Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:39

Jessix gaat door voor de koelkast. You go girl! *\o/*

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:39

poes schreef:
Wat betreft afstand afleggen bij het rijden, ik heb zeker een jaar lang met een app gereden die dit gewoon meet. Een gemiddelde dressuur training lag bij mij tussen de acht en de 10 km. Hierbij ging ik altijd 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen. Alles daartussen was voornamelijk draf en galop. Ik reed tussen de 50 minuten en een uur. Dit soort dingen kan je vandaag met loop apps gewoon meten niet moeilijk aan. Zelfs mijn menselijke stappen teller die ik aan mijn bh bandje draag, Meet dit vrij nauwkeurig. Dus trainingen van meer dan 10 km zijn volgens mij echt al heel uitzonderlijk dan denk ik aan springen of cross. Verder zijn er natuurlijk genoeg echte sport paarden, wat dat dan ook moge zijn, die gewoon wel buiten komen. Ik ken een paard die inter loopt en dag en nacht buiten staat. Maar er zijn ook Grand Prix ruiters die hun paarden ook wel degelijk steeds meer en meer buiten zetten.

Het gaat mij natuurlijk om hoeveelheid beweging, maar voornamelijk om keuzevrijheid. Ik wil dat mijn paard zoveel mogelijk kan kiezen wat hij gaat doen. Dat wil zeggen beschut staan, contact met een soort genoot, rennen, stilstaan, rondkijken, eten. Het kan best zijn dat een paard in een stal kan stappen maar dat paard kan niet kiezen om dan bijvoorbeeld even in de wei te rollen of met een maatje te spelen. Het is mij het gebrek aan keuze vrijheid die mij meer stoort dat het gebrek aan beweging. Al blijf ik erbij dat vrije beweging waarbij Je kunt kiezen tussen rennen of recht uitstappen of heel erg ter plaatse scharrelen nog steeds het beste is.

De keuzevrijheid is het enige argument tot nu toe waarvan ik denk dat daar een kern van waarheid in zit. Want het is inderdaad zo dat ik bepaal wanneer zo een dier de box uit komt die vrijheid heeft hij zelf niet. Daar beperk ik het dier in, absoluut. Is dat erg? ja zegt mijn gevoel, nee zegt mijn verstand.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:41

gekvanfleur schreef:
danzzz schreef:

Hier heb je nou een steekhoudend argument. In mijn geval bepaal ik inderdaad wanneer welke beweging er is. Ik bepaal inderdaad wanneer ze kunnen bokken en rennen. Dat klopt, als een bus.

Paarden grazen ook niet lopend, hapje, pasje, hapje, pasje, hapje, hapje, hapje hapje, pasje. Lopen doen ze als ze van punt a naar punt b gaan,

:') ik lig plat. Hoeveel hadden dit zeer steekhoudende argument nu al benoemd? Ik wil er best drie quoten.
Buiten dat grazen paarden (en vrijwel alle dieren zo) of wilde je zeggen dat ze voorin beginnen en dan elk grasje aten tot ze achterin kwamen?

Maar het is mij nu wel duidelijk hoe het zit.
Ik kan mijn tijd beter besteden.

Nee hoor jij hebt het over verschil in scharrelen op stal en op het land, dat is heel wat anders dan de keuzevrijheid. lees maar even terug

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:43

danzzz schreef:
Roos_M schreef:
Welzijntechnisch gaat het om vrije beweging.
Een sprintje KUNNEN trekken.

In een molen, in stal en in de training of aan de longe is GEEN vrije beweging.

Dus wat je redeneert slaat gewoon nergens op.

maar als de meeste paarden in een padock nou stom om zich heen staan te staren zoals de een aantal pagina's hiervoor aangehaalde staffel uit een onderzoek?

Juist ja. Dat heet bedoel ik met keuze.
Heerlijke ontspanning dus. Dat is niet stom.

Het is stom als je als je dit als mens niet KAN zien.
Vind ik eigenlijk vooral heel erg triest.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:44

Danzzz ik dacht werkelijk dat je serieus over mijn opmerking zou gaan nadenken, maar het enige waar je over gedacht heb is hoe je het met onzin vergelijkingen zo kan draaien dat je er niet over na hoeft te denken.
En mensen die niet willen nadenken over hoe het beter zou kunnen voor hun paard ga ik niet meer verder mee in discussie. Als je niet meer zoekt naar wat beter kan, als je daar niet voor open staat hoe kan je dan zeggen dat je het beste wil voor je paard? Ook al kan je dat nu misschien niet bieden, je bent nooit uitgeleerd.

superpony

Ik stal onze paarden zo, dat zij ergens 24 uur gelukkig zijn, niet voor enkele uurtjes luxe voor mij als ik er ben. Maar wij zijn dus ook geen mensen die op stal komen, paard uit stal trekken, rijden en weer op stal dumpen.

