Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tops_M

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:14

Je kan niet zeggen een wei is goed/slecht een stal is goed/slecht.... het is iets paardsafhankelijks... elk^paard heeft andere behoeftes en wensen... daar moet je naar kiujken en niet naar hij/zij heeft geen weidegang dus is slecht en Pietje heeft wel een wei dus die is goed... Paardenhouden is zoveel meer dan een wei... kom op... niet zo kort door de bocht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:22

Tops_M schreef:
Je kan niet zeggen een wei is goed/slecht een stal is goed/slecht.... het is iets paardsafhankelijks... elk^paard heeft andere behoeftes en wensen... daar moet je naar kiujken en niet naar hij/zij heeft geen weidegang dus is slecht en Pietje heeft wel een wei dus die is goed... Paardenhouden is zoveel meer dan een wei... kom op... niet zo kort door de bocht.

ik vind constant op stal, en alleen eruit om te rijden oid (dus 23/7 op stal) per definitie slecht. als het een medische reden heeft is het niet anders, maar voor het paard wordt het daardoor niet minder vervelend. nood breekt wet zullen we dan maar zeggen, en dan is het ook om het toekomstig welzijn van het paard te waarborgen. zonder een dergelijke reden (dus met een reden als : niet genoeg wei, bang voor blessures en noem maar op) vind ik 23/7 stalrust wel degelijk slecht.

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:32

dan denk ik nu terug aan mijn eigen paardje wat ik heb moeten verkopen wegens een ongeluk... Stond bij mij op stal... dagelijks s óchtens een half uurtje molen, ´s middags uurtje los in de paddock met z´n 3-en en tegen 5 en een uurtje rijden... dat was een standaard dag... een dag die jij waarschijnlijk zal bestempeken als slecht (en met jou vele andere bokkers).
Maar goed... nu even kijken naar het plaatje.. Hij kreeg liefde, had sociale contacten (trailie-tussenschot), kreeg goed voer en zorg die hij nodig had.
Paardje was altijd vrolijk en heeft nooit ergens last van gehad.

Verkocht, kwam op een wei met 3 andere, schuilstalletje... zoals sommige zullen zeggen ideaal... Tja... toen ik hem weer op kon gaan zoeken herkende ik hem niet meer terug... Nog nooit had ik zo´n ongelukkig paard gezien...

Ze hebben hem toen weer doorverkocht 3 maanden geleden... Hij staat weer in en stalletje en is weer de oude... gelukkig, blij en vrolijk...

Weidegang klinkt in ons ideale plaatje zo mooi en tuurlijk een paard in de wei ziet er natuurlijker uit dan een paard in een stal maar afstemming op je paard is toch echt het belangrijkste...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:35

tja je kunt een paard een hoop aanleren, sommige paarden zijn het kuddegevoel ook dusdanig ontwend dat ze niet meer goed in een groep functioneren. het één veroorzaakt het ander. als jouw paard op een weide was opgegroeid en daar gebleven zou hij daar hoogstwaarschijnlijk gelukkiger geweest zijn.

mijn paard vond het in de regen staan in het begin een ramp, maar dat is hij inmiddels gewend (heeft paar weekjes geduurd), en staat nu mooi in een kudde op een enorm stuk weiland.

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:39

Hij heeft als veulen in een kudde gestaan... Tot z´n 4de in de Ardennen... was een vaste kudde en hadden een behoorlijk stuk land voor zich... zou je zeggen dat ie daar het kuddegedrag wel van zou moeten leren kennen...
Toen kwam hij in training en stond dagelijks met 2 andere in een paddock voor 3 uur lang. dus om te zeggen dat hij niet weet hoe te gedragen...

En dat hij nog moest leren om te wennen... nee dat zou ik ook niet zeggen... in 3 jaar weten de meeste paarden zich over het algemeen toch best goed aan te passen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:41

waarsch. niet de goede kudde voor hem, of niet de goede plaats. ik vind dat je niet zo makkelijk kunt denken, het komt nu eenmaal voor dat een paard op een bepaalde plaats niet goed kan aarden. ik geloof zelf niet zo in paarden die van een stalleven houden tenzij ze niet anders gewend zijn bijvoorbeeld. voor mijn eigen dieren zou ik zoiets in ieder geval nooit willen, mijn dieren zijn daarin graadmeter, maar ik begrijp goed dat dat voor jou ook geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:29

Er kunnen zoveel aspecten zijn om ongelukkig te zijn..
Idd een kudde die niet past

Kawa heeft op een stal gestaan waar ze allemaal naar buiten gingen, maar met hun eigen stuk land naast elkaar. Dus niet samen.
Mooi, geen beschadigingen, elke dag gras, ook in de winter.
De twinkle was zo weg... Die heeft daar niet genoeg aan.
Die moeten kunnen kroelen, sprintjes kunnen trekken en klieren.
En dat vind ik een echt paard...

