Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:03

Dank jullie wel voor de felicitaties. *\o/*

Dat is ook een leuk karretje Tinky.

Hoe hoog zou de aansluiting dan moeten zitten? Dat de lamoen niet past dat snap ik. Maar dacht die kun je misschien wisselen. Kun je eerder beginnen met mennen dan met rijden?

Ik had mijn kinderen altijd buiten in een box naast de rijbak. :):) dat werkte voor een bepaalde leeftijd geweldig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:14

kvulden schreef:
Dank jullie wel voor de felicitaties. *\o/*

Dat is ook een leuk karretje Tinky.

Hoe hoog zou de aansluiting dan moeten zitten? Dat de lamoen niet past dat snap ik. Maar dacht die kun je misschien wisselen. Kun je eerder beginnen met mennen dan met rijden?

Ik had mijn kinderen altijd buiten in een box naast de rijbak. :):) dat werkte voor een bepaalde leeftijd geweldig.

Je kunt wel ander lamoen opgooien maar hij gaat zijn hakken stoten aan de evenaar,dat wil je niet.Hele zakie moet dus een stuk omhoog.
Mijn wagen is geschikt van B t/m D pony's,als je daar een A'tje voorgooit lijkt het alsof je eroverheen rijd.Bij een groot paard krijg je hetzelfde probleem als wat jij nu met je wagentje hebt.

Belangrijke punten krijgen verkeerde drukverdeling en je zit te laag to van je paard.

Lisa_vera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:13

Mennen is zo leuk!
Woensdag mee kijken voor les.
Hjala blijft thuis. Eerst maar eens kijken of het wat is. Leuk!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:17

Waar ga je kijken Lisa?

Hier vandaag de paarden gelukkig weer eens iets langer dan 2 uur buiten gehad ;) Ze hebben van vanmorgen 10 tot 17.30 uur op de (helaas nog wel blubber) paddock gestaan, heerlijk in het zonnetje!!!
Waar ze de laatste weken steeds bij het hek stonden te drammen dat ze de stal weer in wilden, stonden ze vandaag elkaar heerlijk te poetsen!!

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:30

Bij Udo de haan.
Heb aantal jaar geleden 10 lessen kaart gehad. Toen zat hij in Beetsterzwaag.
Was toen heel leerzaam
Nu maar eens in hemrik bij hem kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:20

fokfanaat schreef:
en ik weet ook hoe het is met paarden in pension en hoe blij ik ben dat alles nu op mijn manier kan. Het is echt moeilijk om het echt naar je zin te krijgen, dat de stallen groot genoeg zijn, ze genoeg voer krijgen, ze genoeg naar buiten gaan, in groepjes die ik zie zitten, geen gedoe met lastige mede pensionklachten.
In pension moet je ook niet idealiseren, maar ken het gevoel als je in de stromende regen met een volle kruiwagen over het bouwland glibberd

Dit jaar gelukkig niet meer *\o/*
Nu een kiepkar met accu, huif en oprijplaten op 20 meter van de stal staan.... Wel elke week, en soms een keertje vaker, wegbrengen naar de boer om te legen, even tijd voor vrijmaken, maar geen geploeter meer door een losgefreesd verzopen maisland!

Hier dochters van bijna 2 en bijna 6 die af en toe op de pony van een in pension staande vriendin mogen rondjes rijden, op mijn bejaarde pony of op de shet van de buurvrouw. Voor die blauwe maandag 10 minuten rondjes stappen komt hier geen eigen pony voor ze. Pony's genoeg. Ik push ook niet. Ze vinden het vaak wel leuk om even te komen buurten als we bezig zijn en dan in of om de stal te spelen of drollen te zoeken die wij dan op moeten ruimen.

Hier een houten stal. Die wordt inderdaad opgegeten. Ze zijn al zo goed als door de afdeklat van de dubbele deur heen waar altijd het ruwvoer achter ligt. Als de deur echt af is vervang ik hem door een kunststof deur denk ik. ik hd liever een stenen stal gehad. Veel minder onderhoud! Doordat het hout erg werkt op de westkant scheurt de verf en gaat bladderen. Elk jaar moet er opnieuw geverfd worden.

