Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:01

imker schreef:
Daar ben ik weer, terug met mijn beervormig-hoevige te kleine pownie die niet in het ideaalbeeld van de dame en heer van de jury pastte (men zocht heerlijke voorbeenzwaaiers die stijf van de adrenaline stonden....) Ik ben/was/blijf er nog lichtelijk (mwa, zeg maar behoorlijk) sjaggie van.
Mijn pownie liep iig gewoon, lees: zonder stuiteren, snuiven en bok/steiger door een verklede ring. Maar dat is te braaf, helaas.....

Strovan zit in Haaren (bij Oisterwijk). Ecobodem zit als hoofdleverancier in St.Oedenrode, met dealers verspreid door heel NL. Die kun je weer vinden op de site van Eco.

Nou, genoeg commotie voor vandaag, ik ga me douchen en mentaal voorbereiden op de wedstrijd van morgen met mijn kromme pownie (die toch lekker de allerliefste is).

Niets van aantrekken, dressuur is nou eenmaal een jurysport.
Morgen een nieuwe dag met een nieuwe? jury....en nieuwe, misschien wel, hoge punten!
Alvast succes! en ook bedankt voor de aanvulling op de strokorrelverkopers. Ik zal het in mijn lijst plaatsen.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:08

Ik zal vandaag eens fotoos maken van mijn fusion-stal (korrel+vlas) vóór en na het mesten.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:12

Imker :(:)
Het was een soort keuring toch?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:24

Soort Pavo-achtig idee. Dus wat willen ze zien: voorbeenzwaaiers van minstens 1.75m zonder fatsoenlijke achterhand.
Ik weet wel dat er iemand zei dat ik het meest bomproof-paard van de avond had (ik liet mijn groom van 15 hem gewoon uitstappen met lange teugel).

Om terug te komen op de stallen en strokorrels: morgen weer uitgebreide fotoupdate van de grote uitmestdag van de week, ik ga me nu maar weer eens opmaken voor wedstrijd 3 van deze week (en daarna vakantie).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:55

Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-02-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Buiten de foto fora zijn ter illustratie max. 2 foto's toegestaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:05

Hey DubbelDun... wat is dat voor een soort vork die in je krui ligt?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:12

De update en foto's zijn weer geplaatst op mijn website

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:31

Jannepauli schreef:
Hey DubbelDun... wat is dat voor een soort vork die in je krui ligt?

Dat is nr 2 uit dit topic
[VSW] Mestvork voor vlas/houtkrul
Eigenlijk hoort er een steel aan, maar dan wordt ie voor mij al te zwaar. Bukken en tillen gaat me blijkbaar beter af als met een steel uitmesten.
Ondertussen heb ik nr 1 en 3 ook staan en die bevallen mij dus niet zo (te zwaar met uitmesten).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:40

dubbeldun: Nou ziet er keurig uit toch! Had je op foto 1 een nieuwsgierig paardje bij je staan :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:46

Klopt, het ouwetje wilde wat graag naar binnen om al die 'bix' op te snoepen :+

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:38

:=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:20

Zo netjes zag het er bij mij gelijk al niet meer uit, DD.
Jenny, had jij de Dolsma-korrels al in een box gegooid?

Ik heb de tweede box net zoals ik bij die andere box vorige week gedaan heb gekeerd en het natte spul verwijderd.
Hij ligt nu te drogen en ik gooi er vanavond 1,5 zak bij.
Box 2 zit vandaag op 42 dagen (6 weken) met een verbruik van 10 zakken (zonder die van vanavond).
Box 1 wordt morgen weer onder handen genomen en die zit dan op 56 dagen (8 weken).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:56

Ja ik had woensdag de stal van creamer weer van schone korrels voorzien. Ik zal eens kijken of ik morgen foto's ervan kan maken voor jullie.
Hiervoor heeft ze 7 weken gedaan met de oude topkorrels, was echt nodig dat die eruit gingen woensdag. Was eigenlijk nog best netjes, want ik had dus 7 weken met 4 zakken gedaan!
Bij het andere paardje niet, daar heb ik met 5 weken de hele stal al leeg gehaald omdat het helemaal verzadigd was.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:38

