Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:25

Owwww bomen en storm. Ik ben vanmorgen ook al een rondje rondom gelopen, 1 dikke tak op de draad die ik weer gerepareerd heb maar de andere bomen die piepen en kraken en daar ben ik echt bang voor, Eigenaar van dat perceel is onbekend, ben hard op zoek naar een naam. Had laatst gebeld maar die bleek dus net 1 meter verder het perceel te hebben en kon mij niet verder helpen.

Ik zou nu niet met trailer op pad durven gaan ( moet er straks een trailer naar de keuring brengen van mijn werk zonder paard erop en dat vind ik al eng) als ze veilig op een ander stuk konden staan als er geen stal op loopafstand was deed ik dat.
Vaak staan ze toch niet in een stal als het hard waait en gaan ze in de wind staan

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:29

Flew schreef:
Volgens mij heb ik dan twee opties:
1) Hoek van de (erg natte) wei afzetten buiten bereik van vallende bomen, de paarden daarop zetten en accepteren dat het even een blubberige bende wordt en de paarden geen stal (wel deken op) hebben, maar wel veilig en op een voor hen bekende plek staan.
2) Kijken of ik ze elders kan onderbrengen tot en met het weekend. Ik weet alleen niet waar en het is nou ook bepaald geen weer om met de trailer op pad te gaan.

Wat zouden jullie doen?

1, zou nu zeker niet met een trailer op pad willen. Een dagje in de blub overleven ze echt wel.

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:31

Wat heftig Flew. Gelukkig dat de paarden ongedeerd zijn. Sterkte!

Ik zou ook niet met trailer op pad gaan. Als er niets anders in de buurt is dan zou ik ze op een stuk zetten met dekens op.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:49

Het is niet koud dus dekens zou ik niet doen.
Ik zou ze denk ik in de paddock laten. Tenzij ze elke dag ook in de wei staan. Maar mijne reageren nogal heftig op zulke veranderingen in het donker en zeker met storm heb ik dan toch liever vertrouwd voor Ze.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:54

Ik zou ze in de wei zetten maar zeker niet op de trailer. Al helemaal niet als ze niet zeer regelmatig op de trailer staan.
De wei trekt snel genoeg weer bij, en zolang ze eten hebben, hebben ze ook afleiding.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:55

De dekens hebben ze al op omdat het zo regende de afgelopen dagen. Daar zijn ze dus wel aan gewend. Het lijkt mij gewoon zo eng om ze tussen de bomen te laten staan als het nog veel harder gaat waaien dan nu. Nou is dit wel de eerste keer in 5 jaar dat er een boom bij de paarden omgaat, dus niet per se een gegeven dat er morgen nog eentje omgaat, maar ik vind het wel eng.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:09

Ik zou ze bij jou op de paddock laten die veilig is. Dat lijkt me veiliger en fijner voor hen dan nu met de trailer op pad moeten gaan. Voor hen gaat dat ook een hels lawaai geven.
Fijn dekentje op, een bult hooi erbij en maar uitzitten dan. (Kijken of je het hooi in netten kan geven ipv los want anders hebben de buren hooi).

Ik moet sffs nog naar buiten. Fingers crossed.. Ik zie vanuit het keukenraam nog niets. Wat een kakweer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:35

Ah oliebol flew, ik snap dat je niet meer kon slapen. Gelukkig hebben de paarden niks! Wat betreft je opties zou ik voor optie 1 gaan, liever op bekend terrein nu. Of gewoon in de paddock laten, maar ik kan niet inschatten of dat echt onveilig is

Hier geen schade, wel allemaal van die kleine takjes van de berken en de wilg af, dus de paarden hebben wat te knabbelen vandaag :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:02

Of het echt onveilig is weet ik niet. Feit is natuurlijk wel dat er een heleboel bomen staan. Er is er nu eentje om gegaan en het is vooral dat ik bang ben dat er morgen nog weer eentje gaat. := De bomen zijn niet slecht ofzo, maar dat was deze ook niet. Gewoon een levende boom van 20 meter hoog die op 8 meter hoogte is afgeknapt als een luciferstokje...

