar zijn :(:)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:41

Over het algemeen ben ik ook echt niet moeilijk. Met de zitmaaier hou ik dan wel het gras kort bij de boomgaard en maai dus 1x in de week, heb kippen die dus wel eens kukelen en paarden die onrustig worden als er 1 uit de groep gaat. Maar goed, de vorige bewoner was nog moeilijker hoorde ik van verhalen. Deze heeft hier maar 2,5 jaar gewoond en de buurvrouw woont hier 14 jaar en wij nu 2 jaar. Wij wonen dus ook in het buitengebied aan de rand van het dorp en inderdaad kan het zo zijn dat nieuwe buren je niet liggen. Ook hier lopen we de deuren nou niet bepaald bij elkaar plat maar helpen elkaar dan ook wel als het nodig is. Maar Zondagsrust afdwingen? (zijn hier niet gelovig overigens) Dat zou ik ook niet pikken. Als het Zaterdag rotweer is maar Zondag de zon schijnt ga ik maaien etc. en anders wel door de week, maar dan heb ik ook vaak geen tijd of puf en ook ik klus.
Wel fijn om te lezen dat mensen hier het zo goed met hun buren kunnen vinden :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:55

Op zondag doen we hier ook gewoon alles.
Maar dan niet om 6 uur. Anders ook niet :P

Nu hadden buren een varkensbedrijf, dus was het ook echt wel eens om 4 uur laden of om 12 uur s nachts voer bulken. Ja hoort erbij hoor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:00

Wij hebben geen directe buren. Er zit weiland tussen. Het is alleen zo dat we aan een keurig straatje wonen en we de zondagsrust respecteren. Dat wil zeggen dat we doen waar we zin in hebben, zolang we geen overlast veroorzaken voor de buren. We kunnen dus best klussen, zolang het maar niet hoorbaar is bij de buren.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:02

Wij hebben geen buren direct aan ons perceel, alleen maar akkers dus dat is ideaal :)

Aan de overkant van de straat bij de wei hebben we super fijne buren, ze vinden het heel leuk dat er nu paarden staan (de hele buurt overigens). Omdat ik vaak op de wei bezig ben maken we regelmatig een praatje. Die man is ook altijd bezig met klussen of tuinieren buiten werktijden, dus geen gezeur over geluid. Ik rij ook op het stuk wat voor hun huis ligt en als hij ziet dat de paarden schrikken van de zitmaaier oid doet hij eerst de andere kant. Heb al gezegd dat dat niet nodig is, maar wel echt heel aardig :D Hij heeft tot nu toe alle mest opgehaald voor in de tuin, daar zijn we ook beide heel blij mee.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:03

Ja hier zit ook weiland tussen, geen tuinen tegen elkaar aan. Wel buren aan ons perceel.
Maar grasmaaier of bladblazer hoor je natuurlijk wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:26

De smid is geweest, heeft overal geknepen en gesneden, maar kon niets vinden. Op advies toch maar op soda gezet. Nu zie ik de bonte niet braaf met een voet in een emmer blijven staan, dus ik heb een dik wollen zooltje uit een oude pad geknipt en die in een schoen gedaan en daar soda op gegooid en toen aan. Dus ze mag nu lekker soppen :) Verder heb ik nog 2 aspro'tjes door wat brokken gegooid en die gingen ook braaf naar binnen.

Met Peps nog een wandeltje gedaan langs een nu nog wat drukkere weg (nog geen vrachtwagens, maar wel bedrijfsbusjes) en dat deed ie ook prima. Draven langs de weg (slijten zijn hoefjes mooi van := ) vond ie maar onzin, maar toch een paar kleine stukjes er uit gekregen :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:07

Hi mag ik hier sporadisch ook mee komen kletsen? Mijn kleine meisjes droom mag uitkomen door dat mijn ouders een super mooi stekje op de kop hebben kunnen tikken met voldoende ruimte voor mijn arabier en 2 leuke shetlanders. Ik wil ze alle 3 niet fulltime op het gras hebben en zal dus een track om de weide heen aanleggen. Rede is de gezondheid van de 2 shetlanders en het oog op internationale wedstrijden met de Arabier. Hier mag en kan hij niet op een graslandje staan, en waarom zou ik op de momenten dat hij ontiegelijk moet pieken ineens heel zn dieet omgooien? Ik leg dan liever een track aan met meerdere hooipunten waar hij lekker heel de dag kan scharellen.

Het perceel is mooi, er zijn 2 stalletjes aanwezig, maar of die nou in zo'n goede staat is betwijfel ik. Het terrein is glooiend/aflopend richting het beekje wat erachter loopt, tevens de grens met NL. Bak aanleggen gaat dus helaas niet, maar op 5 km zit een binnenbak en kan hier met gemak via het bos naartoe, of ik pik de trailer aan. We rijden toch voornamelijk trainingen in het bos dus zo heel erg is het niet.

