[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 21:02

We hebben vandaag nog wat leuks gekocht :D

Afbeelding

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:25

Dat is handig Maartje1990

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:17

Ik heb me de laatste weken enorm verdiept in een PP en hoe ik hiermee moet beginnen.
Nu wil ik beginnen met een pad rondom de wei maar gezien onze bodem (klei) ben ik bang dat het een grote modderpoel wordt. Ik zag dat houtsnippers hierbij een goede oplossing kunnen zijn dus nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Wat ik zag was dat een stenen afbakening veel gebruikt wordt, dat het pad zo'n 2 meter breed moet zijn en dat je ongeveer 10cm hoog houtsnippers moet hebben om onkruid tegen te gaan.

Ik heb echt totaal geen ervaring hiermee dus hopelijk is hier iemand die mij kan helpen. Ook tips over hoe ik zo goedkoop mogelijk mijn houtsnippers krijg (zelf maken?) en welke soorten hout te gebruiken zijn heel erg welkom

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:25

Ik breek even in als trouwe meelezer, wij hebben houtsnippers liggen als looppaden voor onszelf (niet voor de paarden) en dat wordt al een bende (worteldoek +15 cm houtsnipper). Als je google'd of op bokt zoekt op houtsnippers voor paarden als bodem zijn de meeste ervaringen niet positief. De enige theorie die ik ken over paden van snippers goed en moddervrij houden is op basis van constant aanvullen vd snippers, maar dan nog is er het risico dat het de bodem dichtslaat en daardoor meer ellende veroorzaakt. Ik denk dat je met worteldoek en zand + evt drainage, afhankelijk van de afschot en hoogte van je pad op de langere termijn beter en goedkoper uit bent.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:38

Dankjewel voor de tip, ik kwam juist op internet houtsnippers als iets positiefs tegen voor de natheid. Even op negatieve ervaringen gezocht en zie nu inderdaad veel het tegenovergestelde. Ik ga me maar eens verdiepen in zand en drainage, dankjewel :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:37

1 winter en dan zijn je houtsnippers door de klei getrapt, marnog een grotere bende. Afgelopen paar weken liepen ze hier met de regen nog op de wei (klei), toen liepem ze alles al stuk, zeker 10cm wegzakken, dat houden snippers niet tegen. Even misschien maar geen winter lang. Track op klei is gewoon niet simpel. Ik laat hetmaar. Op zich heb ik genoeg weiland dus een track hoeft niet en ik heb nu een paddock hoger gelegen met van die imb platen en voor de zomer een gewone zandpaddock.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 06:44

B_Fokker schreef:
Dankjewel voor de tip, ik kwam juist op internet houtsnippers als iets positiefs tegen voor de natheid. Even op negatieve ervaringen gezocht en zie nu inderdaad veel het tegenovergestelde. Ik ga me maar eens verdiepen in zand en drainage, dankjewel :)

Ik heb inderdaad ooit een site gelezen waar dat indd als zijnde positief werd benoemd maar wel constant flink aanvullen als ik het me goed herinner. Ik heb het ooit op een heel klein stukje gehad was zeker op het moment zelf wel efffectief, nooit bijgevuld en uiteindelijk is het weg in het zand getrokken weet niet meer of het toen heel vies geworden is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:39

Ik vind het vreselijk lastig. Die wolf.
Wij kunnen de paarden perfect wolfproof opbergen voor de nacht. We hebben toevallig een heel makkelijk te beveilig perceel achter het huis. En dat is al zo ingericht dat ze nog 1000+m2 vrije ruimte hebben. We hebben daar al geïnvesteerd in het zwaartste stroomapparaat wat ik kon vinden vanwege de wolf.
Máár: ik heb de wei (1ha) aan de overkant van de weg en daar wil ik ze toch wel erg graag overdag hebben lopen. In de zomer, easy peasy.
Maar in de winter moeten ze vaak in het donker naar buiten en in de avond pas na het donker weer terug. Want vreemd genoeg moet ik werken om dit allemaal te bekostigen. En hoe ga ik dat doen dan? Moet ik dan ruim een ha wolfproof afrasteren? Ik ben daar afhankelijk van een stroomapparaat op zonnepaneel dus enigszins beperkt in kracht (en betrouwbaarheid) van de stroom. We hebben een heel mooie bescheiden houten omheining die heel mooi opgaat in het landschap. Moet ik er dan zo'n metalen kooi van maken?
Op hoop van zegen ze maar gewoon buiten zetten? Niet in de wei zetten en 100den euro's extra uitgeven aan extra hooi?
Wij zitten hier pal (300 meter) aan een uitgestrekt bosgebied. Nu is het even rustig met de wolf maar dat is maar tijdelijk zoals het zich nu ontwikkeld.