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Hoewel het voor mij het prettigst voelt om de paarden ergens in een stormbestendig gebouw op stal te zetten, wil ik niet met ze op pad in dit weer. Ik ga ze dus thuis houden. Vandaag eerst in de paddock en ik ga alvast een stuk wei zonder bomen klaarmaken voor als het morgen echt zo heftig dreigt te worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:16

@flew: schrikken zeg. Gelukkig met de paarden alles goed.
Ik zou denken dat als een boom op 8 mtr afknapt, dat er iets daar met de boom aan de hand was en dat de wortels nog stevig staan. Dat houdt dan ook de andere bomen stevig in de (onberoerde) grond.
Ik zou de paarden dus zelf laten beslissen of ze in het deel schuilstal willen staan wat nog over is, maar wel een 'ontsnappingsroute' open laten.

Hier is één tuinbankje op zijn rug gaan liggen en een emmer in de vijver :D , alle bomen staan gelukkig nog.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 10:57

Flew schreef:
Of het echt onveilig is weet ik niet. Feit is natuurlijk wel dat er een heleboel bomen staan. Er is er nu eentje om gegaan en het is vooral dat ik bang ben dat er morgen nog weer eentje gaat. := De bomen zijn niet slecht ofzo, maar dat was deze ook niet. Gewoon een levende boom van 20 meter hoog die op 8 meter hoogte is afgeknapt als een luciferstokje...

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Hoewel het voor mij het prettigst voelt om de paarden ergens in een stormbestendig gebouw op stal te zetten, wil ik niet met ze op pad in dit weer. Ik ga ze dus thuis houden. Vandaag eerst in de paddock en ik ga alvast een stuk wei zonder bomen klaarmaken voor als het morgen echt zo heftig dreigt te worden.

Balen van de stormschade!!

Hier zitten we met gelijkaardige situatie, en populieren die regelmatig knappen als luciferhoutjes. Mijn ervaring: ze blijven met heel hevig stormweer sowieso weg van bomen/schuilstal en gaan op een open stuk de wind 'verdragen', ze zijn gelukkig niet dom op dat vlak.

Als er geen onweer (dus met bliksem) voorspeld is, zou ik ze zelf op de wei zetten, weg van de bomen. Vooral voor je eigen gemoedsrust. Dat doe ik hier ook.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 10:58

DubbelFun schreef:
@flew: schrikken zeg. Gelukkig met de paarden alles goed.
Ik zou denken dat als een boom op 8 mtr afknapt, dat er iets daar met de boom aan de hand was en dat de wortels nog stevig staan. Dat houdt dan ook de andere bomen stevig in de (onberoerde) grond.
Ik zou de paarden dus zelf laten beslissen of ze in het deel schuilstal willen staan wat nog over is, maar wel een 'ontsnappingsroute' open laten.

Hier is één tuinbankje op zijn rug gaan liggen en een emmer in de vijver :D , alle bomen staan gelukkig nog.

Hoeft niet perse iets met de boom aan de hand te zijn, rukwind net op een verkeerde manier en je hebt het al zitten helaas :\

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 10:59

Hier ook prijs -O-

Gelukkig is de boom heel gunstig gevallen, net langs de poort/het huis (je ziet de bakstenen nog net op de foto links). Deze boom was wel door zwammen aangetast.. en vanachter in de wei is er nog een populier op de omheining gevallen. Wind gaat onverminderd verder -O-

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:15

Sodeju Flew en Solleke.
Flew, ik zou ze ook thuis houden. Liever paddock en eventueel stukje wei.
Solleke, wat een geluk.

Hier ook paddock tussen de bomen. Nu zijn er afgelopen jaar wel behoorlijk wat bomen gekapt ivm nieuwbouw en hebben ze na tig jaar onderhoud gedaan, maar er kan er zo 1 omvallen. De track is merendeels boomvrij en de wand van het magazijncomplex biedt beschutting.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:23

Oef wat een geluk Solleke!

Ik heb net onze compost-ton uit de weide gehaald. Die was nog leeg en dus te licht blijkt :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:50

Mazzel zeg Solleke

Hier gelukkig (nog) geen schade.
Paarden staan fijn in de wei en zolang het niet gaat gieten kunnen ze daar fijn blijven staan.

Vuil containers zijn hier ook bijna leeg, die dus gisteren maar binnen gezet.
Zag die ook al over het erf gaan in gedachte.

