Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:24

@ Tosadog: wat een fantastische tip! Tnx!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:48

Fabster schreef:
@ Tosadog: wat een fantastische tip! Tnx!

En geloof me..het werkt echt.
Vooral als je voor het eerst gewoon voor je stal kunt LOPEN ipv erin weg te zakken... :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:35

Van die gruproosters heb ik inderdaad vaker gehoord!
Top oplossing.
Hoe intensief kan je tapijt gebruiken voordat het scheurt?
Ik hoorde namelijk van iemand dat hij het in koeienboxen had gebruikt maar dat was binnen een maand al gaan scheuren.

Ik lees al een poosje mee, wij hebben nu onze kleine paddock onder constructie en wil deze ook goed winter proof maken.

Het is een stuk van 20*20 en dan zit er nog een uithoek van 7*5 aanvast waar al een klein afdak/schuilstal op staat.

Grastegels lijken mij ideaal maar zijn ook erg prijzig, dus dat vind ik een beetje jammer.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:24

Hier even 2 fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de roosters voor de stallen. Je kunt de structuur van de roosters zien.
Nu was het hier zomer maar je kunt wel goed zien hoe ze liggen, in de winter eigenlijk precies zo, ze staan dan lekker droog en uit de blub.

Nessa

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:59

Wauw ziet er super uit

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:02

Tosadog schreef:
We hebben een partij zgn. gruproosters of stalroosters (boeren gebruiken die meestal in de koeienhouderij) op de kop getikt. Je hebt ze in verschillende maten, wij hadden de maat 1.00 x 1.50 m, dan zijn ze met 2 man te tillen of in je eentje kun je ze ook redelijk goed verplaatsen.
Ik zet hier even een link naar Marktplaats, wij hadden exact deze stalroosters.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Wat een goede tip! Vooral omdat ik heel wat meters heb liggen van die roosters ( krijg je als je een oud rundvee bedrijf over koopt) ik ga dit zeker proberen, naast bestraten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:52

Kijk, dat is helemaal handig! +:)+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:14

Rocamor schreef:
Rocamor schreef:
wat modder wegscheppen is niet echt een optie. dan moet ik er echt grof geschut bijhalen. Droog en hard eronder klopt. Maar ik zit op de dikke kliederige klei. En mijn ervaring is dat je dan niets "effe" doet helaas

Hoewel er ook een nadeel zit voor je aan het op pension zetten denk ik toch dat dit de beste optie is aan je reacties te lezen..

Straks krijg je nog problemen met de dierenpolitie of omstanders..

Onze paarden zijn vanochtend verhuisd naar nieuw stekkie! Helemaal blij :))

De kogel is door de kerk. We gaan dit weekend op pensionstal kijken. Die ligt wel 25 km verweg, maar de paarden komen wel in kuddeverband, in een loopstal met verharde paddock. Geen bagger. Goed berijdbare buitenbak. En (relatief) weinig pensionklanten. Ik stond vanmorgen letterlijk te janken op stal. Die paarden gaan echt dit weekend over. linksom of rechtsom. Ik lig letterlijk wakker van de stress om mijn beessies.

Heb inmiddels > 200 euro aan medicijnen betaald omdat mijn Rock door het weinige lopen met mega dikke poten stond. Zo dik, dat ik bang was dat zijn huid zou openscheuren.

We gaan eerst kijken of we op die stal thuisvoelen. En als ze overzijn, gaan we heel diep nadenken of ik naar mijn huidige stekje terugwil. Momenteel ben ik zo negatief dat ik er eigenlijk een punt achter wil zetten.

Het stekkie heeft het voordeel dat het dichtbij is. Lekker op de fiets ernaartoe.

Maar het nadeel is (of eigenlijk de nadelen zijn):
- de bak is met een beetje regen niet meer te gebruiken. het heeft me nooit uitgemaakt om door plassen te rijden, mits de bodem vast genoeg is. In deze bak is de ene pas goed en de volgende ineens 10 cm dieper. De paarden (en ik ook) durven dus eigenlijk niet te lopen
- ik moet relatief veel investeren om voor de stal een kleine paddock te maken zodat ze binnen en buiten kunnen staan
- het huis met de grond en de bak staan te koop. Mijn stukje niet. Maar zou bij goed bod wel verkocht kunnen worden. Stel dat het huis verkocht wordt, kan het zijn dat ik via de achteringang naar de stallen moet, wellicht mag ik geen water en licht gebruiken (komt nu allemaal van het huis, maar ja, als dat verkocht is). En of ik dan nog wel een bak mag gebruiken, is ook de vraag. Ook geen idee hoe het dan met de mestafvoer moet (de ingang naar de wei is in een dorp tussen twee huizen namelijk)

