Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:06

zoefie schreef:
Fabster, mooie foto en omgeving. Je lijkt qua paard/ruiterverhouding heel erg op mij voel me soms zo'n ukkie op mijn fjord, jij niet.

Haha, ik weet niet waarom die foto er ineens weer bij stond. Zeker perongeluk ergens op geklikt.

Nee voel me niet klein op mijn fjord. Maar voel me ook niet klein op mijn tank van een Belg. Ik zit gewoon op het paard. Alleen met erop komen, ben ik wel blij met het fjordenmaatje. Op mijn Belg op Barok Pinto kom ik echt niet zonder opstap... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:08

Spatter: ik stuur je straks, als ik op mijn werk pauze heb, even een pb (heb ik tijd om uit te stuiteren)

@ iedereen die jarig is: gefeliciteerd, maak er een leuk feestje van

@ alle nieuwe veulen grootouders: gefeliciteerd, geniet van jullie jong leven

@ avaluna: hoedje af voor jou en wat een lieve foto met je paard

Pff, en nu wil ik echt de zon! Mijn mannen hadden net een volledig droog paddock en nu kunnen ze wederom door de smurrie naar de droge verhoogde stukken peddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:14

Ontzettend veel sterkte Avaluna, ik ben er echt een beetje stil van eigenlijk. Ik vind wel dat je het heel erg goed oppakt allemaal, petje af daarvoor.

Licor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:34

Sandra je bent hier ook welkom hoor! Alleen zit ik nog iets verder weg ;)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:40

Fabster, ik had het vooral in het begin met afstappen. Bij dirkje spong ik er altijd af het laatste stukje, bij mijn fjord deed ik dit ook vaak uit gewoonte maar dan was de grond altijd al zo kortbij

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:43

zoefie schreef:
Fabster, ik had het vooral in het begin met afstappen. Bij dirkje spong ik er altijd af het laatste stukje, bij mijn fjord deed ik dit ook vaak uit gewoonte maar dan was de grond altijd al zo kortbij

O, haha! Had ik t verkeerd begrepen. Maar nee, ook geen last van. Ben beginnen met mijn andere fjord (oudje), dus was t al gewend. De hoogte van mijn BP en Belg is wel wat anders als je eraf glijdt.... :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:50

Hier ook hoogte verschil maar daar ben ik inmiddels aan gewend.. alleen verschil in breedte blijft raar haha verschil tussen boommaat 32 en 42 ongeveer :=
Opstappen doe ik trouwens altijd met krukje ongeacht de hoogte.. en mijn bijrijders moeten dat ook altijd.. vind het gewoon beter voor mn paard.. stap ook zowel links als rechts op.. en met buitenrit zoek ik gewoon een paaltje op ofzo ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:53

Ik stap ook op met een krukje. Het is beter voor mijn paard en heeft er helemaal niks mee te maken dat ik er zonder krukje niet op kom. :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:34

Ik stap op de kleintjes ook op met krukje, hoor. Kreeg er vandaag nog commentaar op, van de boerman. Of we niet gewoon op konden stappen. Tuurlijk kan dat, maar willen we niet. Niet goed voor paard en tuig. Vond ie natuurlijk onzin, want vroeger dedern ze dat ook gewoon. Tja, boermanneke; vroegah hadden jullie ook een paard voor de ploeg. Tijden veranderen, hè...

Maar tijdens buitenrit, bij gebrek aan paaltjes ofzo, stap ik heus wel eens van de grond op. Probeer er alleen geen gewoonte van te maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:49

Avaluna...prachtige foto,veel sterkte en succes met je revalidatie :*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:18

AbbyBlues schreef:
Ik stap ook op met een krukje. Het is beter voor mijn paard en heeft er helemaal niks mee te maken dat ik er zonder krukje niet op kom. :o

Ook al ben ik 1.87 ik kom zonder opstaphulp niet op mijn paard van 1.84. Gebruik hem trouwens ook om af te stappen. (als ik al een keer rij).
Vanavond heerlijk gelongeerd, hij liep zo lekker te sjouwen en te proesten.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:29

Alvuna, ik ben toch even geschrokken.... Want het doet je weer even realiseren hoe gevaarlijk de paardensport is. ik heb het hier al eens verteld: ik heb zelf ook een jaar moeten revalideren na een ongeluk met mijn rijpaard....gelukkig ben ik hersteld....
Zover ik je verhaal nu begrijp is het letsel blijvend... , dat is het geen waar ik van schrok...dat is waar we als gezonde Ruiters' niet al te vaak bij stil staan.... Ik wens je veel sterkte.... En kracht om hier mee om te gaan. Ik weet Iig dat ik het in het begin ( 4 mnd rolstoel) het erg moeilijk vond... En niet zo positief was als jij.