Maar alleen maar op stal en zeggen, door een tralie neuzen is contact en hij is gelukkig...
Dan heb je nog nooit een echt gelukkig paard gezien...misschien is hij redelijk tevreden...dat kan...maar gelukkig?

Ik heb zulke paarden echt zien veranderen.
Ook die niet echt super ongeluk uitstraalde...maar toch...net wat miste.
Gelukkig zag de eigenaar dat dan meestal ook...op een enkeling na...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:45

Tops_M schreef:

Dit vind ík pas kort door de bocht.

Weidegang paardafhankelijk? Waar haal je het vandaan?

En dan bedoel ik niet echt alleen maar WEIDEgang. Het gaat erom dat ze buiten komen, in de zon kunnen staan, contact maken met soortgenoten. Dat hoeft niet in een gigakudde op een megagroot weiland. Bij ons op stal staan ze met zijn tweeen in de wei. En kunnen over de draad met anderen neuzen. Kroelen alom!

Dáár gaat het om! En ga me nou toch niet vertellen dat dat 'paardafhankelijk' is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:51

Goedemorgen!
Als je het dus damenvat komt het er op neer dat:

- Elk paard anders is en je per individu moet kijken naar waar het goed op reageert?

-Verder is volgens de meesten hier denk ik sociaal contact, beweging en frisse lucht belangrijker dan gras mits ze maar ruwvoer krijgen.

Klopt dat?

Want dan zijn een hoop het toch met elkaar eens, he? Alleen men zegt het met andere woorden..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:51

Mijn paard staats 's winters niet in de wei. Dit laat de grond eenvoudigweg niet toe (laagliggende veengrond). En hoewel ik hem het liefst elke dag op de wei zou hebben met zijn vaste vriendjes, vind ik niet dat hij het in de winter slecht heeft. Hij staat op een verharde paddock samen met vaste vriendjes en kan dus naar hartelust kroelen, stoeien en ook nog een beetje beweging pakken.

Wat mij enorm kan verbazen is het aantal pensionstallen wat eenvoudigweg geen weidegang heeft of (misschien nog wel erger) een pensionstal die wel weidegrond heeft, maar waar je paard in de zomer máximaal 1,5 uur in zijn eentje naar buiten mag - maar dan natuurlijk alléén als je er zelf bij blijft. Want tja, een paard alleen in een weiland is natuurlijk vrágen om ongelukken. Daar zijn onze (sport)paarden natuurlijk hélemaal niet op gemaakt! Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:58

Tops_M schreef:
Verkocht, kwam op een wei met 3 andere, schuilstalletje... zoals sommige zullen zeggen ideaal... Tja... toen ik hem weer op kon gaan zoeken herkende ik hem niet meer terug... Nog nooit had ik zo´n ongelukkig paard gezien...

Ze hebben hem toen weer doorverkocht 3 maanden geleden... Hij staat weer in en stalletje en is weer de oude... gelukkig, blij en vrolijk...

Tis ook maar net hoe je het zelf ziet en interpreteert.
Misschien stond je paardje wat te suffen toen je kwam kijken, zat hij dik in z'n wintervacht en onder de bagger. En vind jij dat er 'ongelukkig' uitzien.
En later weer op stal, mooi gepoetst en al, en weer alert (heej, kom je me uit m'n stal halen? kom je me lekkers geven?) en vind jij dat er 'gelukkig' uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:03

Citaat:
Verder is volgens de meesten hier denk ik sociaal contact, beweging en frisse lucht belangrijker dan gras mits ze maar ruwvoer krijgen.

Klopt dat?