Er is allang met gps trackers gekeken naar wat paarden qua afstand afleggen op een pp. Dat is al vergeleken met een gewone wei of paddock en dan was het zelfs al veel meer. Dan hebben we het over vrije beweging wat gewoon de basis is voor een goede conditie en gezondheid.

Paarden die bijv 20uur op stal doorbrengen , zijn afhankelijk van de beweging die ze daarnaast nog krijgen.

Weten mensen wel dat een molen echt geestdodend is? En het is alleen maar continu op een cirkel stappen en draven. Niet lekker rechtuit rennen. Mijn ruin stond er stil in, dus heb eens wat rondjes meegelopen en hem daarna nooit meer erin gezet, was echt vreselijk. Toen pas kwam inderdaad het besef bij mij na zoveel jaren paarden klakkeloos in de molen. Maar goed, ze bewegen.

Neemt niet weg dat ze dan nog steeds niet kunnen rollen, kroelen en dat soort dingen. Ook belangrijk voor een happy paard.

Voor heel veel mensen met paarden, zou 24/7 juist een uitkomst zijn, omdat ze problemen hebben qua tijd. Of omdat ze niet kunnen omgaan met de uitlatingen van hun paard als die er te weinig uitkomt.

Zo zie je mensen longeren. Paarden knallen uit elkaar en dan staan ze maar te trekken en doen...Ze snappen er werkelijk niks van. Als paarden echt ontploffen, mogen ze na die tijd direct weer op stal, ook zo gezond.....

Naast dat is afwisseling ook gewoon gezond en goed. 24/7 op alleen maar natte weidegrond of alleen maar een strostal bijvoorbeeld, is niet geweldig. Nu hebben we een stuk bestraat, maar anders lopen we dagelijks op het harde.

mooney

Buiten staan is inderdaad heel veel meer dan puur km's maken. En de discussie over keuzevrijheid en het standpunt van Jessix wbt onafhankelijkheid van de mensen voor gezelschap en beweging vind ik ook erg sterk.

Maar hier toch nog even een publicatie opgezocht die verder in gaat op training (soort, duur en indeling) en tijd op stal bij non-elite en elite dressuurpaarden (van het beginnende wedstrijdniveau tot GP). Dat duurde even dus nu eigenlijk al niet meer helemaal relevant voor dit deel van de discussie, maar omdat ik anders voor niets heb zitten typen dump ik hem toch even :+

Uit het onderzoek (n=2554) is gebleken dat de gemiddelde beginner en GP ruiter 3x per week dressuurmatig traint en alle niveaus ertussen 4x per week. Daarnaast is er geen significant verschil aangetoond tussen elite (dus sportpaarden op hoog niveau) en non-elite (dus paarden op lagere niveaus) wbt tijd op stal. In beide categoriën zijn er paarden die 0 uur op de wei/paddock staan per week tot paarden die 27/h buiten staan en alles daartussen. In de bovenste grafiek is dat te zien.
Daarnaast is er ook geen significant verschil in trainingsduur en is de gemiddelde duur van een training 36 minuten (exl warming up en cooling down).
95% had naast dressuurtraining ook nog andere activiteiten, van die resterende 5% die geen andere activiteiten waren de meeste 'elite' paarden. Bij de non-elite paarden waren de overige activiteiten vaak buitenrijden of springen, de elite paarden gaan als overige activiteit meestal in de stapmolen. KM's staan er niet bij, maar lijkt mij dat buitenrijden en in de molen ongeveer dezelfde afstand oplevert, als buitenrijden al niet meer is.
Afbeelding

Conclusie, er is inderdaad bewezen dat er geen verschil is in de trainingsduur/km's tussen de 'echte' sportpaarden en de paarden op lager niveau. Ook is het sportpaard zijn niet gelinkt aan een bepaalde manier van houden of bepaalde tijd op stal staan.

