Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:55

In mijn beleving is Duitsland op dat gebied altijd een heel stuk vooruit op andere landen.
Misschien in dit geval ook wel omdat ze al veel eerder met de wolf te maken hadden dan NL of BE ?
Of gewoon omdat duitsers over het algemeen meer van aanpakken zijn.
Deutsche Gründlichkeit :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:59

Pandora2 schreef:
In mijn beleving is Duitsland op dat gebied altijd een heel stuk vooruit op andere landen.
Misschien in dit geval ook wel omdat ze al veel eerder met de wolf te maken hadden dan NL of BE ?
Of gewoon omdat duitsers over het algemeen meer van aanpakken zijn.
Deutsche Gründlichkeit :Y)

In Duitsland hebben ze het anders ook aardig uit de hand laten lopen voordat men pas actie ondernam.
Nederland wil het wiel graag twee keer uitvinden.
Als dierenhouders kunnen we het beste kijken naar Duitse dierenhouders en van hun ervaringen leren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:00

Denk idd dat dit het beste plan is voor nu. Leren van buurlanden die er al mee te maken hebben.

Nog genoeg landen waar roofdieren het vee bedreigt, maar daar is de situatie dan weer heel anders.
Worden bepaalde hondenrassen als kuddebeschermers ingezet bijv, maar dat zie ik hier in onze contreien nog niet snel gebeuren.
Mensen moeten ook maar net gewend zijn om met zulke honden om te gaan. :=

Kinke

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:21

Jep, dat is ook zo'n gemakkelijke reactie, net als dat je dan maar een goede omheining neer moet zetten. Waar halen we dan al die honden vandaan? En die moeten dan al wel getraind zijn want anders helpt het nog niks. Nou hebben wij toevallig een Mastin Espanol, maar ik heb zo het vermoeden dat hij het onderspit delft tegen een wolf

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:39

Tegen een roedel delft élke hond het onderspit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:41

Daarom schreef ik ook dat de situatie daar heel anders is.
Heeft niks met gemakkelijke reactie te maken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:38

Ze graven ook onder hekken door dus dat is ook geen oplossing. Dus ben benieuwd hoe we onze dieren moeten beschermen. Een hond is leuk, maar die scheuren ze aan stukken dus daar schiet je ook niets mee op.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:59

Ik val in herhalingen. In europa is het bepaald dat er op wolven niet gejaagd mag worden. Nederland kan daar niet zomaar vanaf wijken. Ze moet dan aantonen dat er een levensbedreigende situatie is of direct kan ontstaan. (Denk bv aan duitsland waar een groep met hond-wolf-kruisingen opleverd, of een roedel die jaagt in de omgeving van een kinderdagverblijf)

In nederland is daar op dit moment geen spraken van. Gesettelde wolven geen over het algemeen weinig problemen. Trekkende wolven geven veel problemen (en ja, daar hebben ze er in duitsland en nog een paar landen best veel van). Roedels geven vaak pas problemen op het moment dat leidende wolven afwijkend gaan gedragen. Maar bij voorkeur jagen gesettelde wolven en roedels echt liever op wild. Daar hebben we op dit moment meer dan genoeg van. We kunnen zelf jacht aanpassen om ze te verleiden bij wild te blijven. Feit is dat de 6 wolven (waarvan 3 jongen) die hier wonen, dit jaar nog geen schaap of ander tam dier hebben aangevreten.

Wat betreft hekken is er al heel veel gezegd. Maar de nadruk blijft dat als jou wei lastig is en er is genoeg ander wild. Dan is het erg onaantrekkelijk voor ze. Er zijn systemen en maniere waarop ze het verdraaid on-aantrekkelijk (en veel werk) vinden. Maak daar gebruik van.

En voordat we het weer op de man gaan spelen. Ik ben geen 'rewilderer', geen milieuterrorist, geen dieractivist. Ik ben gewoon zo iemand die vind dat we als mens geen alleenrecht hebben op deze aarde. Wolven horen bij de nederland.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:05

Pandora2 schreef:
Daarom schreef ik ook dat de situatie daar heel anders is.
Heeft niks met gemakkelijke reactie te maken.

