Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:02

En als je wilt dat ie een bepaalde hoogte bereikt om zelf op te kunnen rijden kán dat na jaren ook tegen vallen. En voor kinderen zijn ze veelal te breed.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:04

Ik vind zelf de kinderen te jong om zo maar bij de paarden te laten, behalve die van 15, maar die taalt nu ook niet echt naar de paarden. De kinderen mogen nu ook niet bij de paarden zonder dat ik erbij ben. En dat zou ook gelden voor een wat oudere Tinker.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:13

Als ik het zo lees... je zegt dat het altijd je droom is geweest. Dan zou ik het doen als de mogelijkheid er nu is. Wat ik al zei, voor mij zouden de maatjes voor het veulen het zwaarst wegen maar als jouw paarden nog best speels zijn (zijn het ruinen?) dan zou dat op zich moeten kunnen. En als de kinderen er zelfstandig niets mee doen dan maakt het wat dat betreft sowieso niet uit.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:18

Mijn paarden zijn merries

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:42

Haha, ik zal eerst nog wat oefenen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:45

Merries zijn doorgaans niet zo fanatiek met spelen.Mijn kleine Fax is oppaspaard geweest voor de drafrommel die we op stal hadden staan.2 Kleine hengsten en een merrie heeft hij overleefd :P

Fax is dol op veullies en speelt ook graag maar op een gegeven moment werden die hengsten toch wat te ruw door hem continu op zijn nek te springen.Hij vond het best maar wij wat minder en is toen ook bij een wat groter paard geplaatst.

Heb je niet de mogelijkheid om een veulen van iemand anders erbij te zetten,heeft hij een mooi speelmaatje en de dames kunnen ze wat manieren bijbrengen :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:52

Of een 2e veulen (mini) erbij kopen. Dat is ook leuker voor de kinderen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:57

@kvulden: volgens mij zijn er door de anderen al allerlei zinnige dingen gezegd. Daar wil ik nog één ding aan toevoegen: heb je evt ook de ruimte voor 2 jonge paarden? Op zich is de combi van jonge paarden met oudere merries geen verkeerde, maar een speelmaatje er bij is dan geen overbodige luxe, vandaar. Het betekent niet eens dat je zelf 2 jonge paarden hoeft te kopen, je zou ook via via een jonkie een opfokplek kunnen bieden bijvoorbeeld :)
@kirr: leuk hekje! Handig he, als je dat soort dingen zelf kunt?
@daan: wat een soap toch met dat zand. Verstandig dat jullie een advocaat in de arm hebben genomen, zo te lezen geeft hij zinnige adviezen. Als je dichter in de buurt woonde mocht je hier wel gebruik maken van de bak trouwens. Heb je niet iemand in de buurt waarbij je voor (wellicht een kratje bier oid) gebruik kunt maken van de bak, tijdelijk?

Hier weer gezeur met de sproeiers, van de ene staander waren 2 poten afgebroken. De andere staander miste ook al een pootje. Het spul is gewoon op. Allemaal overgenomen van de vorige eigenaresse, sommige delen zijn wellicht nog bruikbaar, maar in de regel is het helaas allemaal niet veel bijzonders meer.
Dus ik heb meteen maar nieuwe sproeiers en slangen besteld. Dan nemen we dat vast in gebruik, en kijken we later nog wel wat we van het oude spul kunnen hergebruiken of wellicht verkopen. Want dit geklooi schiet ook niet op.
Donderdag komen mijn nieuwe spulletjes!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:01

Ik heb zelf ervaring met een jonge haf van 2 bij een pony van 29 te zetten maar dat was een grote zuurpruim die hem wel op zijn plek zette als hij baldadig was. Terwijl hij op zijn beurt de pony af en toe zo ver kreeg om een gekke stuip met hem te hebben.
Toen mijn ruin van toen 8 bij hem kwam ging het er inderdaad heel wat heftiger aan toe :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:16

Het maakt al heel veel uit of het veulen/de veulens merries of ruinen zijn :)
Áls het er 2 worden zou ik er iig 2 van dezelfde gender nemen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:22