Toegegeven, met mooi weer is het een heel leuk stekkie en ik was als zandkind ook echt NIET voorbereid op deze hel. Ik was vanmorgen letterlijk blij dat ik knielaarzen aanhad. Mijn regenlaarzen zouden namelijk ondergelopen zijn. Heb de paarden op een andere paddock van de eigenaar gezet met wat hooi. Dan maar een paar dagen niet in de stal. Deze paddock zal ook snel drama zijn, maar ja, het is even niet anders.

Tosadog, dank voor je idee. Hier ook west friese klei en ik neem je idee mee in mijn overpeinzingen

Herkenbaar. Als je er stress van krijgt is het tijd om te verhuizen.

Ons eerste jaar op klei is ook in drama geëindigd en de paarden konden gelukkig terecht op een stuk bij een boer in het dorp. Dat beviel zo goed dat we de volgende drie jaar de paarden telkens voor 2 maanden (de ergste wintermaanden, hing van het weer af wanneer dat was) op dat stuk gingen zetten. De boer is gepensioneerd en doet niks met het land, hij wist dat wij in de wintermaanden kwamen om het af te grazen en dat was voldoende voor hem qua onderhoud, stond dus ook flink gras op.

Nu heeft hij er dit jaar huurders op. Dus hebben we flink geïnvesteerd in onze eigen wei (huur en toch investering van meer dan 1000 euro, jammer, maar nodig). Het was ook dat of iets anders zoeken want die modder is gewoon geen doen, niet leuk voor de paarden, niet leuk voor ons.

Je hebt volgend jaar een lente/zomer om rustig te bekijken of je je plekje winterklaar kan maken, nu je de knelpunten weet.

Fabster: leuk plekje heb je! Is dat een ijslander? :D

Die veeroosters zijn er ook wel heel handig uit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:26

Solleke_Noah schreef:
Fabster: leuk plekje heb je! Is dat een ijslander? :D.

Haha! Dat vraagt iedereen, maar ik weet t niet. Het is een kruising. En met wat, weet ik niet. Ik vermoed dat er welsh in zit. Hij tölt niet, in ieder geval.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:27

Het lijkt wel heel erg zo, zou het zo geloven :D

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:42

Die roosters zijn erg handig, misschien eens kijken voor de natste doorgangen. Wij hebben hier graskeien rond de stal, die liggen ook aan de weg kanten, werkt het zelfde als de schapenroosters, alleen iets duurder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:55

Toch naar pensionstal, kun je dit stukje niet blijven aanhouden voor de droge periodes. Die van mij zouden diep ongelukkig worden van alleen verharding.

Slimme oplossing, ik ga eens neuzen of ik die makkelijk kan krijgen. Op zich is alles netjes droog, alleen voor de hooibakken nat, hekje door ook en hun vaste hangplek is behoorlijk nat. Voor de bakken ligt nu een rubber mat hekje door kan niks en hun hangstuk van de week,even dichtgegooid. Ik heb het geluk dat er zoveel ingangen zijn naar de wei dat ik kan afwisselen welke route ik ze laat lopen. Mocht het echt te gek worden en hobbelig bevriezen kan ik ze nog omleiden via een ander stuk. Alleen dan moet ik een stukje heining verplaatsen.

Ik ben voor het hooi een andere voermethode/plek aan het testen. Tenminste dat hebben de mannen zelf gedaan vorige week door de draad voor het hooihok open te peuteren en daardoor bij de grote baal kuil te kunnen. Aangezien ze toch inbeperkt krijgen heb ik de deur ervoor opengeklapt (drie delen deur) waardoor ze met zijn tweeen bij de baal kunnen. Bijvullen hoeft zo niet, ze hebben genoeg, ze verspillej vreemd genoeg bijna niets zo en het hooi blijft droog. De plek is misschien niet ideaal maar voor de oude wel een goede plek voor zijn gezondheid. Hij is zoveel fitter nu.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 05:59

