Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 05:33

Net hekje Kirr +:)+

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 06:47

Mooi gemaakt Kirr! Ga je ook nog een groot weidehek maken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:48

Die gaat de vriend lassen normaal.
Maar een stuk rond huis en aan de eerste weide komt in hout. Misschien dat we daar zelf wel een poort voor maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:54

Scheelt wel..die krengen zijn rete duur :$ en je kunt zelf je afmeting bepalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:59

Je hebt ook weidehekken daarvan kun je de laatste meter uitschuiven zodat ze altijd pas te maken zijn.

@kirr: mooi hekje. is dat voor paarden ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:07

Ik heb een weidehek met een 1,5 meter als klein hekje,kun je naar 2 kanten opendoen als je alle ruimte nodig hebt.Ook erg makkelijk :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:22

Die uitschuifbare vind ik ook nog duur. En ook niet zo mooi.

Dat is van het kippenhok/ren. ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:29

Super net poortje.
Ik moet er eigenlijk ook nog 1 maken om de paarden uít de tuin te houden als ze per ongeluk weer eens ontsnappen en om de kippen ín de tuin te houden (ipv op de weg) te houden in de winter. Heb nu wel inspiratie!

We hebben een nieuwe shetlander gehaald vorige week. En ze is leuk! brutaal ding. Reageert wat vinniger en minder bang op mijn 3 jarige dan de vorige en dat is perfect. Alleen nu is ze hengstig en staat ze zich fysiek op te dringen aan mijn 2 mannen. Die vinden het allebei maar vies en raar. Voordeel is wel dat ze heel snel aan elkaars aanwezigheid gewend raken. En dat ze nu dus niet weg rent wat mijn pestkop natuurlijk veel minder interessant vindt.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:30

wij hebben voorlopig nog geen hekkens aan de wei en piste. Ik zou het liefst een houten hekken plaatsen maar ik vrees dat mijn pony dat heel lekker zal vinden.
Gisteren heeft een boer met zijn weideblotter over de wei gereden zodat de lange plukken gras weg zijn. Dus nu liggen er hier en daar hoopjes afgereden gras. Ik weet niet goed of ik mijn pony er nu op mag laten of hoe lang ik moet wachten. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:35

Ik was ook bang voor die hoopjes gras (na het afrijden met zitmaaier).
Maar het droogt echt super snel op en dan is er amper iets van over.
Mijn paarden kijken er niet naar om. Hier en daar liggen nog steeds hoopjes.

Bedankt voor de complimenten. kostprijs €9.
Je kon in de winkel waar we het hout haalde een soortgelijk kopen aan €56 :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:36

Grof gras is geen probleem om te eten. Je moet alleen zorgen dat de hopen niet te groot zijn dat het gaat broeien, dus die moet je dan wat uiteen spreiden.

Mijn weitje-in-spé groeit aardig.
Nu heb ik alleen het volgende probleem..
De paarden kunnen er nog lang niet op, de wortels moeten zich eerst verbreden; dus maaien.
Schapen is geen optie, dus ik moet met de benzinemaaier er over.
Maar laat ik nu het afgemaaide gras gemulched liggen of haal ik het met de bak er af.
Er af halen betekend mesten om te blijven groeien, maar wel een schone ondergrond.
Mulchen is meststof (verteerd), maar de bodem wordt wel bedekt met gras, wat (zeker onder de bomen) voor mos gaat zorgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:40

Ik zou het denk gewoon laten liggen, en 1 keer mesten als dat idd nodig blijkt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:46

nu toch niet dd? dat probleem heb je toch pas weer in natte perioden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:20

@polo: op de Veluwe is het nooit 'nat' :D maar door het gebrek aan zon blijft de grond daar wel vochtiger en dus groeit er graag mos. Dat hebben we nu ook in de voortuin; dat is meer mos dan gros. Daar prima, scheelt mij maaien :D maar in de wei wil ik dat voorkomen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:28

gros _O-

ik heb ik de winter een mozzon.....maar nu keurig grasveldje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:34

LOL... waar het hart vol van is zullen we maar zeggen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:24

Als het maar niet in te dikke proppen blijft liggen....wat een rare flora hebben jullie >;) _O-
Hier lopen de kraaien onder de gemaaide plukjes te vrotten...spreiden het zo een beetje uit,reuze handig die jongens :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 13:04

Mooi hekje hoor Kirr, vanaf wanneer kunnen we bestellen? ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:07

Ik een vraagje. Ik heb een shetlander 27 en kwpn 21. Ik wil er graag een Tinker bij. Ik zou het erg leuk vinden het als veulentje bij ons op te laten groeien. Lijkt me zelf een hele ervaring. En ook erg leuk voor de kinderen 6, 9 en 15 om eens mee te maken. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken. Zouden jullie dat ook doen of nou juist helemaal niet en wat zijn jullie argumenten daarbij? Erg benieuwd hoe jullie erover denken.

