Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:13

Dat gezin had in elk geval 2 zebra's een mannetje en een vrouwtje sinds de MKZ crisis in 2001.
Deze hebben nu een veulentje en staan met zn drieen in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:14

Arno, gisteren was in hart van nederland een zebra met veulen die in de stal stond maar daarna in de wei werd gezet.

En nu kom jij op de proppen met een zebra op stal...vind je dat zelf ook niet erg toevallig?

edit
idd aplle, zo zat het in elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:14

@ Sanne: Dat maakt het nog niet goed.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:16

ik heb zelf ook in Dh gewoond en ken het probleem. heb zelf geen paard gehad daar, dat wilde ik niet, omdat ik perse wil dat mijn paard overdag (paar uur) buiten staat. heb wel verzorgpaard gehad en zorgde er buiten het rijden voor dat hij toch nog 2 a 3 uur extra eruit kwam, door bijv los te gooien in bak, gaan graze, gaan wandelen, lange ritten etc etc. als je dat laatste niet kan allemaal dan vind ik het gene pardwaardig bestaan voor zo'n dier

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:19

runningkawa schreef:
Arno, gisteren was in hart van nederland een zebra met veulen die in de stal stond maar daarna in de wei werd gezet.

En nu kom jij op de proppen met een zebra op stal...vind je dat zelf ook niet erg toevallig?

edit
idd aplle, zo zat het in elkaar

Sorry RK, maar ik kijk nooit tv.
Je kunt het echt niet toegeven he... dat je er mischien wel eens een keer helemaal naast zit. Deze foto hebben we gemaakt in Belgie tijdens onze trektocht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:20

Nou ja goed, dan is dit wellicht een andere zebra. Zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:22

Nu heb ik het gedaan?

Jij bent diegene die alles met het woord stal helemaal overtrekt in elk topic en dan verwijt je mij van niet toegeven?

Ik vind het allemaal iets TE toevallig na sbs gisteren
Verder weten we niets van "jou" zebra. Dus ook niet hoe lang hij daar staat.
Misschien kwam net die dag wel ff de DA hem enten oid, maar dat zul jij nooit toegeven, je hebt een tralie gezien dus dat is dan verhaal genoeg voor je Lachen

Maar ik ga verder niet op je in meer, geen zin in een OW omdat je mij hier uit zit te lokken (en andere in alle stal topics)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:24

runningkawa schreef:
vind ik het om eerlijk te zijn wat stemmingmakerij Lachen

Zou kunnen dat iemand mij onterecht ergens van beschuldigt...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:27

runningkawa schreef:
Nu heb ik het gedaan?

Jij bent diegene die alles met het woord stal helemaal overtrekt in elk topic en dan verwijt je mij van niet toegeven?

Ik vind het allemaal iets TE toevallig na sbs gisteren
Verder weten we niets van "jou" zebra. Dus ook niet hoe lang hij daar staat.
Misschien kwam net die dag wel ff de DA hem enten oid, maar dat zul jij nooit toegeven, je hebt een tralie gezien dus dat is dan verhaal genoeg voor je Lachen

Maar ik ga verder niet op je in meer, geen zin in een OW omdat je mij hier uit zit te lokken (en andere in alle stal topics)

Wat overtrek ik dan? En jij bent degene die hier zomaar conclusies trekt. Heb ik ergens gezegd dat die zebra op mijn foto 24/7 op stal staat? Ik vind het al sneu genoeg dat het dier alleen stond.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:08

weet je wat, gaan jullie maar verder lekker speculeren over welke zebra het is en dat die misschien wel maar vijf minuutjes op stal stond. Wíj waren er, we stonden erbij en keken ernaar Verdrietig

Op PN hebben ze een smiley, dat heel goed bokt samenvat:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:32

Voor die zebra-foto was dit best een leuke discussie en laten we a.j.b. zo verder gaan.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 06:18

arno8 schreef:
Op PN hebben ze een smiley, dat heel goed bokt samenvat:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wat ook heel goed van toepassing is op jou, je profiel en je manier van reageren. Rolleyes

We zijn hier niet op PN. Een discussie mag, kan en moet leuk blijven en aan afkrakerij van een ander heb je helemaal niks.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 06:47

de discussie is het probleem niet, maar het is nogal vervelend als mensen gaan speculeren over iets waar ze niets vanaf weten Zij zijn groot en ik is klein!

goed ontopic maar weer

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:55

Trouwens ik heb hier al langer niet gereageerd maar nog steeds vind ik dat weide moet en als je een rijpaard hebt, heb je niet alleen je paard ermee maar ook jezelf Lachen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:12

Pistasche schreef:
Trouwens ik heb hier al langer niet gereageerd maar nog steeds vind ik dat weide moet en als je een rijpaard hebt, heb je niet alleen je paard ermee maar ook jezelf Lachen

tsssssssssss...jaja 'moet'...... Frusty Verward Lips are sealed Gestoord
Duidelijk dat jij waarschijnlijk niet in de randstad woont
Daar heb je niets te willen!
Hier bieden ze in de hele omgeving maar een half jaar weidegang aan.
Dat heeft te maken met de grond ( weinig, duur en erg drassig)'

En dus is het de rest van het jaar aanrommelen met 1 paddock voor tig paarden, rijden, longeren en wandelen

R0sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:25

Ik vind het ook leuker voor het paard als het gewoon altijd buiten staat met een stalletje.
Vlak bij ons heb je een manege en gaan de pony's een keer een hele lange tijd van 2 maanden naar buiten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:45

Pagina 31 en ik doe een duit in het zakje Haha! .