Oud hooihok dat opgeknapt moet worden is een beetje spannend hoe dat zich houd, maar dat zien we wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:52

@solleke: dat was ook een 'narrow-escape'.

Ik moet zeggen dat ik de PP-gang vandaag ook dicht houd en morgen ook en met mest ruimen onder de bomen voel ik me ook niet lekker.
Van mij zouden er best wat minder bomen mogen staan (liefst geen eiken), maar dan liever gewoon gerooid :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:29

Hier waait het gelukkig alleen, het is verder heerlijk zonnig en droog

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:37

Hè wat naar, die stormschade.

Ik kon ze alleen hooi geven in netten, anders waaide alles weg... De trailer was er ook vandoor gegaan en ramde bijna een auto. :7

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:38

Hier ligt er alleen een boom op de bakrand, niets stuk gelukkig, alleen moeten we opruimen als de storm weer gaat liggen.. Voor nu vermaken de paarden zich ermee door lekker de bast weg te knagen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:50

@loretta: dat is minder . Die dingen vangen idd aardig wat wind en die handrem houdt het dan ook niet.

Hier droog, zon, plassen leeggepompt (ik verbaasde me er over dat ie ze leeg kreeg want zo diep waren ze niet), wel veel wind.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:52

_Lorette_ schreef:
Hè wat naar, die stormschade.

Ik kon ze alleen hooi geven in netten, anders waaide alles weg... De trailer was er ook vandoor gegaan en ramde bijna een auto. :7

Dat is de reden dat ie hier extra verankert staat met een kabel aan een boom én er stenen tegen de banden liggen (mijn man is nogal huiverig zoals je ziet :+ )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:59

Better safe than sorry :))

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:00

manzano schreef:
Verder echt niet bij... Jullie zijn niet bij te houden :=

Exact :D Dus mijn excuses voor wie ik mis, het is niet opzettelijk.

Donja schreef:
De paarden zijn dus absoluut honden gewend en kijken niet op of om van heen en weer geren en geblaf... Tot ik met mijn oude merrie in het bos rijd.. als er dan wandelaars komen met een hond, dan gaan we snurken, stilstaan, met een boog eromheen, staart omhoog... want het hoort toch niet, mensen die wandelen met een hond in het bos :')

Herkenbaar. Andere honden dan de onze zijn standaard eng - al vermoed ik dat het ook wel kan zijn doordat ik het doorgeef na mijn val/gebroken enkel van vorig jaar. En de koeien op weg naar de piste zijn ook DOODENG. Diezelfde koeien waar hij heel de dag naast staat in de wei hé, die koeien...

DubbelFun schreef:
Hetzelfde heb ik hier met bomen die omliggen. Die zijn eng (of gewoon reden om 'eng' te doen :) ), want bomen horen te staan.

Klopt. Zéér eng. Bomen moeten recht staat OF dwars over de weg liggen, dan kan het weer wel.

Karin_deB schreef:
Fast forward naar de lente wat mij betreft :D

Waar mag ik tekenen?
Qua weer gaat het, ons stuk ligt vrij hoog. Het enige probleem was de weg naar de achterste wei, maar aangezien mijn wederhelft nieuw zand wou testen is die weg vorig jaar losgesleept en speciaal zand er op, dus nu heb ik bij hoosbuien enkel een plasje van 30 cm vlak voor de poort omdat het daar harder gemengd is met de zwarte grond die er onder zit. De rest blijft kurkdroog. Naar de voorste wei is er ook een plas (doordat ik er zelf sporen in reed met de bulldozer omdat de gewone toegangsweg versperd was door de vrachtwagen) (ja 't is hier een gedoe), maar goed, dat hogen we wel op als ze er in moeten of ik trek het even los. Voordeel van alle machines aan huis.

Lynn_Nikita schreef:
Zou ik 1 iemand vragen of de "taken" verdelen

Heel herkenbaar, dit probleem! Bij mij is 't dan helemaal een halve zoo. Als wij weg zijn komt mijn papa 2x per dag (stallen en voeren), op de middag komt een vriendin (controle en oudjes voeren) en een andere vriendin / buurvrouw passeert dagelijks als ze met de hond wandelt ter controle. Verder staat hier alles onder de camera dus kan ik meekijken wat me wel geruststelt.

