Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:34

@jeddah: de husks/chips zijn duidelijk kleiner als ik gedacht had. Ik verwachtte brokjes van 1-3 cm, maar ze zijn max 1 cm en erg 'fluffig'. Ik kan me indenken dat die idd snel gaan verteren.

De vezels zijn van de korte soort (volgens Mac, want ik ken de lange niet :D ) en wat stoffig vind ik zelf. Maar ik weet niet of dat 'normaal' is of dat dit misschien een komt doordat het misschien 'gemorst product' is. Mac vond het ook iets zuurderiger ruiken als dat van haar. Ik vond het gewoon wat muffig ruiken, maar het is ook niet de bedoeling om je neus in te begraven :D
Als het straks door het zand zit dan maakt dat allemaal niet meer uit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:37

Dus de chips zijn :n en de vezels zijn :?

:D Dat stoffige is er denk ik al snal vanaf in mijn paddocks :roll:

Heb je al wat in het zand gedaan?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:38

Die husks leken mij idd vrij broos, maar misschien valt het mee met rotten, als ik de scheikundige uitleg van hierboven goed begrijp ...

Daar had ik ook last van India :D . Zelfs na het eggen waaiden er nog wel eens plukken weg. Ik heb toen de losliggende toefjes verzameld en in vuilniszakken gedaan en nu heb ik dus nog kokos om de mindere plekken mee te behandelen :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:39

Nee, ik heb straks eerst andere dingen die gedaan moeten worden :D
Overigens is mijn paddock nu nat zand en dat lijkt me wat moeilijk om te vermengen :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:47

Slim Mac :D

Ja, dat is natuurlijk zo, het is nu niet te mengen... dus sowieso wordt het wachten tot het voorjaar dan. En dan denk ik altijd weer, ach, het viel toch wel mee van de winter? ;) En dan geef ik weer geld uit aan hele andere dingen zoals zadels enzo, en dan zit ik volgend jaar weer te balen zoals nu dat ik er niet toch wat aan gedaan heb :roll: :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:53

Nee ik wil er wel echt iets mee gaan doen hoor, maar nu lukt het idd gewoon niet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:04

Jeddah schreef:
@Dubbeldun, vertel, hoe zijn die proefmonsters?

@kokos-verkoop-lui, is het geschikt voor een paddock waar paarden 24/7 lopen? Het gaat er niet om dat het "mooi" is of te rijden is, dat het nat is, is ook prima, zolang ze maar niet wegzakken in de blub :roll: Als kokos dat voorkomt denk ik dat ik het wel proberen wil.
Paddocks zijn overigens niet gedraineerd en in de zomer ook niet mul ofzo.

Ja. kokos-verkoop-lui, daar ben ik nou ook benieuwd naar! Hier ook een niet gedraineerde paddock (waar dit weekend weer nieuw zand in komt).

En: DD en Mac: jullie strooien de kokos over de natte plekken (heb ik ook bij de ingangen van de weilanden) maar India schrijft dat het met een rotorkopeg de grond in gewerkt moet worden omdat het anders wegwaait. Hebben jullie dat probleem dan niet??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:10

Nu het in de modder vastgeplempt zit niet meer nee :P maar ik HAD dat probleem dus wel, vandaar dat ik nu nog wat extra heb ;)

Hahaha heel herkenbaar Jeddah!! Grappig hoe de herinnering van een mensch werkt :')

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:36

Heb jij het dan helemaal niet door de grond verwerkt Mac? Gewoon los erop en dan de paarden erin?
Zou met dit weer en de slechte natte grond nu misschien ook nog wel lukken ook. Maar de paarden lopen er dan toch niet alles onder?

Ik zit zelf toch nog te twijfelen over de lange of korte vezels. De kortere zijn misschien sneller/makkelijker te verwerken, maar de langere lijken me juist voor de stabieliteit beter.
En heb nu 2 offertes binnen en dan is de korte vezel een stuk duurder als de lange.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:14

robeer schreef:
Oke. Dus alleen drainage is in jouw ervaring ook al goed om een rijdbare bak te houden voor wat betreft plassen. Ik nheb namelijk een ontzettende hekel aan een natte bak met veel plassen (jeugdtrauma :o ). Ik zou dan wel kokos kunnen gebruiken voor de toplaag neem ik aan zodat deze minder zwaar en goed rijdbaar wordt.

Heeft iemand trouwens ervaring met het laten leggen van zo'n buitenbak, dus drainage en kokos. Namen en sites zijn welkom.