Doordat mijn int.ritten voor geruime tijd stil liggen ,worden mijn boxen nu dagelijks opgevolgd.
En zijn mijn bevindingen gelijklopend,met die van Imker.
-Even ter info:Flanders Horse expo op 27/28 febr. en 1 maart te Gent.
Met z'allen daarheen.
En voor degene die mij op mijn stand herkennenen ,me trekruiter noemen.,kan er wel altijd wel een tractatie vanaf.
En welke stand zou dat dan wel zijn?
Ja,t'staat tussen de regels!
rara

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:38

Vanochtend was uitmesten vasn de korrelbox weer een makkie. De meeste korrels zijn nu geplet en ik zie nog geen natte plekken. Even rechttrekken en het bedje is weer klaar van de nacht.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:41

TR, mij zul je zeker zien op FHS!

De update van vandaag is weer onderweges. Ik wil jullie alleen dit plaatje niet onthouden:

Afbeelding

Dit is de stal van Imker, waar nu sinds een week de nieuwe strokorrels van Merkloos inliggen. Kleur is wat groener als de eerste levering, echter valt hij net zo mooi uiteen en is het bed mooi en goed.
Ik moet zeggen dat dit wel het schoonste paard van stal is: hij plast niet binnen (tenzij ik hem na 9u 's morgens buitenlaat).
Daarom is uitmesten appeltje-eitje bij hem.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:11

Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-02-09 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Buiten de fotofora zijn ter illustratie max. 2 foto's toegestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:42

Ja die fotoos bij mij komen ook 'viezer' over als de stal is, ook door de scherpe zon op de achtergrond denk ik.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:11

Klopt, ik zie al heel veel verschil als ik een keertje vergeet te flitsen. Dat doe ik nu dus ook trouw, omdat het anders erg vertekent.

Ik ben er nog steeds blij mee, met mijn experiment en zal ook niet snel meer teruggaan naar een ander strooisel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:16

imker schreef:
Ik ben er nog steeds blij mee, met mijn experiment en zal ook niet snel meer teruggaan naar een ander strooisel.

Hier sluit ik mij graag bij aan!
Dit resultaat heb ik nog nooit gehaald na 4 1/2 week. :D
Gister was voor mij echt dramatisch dacht ik, zie mijn verslag op mijn website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:26

Jenny, doe jij de vloer half leeg vegen? Is dat omdat je staltegels hebt?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:18

idd russel, alleen bij larouscha hoor. Zij heeft rubber tegels in een hoger stuk van de stal, daar ligt ook haar hooi en hooi houd ik liever gescheiden van de korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:25

Oke,. Die tegels worden nooit nat van de urine? Lijkt mij met een merrie dus niet, maar wel lekker zacht om op te liggen?

Tegels lijkt mij ook wel wat, maar om ze elke maand schoon te moeten spuiten lijkt mij niet zo een leuk werk, want ik heb een betonnen vloer die niet afloopt.

totaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:37

Heeft er iemand al ervaring met de niet in brokjes geperste gemalen stro?

Op marktplaats kwam ik een adres tegen, waarna deze meneer mij belde en zei dat ze tegenwoordig de gemalen tarwe stro 'los' in zakken (of bigbags) leveren. Het is een bedrijf uit België.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Ik gebruik nu 3 weken strokorrel en het bevalt me tot nu toe erg goed. Heb ze eerst op vlas gehad. Door eigenlijk dit topic ben ik zo enthousiast geworden over de strokorrel dat ik de 'uitdaging' ben aangegaan. Ik ben dus erg tevreden en nog een beetje zoekende van wanneer de natte plek verwijderen of nog even laten liggen.

Van onze 15 paarden/pony's zijn er 2 die regelmatig knabbelen en de brokjes er tussen uit zoeken. Misschien heeft het met de leeftijd te maken? Deze friezen zijn 26 en 20 jaar. Die zien iets in brokvorm en denken... eten, eten, eten, haha. Voorzover ik nu zie, eten de andere paarden/pony's er niet van :-).

Ik ben dus eigenlijk benieuwd hoe de 'losse' gemalen stro zal werken. Eind deze week brengen ze 20 testzakken.
Ik zal de bevindingen hier vermelden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:46

@totaly : zo dat niet heel erg stoffig zijn ??

Dus het eten zit hem in de leeftijd van de paarden... kan kloppen dan :+