DuoPenotti schreef:
Vanaf volgende week dinsdag word het lente :D
Tenminste als buienradar de voorspelling niet veranderd.

Mooi. Akkoord!

DubbelFun schreef:
Ik heb net de regendekens maar af gedaan, want ze stonden er beide onder te zweten. Boon heeft nu wel haar schoonhouddekentje nog op, maar die is veel lichter.

Hier nog 4 stuks onder regendeken, Margriet staat sowieso zonder.
Heb deze winter getwijfeld om haar ook een om te doen voor haar oude knoken, maar op zich ging het nog prima en ze wordt wat lastig als ze een deken om heeft, dus liever niet. Ik merk wel veel beterschap / ze is veel vlotter nu ze die Dolorless (ofzoiets) bij krijgt. Veel soepeler.

MarloesHJ schreef:
Hier staan de paarden wel gewoon buiten, en morgen en vrijdag ook gerust. Ze zijn niet van suiker, ik moet gewoon werken en ze gaan dus voor het werk naar buiten en als ik weer thuis kom gaan ze weer fijn naar binnen. Ze hebben wat hooi in netten erbij, kunnen achter de haag uit de wind staan en verder tja, het is wat het is.

Hier staan ze ook buiten. Ze kunnen wel in de stal als ze dat willen en ik heb morgen heel de dag thuis les, dus ik kan desnoods wel even deuren gaan sluiten. Het is idd wat het is. De paarden doen meestal niet lastig, Barabas kan weleens héél boos kijken (al heeft die op de wei ook gewoon een schuilstal met de dichte wand naar de wind-kant)

MarloesHJ schreef:
Hier zijn de zadels weer goedgekeurd.

Fijn! Hoe vaak laten jullie dat doen? Ik normaal jaarlijks maar er moet zelden wat aan gebeuren.

Flew schreef:
Hier stormschade, verdorie. Uurtje geleden wakker geworden van een vallende boom. Halverwege afgebroken en natuurlijk precies door de omheining heen en deels op de stal. De stal is kapot, de paarden vond ik snorkend in een hoekje van de paddock. Die zijn geschrokken, maar heel. Dat is wat telt. De boel afgezet zodat ze niet bij de gevallen boom/kapotte stal kunnen komen en bij daglicht maar even kijken hoe het ervoor staat. Nu eerst maar aan het werk, want slapen zit er natuurlijk niet meer in.

Wat vervelend!! Gelukkig zijn de paarden ok, maar leuk is uiteraard anders hé...

Flew schreef:
Wat zouden jullie doen?

Ik zou ze liever op een bekend stukje hebben, ze zijn niet van suiker dus zonder stal is dan maar even zo. Hier is het perfect te doen nu met de trailer, 't waait wel wat maar helemaal niet erg. Maar ik zit natuurlijk een heel eind bij jullie vandaan.

Solleke_Noah schreef:
Gelukkig is de boom heel gunstig gevallen, net langs de poort/het huis (je ziet de bakstenen nog net op de foto links). Deze boom was wel door zwammen aangetast.. en vanachter in de wei is er nog een populier op de omheining gevallen. Wind gaat onverminderd verder -O-

Zoooooo geluk bij een ongeluk dan nog! Hopelijk blijven jullie verder gespaard.

Ik heb de indruk dat het voorlopig in NL harder waait dan bij ons in België. Vannacht wel wat rukwinden maar niets ernstigs (de poort van de serre wat stuk gewaaid maar die was al niet geweldig in form en 2 emmers kwijt, eigen schuld, alpaca's eten daar uit en ik had ze niet opgeruimd).
Ik hoop dat het vannacht en morgen nog meevalt... Wat een ellende.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:32

DubbelFun schreef:
Hetzelfde heb ik hier met bomen die omliggen. Die zijn eng (of gewoon reden om 'eng' te doen :) ), want bomen horen te staan.
Memuska schreef:
Klopt. Zéér eng. Bomen moeten recht staat OF dwars over de weg liggen, dan kan het weer wel.

Maar dan wel met 4 benen tegelijk de lucht in en een bok met een dikke scheet bij neerkomen :D

Hier windkracht 6 met nog wat hardere uitschieters, maar nog steeds droog met een zonnetje.
Overigens staan ze beide in de tent 8-)