Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:36

@boemel: ik ben benieuwd wat jij als zo anders ervaarde :)
Voor sommigen voelt het 'eng' als ze moeten loslaten en anderen ervaren het als een soort van bevrijding.

De drol zegt me even niets, maar er is vast wel een website die drollen herkent :)

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:38

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:47

Toch wel de manier van sturen.
Hand plat, 2 lange teugels naar links of naar rechts bij het sturen.

Mijn been van het paard afhouden in plaats van eraan.

Halthouden op stem en zit.
En bij het achterwaarts mijn benen naar voren houden, voelde ook gek.

Ik vond het leuk, ontspannen en mijn paard ook. Ze zakte mooi en liet zich fijn rondsturen.

In draf ben ik dat kwijt. Nu snap ik heeeel goed dat een Fries niet het ideale paard er voor is, maar op zich lijkt het me wel mogelijk dat ze aan een losse teugel laag loopt tijdens het draven i.p.v hals hoog en knie actie. Dus we hebben nog wat te oefenen ha ha.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:51

Omdat ik niet verder kan aan de dingen die ik wil, ben ik maar de ladekasten gaan uitruimen
alle vliegendekens in de was, lles ladekasten opnieuw ingeruimd en gepoetst en alles wat ik niet gebruik gepoetst en te koop gezet

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:59

Lekker ruimen LN! Moet ik ook doen, als de paarden thuis staan ga ik alles maar eens uitzoeken... Mooi klusje voor de herfstvakantie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:08

@boemel: iedere lesgever heeft toch weer een 'eigen' maniertje :) het ene past ook weer beter bij het ene paard dan het andere.
Als ik op 2 handen rijdt (wat zelden gebeurt :) ) hou ik mijn handen schuin omhoog (eigenlijk best 'engels') en de teugels in een boog. Afbuigen is idd 2 handen naar links of rechts; de ene teugel geeft ruimte (opent) en de andere raakt de hals en 'duwt' het paard weg.
Benen geef je idd alleen als je een versnelling wilt of verlangzaming als je 'spurstop' traint (zie je hier zelden). En achterwaarts doe je idd door de 'voordeuren' te sluiten, waarmee je automatisch de 'achterdeuren' opent :).

Een Fries is idd geen makkelijk paard door de van nature hogere knie-actie, maar als de achterhand er goed onder zit moet elk paard een langzame(re) draf/jog kunnen laten zien zonder dat het een slof wordt. Soms slaat men dat belangrijkste deel over en krijg je een paard wat over de voorhand loopt, uit elkaar en niet in balans en niet in staat om een lage halshouding te laten zien.

De smid is hier net weg en de meiden staan er weer netjes op. Gelukkig waren de hoeven niet zo kneiterhard en had Boon een redelijk meewerkende bui :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:24

Tip! Ik zie dat de kunstmest op sommige plekken nog redelijk betaalbaar is.
Ik verwacht dat de prijzen richting het voorjaar alleen maar meer stijgen, omdat de productie stil valt door de hoge energiekosten.
Net nog Pavo field care besteld voor 25 euro per zak incl bezorging bij de welkoop.
Op veel andere adressen kost het inmiddels al 30 euro per zak.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:34

En dan te bedenken dat ik ze vorig jaar oktober voor 15,95 heb gekocht (Pavo field care)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:48

Goeie tip!
Van de week maar even bestellen.

@Lynn, nog wat antwoorden gekregen na overleg met de DA?
Wel typisch die kale plekken. Toch iets van schurft ofzo?

Hier is gisteren de DA geweest voor extra controle tanden van de merrie + nieuwe vulling. Tevens ACTH bepaling (4 weken na start behandeling).
2 wormenkuren en bij alledrie nierfuncties laten bepalen.