Afgelopen vrijdag is het paardental (tijdelijk?) naar het record aantal van 8 gegaan...
Mijn nieuwe "voor de sport" paardje is goedgekeurd en daarna gelijk bij ons thuis gebracht. Ze staat voorlopig nog niet in de groep, maar ze kunnen al wel over de halve wand, door het luikje en over de draad met elkaar kennismaken. Al even samen gestaan met de oude C pony, maar toen ze er een spelletje van ging maken door de paddock achter de pony aan te draven zodat de pony er gestressed van raakte, toch eerst maar weer even er bij weg gehaald. Later met meer ruimte nog maar eens proberen. Heb nog geen passend zadel en ze heeft het laatste jaar door drachtigheid/veulen en niet meer echt oppakken daarna niet zoveel gedaan, dus eerst de tijd nemen om haar voorzichtig aan weer wat aan het werk te zetten en op te bouwen. Leuk om thuis weer een projectje te hebben om mijn vrije momenten weer echt bezig te zijn met hobby ipv alleen maar het werk om de hobby heen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:27

Ja mee eens. Voor die 5 minuten op een blauwe maandag is het absurd om daar 1 of zelfs 2 pony's voor te hebben.

Hier altijd rond de 20 gehad. Met een top van 34!!
Nu dus 9 en eentje dragend.
Vier in de D en E maat en vijf kleintjes.
De kleintjes zijn hem de kosten en het werk niet.
De grotere is wat zoveel extra kost in tijd en geld.

Fijn dat hij goedgekeurd is voor de sport!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:12

Geloof me; aan een stenen stal heb je net zoveel onderhoud. De stallen zijn hier gebouwd in een oude kippenschuur. De onderste meter is van steen de rest met hout opgetrokken. Omdat het enkel steens is slaat zeker aan de west kant de regen er in de natte periodes doorheen met schimmel en andere ellende tot gevolg. Dat is echt een paar keer per jaar schoonmaken en 1x alles afschrobben en witten. Hout haal ik een keer per jaar een harde borstel overheen en dat gaat daarna in de carbobruin (opvolger van carboleum, werkt hetzelfde maar net wat minder giftig zeggen ze), is minder werk dan schilderen en je hout is zelfs beter beschermd vind ik.

Janine hoe is het met je paard??

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:16

Pffff....dacht dat er nu met dit weer niet zoveel interesse zou zijn om een pony te kopen.
Heb al zes berichten met vragen over Roosje..

Na de carboleum had ik hier bruinoleum. Alleen verdween die ook weer. Nu dus niks meer van zoiets. Waar haal jij Carbobruin?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:19

Udo zit toch nog steeds in Beesterzwaag? Ben afgelopen najaar daar nog geweest, vriendin van me liet haar pony daar beleren voor de wagen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:29

Natalie36 schreef:
Geloof me; aan een stenen stal heb je net zoveel onderhoud. De stallen zijn hier gebouwd in een oude kippenschuur. De onderste meter is van steen de rest met hout opgetrokken. Omdat het enkel steens is slaat zeker aan de west kant de regen er in de natte periodes doorheen met schimmel en andere ellende tot gevolg. Dat is echt een paar keer per jaar schoonmaken en 1x alles afschrobben en witten. Hout haal ik een keer per jaar een harde borstel overheen en dat gaat daarna in de carbobruin (opvolger van carboleum, werkt hetzelfde maar net wat minder giftig zeggen ze), is minder werk dan schilderen en je hout is zelfs beter beschermd vind ik.

Janine hoe is het met je paard??

Jaa gaat wel goed vandaag ben heel blin liep ze geweldig tijdens longeren. Alleen giga schrikkerig, niet dat ze gek word maar ze springt opzij en kijkt dan overal na. Maar voor rest gaat het! Lief dat je er na vraagt

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:24

Ohw geen idee donja, ik rijd met de pensioneigenaren mee dus ik kan het je woensdag vertellen hahaha!!
Maar dacht dat hij verhuisd was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:35

Donja schreef:
Udo zit toch nog steeds in Beesterzwaag? Ben afgelopen najaar daar nog geweest, vriendin van me liet haar pony daar beleren voor de wagen

Hij werkt nu (ook?) vanuit Stoeterij Het Swarte Paert in Hemrik. Hele mooie accomodatie. Mijn buurvrouw neemt er nu menlessen met haar Shet :P Kan ze lopend heen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:38

Vaak berichten met vragen bij de vleet, hopen dat er ook serieuze kijkers tussen zitten Anke!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:46

joyce B schreef:
Vaak berichten met vragen bij de vleet, hopen dat er ook serieuze kijkers tussen zitten Anke!