Stellen dat een paard dat meer op stal staat dus standaard meer/intensiever beweegt door training dan een paard dat op de wei staat is niet correct dus.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:47

Danzzz dat is nou precies wat ik dus ook zeg en met mij nog meer.... ze hebben de vrijheid om zelf te bepalen of ze bewegen en hoe.
Dat er paarden in een paddock voor zich uit staan te staren op het moment dat jij dat ziet wil niet zeggen dat ze verder niet lopen. Dat paard moet ik nog tegen komen.
Grazen is inderdaad stapje voor stapje en lopen van punt a naar punt b. Dus als mijn paard van die ene graspol (punt a) naar de andere kant van de wei loopt (punt b)omdat er iets te zien is op de weg verderop dan loopt hij.
Als iemand haar paard opjaagt in de bak trekt hij een sprintje mee... versneld lopen om het maar even zo te noemen.
Allemaal dingen die hij zelf kan doen ;)
Dat jouw paarden scharrelen is niet meer dan logisch..geen enkel paard staat heel de dag stil.

Ook haal je weer aan dat je berekend hebt hoeveel ze lopen. Dat is nogmaals in training en niet uit vrije wil. Daar ben jij degene in die daar het antwoord niet op hebt.

Dat je die keuzevrijheid niet geeft en daarmee met je verstand dat niet erg vind vind ik echt schokkend...
We geven de paarden al zo weinig keuzevrijheid in trainingen, wat wel of geen geoorloofd gedrag is..en dan in hun tijd zonder dat ze in de hand zijn bepaal jij dus ook voor hun wat wel of niet mag. En nogmaals ...als jij je paarden op hoog niveau traint mogen ze nooit dezelfde fratsen uithalen die ze op de wei ook kunnen doen.

De hamvraag: waarom wil je ze niet meer buiten hebben ? Ookal zouden ze het nu goed genoeg hebben volgens jou. Waarom dan niet nog beter door simpelweg de zelf hun beweging te laten kiezen ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:50

Rust tussen trainingen is uiterst belangrijk, dus dan zouden sportpaarden weer minder beweging krijgen als ze dagen vrij zijn en er niet genoeg uitkomen.

Wij hebben trouwens geen vierkante paddock en verschillende voerplekken. Als ik 3 uurtjes bezig ben, zie ik ze continu in beweging. Veel eten en soms inderdaad stom staren. Maar vaak is het gewoon rusten op dezelfde tijden en dat is prima.

Persoonlijk kies ik voor 24uur vrije beweging ipv enkele uurtjes explosief zijn, rennen, sprintjes trekken etc. Doen die van ons ook niet snel, maar denk dat ze in 24uur ook stappend meet afstanden afleggen. En al zouden het geen km's zijn, dan nog is het wel continu bewegen en niet gedwongen stilstaan. Zelfs 12uur op stal, is 12 uur stilstaan. In 24uur staan die van ons misschien ook 12 uur stil, maar wel verdeelt.

Roos_M

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:54

Keuze vrijheid dus.

En helaas kan ik mijn paard dit ook niet 24/7 bieden. Maar ook ik ga 2 x per dag er naar toe (of schakel iemand in) zodat ze dit wel zoveel mogelijk wel heeft. En ik de zomer meer dan in de winter.
Uiteindelijk wil ik het zo goed mogelijk doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:00

Ik ook niet hoor en ik denk heel veel mensen niet, maar als je om je beestjes geeft doe je er in ieder geval zoveel mogelijk aan om het ze naar de zin te maken toch?

Dit lukt binnen niet... :o

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:03

Roos_M schreef:
danzzz schreef:

maar als de meeste paarden in een padock nou stom om zich heen staan te staren zoals de een aantal pagina's hiervoor aangehaalde staffel uit een onderzoek?

Juist ja. Dat heet bedoel ik met keuze.
Heerlijke ontspanning dus. Dat is niet stom.

Het is stom als je als je dit als mens niet KAN zien.
Vind ik eigenlijk vooral heel erg triest.

:) waarom is stom voor zich uitstaren op stal zielig, en stom voor zich uitstaren op een padock niet? Waarom kan een paard niet heerlijk onstspannen op stal staan?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:06

mooney schreef:
Buiten staan is inderdaad heel veel meer dan puur km's maken. En de discussie over keuzevrijheid en het standpunt van Jessix wbt onafhankelijkheid van de mensen voor gezelschap en beweging vind ik ook erg sterk.