En het blijft maar regenen... Steeds als ik denk dat de wei eindelijk droger wordt..
Ik was er zo klaar mee dat ik dus de huur voor januari opgezegd heb en naar een pensionstal zou gaan. Deel van de paarden staat ook te koop. Maar pensionstal (stond nooit vol dus niet gereserveerd omdat ik dacht dat ik tegen die tijd wel een paard verkocht zou hebben) heeft een box verhuurd aan iemand anders waardoor ik ze niet meer allemaal kwijt kan.. Nu zit ik dus met een paard wat voor januari verkocht moet zijn.. Flinke stress! En niemand lijkt ook een paard te willen kopen in dit rotweer :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier het winter plekje van mijn twee haffies.
De weide werd te nat dus een paddock je aan een oude stal gemaakt.
Niet super groot maar hier im de randstad is buitengang zeldzaam.
Pony's zijn er gelukkig.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:48

Ik heb ook modder modder modder.
Mijn houtsnip is ook niet gekomen.
Mijn tapijt ligt super en werkt echt goed geen last van weg zakken in de modder of gladheid.
Op dit moment staan ze dus ook "binnen" in de stal met uitloop en een goed gevuld hooi net.
Ik ben zo blij dat ik mijn rijpony nog op pension heb staan en niet op deze wei. :+ ik zou gek worden geloof ik.
Ik twijfel al zo enorm om de shet te verkopen en de hengst veulen de opfok in te doen mede door tijd gebrek en het geen zin in hebben om constant tussen 2 plekken te pendelen. Ook al is de wei aan het einde van mijn straat. :')

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:08

Die roosters zien er wel super uit zeg.

Hebben jullie ook een bak bij jullie wei?
Zo ja, hoe hebben jullie dit gedaan?
Mijn bak was gewoon een stuk afgezet weiland en dit ging eigenlijk super. Behalve bij heel nat weer.
Helaas is laatst met het verharden voor stal de kraan erdoorheen gereden en heb ik nu een hele mooie sloot in mijn bak..

Heel veel verandering aan brengen mag helaas niet.
Dus op zoek naar een manier op de bak weer rijbaar te maken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:03

Ik heb daar geen bak omdat ik daar niet rij mijn veulen staat daar. En zand gooien mag ik niet.
De tractor hoeft me nu ook geen houtsnip meer te brengen hij moet dan namelijk over mijn enige volle goede stuk wei rijden. Wat nu blank staat

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:18

Hier (nog) wel een bak, maar die is, net als de paddocks en mijn stal nu onbruikbaar. Gisteren te horen gekregen dat ik niet in de bak van de buren mag rijden, ook niet tegen betaling. Ik ga dus echt weg hier.

Mocht iemand nog een fijne plek weten omgeving Enkhuizen (waar de paarden niet halve dagen met de kont in een hok staan), dan houd ik me aanbevolen (en vanwege de mok aan 3 benen bij Rock ;( moeten ze nu dus echt met droge poten komen te staan)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:24

Ik heb wel een rijbak, wat gewoon onderdeel is van de paddock. Nu is hij ook veel te nat, maar als het even droog is, kan ik daar best weer wat mee.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:51

Ik heb nog geen bak, maar ben binnen een minuut of 5 op de manege. Bak wordt in het voorjaar ergens wel aangelegd, maar dan zal ik alsnog de wintermaanden bij de manege blijven rijden. Een bak die in de winter echt fijn te rijden blijft aanleggen is gewoon niet rendabel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:17

Ik heb 2 gruproosters gekregen van mijn buurman. Ga ze vandaag eens proberen te plaatsen! Nu nog een kleed op de kop zien te tikken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:22

Kun je voor een kleed niet op van die facebookgroepen kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:32

Helaas heb ik nog geen reactie gekregen op mijn vraag, maar hoe zit het met het afvoeren van tapijt? En wat zou een goede oplossing zijn die ook trekker-bestendig is?

Eigenlijk is ons hele land nu drama, maar toch zou ik graag een deel van het land verhard of in elk geval maar drooge en stevig willen zien. Afhankelijk van de kosten kan ik dan bepalen hoe groot het binnen ons budget past of juist niet..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:53

In België zou ik zeggen: containerpark... voor afvoeren tapijt dan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:59

Kun je dat niet naar de milieustraat brengen?

Hier begint het ook behoorlijk blub te worden. Zak niet ver, maar door de regen zal het steeds meer worden.
Volgend jaar willen we een groter stuk bestraten.

Er ligt al een stuk met betonrooster voor de stal. Hoe krijg ie die dingen geplaatst? Weegt nogal wat...
Een vervoerswagen zou dan de hele wei door moeten...