Ik vind al die scenario's zo ellendig slecht. Dat ik het het dus niet waard vind om de wolf te koesteren alsof het een verloren geraakte zoon is. Omdat ik denk dat het mij, mijn paarden, onze maatschappij én ons landschap te veel moet kosten om er mee 'samen' te leven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:59

Ik ben heel benieuwd hoe bewezen het is dat een ezel ze verjaagd. Anders zou daar nog wel eens een oplossing kunnen zitten. Niet te lang wachten, als het echt zo is zijn die dieren straks goud waard…

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:00

2 opties : 1 's winters weide rust geven, 2 iemand inhuren voor binnen en buiten zetten op specifiek de tijden die dan veilig zijn (zo tussen 10 en 15 uur).

Caily schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe bewezen het is dat een ezel ze verjaagd. Anders zou daar nog wel eens een oplossing kunnen zitten. Niet te lang wachten, als het echt zo is zijn die dieren straks goud waard…

Dat zijn niet de nederlandse knuffel ezeltjes, dat zijn grote ezels met een rothumeur.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:03

Caily schreef:

Die is achterhaalt, ezels zijn inderdaad veel meer "waakhonden" maar ook ezeltjes sneuvelen helaas zeer regelmatig. Is dus niet de oplossing helaas.

Maartje , Mooi ding !
Scheelt weer een hoop duw en trekwerk met de kruiwagen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:00

tamary schreef:
2 opties : 1 's winters weide rust geven, 2 iemand inhuren voor binnen en buiten zetten op specifiek de tijden die dan veilig zijn (zo tussen 10 en 15 uur).

Caily schreef:

Dat zijn niet de nederlandse knuffel ezeltjes, dat zijn grote ezels met een rothumeur.

ja maar heel eerlijk? Ook die beide vind ik dus echt geen oplossingen.
En naar wie mag ik de rekening sturen voor het inhuren van iemand/ de extra hooikosten? De Eu?

Als ik dat soort fratsen moet gaan uithalen kan het uit om er een lelijk alcatraz hek omheen te laten bouwen. Moet ik alleen nog even langs de gemeente die alles boven de 1.00/1.10 als bouwwerk beschouwd en mogelijk de vergunning gaat weigeren. Maar dan wil ik ook van niemand horen dat het lelijk is en ons landschap verpest.
Maar dan ben ik ook wel klaar met mijn weide mooi aankleden zodat het een verrijking is van het landschap. Want dan kan ik mijn eigen boompjes en haagje etc ook bijna niet meer zien achter al dat metaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:10

Hier is vandaag mijn instructie even langsgekomen met haar tractor!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:20

Ideaal Robijntjuh.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:33

Hoe heet dat ding achter de trekker Robijntje? Dat wil ik ook hebben!

Heeft iemand hier een kleine trekker? Onze ouwe is wéér kapot. Ik word er gék van. We overwegen nu om deze te verkopen en voor een nieuwere kleine/mini te gaan. We moeten er mee slepen, strooien (kalk etc) en de prikroller moet er achter. Alles op gras of zand, nooit heel heftige bodem. Iemand tips? :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:35

Een cultivator

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:56

Cultivator maar een triltand kan ook :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:07

Wij hebben een mini trekker. Ideaal. Ook om mee te frezen.
Een oude iseki 4x4

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:16

Ik had houtsnippers en op zware klei, werkt best prima. Echter nu verhuisd en ga nu voor een meer permanente oplossing (draineren en grus).

