Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:27

Heleennn schreef:
Hier gaat het hele week regenen volgende week, dus die regen ;)

Lucky you :9

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:29

Knakker schreef:
Heleennn schreef:

Hier staat er ook van woensdag tm zaterdag iedere dag 4 tot 8 mm =:) =:)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:16

Knakker schreef:
Heleennn schreef:

ja echt wel lucky, het is bijna te mooi om waar te zijn... dus ik ga pas opgelucht ademen als ik regen zie :')

sassefras

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:05

Afbeelding

Vanmiddag toch maar gemaaid ( als T nou woensdag gaat regenen)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:11

Heleennn schreef:
ja echt wel lucky, het is bijna te mooi om waar te zijn... dus ik ga pas opgelucht ademen als ik regen zie :')

Hier ook, en nu de hoop dat we niet direct noodweer krijgen zodat alles weg spoelt :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:32

Nee inderdaad liever gewoon de hele dag rustig doorregenen en geen stortbuien die zo de sloot in spoelen.
Malse regen zoals mijn vader dat noemt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:47

Hier voor België (regio Kortrijk) voor donderdag op buienradar 10,6 mm voorspeld, Meteovista heeft het zelfs over 33 mm, dat laatste lijkt me dan ook van het goede teveel.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:07

Hier ook 11 mm voorspelt donderdag, daarna houdt het ook eigenlijk wel weer op en staan er voor af en toe een paar millimeters volgende week, maar lijkt het wel steady tussen de 22 en 24 graden te blijven. Ik hou eigenlijk wel van dit weer en vind 22 niet heel warm voor een zomerdag, maar voor de weides en de tuin is het wel zo fijn ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:11

Ik heb geen last van kou en loop tot laat nog in korte mouwen altijd als ik bezig ben. Maar afgelopen weekend zag ik al mensen die een vestje hadden aangetrokken. Na weken warmte, kan straks 20-25gr veel kouder aanvoelen, terwijl we dat normaal hier heerlijk warm vinden.

Ben benieuwd. Hier is het toch niet alleen de regen. Gras in de tuin in de schaduw is gewoon groen. Waar veel zon op staat is geel en sproeien heeft niks geholpen.

Ons weitje ligt vol in de zon en is geel en dor. Ook het nieuwe ingezaaide gras dat het super deed is helemaal weg.
De tuin van de eigenaren heeft veel meer schaduw en zij kunnen natuurlijk uren langer sproeien, want wonen er en dat is ook groen. Maar het deel met schaduw is anders dan het open deel.

Daar gaan we straks bij een huis met grond van onszelf dus ook rekening mee houden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:23

In België zou donderdag de meeste regen vallen die we sinds begin mei gehad hebben, ik kijk er naar uit :~

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:27

Volgens buienradar en accuweather krijgen we vandaag nog regen hier. *\o/* *\o/*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:33

Stalhouders gaan vandaag de paarden van 18-22 uur buiten doen en vannacht op stal ivm voorspeld onweer/noodweer.
Hebben de afgelopen nachten steeds buiten gelopen en staan nu vanaf 11 uur op stal. Fijn dat ze vanavond nog even de benen mogen strekken.

Buienalarm zegt hier vannacht zware regen, buienradar zegt droog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:16

Ik heb geen vertrouwen meer in de weersvoorspellingen, maar wil met erge regen liever de vliegenmaskers af hebben, liever de dekens ook. Maar als het niet komt en ze worden gek van de vliegen, zitten onder de plekken of krijgen ontstoken ogen, ben ik ook niet happy.

Doe alles maar laat af en dan zien we wel. Misschien gaan ze wat meer schuilen zonder dekens en maskers, ook prima.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:49

Ik baal dat t weer zondag nu weer zo omhoog is gegooid met temperatuur.. een graadje of 22/23 zoals er gisteren nog stond zou perfect zijn voor de fotomeeting die ik gepland heb.. met 28 ga ik m moeten verplaatsen ben ik bang en dat wil ik nieehieet -O-

Maar vooralsnog veranderd t per dagdeel, dus ik geef mn hoop nog niet op :Y)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:49