Ik refereerde niet naar jou maar naar de algemene antwoorden op dit onderwerp, bijvoorbeeld op Facebook

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:17

Zweden is ook Europa en ook EU, wordt gewoon op wolven gejaagd. En roedels geven wel degelijk ook problemen, niet alleen de trekkende wolven. :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:24

Quir schreef:
Zweden is ook Europa en ook EU, wordt gewoon op wolven gejaagd. En roedels geven wel degelijk ook problemen, niet alleen de trekkende wolven. :=

En Nederland is vele malen dichtbevolkter. Dus de problemen zullen hier mettertijd ook veel groter worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:29

Quir schreef:

Nog een keer lezen wat ik over roedels zeg. Roedels kunnen problemen geven, maar vaak ook niet.

Zweden heeft een vang quotum van twintig wolven dat betrekking heeft op dieren die overlast veroorzaken. Dat mag, heel beperkt mogen dieren worden afgeschoten als ze problemen geven. Zweden zit bij de europese commissie wel op de schopstoel. Ze doen niks aan de illegale vangst van wolven en dat mag dan weer niet. EC wil dat Zweden net als Nederland/Belgie/Duitsland/Enz.. Boetes of gevangenisstraffen gaat opleggen aan jagers die wolven stropen.

Edit:
in nederland is de straf op het doden van een wolf 2 jaar gevangenis en 7500 euro. In Duitsland 5 jaar en 50000 euro..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:41

Geen nul teveel in die 50.000 ?? Dat is dan een flink verschil !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:44

Veulen84 schreef:
Quir schreef:

Nog een keer lezen wat ik over roedels zeg. Roedels kunnen problemen geven, maar vaak ook niet.

Zweden heeft een vang quotum van twintig wolven dat betrekking heeft op dieren die overlast veroorzaken. Dat mag, heel beperkt mogen dieren worden afgeschoten als ze problemen geven. Zweden zit bij de europese commissie wel op de schopstoel. Ze doen niks aan de illegale vangst van wolven en dat mag dan weer niet. EC wil dat Zweden net als Nederland/Belgie/Duitsland/Enz.. Boetes of gevangenisstraffen gaat opleggen aan jagers die wolven stropen.

Edit:
in nederland is de straf op het doden van een wolf 2 jaar gevangenis en 7500 euro. In Duitsland 5 jaar en 50000 euro..

We weten hier uiteraard allemaal wel dat deze gekkigheid afkomstig is uit Brussel. Dat is eerder in dit topic al vaak genoeg besproken. Brussel beschermd zelfs fictieve fantasie wezentjes in Ierland genaamd leprechauns. Brussel is volledig de weg kwijt.

Soms is het enige verstandige voor een land om weg te kijken. Ik snap heel goed dat ze in Zweden denken wij hebben niets gezien. Als ik zou weten wie een wolf gestroopt zou hebben dan zou ik ook mijn mond dicht houden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:46

Nee klopt absoluut niet.

Wolven die overlast geven of in een dorp komen mogen altijd geschoten worden (skyddsjakt) ongeacht aantallen, daarnaast mogen er elk jaar (Jan/Feb) een x aantal dieren geschoten worden, welke vast gesteld worden per län (licensjakt). Dit jaar waren dat 25 wolven, in 2018 22 wolven, in 2017 25 wolven, 2016 48 wolven, 2015 44 wolven, etc.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:54

DubbelDun schreef:
Geen nul teveel in die 50.000 ?? Dat is dan een flink verschil !

Duitsland heeft de zware straffen tegen stroperij. Overigens kan Belgie er ook wat van met 5 jaar gevangenisstraf.

Quir schreef:
Nee klopt absoluut niet.

Wolven die overlast geven of in een dorp komen mogen altijd geschoten worden (skyddsjakt) ongeacht aantallen, daarnaast mogen er elk jaar (Jan/Feb) een x aantal dieren geschoten worden, welke vast gesteld worden per län (licensjakt). Dit jaar waren dat 25 wolven, in 2018 22 wolven, in 2017 25 wolven, 2016 48 wolven, 2015 44 wolven, etc.

Je kan deze informatie gewoon opvragen bij de EC. Zweden hangt veel onder de kop 'probleemdieren' maar dat levert ze ook al jaren veel problemen op. Het is puur een diplomatieke kwestie dat ze geen boetes krijgen. Maar ze zullen openbaar echt geen jacht op wolven promoten. Dan komen ze er niet meer mee weg. (Bekend truukje dit trouwens. Denk aan japan en rusland met walvissen)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:56

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:04

Quir schreef:
Serieus?