Nog een jonkie er bij is inderdaad helemaal top! Orenda heeft het eerste half jaar met een ander veulen gestaan (en nog 5 paarden met leeftijden van 2 tot 21), die 2 hebben zo onwijs veel gespeeld met elkaar :D

Wendy bedankt dat is aardig :) Helaas niet in heel nabije omgeving een bak en daarnaast ook wel stukje tijdgebrek vanwege de bouw van onze woning. Wat dat betreft komt het qua timing niet heel verkeerd uit om geen fatsoenlijke bak te hebben :+
Fijn dat je een nieuwe sproei installatie hebt! Met dit weer wel hard nodig waarschijnlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:24

Zo éindelijk de mol gevangen die me al weken aan het pesten was (door in de borders de boel om te woelen). Hij heeft een mooie begrafenis gekregen in een plastik pot yoghurt Griekse stijl :+ (en dan in de kliko).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:28

Heel erg leuk, kijk al uit naar mijn luikjes.

DD: byebye mol Y;(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:03

Wij hebben onze inmiddels twenter als bijna jaarling gekocht. Onze oudere merrie heeft d'r direct onder d'r vleugels genomen kwa bescherming en opvoeding.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:05

Ik denk echt dat mijn ruimte te beperkt is om er 2 van die doerakken in te zetten. Is snap wel wat jullie bedoelen en dat zou een super oplossing zijn inderdaad. En om het veulen bij een ander te zetten zou dan weer jammer zijn. Hier direct in de nabijheid geen paarden. Zeg maar buren ofzo. Dan moet je er al echt weer voor rijden. En dat gaat hem niet worden denk ik. Bijna vakantie dus er maar eens flink over denken.

Ik denk, maar dat is alleen een gevoel dat mijn merrie ook zorgzaam is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:00

Ik heb juist een ruin gekozen bij mijn andere ruin, want mijn merrie is dus echt niet van het spelen. Dat was voorheen op de pensionstal ook al niet zo en ook de andere merries heb ik nooit zien spelen.

Mijn ruinen doen dat wel. Af en toe komt er dan een boze merrie tussenbeide, als ze vindt dat het genoeg is geweest.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:07

haha dat doen de hoger in rang zijnde merries hier ook af en toe, tusseneide komen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:42

Mares rule :)
Al die verspilde energie en je ook nog uit je slaapje houden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:29

DubbelDun schreef:
Mares rule :)
Al die verspilde energie en je ook nog uit je slaapje houden....

Ja haha! Zo kijkt ze er in ieder geval wel bij. Echt het bekkie spreekt boekdelen. Neusgaten opgetrokken, neus naar voren en oren plat. En oh wee, als de mannen daar niet op reageren. Dan gaan de tandjes bloot en wordt er even nijdig in dikke ruinenbillen gebeten.... Met als gevolg onthaarde plekken op de ruinenkonten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:31

Merries spreken duidelijke taal en wie niet luisteren wil ....

Niet voor niets is in een wilde kudde de merrie de baas :)

xemmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:33

stro en hout snippers zijn de beste ondergrond :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:51

Dan heb ik een rare merrie, zij rent regelmatig zomaar een rondje door de wei :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:29

Mijne ook..De kleinste iig hihi

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:44

Wendy schreef:
Dan heb ik een rare merrie, zij rent regelmatig zomaar een rondje door de wei :j

Ja dat doen die van mij ook. Ze steigeren en bokken erbij. Marinka blaast het dan uit. Zo mooi om te zien.

Ik heb een filmpje. Hoop dat jullie het zo kunnen zien. Ik was eigenlijk een beetje te laat met filmen. Het ergste was al achter de rug ;-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:50

Wie vab jullie huren een wei? En wat betalen jullie ervoor, als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?

Ik wil toch eens kijken of ik de boer van het land tegenover ons zien te traceren. Er zit net een nieuwe op. Dus wie weet wil deze wel verhuren.;-)