Leuk hekje Kirr. ALtijd leuk om dingen zelf te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:15

@kvulden: je kinderen zijn niet zo jong meer dat het niet zou kunnen, maar bedenk je wel dat je met een veulen héél consequent moet zijn en dan geldt het niet alleen voor jou maar zeker ook voor je kinderen !!
Verder wil een veulen (zeker een ruintje) nog wel eens speels zijn en ik weet niet of je oude paarden dat nog kunnen waarderen :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 13:26

Ik hou ook heel erg van jonge paarden en het is inderdaad super om ze te zien opgroeien, maar doorgaans kan je je met zo'n jonge weinig foutjes permitteren... Zijn de kinderen vertrouwd genoeg met paarden om goed te kunnen omgaan met een veulen/jong paard?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:38

Als ik mijn 3 jarige zie vindt ik wel dat hij een paard moet hebben om mee te stoeien. Wonderbaarlijk genoeg bleek dat mijn voorheen ook super speelse 19 jarige te zijn. Voor mijn jonkie zouhet echt heel sneu zijn geweest als hij bij een 'zure'/ oudere merrie was komen te staan.
Dat zou ik ook zeker afwegen. En of jou oudjes nog fit genoeg zijn om zo'n jong ding de baas te kunnen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:42

Ik heb Orenda zelf gefokt en het was fantastisch mooi om haar te zien opgroeien. Maar ik heb ook wel gemerkt dat het nog best lastig is een veulen goed op te voeden, consequent zijn is soms best moeilijk bij zo'n schattig klein ding :o Maar het hangt natuurlijk ook geheel van het type paard af. Orenda is wel een bloedpaardje en haar moeder Ordeal heeft een vrij bijzonder en heftig karakter. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde tinker makkelijker in de omgang is.

Wat ik eerder een puntje zou vinden is de leeftijd van de andere paarden. Is het voor zo'n jong dier leuk om bij 2 oudjes te staan? Orenda heeft de eerste jaren steeds met gemengde leeftijden gelopen maar altijd minimaal 1 ander jong dier. Zij speelden veel en daarnaast zijn jonge paarden doorgaans toch wat actiever dan oudere.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:51

Mijn KWPN is nog lekker fris in haar hoofd. Door hoop ik toch nog wel 10 jaar mee verder te kunnen haha
En ze stoeien ook nog stteds met elkaar, maar of dat het zelfde is met een veulen???

Het veulen zal dan wel hoofdzakelijk bij mij in handen zijn. Mijn jongste is een meisje en die zal er denk ik het meest mee knuffelen. Ik heb vrij wel mijn hele leven al een paard en ben wel consequent genoeg denk ik. De kinderen zal ik dat ook moeten leren. Mijn rijmaatje die geen paard meer heeft zal met het beleren mij ondersteunen. En er hopelijk als je oud genoeg is samen weer met mij een ritje kunnen maken, maar het wordt de eerste jaren wandelen. :D

Ik twijfel zelf ook wel, maar ik heb er altijd van gedroomd. Het is natuurlijk een lange tijd voor dat je er echt iets qua rijden mee kunt doen. Ik zou natuurlijk ook een jaarling kunnen nemen, maar dan is het veulen er al wel af en dan kan ik net zo goed voor een driejarige kiezen denk ik dan. Pfff dilemma dilemma dilemma. Ben al wel aan het rond kijken en kom zoveel mooist tegen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:56

Daan_O schreef:
Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde tinker makkelijker in de omgang is.

De bijnaam 'tanker' zal anders niet uit de lucht komen vallen :+

Ik zou zelf niet snel voor een veulen kiezen. Opvoeden moet je inderdaad consequent voor zijn, en dat vind ik niet iets voor kinderen. Daarbij; hoeveel kan je zeggen over het karakter als veulen? Dan kan je beter een iets oudere, betrouwbare kopen.