Beetje soortgelijk aan verzorgsters die willen komen.
Veel reacties, moet alleen net die ene matchende tussen zitten.

Veelal wordt gevraagd of ze écht lief is en of je écht alleen ermee op pad kunt gaan en of ze écht gewend is aan (groot) verkeer.
Herken het wel. Toen ik op zoek was, werd ik ook bijna overal voorgelogen.
Mijn inziens heb je er niks aan. Hoe eerlijker je bent, des te groter de kans op een goede match en een blijvende plek. Dus dan heb je een win-win situatie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:38

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:39

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:39

Stuk of 13 even snel geteld?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:42

Dat is toch wel genoeg dacht ik zo. Heb nu al de derde die vraagt voor meer foto's.
Mist er nog iets dan van foto's? Heb geprobeerd om een duidelijk beeld van Roosje te schetsen adhv de foto's.
Uiteraard wordt ook filmmateriaal gevraagd. Heb geen verkoopfilmpje. Wilde het eigenlijk ook niet heel commercieel gaan doen/maken.
Van een filmpje kun je geen karakter zien. Bij een sportpaard zie ik er wel het nut van in. Voor een leuk gezins- en buitenrijpaard eigenlijk niet. Dat moet vooral klikken en goed voelen. Dus komen kijken...lijkt me.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:01

Gefeliciteerd Joyce!

Ik verkoop wel met filmpjes, bij mijn merrie was het om een compleet beeld te krijgen. Zij liep met veulen en wij wonen hier erg afgelegen, ik heb haar over de markt in Zuidlaren gereden en alles en wilde graag tonen hoe makkelijk ze is. Juist als jij zegt er al veel twijfel is hoe braaf ze echt is, zou ik je het aanraden.

Bij Bo nu is het meer om een compleet beeld te geven, foto's zijn maar momentopname's. Tuurlijk gaan hier (volwassen paarden) niet zonder tenminste een keer kijken weg, maar ik woon nogal in een uithoek, en ik heb zelf ook niks aan kijkers die uiteindelijk zeggen dat het paard niet bij hun past om een reden die we hadden kunnen zien zonder kennismaking. Dan kost het mij alleen maar onnodig tijd.

Dit is Bo zijn verkoopvideo

En van Caily had ik deze gekozen, is dus niet voor verkoop gemaakt, maar wel heel veel positieve reacties op gehad

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:06

anke wij hebben toendertijd de haflinger verkocht en toen ze toch wilde rijden mochten ze het uitzoeken met Lotte.
Toen jongste toch graag wilde blijven rijden(12 jaar) kwam Nina maar nu doet ze er ook niet veel meer mee (17 jaar), helaas.

kvulden gefeliciteerd!

Hier al weer ruim 27 jaar getrouwd en 34 jaar samen.

abby jeetje, wat een gewicht, pas op voor je tenen!

Het wordt koud maar gelukkig ook eindelijk weer zon! {:}

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 02:21

ik mis de "vind ik leuk" knop :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 06:53

Wow wat een prof filmpje!
Ach misschien maak ik er nog wel eentje.
Moet zelf eerst eens wennen aan het idee dat ze nu echt weg zou kunnen gaan. Dat valt me zwaarder dan ik had verwacht.

Is Bo al verkocht?

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:28

Is ook moeilijk anke... dat is gewoon nooit leuk.
Vind je advertentie er netjes uitzien hoor!! Duidelijke foto's. Hopen dat je iemand vind waar je haar met een gerust hart aan meegeeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:18

Ik heb een paar x gedacht dat ik 1 van mijn paarden ging verkopen. Geen klik en ik kan er niks mee. Geen makkelijk ding. Maar elke x dat ik dacht: 'nu gaat hij echt weg' , kreeg ik daar zo n pijn in mijn buik van. Dus toch maar niet. Hij is nu bijna 6. Het is nog geen makkelijke, maar er komt wel vooruitgang in.

Ik snap dus dat het zwaar valt, Anke. Maar soms is het zoals het is. Je vindt vast een huisje waar je heel tevreden iver bent.