Maar hier toch nog even een publicatie opgezocht die verder in gaat op training (soort, duur en indeling) en tijd op stal bij non-elite en elite dressuurpaarden (van het beginnende wedstrijdniveau tot GP). Dat duurde even dus nu eigenlijk al niet meer helemaal relevant voor dit deel van de discussie, maar omdat ik anders voor niets heb zitten typen dump ik hem toch even :+

Uit het onderzoek (n=2554) is gebleken dat de gemiddelde beginner en GP ruiter 3x per week dressuurmatig traint en alle niveaus ertussen 4x per week. Daarnaast is er geen significant verschil aangetoond tussen elite (dus sportpaarden op hoog niveau) en non-elite (dus paarden op lagere niveaus) wbt tijd op stal. In beide categoriën zijn er paarden die 0 uur op de wei/paddock staan per week tot paarden die 27/h buiten staan en alles daartussen. In de bovenste grafiek is dat te zien.
Daarnaast is er ook geen significant verschil in trainingsduur en is de gemiddelde duur van een training 36 minuten (exl warming up en cooling down).
95% had naast dressuurtraining ook nog andere activiteiten, van die resterende 5% die geen andere activiteiten waren de meeste 'elite' paarden. Bij de non-elite paarden waren de overige activiteiten vaak buitenrijden of springen, de elite paarden gaan als overige activiteit meestal in de stapmolen. KM's staan er niet bij, maar lijkt mij dat buitenrijden en in de molen ongeveer dezelfde afstand oplevert, als buitenrijden al niet meer is.
[ [url=m/tcrKKP.png]Afbeelding[/url] ]

Conclusie, er is inderdaad bewezen dat er geen verschil is in de trainingsduur/km's tussen de 'echte' sportpaarden en de paarden op lager niveau. Ook is het sportpaard zijn niet gelinkt aan een bepaalde manier van houden of bepaalde tijd op stal staan.

Stellen dat een paard dat meer op stal staat dus standaard meer/intensiever beweegt door training dan een paard dat op de wei staat is niet correct dus.

Fijn Bedankt! Heb je ook een link naar dat onderzoek, ik wil het graag helemaal lezen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 15:08

Omdat 23 uur per dag op stal staan geen ontspanning is danzzz.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:10

Mijn ponies staan 24/7 buiten op een soort pp. Alles is zand, ze kunnen rondomlopen, langere stukken rechtuit lopen, het hooi wordt verspreid aangeboden, en er zijn schuilstallen. Voor de zomer heb ik een klein weitje.
Het is nu wel modderig op sommige stukken, maar er zijn nog droge plekken ook, en in de schuilstallen sowieso natuurlijk. Ik geloof niet dat ze direct last hebben van de modder of het natte weer; ze ondergaan het en gedragen zich ernaar. Eten meer, zoeken de schuilstal en de droge/uit de wind stukken op als ze dat nodig vinden.
Ik baal wel van de modder, maar heb niet de behoefte ze op te stallen/op te sluiten in de schuilstallen. Voor mij zit de meerwaarde in buiten leven, net als poes, in het kunnen maken van keuzes. In het zich kunnen gedragen als een paard, dingen kunnen doen waar zij op dat moment behoefte aan hebben, niet afhankelijk van de mens. Wat wij met ze doen, duurt maar kort, daarnaast moet een paard genoeg uren de tijd hebben om paard te kunnen zijn.
Op stal kan een paard nu eenmaal niet 10 m achter elkaar lopen, het is gedwongen steeds bochtjes te maken. Hij kan niet zijn tempo versnellen, niet kiezen waar hij gaat liggen, hij kan geen sociale contacten hebben, en geen keuzes daarin maken. Contact door een traliewand heen vind ik geen sociaal contact, en ook bij halve stalwand is er nog steeds een muur waardoor niet alle vormen van contact mogelijk zijn.
Ik vind ook dat tijdelijk mindere weersomstandigheden bij het leven horen, mits het paard daar tegen kan natuurlijk. Als blijkt dat een paard het niet trekt, zijn gezondheid er onder lijdt, moet je maatregelen nemen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:11

Danzzz: bij mij moeten zowel mijn gevoel en mijn verstand ja zeggen. Anders is het gewoon niet goed genoeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:12

danzzz schreef:
:) waarom is stom voor zich uitstaren op stal zielig, en stom voor zich uitstaren op een padock niet? Waarom kan een paard niet heerlijk onstspannen op stal staan?

Omdat het paard na 5 minuten voor zich uit staren, misschien wel naar zijn vriendje wil lopen en samen een spurtje wil trekken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:15

Mondy schreef:
Danzzz dat is nou precies wat ik dus ook zeg en met mij nog meer.... ze hebben de vrijheid om zelf te bepalen of ze bewegen en hoe.
Dat er paarden in een paddock voor zich uit staan te staren op het moment dat jij dat ziet wil niet zeggen dat ze verder niet lopen. Dat paard moet ik nog tegen komen.
Grazen is inderdaad stapje voor stapje en lopen van punt a naar punt b. Dus als mijn paard van die ene graspol (punt a) naar de andere kant van de wei loopt (punt b)omdat er iets te zien is op de weg verderop dan loopt hij.
Als iemand haar paard opjaagt in de bak trekt hij een sprintje mee... versneld lopen om het maar even zo te noemen.
Allemaal dingen die hij zelf kan doen ;)
Dat jouw paarden scharrelen is niet meer dan logisch..geen enkel paard staat heel de dag stil.