Robeer, helaas zitten wij hier op leemgrond en verschillende vormen van drainage slibben hierdoor al vrij snel weer dicht...
Kokos houdt de bak niet droger, is meer een soort stabilisator/bodem verbeteraar dus alleen kokos heb je niet veel aan, een pomp systeem dus een eb/vloed bodem werkt wel super als drainage maar is errug prijzig.

het enige wat hier in de regio écht 100% goed werkt is een eb/vloed bodem met Agterberg toplaag erin of iets gelijkwaardigs, maar dan zit je aan de 20.000/30.000 eurootjes...

Waar ik positieve dingen van heb gezien&gehoord is all weather tuft, eerst je bestaande bak evt ophogen als dat nodig is maar iig mooi vlak slepen en dan een dikke laag all weather tuft erover(3000,- voor de AWT www.buitenbak.nl onze omheining is hout en was ook vrij prijzig maar staat alweer 10 jaar en is nog super, en wit/geel ophoogzand kan je overal halen maar let er op dat er geen stenen inzitten want dan hou je ellende.)

Als je het geluk hebt dat jullie stuk grond net wat hoger ligt dan heb je voldoende aan de bestaande bodem omkeren, dus het zwarte zand naar beneden, gele zand omhoog en dan de bodem verbeteren door er schelpenzand/heel fijn zand doorheen te mengen.
Heb je alleen het nadeel dat je op de hele droge dagen moet sproeien, maar zo'n sproeisysteem is in 1 dag tijd aan te leggen(weet niet meer wie t bij ons heeft gedaan, iig dezelfde als die ook het clubterrein heeft gedaan, alles ligt onder de grond dus erg netjes! Alleen de pomp en de aan/uit knop zitten boven de grond ;) )
clubterrein ligt trouwens wel lekker wat hoger, daar rij ik als het thuis te nat is en daar is het zelden te nat gelukkig!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:07

waarom schelpenzand er door mengen? wat gebeurt er wanneer je dat niet doet?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:36

Het gele zand wat je hier omhoog haalt is vrij zwaar en grof, en het is beter voor de bodem zowel qua structuur om op te lopen voor het paard als vanwege het doorlaten van het water om zand van verschillende korrelgrootte te gebruiken.

Het schelpenzand is overigens echt heeeeel fijn zand met minikorreltjes, dus niet de gebroken schelpen die je op de paden in bv Renesse ziet liggen ;)

vergelijk het met een ballenbak, alle ballen hebben dezelfde grootte dus je zakt er in weg, heb je grote en kleine ballen dan zak je er niet in weg(zo legde iemand het eens aan me uit, vond het wel een leuke vergelijking ;) )

De bodem wordt er stabieler en minder zwaar van :)

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:08

nu ben ik erg benieuwd hoe de kokosbakken zich houden met het vriezende weer,
bij mij zal het wel over zijn deze week, er zit zoveel water in de bak,
die wordt keihard over een paar dagen grgrgrgr
Laatst bijgewerkt door india op 14-12-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:15

mijn rijbak is nu al 50 % verbeterd met het kokos erdoor heen
en dit word almaar meer door er in te rijden of los te gooien
het is door een loonwerker met tractor erdoor heen gerold en daarna plat gereden met de tractor
mijn bak was hiervoor super zwaar en eigenlijk niet te rijden

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:15

oh bedankt renske. Dan ga ik er eens over denken om schelpenzand door mijn bak te ploegen

maresie nu kijken wat ze met vriesweer doen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:20

ik hou jullie op de hoogte ;)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:55

maresie schreef:
ik hou jullie op de hoogte ;)

mijn bak is nu ook bevroren ;(
maar toen het kokos erdoor heen ging was de rijbak al aardig nat ,weet dus niet hoe hij is als mijn rijbak droog was

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:59

maresie, welke vezels (kort, lang??) heb jij in je rijbak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:26

@Mac: hoe is jou bak nu ??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:11

Kneiterhard, net als vorig jaar :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:13

Jammer, ik had gehoopt dat ie ook hierdoor zachter zou blijven.
Toen ik nog een bodem van vloerbedekking had was dat nl wel het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:59

Die van mij met agterbergsnippers ook knetterhard. Maar dat kan ook niet anders, er is zoveel water gevallen, de bodem was van onderenuit nog nat...

Nu met sneeuw erbij....jeah.... nog even en ik kan ze niet meer buiten hebben.... ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:07

@wuswa: heb jij al sneeuw ??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:12

Hey DD nou er valt wat poedersneeuw niet veel hoor maar er ontstaat wel een dun wit laagje. Volgens buienradar zou er maar een klein beetje vallen zo tussen 4 en 7. Hopelijk hebben ze eens een keertje gelijk.... Hoe pakt jouw kokosproef uit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:19

Nog weinig ge'proefd' :D
Paddock begon net weer iets droger te worden, dus mengen kwam weer in the picture. Moet er geen sneeuw gaan vallen natuurlijk ;(