Voor mij klopt dat idd wel Ja

Gras is fijn (behalve voor pony's die al snel te dik zijn)
Maar imo niet noodzakelijk. Simpelweg omdat dat op veel plaatsen ook niet kan.
Maar beweging, met minstens 1 ander paard samen. Ja, zonder vind ik niet kunnen... en als dat het enige was wat ik zou kunnen bieden dan had ik geen paarden gehad.
(en ook geen honden als ik volle tijd zou werken en geen plek voor ze had)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:05

Denk het eigenlijk ook wel. Ja

Gelukkig heb ik beide Haha! Al staan ze nou op een 'schrale' weide. Zijn ze gewoon heel de dag bezig met eten zoeken, prima! Vervelen ze zich ook niet (krijgen 's avonds op stal wel veel ruwvoer!)

Geloof dat ze binnenkort gras bijgevoerd krijgen overdag, en als ze weer gewend zijn, gaan ze de grote weide weer op met z'n alle. Ze staan nu per 2 op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:07

Ik heb ze het hele jaar door in de wei staan. Met de bak meestal open zodat ze zand hebben om te rollen.
Maar ik fluister ze ook regelmatig in dat ze stront verwend zijn Haha! Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:09

Hé lekker een echte boktdiscussie.

Ik rij iedere dag 20 km naar stal om ervoor te zorgen dat mijn paarden op de wei kunnen. De hele dag voor de ene en een fijne stal 's nachts, want zo wil zij het. En de andere in de zomer dag en nacht op de wei. In een groep.

En ook nog een goed passende groep. Dat is tenminste net zo belangrijk als weidegang op zit. Heb je geen wei, dan tenminste de hele dag beweging in een paddock. Ook weer in een groep.

Niet alleen is sociaal contact in een groep (en dat is niet door tralies heen) heel belangrijk, maar lopen is ontzettend belangrijk voor de spijsvertering. Net als kleine beetjes constant eten. De maag van een paard is niet zo groot en de vertering is ingesteld op kleine beetjes, de hele dag, bewegend.

Ik ben dus oprecht van mening dat paarden die een uurtje buiten komen en een uurtje gereden worden onrecht wordt aangedaan. En meer dan mensen zich realiseren.

Ja maar hij is toch gezond, hoor je ze dan zeggen. Misschien wel. De pest van paarden is dat ze zo vergevingsgezind zijn. Relatief zoveel kunnen hebben. Een hond in een asielhokje kan ook wel gezond zijn. Maar daar zie je tenminste van kilometers afstand dat hij ontzettend ongelukkig is.

Om te zien of een paard ongelukkig is, moet je wat beter kijken. En dat moet je leren. Helaas doen veel mensen de ogen liever dicht. Want anders kun je inderdaad in sommige gevallen beter geen paard kopen.

In mijn optiek moet tenminste 5 uur (en dat is weinig) beweging in een groep, liefst op de wei (tenzij hoefbevangen o.i.d., dan paddock) verplicht worden gesteld.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:11

Hier is nu in de 'kleine' wei ook genoeg zand. ROFL Hebben ze kapot gelopen, maar dat groeit van de zomer wel weer bij.

Ze staan hier in de winter 's nachts op stal en in de zomer 24/7 buiten! Had liever het hele jaar door 24/7 buiten gehad, maar ze hebben hier tenminste in de winter toch 12 uur per dag weidegang.

Had trouwens eerst mijn paard alleen staan (vlakbij huis), hij liep 24/7 buiten in de bak & de wei.
Nu staat hij dan wel de halve dag buiten, maar wel met een maatje en ik merk aan hem dat hij veel gelukkiger is! Dus weidegang alleen is niet genoeg, ze moeten inderdaad een maatje hebben waar ze mee kunnen stoeien/ kroelen ed!

Precies Anya!
20 km is niks als je weet dat je paard dan buiten kan lopen! (Vind ik dan)
Laatst bijgewerkt door Joonsel op 29-04-08 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:14

worden ze bij jou in de zomer niet lek gestoken dan?
Zowel waar ik eerst op pension stond als nu aan huis staat in de zomer helaas alles binnen overdag en gaat het snacht naar buiten.
Baal daar enorm van Verdrietig

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:16

Daar hebben we goede anti-vliegen spray voor Haha! En als het echt te erg wordt, heb ik nog een vliegendeken liggen (maar hij heeft een hekel aan dekens dus liever niet)
Heb wel altijd een vliegennetje oid om het halster dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:17

ik heb elk merk al geprobeerd en dekens steken ze doorheen...
Ze gaan hier rennen en stoppen niet meer...totdat ze binnen staan dan Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:19