Ook haal je weer aan dat je berekend hebt hoeveel ze lopen. Dat is nogmaals in training en niet uit vrije wil. Daar ben jij degene in die daar het antwoord niet op hebt.

Dat je die keuzevrijheid niet geeft en daarmee met je verstand dat niet erg vind vind ik echt schokkend...
We geven de paarden al zo weinig keuzevrijheid in trainingen, wat wel of geen geoorloofd gedrag is..en dan in hun tijd zonder dat ze in de hand zijn bepaal jij dus ook voor hun wat wel of niet mag. En nogmaals ...als jij je paarden op hoog niveau traint mogen ze nooit dezelfde fratsen uithalen die ze op de wei ook kunnen doen.

De hamvraag: waarom wil je ze niet meer buiten hebben ? Ookal zouden ze het nu goed genoeg hebben volgens jou. Waarom dan niet nog beter door simpelweg de zelf hun beweging te laten kiezen ?

Ondanks dat ik vind dat ik aan niemand verantwoording af hoef te leggen over huisvesting, zal ik het in dit uitzonderlijke geval toch een keer doen:

Ik heb er niks over te zeggen, ik heb daar geen keuzevrijheid in, dat bepaalt mijn werkgever namelijk.

Straks als het land weer begaanbaar is gaan ze gewoon in de zomer in de ochtend het land op en dan in de middag aan het werk. Ik denk ook dat het niet handig is om buiten de algemene te gaan. De discussie is al lastig genoeg als we het over gemiddelden hebben :)

Waar het in dit soort discussies zo vaak verkeerd gaat is dat mensen slecht lezen en daar nog slechtere conclusies uit trekken. Ik train namelijk helemaal niks, en ik heb niks te willen :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:16

Gini schreef:
danzzz schreef:

Omdat het paard na 5 minuten voor zich uit staren, misschien wel naar zijn vriendje wil lopen en samen een spurtje wil trekken.

misschien wil die ook nog wel 5 uur op dat plekje staan meimeren over vroegah

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:16

Zo’n eindeloze discussie dit. Mijn paarden staan thuis op 1,5 hectare 24/7 met grote schuilstal met stro. Staan met z’n 3 bijna de hele dag in de schuilstal te eten. In de zomer zie je ze meer op het land maar in de winter bijna niet. Elk paard heeft zijn eigen behoeftes. Ik vind ook dat een paard minstens 8 uur op de wei moet. Paddocks vind ik leuk voor een paar uur maar verveelt ook snel denk ik.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:17

Lieshorses schreef:

Waarom dan?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:18

In mijn geval betekent dit dat ik in de winter 2 x per dagnaar stal moet zodat hij er, verdeeld over de dag, 7-8 uur uitkomt. Ik denk dat hij wel happy is, het kost mij alleen erg veel tijd. Maar wat moet dat moet, het hebben van een dier of een kind komt nu eenmaal met verantwoordelijkheden.

Nouvel schreef:
Dit vind ik een super redenatie! Petje af dat je je paard dit geeft, ook al moet je er zelf veel moeite voor doen.

**\O/** +:)+

Dank je, maar moet dat dan wel even toelichten. Hij wordt 3 uur door stal buiten gezet en vaak ook nog een uurtje door een stalgenoot.
Ik ga wel 2 x per dag maar dat kost me 'maar' 4-5 uur per dag. Hij komt er dan wel 3-4 x per dag uit.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:20

Nouvel schreef:
Ik ook niet hoor en ik denk heel veel mensen niet, maar als je om je beestjes geeft doe je er in ieder geval zoveel mogelijk aan om het ze naar de zin te maken toch?

Dit lukt binnen niet... :o [ Video ]

lukt binnen prima. Als ik volgende week weer werk zal ik de merrie eens filmen, dat is de enige die in een zaagselbox staat en die gaat uitgebreid liggen rollen als ze uitgemest is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 15:33

Ik vind het dieren mishandeling. 23 uur per dag in een hokje staan, denk dat de dierenbescherming er het zelfde over denkt.

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:

Waarom dan?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:35

Lieshorses schreef:
Ik vind het dieren mishandeling. 23 uur per dag in een hokje staan, denk dat de dierenbescherming er het zelfde over denkt.

danzzz schreef:

Waarom dan?

Ah, daarom is 23 uur op stal staan geen ontspanning?