Ik heb vanavond wederom een nieuw rondje gedaan.... Ik ben nog steeds aan het verkennen na een jaar... Deze duurt 2 uur...ik denk km of 14...

Donja ook nog gefeliciteerd met je veulen... Mooi ding!

Ik stap zonder opstapje op... Maar vaak houdt mijn man de beugel ff tegen.
Voorheen eentje van 1.75, stapte ik ook zonder hulp op... Nu op mijn ienieminie... Moest ik in het begin uitkijken dat ik er niet overheen stapte... _O-

Gaat het weer wat met je paard meggiemeg ?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:42

Wat lief van alle sterkte wensen!
Het was gewoon een heel stom ongeluk en ik zou niemand afraden te rijden; is gewoon geweldig; ik soort van droom nou nog van het gevoel.
Heb zelf een fijne merrie en dat zal wss de enige zijn waar ik ooit nog op zal rijden. Komende weken opname om te gaan inventariseren of ze nog wat operaties gaan doen om het verdere verval een beetje tegen te gaan of dat dit te weinig brengt t.o.v. de bemoeilijkte revalidatie en ik ben echt wel positief, maar de komende jaren nog alleen maar opereren en revalideren voor behoud vind ik wel pittig, pfff. Ik hoop ergens de komende maanden een aangepaste auto te krijgen dat zou wauw zijn!!!

Hihihi; hier van 1,78 naar 1,65 gegaan; fijne maat vind ik zelf. Verkennen ben/was ik ook nog steeds mee bezig, heerlijk wat dwalen. Inmiddels wonen wij hier alweer bijna 5 jaar; en soms in een ander jaargetijde meende ik weer wat nieuws ontdekt te hebben.

Bak en paddocks hier gelukkig nog prima; sowieso staan ze meestal op de wei. Paddocks en ingang van weien met van die paddockroosters en verder druk bezig met bestraten zodat ik fijn overal kan komen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:03

Ik van 1.75 naar 1.36.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:26

horsies5 schreef:
Sandra je bent hier ook welkom hoor! Alleen zit ik nog iets verder weg ;)

Hey, ben even op je profiel gaan spieken en je zit wel leuk! 9 mei kom ik in de buurt als we naar Duitsland het veulen gaan bekijken waar ik een optie op genomen heb. Aangezien mijne pa en vriend de chauffeurs van dienst zijn, kan ik extra op de weg letten en eens zien of de afstand te doen is.

In november was het een jaar geleden dat ik nog een stapritje maakte met mijn eigen paard, volgens mij ging het toen al goed mis met hem, maar uiterlijk was er nog niets te merken. Volgens de DA in de kliniek, kon hij best nog bereden worden na zijn eerste ingreep, maar ik bleef het gevoel hebben dat er iets nog niet goed zat. Ook de osteo die ik erbij haalde, gaf aan dat rijden geen optie meer was. Paard is in september een 2de keer geopereerd en heeft ondertussen een gezwollen buik waar de oorzaak na veel testen niet van gevonden wordt, dus ik ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb en hem op pensioen heb staan.

Maar ja, met een jonkie op komst, moet ik wel ergens terug in gang schieten en opnieuw km gaan maken. Ik ben ook al maanden op zoek naar een plekje waar je op een gangenpaard kan lessen, maar als je niet op een Ijslander past, dan gaat dat niet van een leie dakje. Ach ja, in het slechtse geval ga ik opnieuw actief lessen op een gewoon paard het jaar dat mijn jonkie 3 wordt zodat mijn basis er terug fatsoenlijk in zit. Degene die ik wil aanspreken om mijn paard in te rijden, begeleidt ook de eigenaar. En volgens de eigenaars van de Paso's en de Rocky waar ik ondertussen al op mocht, heb ik wel een goed gevoel voor de extra gangen. De eerste keer dat ik een Paso reed, dachten ze dat ik al meer ervaring had met gangenpaarden. Denk dat ik nooit met een jong paard zou durven beginnen, moest ik totaal geen gevoel hebben voor die extra gangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:40

sandra ga je naar een Nederlandse fokster in Duitsland?
Dan ken ik haar misschien wel, nouja, heb met haar een clinic gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:52

spatter schreef:
sandra ga je naar een Nederlandse fokster in Duitsland?
Dan ken ik haar misschien wel, nouja, heb met haar een clinic gedaan.

