Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vjestagirl schreef:Dat dacht ik dus ook, dat er niet zoveel bij te houden viel, en dat ik vlák boven mijn stalkosten zou blijven zitten. Viel dat even tegen. Zelfs met alleen stalkosten en les loopt het al snel op!
max66 schreef:Vjestagirl schreef:Dat dacht ik dus ook, dat er niet zoveel bij te houden viel, en dat ik vlák boven mijn stalkosten zou blijven zitten. Viel dat even tegen. Zelfs met alleen stalkosten en les loopt het al snel op!
wat heb je, behalve de kosten die ik heb, nog meer voor n kosten dan? Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je wedstrijden rijdt, maar dat doe ik niet...
Spullen heb ik (niet te veel, gewoon wat ik nodig heb, meer niet) en als ik wat nodig heb koop ik het tweedehands (marktplaats en bokt markt). Mijn eigen kleding doe ik ook jaren mee. Je kunt het voor een groot deel ook net zo duur maken als je wilt denk ik....
max66 schreef:Verder laat ik de tandarts nooit komen (krijg nu heel bokt over me heen) behalve natuurlijk als er klachten/problemen zijn (net als de dierenarts, die laat je ook niet preventief komen) maar dit is nog niet voor gekomen.
Janine1990 schreef:kwita schreef:en rijden in je spijkerbroek is net zo gemakkelijk ipv die dure snel slijtende broeken
Spijkerbroek slijt een stuk sneller dan die dure broeken anders
Gini schreef:max66 schreef:Verder laat ik de tandarts nooit komen (krijg nu heel bokt over me heen) behalve natuurlijk als er klachten/problemen zijn (net als de dierenarts, die laat je ook niet preventief komen) maar dit is nog niet voor gekomen.
Je gaat me niet helemaal over je heen krijgen hoor, ieder doet wat die wil.Maar ik snap inderdaad niet waarom je dit zou overslaan?
Ik ben er absoluut niet voor om bij ieder mikkemakje meteen een heel medisch peloton in te schakelen, maar eenmaal per jaar eens in die mond laten kijken, dat vind ik inderdaad toch wel een aanrader. Dat laat je bij jezelf doen, dat doe je bij je hond (bij de jaarlijkse inenting en ieder DA bezoek wordt er altijd wel in die mond gekeken en als er tandsteen is wordt dat onder verdoving weggehaald), zelfs mijn konijn werd regelmatig in de mond gekeken en de tanden bijgewerkt als dat nodig was.
Waarom bij een paard dan niet denk ik?
palousa_boy schreef:Ik ben wel blij dat wij nu de paarden aan huis hebben staan.
Tuurlijk zijn er wat dingen die duur zijn zoals de stal die we nog moeten gaan bouwen ooit.
Maar zoals ze nu staan is het bijna niet te doen in Nederland.
Ze hebben bijna 3 ha wei samen daar staan ze nu nog alleen overdag in, straks staan ze er 24/7 als het iets beter weer is. (In Nederland stonden ze in pension dus kwamen ze niet zo veel buiten en hadden een deken op enzo.)
Per week gebruik ik ongeveer 5 kleine balen stro (voor 1 box van 6x6 waar ze samen in staan)
Per maand voer ik ongeveer 350 kilo hooi (1 grote ronde baal)
Verder krijgen ze samen 1 schep onderhoudsbrok per dag (worden bijna niet bereden)
Ik doe de hoeven zelf bekappen, ijzers hebben ze niet nodig.
Verder aan spullen, 1 heeft een duur dressuurzadel, de ander een goedkope 2e hands wintec. Halsters, dekens, poetsspullen en alles hebben we in overvloed, het meeste ligt in een kist in de zadelkamer.
Dit voorjaar komen er waarschijnlijk 2 paarden bij. Deze zijn al gewent om 24/7 buiten te staan dus die blijven sowieso het hele jaar buiten. De 2 die we nu hebben waarschijnlijk ook, maar we moeten even kijken hoe deze dat gaan oppakken.
Dit zou weer veel stro etc schelen.
Batlow schreef:3 paarden met een maand 4000 kilo? Dat is per paard 43 kilo hooi per dag![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik geloof daar eerlijk gezegd echt geen zak van.... misschien zijn je balen lichter dan 400? 43 kilo voor een shetlander? En als hij nog minder kreeg, dat betekent dat de rest dan meer krijgt, wat 50 kilo per dag betekent![]()
![]()
vonneke schreef:Ik lees normaal enkel mee maar 43 kg per dag.....
Batlow schreef:[naam] schreef:Ik lees normaal enkel mee maar 43 kg per dag.....
Was een foutje, ik dacht dat het 4000 kilo in een maand is, dit is in 5 maanden. Deel de 43 in 5 en dat is ongeveer 9 kilo per paard. Voor de grotere iets meer, voor de shet iets minder. Dat is zeker een geschikte hoeveelheid om te onderhouden. Minder zou ik eigenlijk niet doen..