Afbeelding
Zo even geen betere foto, maar dit is na 3 jaar en niet bij gevuld geweest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:39

Heb je die dan gewoon rechtstreeks op de klei? En dagelijks paarden erop? Ook midden in de winter? Weet je hoeveel of hoe dik je hebt laten opbrengen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:58

Ja rechtstreeks op de klei gestrooid, 15/20cm dik en elke dag de paarden er op, zomer en winter (waarvan groot deel 24/7). Alleen op de randen lopen ze het er wel wat in.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:32

Hmm… klinkt interessant. Heb je nog idee wat voor snippers het waren? Is dit nog in nl of in Zweden? Is dat vergelijkbaar? Is het niet rotsachtiger dan de zeeklei hier?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:13

Ir111 schreef:

Heeft iemand hier een kleine trekker? Onze ouwe is wéér kapot. Ik word er gék van. We overwegen nu om deze te verkopen en voor een nieuwere kleine/mini te gaan. We moeten er mee slepen, strooien (kalk etc) en de prikroller moet er achter. Alles op gras of zand, nooit heel heftige bodem. Iemand tips? :D

Cultivator heb ik nog 1 te koop toevallig ;)
https://www.bokt.nl/markt/ad/516147/cultivator

Mooi ding Maartje! Rijdt het soepel?

Over de wolf ben ik het met de meeste hier eens, er is te weinig ruimte & natuur.

Had in voorjaar lopen zaaien, zag ik vrij weinig resultaat van (ondanks braaf sproeien..). En maand geleden gezaaid en dat groeit nu als een malle. Waren allemaal relatief kleine plekken dus met de hand gezaaid.

Iemand hier nog tips voor een fijne kruiwagen? Hoeft niet aangedreven. Heb een grote tweewieler die slecht te kiepen is, dus mest altijd met kleine eenwieler die door trap van paard gedeukt is en dus vol nogal uit balans loopt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 06:05

Ethelate schreef:
Ir111 schreef:

Cultivator heb ik nog 1 te koop toevallig ;)
https://www.bokt.nl/markt/ad/516147/cultivator

Mooi ding Maartje! Rijdt het soepel?

Over de wolf ben ik het met de meeste hier eens, er is te weinig ruimte & natuur.

Had in voorjaar lopen zaaien, zag ik vrij weinig resultaat van (ondanks braaf sproeien..). En maand geleden gezaaid en dat groeit nu als een malle. Waren allemaal relatief kleine plekken dus met de hand gezaaid.

Iemand hier nog tips voor een fijne kruiwagen? Hoeft niet aangedreven. Heb een grote tweewieler die slecht te kiepen is, dus mest altijd met kleine eenwieler die door trap van paard gedeukt is en dus vol nogal uit balans loopt.

Ik had er gisteren nog een beetje ruzie mee, want als ik de koppeling in duwde knalde me er 1 of andere aandrijfband af. Toen niet meer aan de koppeling geweest en kon gewoon voor en achteruit en harder etc. Toen gebeurde het niet meer dus hoop dat dat het was. En even handigheid krijgen in het legen van de kruiwagen want dat was nog lastig. Hij rijdt wel soepel heeft ook 4 wiel aandrijving

Wij hebben nog kruiwagens van van cranenbroek opzich prima tevreden over maar hebben we wel de lagers van vervangen wsnt die gaan snel kapot.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 06:32

Caily schreef:
Hmm… klinkt interessant. Heb je nog idee wat voor snippers het waren? Is dit nog in nl of in Zweden? Is dat vergelijkbaar? Is het niet rotsachtiger dan de zeeklei hier?

Dennenhout, verder durf ik het zo niet te zeggen. In Zweden, maar klei is vergelijkbaar met de zware zeeklei in Nederland, geen rotsen oid.

Voor de houtsnippers stonden ze tot over de kogels in de drek. :=