De stal waar mijn paard staat ligt in de polder trouwens, swinters daarom geen weidegang, dan zak je op sommige plekken tot je knieen. maar zelfs daar is alle gras al maanden dor en grote delen van de weide zijn inmiddels Sahara. Hoop dat het nog goed komt.
Zelf woon ik op 8 minuten fietsen ook in de polder, maar in de tuin is het gras (klein jaar geleden gelegd) prachtig groen en groeit nog steeds rap. Als ik smorgens naar de schuur loop is het ook nat van de dauw. Bizar, hoeveel dat verschilt... Bomem en andere planten hebben het zelfs hier wel moeilijk, overal ligt blad.
Swinters hebben we hier dan weer vaak last van wateroverlast omdat het zo laag ligt hier. Afgelopen jaar zelfs drainage in de poorten gelegd en aangesloten op het riool omdat je een zwemdiploma nodig had om achterom te komen.
Anyway, zou prachtig zijn voor de ntuur als er eens echt regen gaat vallen nu!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:54

hwn schreef:
rommulus schreef:
Hier gaan ze het grondwaterpeil verhogen !!
Dus al mijn gepuzzel om water op te slaan voor droge zomers ed hoef niet !
Onze put zal waarschijnlijk afdoende zijn !!
Whoop whoop !!

Grondwaterpeil verhogen, hoe kan dat? Bij mijn weten is grondwater hetgeen van nature in de grond zit, je kan dit wel uitputten, maar hoe kunnen ze dit verhogen?

Ze gaan idd het waterpeil verhogen in kanalen meren etc etc daardoor steigt het grondwater peil.

Ik zit tegen Fochteloo aan en daar gaan ze ook verhogen dus alleen maar positief!! Voor deze omgeving dan O:)

Ondertussen 10 km verder op https://www.google.nl/amp/s/www.rtvdren ... s-ontruimd

Dus kans is groot dat mijn land meer te voorduren krijgt als dit uitbreidt.
Vriendin woont er vlak bij dus als het mis gaat komen haar paarden hier heen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:35

Rommulus, nu is het wel iets grappig; Gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik

Ik had ook al een aantal keren wat dauw gezien. Ons gras in de schaduw thuis is echt groen en enkele planten. Helaas de hedera en bamboe van de buren ook

Wat ons ook opvalt is dat de grond hard is op veel plekken, dus wij vragen ons af of het eerste regen wel goed de grond in zal zakken. Niet het witte zand zoals bij ons op de paddock, maar wat donkerder zand. Onze paddock is witzand en momenteel wel wat zwaar. Ben benieuwd hoe dat zich gaat houden. Is normaal na flinke regenval zo droog.

Het is wel vervelend dat het weerbericht niet altijd klopt. Ik kreeg bericht dat het tussen 21 en 22 uur kon onweren, maar er is nog niks. Nu las ik op fb dat Belgie wel heftige buien heeft.
Voor morgen stond er rond 11 uur veel voorspeld, maar ik weet niet of ik er rekening mee moet houden.

Rommulus die brand is erg heftig. Gelukkig onder controle en de stal in de buurt is safe las ik, maar het is en blijft vreselijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 03:28

Afschuwelijk die brand, hier hoor ik onweer en ruik ik de regen... ik hoop dat er een flinke plensbui op de brand valt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:53

Oke hier zijn vannacht alle sluizen opengebroken :') het water staat nog steeds op de tuinstoelen en de temperatuur is op een paar uur tijd 10 graden gezakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:03

Hier ook! En nu weer motregen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:13

Vanaf 4 uur vannacht begon het hier in ZO Friesland te regenen. Is nu weer droog en de radar ziet er ook vrij leeg uit. Geen onweer of windstoten. Gewoon gestage rustige regen. Goede sproeibeurt voor de natuur en ons complete terrein. En afgekoeld. Heerlijk!

Als deze hoeveelheid een aantal nachten achter elkaar komt zo, kan de bodem alvast weer wat wennen aan het doorlaten van het water. Dat zou mooi zijn.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 08:19

Hier heeft het helaas alleen een beetje gedruppeld. Er lijkt voorlopig ook niks meer aan te komen. Erg jammer! Had op iets meer gehoopt. Is wel vaak zo, hier in Twente. Dan verheug ik me op dikke buien die ik zie aankomen en dan zijn ze leeg als ze hier zijn :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:26

Hier veel wind heel veel wind en ws t licht flitsen
En een beetje regen .
Ga eens kijken hoe t bij de paarden geweest is

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:25

Heerlijk afgekoeld hier,heel veel regen gehad vannacht voor het weiland! ook onweer maar dat heeft het gras niet nodig. Morgen komt er nóg meer regen [en onweer] de hele dag door.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:51

wij hebben volgens de radar 4 mm regen gehad
heb rond 0.00 paar flinke klappen gehoord door mijn oordoppen heen :j
had liever 10mm gehad voor de wei....maar goed we hebben iig iets van vocht!