Als ik paarden 24/7, op dat enkele uurtje na dus, op stal zou moeten hebben dan stopte ik met paarden. Ze hoeven van mij echt niet 24/7 op de wei, maar een aantal uurtjes (2?) per dag toch minimaal eruit, ook onze sportpaarden. Ik ben niet teerhartig, maar er zijn grenzen aan wat je een paard/dier mag aandoen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:53

PFf als je geen weide tot je beschikking hebt wat vaak gebeurd in de grote steden in nederland tja dan denk ik doe het beste wat je kunt om je paard zo gelukkig mogelijk te houden! En dat is misschien wel die 2 maanden per jaar buiten zetten. Ze hebben op het paardenproef station zulke testen ookg edaan. Het paard is gelukkig als hij heel veel beweging krijgt per dag. Dus zorg dan dat hij niet 24 uur in zijn box staat maar veel vaker eruit komt. Ik heb ook al eens gelezen dat sommige manege paarden veel gelukkiger af zijn met het regelmatig werken dan dat wij hem 24 uur buiten opd e weide laten en niets met hem doen waardoor hij al snel te dik wordt. We zijn in nederland als snel te goed voor onze beesten en vergeten dat er in de natuur ook niet altijd alles voor handen is en niet altijd regelmatig eten is. We maken er soms iets teveel glazen kooi beestjes van. Uiteraard zet ik daar mezelf niet buiten want ook ik ben zn miep die mijn paard soms iets te veel van het goede wil doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:01

ik ben het met LDRD eens. jammer dan, als je in de randstad woont, maar het paard moet niet de dupe worden van het gebrek aan geld en ruimte om hem lekker te laten scharrelen. mijn eigen dieren lopen 24/7 buiten, dat geluk hebben wij dan hier. als mijn dieren 24/7 op stal zouden moeten omdat er niet genoeg land/ paddocks is/ zijn, dan hoef ik geen paard te houden.

bij ons op stal staan 23 paarden, waarvan enkele ook hoger in de sport lopen. ook die dieren komen elke dag minstens 10 uur op de wei, ook in de winter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:03

Helemaal eens met LDRD en Merrieveulen. Ik woon ook niet in het noorden/oosten of uiterste zuiden, maar mijn paard staat wel het hele jaar door buiten. Zo'n plek had ik al geregeld, voordat ik mijn paard gekocht heb. Anders had ik namelijk geen paard gekocht, want ik vond het een vereiste dat 'ie veel buiten kan staan. Zeker nu ik mijn paard heb en goed ken, is dit het allerfijnste voor hem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:10

ik denk dat de meeste paarden voor dagelijks vrij buiten lopen kiezen als ze het zouden kunnen. veel paarden wennen wel aan het binnenstaan, en Faram vindt het zelfs fijn om regelmatig binnen te zijn. maar goed, hij heeft hier geen stal, wel een schuilplek en een droge wei, en daar moeten ze het mee doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:12

Ik vind ook zeker dat je naar het paard moet kijken, maar alleen maar op stal staan met een uurtje werk per dag, amper sociaal contact met andere paarden, vind ik gewoon echt niet kunnen.

Jouw paarden staan er prima bij, merrieveulen. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:16

hihi dat denk ik ook, je komt nog wel een keertje kijken toch?

hier gaan wel een hoop paarden (12 van de 23) op stal in de winter, maar alleen 's nachts. de stalhouder is heel actief met de dieren, en dan heeft elk paard ook nog zijn eigen ruiter, de privépaarden helemaal natuurlijk. maar goed, hier zijn ze het wel eens over het belang van paarden in de groep, lekker buiten, en dat vond ik ook belangrijk toen ik een andere stalling zocht. geen dubbele draden om te voorkomen dat de paarden over de draad neuzen (Faram maakt nog weleens ruzie over de draad heen met de buurkudde, we hebben bij ons op stal op het moment vier kuddes). en in de stallen is de muur ongeveer een meter hoog, met daarboven gaas zodat de paarden altijd kunnen neuzen door het gaas heen. bij onze vorige stal waren de scheidingswanden massieve muren, en ik kon zéker in het begin merken dat Faram dat erg naar vond, als zijn vriendinnen naast hem stonden zonder dat hij ze kon zien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:08

Als het ooit kan, kom ik graag eens bij je kijken. Altijd leuk en gezellig!! Lachen

Goed hoor, dat de paarden bij jullie zoveel bewegingsvrijheid krijgen, zelfs 's winters. Kunnen ze hier nog wat van leren. Bij ons staan de meeste paarden de hele winter binnen. En het gebeurt wel eens dat ze een dagje niet buiten komen. Ik kan daar niet tegen, vind het verschrikkelijk. Men is overtuigd dat een rustdagje wel ok is Verward . Tja........

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:27

ravellie schreef:
Pistasche schreef:

tsssssssssss...jaja 'moet'...... Frusty Verward Lips are sealed Gestoord
Duidelijk dat jij waarschijnlijk niet in de randstad woont
Daar heb je niets te willen!
Hier bieden ze in de hele omgeving maar een half jaar weidegang aan.
Dat heeft te maken met de grond ( weinig, duur en erg drassig)'

En dus is het de rest van het jaar aanrommelen met 1 paddock voor tig paarden, rijden, longeren en wandelen

Nou en dan heb je toch al een half jaar wei?
Beter dan helemaal niet.

Ik woon midden in een dorp waar nergens een wie te vinden is maar in combinatie met school fiets ik wel een half uur om bij mijn pony te komen omdat ik gewoon wil dat ze weide heeft.