Sinds de kliniek een nieuwe eigenaar heeft krijg je dezelfde dag nog de rekening.
€ 538,- hatseflats :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:56

ketjingggggg wat een geld

morgen zie ik haar en bespreek ik het. Hij is nog steeds zichzelf, ik ie hem niet schuren ( heb een schuurpaal waar hij normaal aan schuurt) en hij heeft nu een deken op ivm zijn kort geschoren vachtje

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:01

Hier komt de factuur van de kliniek altijd vrij laat en dan nog een betalingstermijn van 14 dagen.

Redt het tot nu toe iedere keer met wachten tot mijn salaris komt.
Heb nu ook nog een factuur liggen van bijna eur 500 voor 2x paard gebitsbehandeling en 1x spoedconsult koliek incl medicijnen.

Ik ben blij dat ik deze maand leuk bij verdien met fotoshoots en stoofperenverkoop. Kan ik de lege portemonnee weer aanvullen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:58

Snap ik boemel!
Het tikt lekker door zo..

Ik red het net niet tot mn salaris. Uiterlijk de 25e betalen en de 26e mn salaris -O-
Moet zelf nog 2 paar nieuwe schoenen maar die stel ik maar uit tot volgende maand :')

Ga ook nog 2x uit eten en drankje doen deze maand :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:05

Vaak als je belt komt het niet op 1 dag.

Hier ben ik ook het eind van de maand aan afwachten, de sta las een flinke hap uit het budget vooral de kleine dingen zoals de dakgoot, toch voor 400 euro extra zand, grondkabel stroom, nieuwe deken ivm scheren en de 300 was te dik en de ongevoerde te dun etc. Komt altijd allemaal tegelijk

Dolce_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:54

@karin,
dat is al een best bedrag!

Ik ben erg benieuwd wat het voor ons gaat worden. 2x dierenarts aan huis en 2x spoed kliniek.
Behandeld voor koliek en bloedonderzoeken. We hopen onder de 1500€ %)
Word dit jaar geen extra airco plaatsen :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:02

Ja het is soms wel ff slikken met al die extra kosten.. gelukkig heb ik nog aardig gras staan wat weer hooi scheelt want elke keer al die extra dingen voor kaat dr hoeven tikken ook wel aan. Gelukkig heb ik geen slecht salaris en komt het vooral neer op even niet sparen. Hoop alleen wel dat de salarissen straks mee gaan met de inflatie. Want het houd wel een keer op…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:10

Wij doen dit jaar geen nieuwe dakgoot, terwijl dat wel gepland was.
We hebben gekozen voor de rijbakverlichting en een buffervat voor de warmtepomp. Keuzes!

Ik spaar ook niets meer, maar teer gelukkig ook niet in op mijn spaarrekening.

Ik zag dat onze CAO eind dit jaar afgelopen is. Dat stemt weer hoopvol :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:35

Soms schrikken idd wat de dingen kosten. Ik probeer goed bij te houden wat ik aan de paarden uit geef. Maar dan heb je nog geen benzine kosten bijvoorbeeld erbij.

Toch maar eens op marktplaats een advertentie gezet voor de mest. Ik kan het wegbrengen waar ik hooi haal, ga ik dus ook doen volgende week. Maar eerst weer de vaste mensen bericht sturen... Wordt hard aangegeven ja ik kom gewoon elke maand een karretje halen.... volgens mij heb ik de goede man al maanden niet gezien :+ een ander heeft gezegd ik kom in het najaar... euhm tja jongens ik vind de berg nu wel groot genoeg dan rij ik het wel ergens anders heen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:04

Ik had een paar weken geleden de dierenarts op zondag voor een accute hoefzweer... 194 euries... Even open gesneden en klaar...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:23

Ja, de centen vliegen de deur uit momenteel. Afkloppen dat die van mij nog steeds 'heel' zijn. Zelfs de flinke jaap in Boon haar kaak is heel netjes geheeld. Het korstje is er nog niet helemaal af, maar er zit mooi roze huis onder. Daar zal wel geen haar meer op gaan groeien.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:25

Gelukkig dat het mooi heelt bij Boon!