Hieronder heb ik een schetsje gemaakt wat mijn ideeën zijn

Afbeelding

De rode lijn wordt een mooie houten omheining met al dan geen gaas aan de buitenzijde voor de hond/ mijn houdinies. De gele lijnen worden gewoon draad tussen houten palen en paarse zijn 4 appelbomen die vorig jaar geplant zijn. Deze wil ik zo goed mogelijk beschermen natuurlijk. Dan de oranje cirkels, dat zijn 2 eikenbomen... Ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee doe in het eikel seizoen, wat doen jullie ermee? En als laatste, het witte gebouwtje, dat is/ zijn nu nog 2 stalletjes.

Het plan ligt er nu voor om sowieso heel de grond om te ploegen en toch wel ondergrondse 'leidingen' voor de sproeiers te leggen. Maar dit plan veranderd met de dag, dus wie weet wat er van komt!

Ik moet nog even nadenken over de mestafvoer en de hooi opslag, dat is ook wel ene ding :) Ideeën zijn welkom!

We krijgen de sleutel pas in januari, dan wordt de binnenkant geschilderd en kunnen we erin. Plan om de paarden te verhuizen ligt pas in juni/juli/augustus. Dus tijd zat om alles uit te zoeken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:17

Ik zou 2 paden erbij maken waarbij je bij eikels/bladval dát stuk pp kunt afsluiten én ik zou een aantal hoeken afronden om ongelukken/stoten te voorkomen als ze hard de bochten om gaan.

Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:27

Die omleidings route en hoeken is idd wel slim! Helemaal niet aan gedacht! Waarschijnlijk nadat de eerste gespiest is :\

Ik denk er dan ook aan om bij het appelbomen pad dan van oude autobanden een ‘brug’ te maken door heel veel zand erop te gooien, voor de leuk. Deze standaard beschikbaar maken en in het seizoen zullen ze wel moeten!

Wel denk ik dat ik bij de bovenste een bocht ga maken ipv een schuine, en daar ook weer iets van een ‘hindernis’ maak.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:14

Duimen voor Boon!

Gaaf, internationaal starten. Lijkt me een droom, hihi. Wel een dure, en eerst een ander paard kopen :+|

Ik las hier over ontwormen en wilde even inspringen.

Horzel eitjes zijn die gele puntjes op de benen van een paard, die likken ze op, of met kriebelen oid. Ze ontwikkelen ze achterin de mond tot larven. Mijn dierenarts/tandarts zag ze een aantal jaren geleden daar gewoon kruipen. Toen kreeg ik gelijk een ivermectine spuit. Sindsdien doe ik altijd rond deze tijd van het jaar even ivermectine ontwormen. De pramox spuit is alleen na de nachtvorst een toevoeging omdat dan alle eitjes van buiten kapot zijn. De ontwikkeling in het paard gaat echter door, en die larven kapselen zich in de wand van de organen in, net als bloedworen. Dan als je niks doet, komen ze in het voorjaar massaal naar buiten en kan een paard behoorlijk ziek worden. Met pramox in het late najaar pak je ook ingekapselde wormen aan, dus is die piek in het voorjaar minder ernstig. Pramox geven de meeste dierenartsen nog wel zonder mest onderzoek. Omdat het belang dus erg groot is, én buiten het weide seizoen het onderzoek niet meer betrouwbaar is. Immers, de larven/wormen verblijven in het paard en komen er (nog) niet uit, dus dat is het moment dat veel paarden onterecht schoon worden verklaard.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:14

Wormenkuren krijgen is hier ook drama, echt enkel na mestonderzoek... helaas.

Zou 5x5 betongaas geschikt zijn om een ruif mee te maken? (Voor 2 mini's).

@billy zorg dat je t ontwerp ruim opzet zodat je groot materiaal nog goed de wei op kan. Desnoods met meerdere poorten. Is erg handig voor bemesten, maar ook als je om wat voor reden dan ook je wei moet omploegen en opnieuw inzaaien (bijv. Wei ineens heel vol jkk of muizenhollen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:53

Een stevige (betonnen) mestput kan ik aanraden. Ik heb L-profielen iets laten ingraven. Bereikbaarheid om te laten legen is wel aan te raden :) (conifeer hegje erlangs als de zichtbaarheid niet gewenst is).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:30

Buren, ik woon in gewone straat met wel hele diepen tuinen en een bos, Overkant en 1 kant naast o0ns echt leuke mensen. Ook geen schuttingen ( alleen een garage tussen ons terras dus kunnen beide wel prive zitten) dus wij maken regelmatig een praatje met elkaar of dan geef ik kersen af of krijg ik boontjes of pompoenen van hun en de kinderen met sint en pasen wat lekkers. De andere kant is dus nogal vervallen en hij is er vrij weinig maar en hij is vrij aardig klaagt niet maar veroorzaakt door zijn niet onderhouden wel behoorlijk overlast. Maar gelukkig geen ruzie of geklaag m
et wie dan ook in de buurt.