Yep, ik ga naar Nienover. Ben in oktober al bij haar geweest, maar het veulen waar ik toen een oogje op had, heb ik moeten laten schieten omdat mijn paard opeens mogelijks een 6de keer naar de kliniek moest. Het veulen waar ik nu naar ga kijken, is er ook eentje van vorig jaar. Ik vind Mireille echt wel een hele fijne vrouw en ik kan bij haar wel met mijn vragen terrecht. Moest zij me zeggen dat ik beter geen veulen koop, dan zou ik haar raad volgen. Dit veulen ga ik trouwens bekijken omdat ze denkt dat hij perfect bij mij zou passen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:56

O, Paso's en Rockys <3 Ik zou dit jaar mijn merrie laten dekken door een bonte paso fino hengst in duitsland. Maar mijn merrie was niet gezond genoeg, en de bpony was er nog. En mijn man is streng: niet meer dan 5 paarden.... Maar ik ben echt gek op die paso fino's!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:27

Ik heb hier wel een toltende draver staan voor je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:48

horsies5 schreef:
Ik heb hier wel een toltende draver staan voor je :D

:oo :wow: :~

Oh jee, dat wordt wel eeeeeeeerg verleidelijk. :=

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 02:00

@dandra; gaaf een gangenpaard; ben nou helemaal benieuwd hoe dat zit.

Hahaha; dat is helemaal een verschil; heb vorig jaar een keer op mijn pony gereden, die is maar 1,25 denk ik, dat kan eigenlijk niet, maar breed genoeg is hij en hij reed echt heerlijk (de zwarte uit mijn profielfoto). Ik zou wel op een c'tje willen passen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 03:59

Ik ben overgeschakeld van 1.80m naar 1.33m :+

Voordat ik koos voor de IJslander heb ik in dubio gestaan om zelf een Mangalarga Machodor te importeren,hier waren er te weinig nog op dat moment.Uiteindelijk niet gedaan omdat ik het liefst een ruin wilde.Kostentechnisch was dat niet echt aantrekkelijk (hogere import belasting) en eigenlijk zonde om een paard te importeren wat hier niet veel voorkwam en er niet mee te fokken.
Met merries heb ik weinig (anders is drachtig importeren het meest interessant) en een hengst om mee te dekken...tsja,daar had ik de fasciliteiten niet voor.

Töltende draver ook over nagedacht maar dravers zijn mijn type niet (hoewel ik dol was op de dravers op stal)
Uiteindelijk voor de IJslander gekozen,hoewel de Paso Peruano ook verleidelijk was :D

Nu wil ik wel als ik later groot ben nog een Racking horse O:)

Avaluna...nog een pittig traject te gaan :(:) Een gangenpaard is voor jou in de toekomst wellicht interessant,simpel en alleen omdat de speciale gangen geen zweefmoment kennen.Minder belastend voor je lichaam en eenvoudiger om evenwicht te bewaren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 06:51

Ik ben weer zo blij met mijn verhuurder/boerman: zat hem gister even uit te horen, of hij nogmaals bereid zou zijn om eventueel hooi voor mij te regelen als het op is, blijkt het hij het het zo ongeveer al helemaal geregeld te hebben. Zelfde land, wat prachtig hooi is. En komen we te kort, regelt hij tussendoor ook nog wel wat ergens. Wat een heerlijkheid zeg! Geen zorgen om aan hooi te komen, ben er zo blij van!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:17

Dat is zeker een geruststelling ojajoh!
Goed geregeld.

Denk dat rijden, zoals hiervoor er niet meer in zit. Heel langzaam kom ik tot inzicht, omgeving en zelf rijdende chirurgen etc. Hebben het meteen geEgd, was toen nog heel strijdbaar, maar begrijp langzaam waar de moeilijkheden zitten, maar toch weet ik zeker dat ik het ga proberen en stappen op ons Charlotje is mijn doel.
Er staan er hier een aantal en in haar heb ik het meeste vertrouwen, geloof niet dat ik een vreemd, al dan niet gangen, nog durf uit te proberen, al zie ik zeker de voordelen voor mensen met bepaalde fysieke klachten of beperkingen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:21

Super als je zekerheid hebt mbt hooi.

Had 20 grote plastic pakken gekocht. Heb er nog 5.
Gisteren bericht dat ik er 60 1e snede geleverd krijg dit jaar. Zelfde kwaliteit/droog.
Pfff...heel blij. Echter ben ik pas echt gerust als het er gestapeld ligt!