Ik ben stallen aan bestellen, waar hebben jullie de waterbak in de stal? En is een draaideur handig of juist niet? Naar links draaien of schuiven leek mij het handigst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:33

Wat een kosten komen er voorbij..... *klopt voor even af*

Horsii hoe gaat het met je?

Ik heb schuifdeuren, nooit geen paard die zich klem loopt of stoot aan de deur.
Waterbak heb ik in het midden van de voorwand.
Voorwand ivm bevriezen, dat is hier nu dus zelden. Op de buitenmuur trekt toch sneller de koude in de leidingen.
En dan een stukje van de voerbak af zodat ze minder nel voer in hun waterbak morsen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:43

Ik heb hier draaideuren, maar heb buitenstallen.

Net een hoop kabaal op de poetsplaats bij Guus, ik dacht wat is er nu gebeurd? Maar kon niks zien. Toch even teruggekeken op de camera.... Er zat een dikke rooie kat op de staldeur, volgens mij had ze die wel gezien maar was ze het vergeten? In elk geval de kat sprong van de deur, Guus schrok en Guus zat op haar kont op de bestrating en staat nu haar ego volgens mij weer bij elkaar te rapen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:56

Ha ha die Guus. Misschien moet je m vertellen dat alleen zwarte katten ongeluk brengen :D

Ik heb vandaag lekker vrij.
Kreeg zo'n zin om de herfst te fotograferen na het zien van mooie zonsopkomsten de laatste tijd.
Helaas geen zon, gelukkig wel droog en ik ben in het bos gaan wandelen. Op een hele club mensen vanuit Natuurmonumenten na die met bosmaaiers in de weer waren, was het lekker rustig.

Ik kwam alleen de man nog tegen die een paar maanden geleden met een stok achter mn paard aan is gaan jagen. Blijkbaar vond hij fotografie een betere hobby voor me, want hij was nu heel aardig en ik raakte bijna niet van hem af :D

Ik heb ontzettend veel last van m'n nek, dus dan is paddestoelen fotograferen niet echt te doen.
Ik heb dus maar geen foto's laag bij de grond gemaakt, maar vast wel wat leuke foto's gemaakt.

En nu lekker met Mouse op de bank. Uitzicht op de paarden en ga zo de foto's op de laptop zetten en daarna een lekkere tomatensoep maken van tomaten uit eigen tuin. Het regent hier inmiddels. Straks alleen nog even uitmesten en verder blijf ik lekker binnen :o

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:28

Ik heb bij mn stenen stallen draaideuren, mijn nieuwe stallen krijgen 2 schuifdeuren...
Bij die laatste twee komen nog niet direct vaste waterbakken ivm geen waterleiding, dus daar hang ik gewoon voorlopig 2 losse waterbakken op, in de winter moet ik ze met vorst anders toch afsluiten...

Die guus :') zo heeft mijn paard een paar jaar geleden een stalkat gegrepen... die mocht niet in haar luik zitten blijkbaar }:0

Benieuwd naar je foto's Boemel! Ik zou ook graag willen fotograferen, maar iets met tijd, vooral het gebrek daaraan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:30

Ach die Guus, moest er wel om lachen :)

Ik heb ook draaideuren en ook buitenstallen; je moet ze wel goed opendoen, maar dat geldt voor schuifdeuren net zo.

Waterbakken heb ik jaren terug weer verwijderd; die krengen bleven lekker. Na elke nachtvorst was het weer raak. Dus ze krijgen nu gewoon een hangbak op stal als ze eens 'opgesloten' worden en anders staat er buiten een grote cementkuip. Ik heb de indruk dat ze dat ook veel prettiger drinken vinden als zo'n ding met een lepel waar óf niet genoeg uitkomt óf de druk te hoog is en het water tegen de neus aan spat.