Lan gaat ook op de loop. Vliegendeken helpt beperkt.
Ik heb nu Endure. Dat werkt goed. Is niet geheel legaal in Nederland maar jordans verkoopt het. Ik koop het in de VS (gelijk meer gallons met een groep).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:22

Hier is het ook erg. Het enige wat helpt is iets eerder dan normaal naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:22

oke... dan ga ik die ook eens proberen. Lachen
Hier zie je er vrolijk 50 rond elk paard hangen Verdrietig
En ga je het bos in dan is de zwerm groter

En dan maar weer ontopic te blijven... ik kan dan wel willen dat mijn paarden paarden veel buiten moeten...maar dat dan willen is bij ons ook niet eerlijk.
Dus dan helaas alleen maar de nacht

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:24

merrieveulen schreef:
sherif schreef:
dat elke paard dagelijks zijn of haar benen dient te strekken ben ik het volledig mee eens. Knipoog bij ons staat de merrie de gehele dag buiten(en `s nachts op stal) en verhuisd zodadelijk naar een plekje waar ze 24/7 in de zomer buiten kan staan( bij echt slecht weer staat ze op stal). Onze hengst daarintegen staat elke dag een dagdeel buiten in zijn eigen bostuintje met zicht op zijn kudde, neuzen is voor hem niet mogelijk en dat wensen we ook niet, dus een speelkameraadje heeft hij niet, aangezien meneer hier heftig op reageert (hij staat al heel zijn leven lang alleen), wel kan hij in zijn stal door een klein kiertje neuzen met zijn buurmeisje en heeft zicht op een aantal merries die tegenover hem staan. In mijn perfect wereld had ik hem een mooie kudde willen geven met vrouwelijk schoon, maar helaas is de realiteit anders voor hem, desalniettemin kan ik met een gerust zeggen, dat ondanks dat hij geen speelkameraadjes heeft en niet in het grasland staat, hij erg gelukkig is en dit uitstraalt. Pling

júllie wensen dat niet? en hij staat al heel zijn leven alleen... nou ja, gelukkig is hij kampioen, en dát is wat telt voor zo'n dier.

nee eerlijk en ik weet dat het cru klinkt, maar hengst of niet, ik vind altijd maar alleen en in de stal mogen neuzen voor een paard niet voldoende. waar is het échte sociaal contact? dit paard is dus al dusdanig sociaal gestoord dat hij niet in de paddock kan met een maatje, bijv. een andere hengst of ruin, omdat hij niet weet hoe daarmee om te gaan... zonde.

zolang jij zelf nog een echte dekhengst in je bezit hebt gehad, die van jongs af aan al apart gehouden is van de rest(is niet onze keuze geweest, onze hengst is 14 jaar en is 3 jaar in ons bezit), sta je in mijn ogen iets te makkelijk met je oordeel klaar! Neuzen is geen optie voor hem, aangezien ons manneke een echt rauwdouwer is en zichzelf verwond zodra hij maar even neust met een ander paard, daarnaast is het een echte dominante hengst naar andere paarden toe(hij heeft hij geleert in zijn showtraining, wederom niet onze keus geweest), dus uiteraard is het toch logisch dat ik mijn hengst niet in zijn bostuin zet waar hij kan neuzen met een ander paard, dat is de Goden verzoeken!! Helaas leiden hengsten over het algemeen een eenzaam bestaan, althans diegene die altijd apart gehouden zijn van de rest, tuurlijk heb je hengsten erbij zitten die wel samen met andere gehouden kunnen worden,maar nogmaals het is maar net wat ze gewent zijn! Dus gelieve niet zo snel met je oordeel klaar staan.

En dat onze hengst kampioen is geworden is uiteraard een mooi gebeuren, maar voor ons niet het allerbelangste Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:26

Precies zeker als hij niet sociaal is opgegroeid kunnen jullie er niks meer aan veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:29

nu is het met een dekhengst soms niet anders...helaas

Maar hoeveel mensen hebben niet een hengst omdat het stoer is?
Terwijl hij helemaal niet goed gekeurd is. Nooit kan dekken.
Paard heeft levenslang isoleercel...maar dat wordt gewoon oke bevonden...sorry maar ik vind het schandalig...
Zet mensen maar eens onschuldig in de isoleercel.... die zijn dan ook gezond...gaan ook niet dood. Schikken zich op een gegeven moment ook wel aan hun lot.
Maar wedden dat de mensen rechten organisaties het er niet mee eens zijn?