Wolven jacht is hier gewoon heel bekend en iedereen weet het, je kan zelfs EXACT zien welke dieren ze geschoten hebben! Jacht hoort simpelweg bij de Zweedse cultuur.
Tijdens de jacht kan je online zelfs op de minuut volgen wie wat schiet. _O-

https://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur ... -varg-2015

Scroll maar naar onder, de tweede tabel. Zie je exact welke dieren er geschoten zijn.

Edit: 2015

En dit 2017:
https://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur ... gjakt-2017

Veulen probeert gewoon te zeggen dat Zweden zich niet aan internationale verdragen houdt. Ik zou zeggen. Nou En! Laat Zweden gewoon zijn eigen zaakjes regelen en laat het buitenland zijn eigen problemen maar oplossen. De mensen in Zweden weten het beter dan mensen uit een stad als bijvoorbeeld Brussel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:13

Nee hoor, ze mogen (gecontroleerd) jagen. Vrij recente uitspraak zelfs:

http://curia.europa.eu/juris/document/d ... id=2113461

Maar inderdaad is de jacht in Zweden en Finland door Brussel regelmatig terug gehaald, mooi vanaf een papiertje bepalen wat wel en niet mag is alleen onmogelijk. :=

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:32

Citaat:
Veulen probeert gewoon te zeggen dat Zweden zich niet aan internationale verdragen houdt. Ik zou zeggen. Nou En! Laat Zweden gewoon zijn eigen zaakjes regelen en laat het buitenland zijn eigen problemen maar oplossen. De mensen in Zweden weten het beter dan mensen uit een stad als bijvoorbeeld Brussel.

Doen ze goed in Zweden op deze manier!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:26

Wij zijn met z'n allen de EU. Dus als genoeg landen zeggen dat het anders moet, dan veranderen de regels over het beheer van wolven gewoon. En als ze in genoeg landen problemen veroorzaken, dan is dat zo gebeurd. Als je vindt dat je de territoria van dieren moet respecteren, dan moet je deze rivierendelta misschien maar eens gaan definiëren als het territorium van het zoogdier mens. Zolang dat niet het geval is, zullen we goede beheersafspraken moeten maken, waar bejagen wat mij betreft een onderdeel van is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:34

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:38

karuna schreef:
Vroeger waren er schaapskooien waar de schapen s nachts inkwamen, en heel bot gezegd als er tevee, dieren zijn om op te sluiten moet je of minderen of accepteren dat er soms eens wegvalt of meer hokken bouwen.

Jij begrijpt het echt niet hé?
In Duitsland zijn er overdag al schapen aangevallen door de wolven terwijl de herder bij zijn kudde was met de honden. En nee, geen fabeltjes, dat is gefilmd ook...

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:41

tienus63 schreef:
Zuid Tirol wil weer wolfvrij worden.

https://www.stol.it/Artikel/Politik-im- ... rei-werden

Binnen het EU-beleid kan dat ook inderdaad. Maar pro-wolvers doe maar wat graag, alsof dat zogenaamd "onmogelijk" is. Kost wel de nodige politieke moeite, dat wel. Maarrrr... het kan!

Nederland is gewoon te klein (nog geen 16% natuurgebied) te versnipperd (en dan ook nog versnipperd tussen de bebouwde gebieden) en te vol, waardoor -zonder jacht- er een groot risico is dat wolven binnen no-time mensen gewend zijn en grenzen gaan verleggen. Heel Nederland als wolfvrije zone lijkt mij een prima verdedigbaar en verstandig beleidsdoel.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:49

tienus63 schreef:
Nationaal park de hoge Veluwe is inmiddels hermetisch afgesloten om komst van de wolf in dat park te bemoeilijken.

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/nati ... kVeT9Omzhg

Vraag me af of dat wolvennest omgeving Kootwijk dan zich dan net buiten de hekken van het nationale park bevindt.

Er rouleert een bericht dat ze aan de Apeldoornse kant van Kroondomein Het Loo zitten. Klopt in ieder geval met waarnemingen van mensen in die omgeving. En "toevallig" was ook het "Aardhuispark" voor onbepaalde tijd gesloten. Volgens de website vanwege de verbouwing in het "Aardhuis". Wat hilarisch is, want a) welke ondernemer gaat zijn café nu in het hoogseizoen verbouwen??? en b) waarom zou je in hemelsnaam een stuk BOS afsluiten, als je het nabijgelegen café verbouwt :+ :')
6 Juni is het park weer open *-:) :+ De eerste periode van juli is ook het Aardhuispark gratis toegankelijk
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 04-07-19 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt