Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:41

totaal ben ik 200 euro per maand kwijt per maand. Ik betaal 180 euro inclusief alles aan stalgeld. Daarnaast natuurlijk de hoefsmid, entingen, ontwormingen en lessen.
Hier zitten geen dierenartskosten bij (gelukkig nog niet vaak nodig gehad)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:46

max66 schreef:
totaal ben ik 200 euro per maand kwijt per maand. Ik betaal 180 euro inclusief alles aan stalgeld. Daarnaast natuurlijk de hoefsmid, entingen, ontwormingen en lessen.
Hier zitten geen dierenartskosten bij (gelukkig nog niet vaak nodig gehad)

Denk je dat of heb je dat bijgehouden?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:04

nou, er is niet zoveel bij te houden.

Mijn vaste maandelijkse kosten zijn dus 180 euro.

Daarnaast nog de onregelmatige kosten van hoefsmid (20 euro bekappen eens per 10-13 weken ongeveer), inenten 1 x per jaar (17,50) en ontwormen 1x per drie maanden (15 euro wormspuit) en ongeveer eens per maand een les van 16,50.

De (incidentele) kosten van een eventuele dierenarts/medicijnen weet ik niet, maar tot nu toe niet veel kosten gehad (gelukkig)!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:05

Dat dacht ik dus ook, dat er niet zoveel bij te houden viel, en dat ik vlák boven mijn stalkosten zou blijven zitten. Viel dat even tegen. Zelfs met alleen stalkosten en les loopt het al snel op!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:13

Ik heb ze aan huis lopen :) in de wei aangrenzend aan de paddock met inloopstallen
en ze hebben 24/7 slowfeeders met hooi hangen. mochtten ze daar behoefte aan hebben
alles is van eigen land, stro hebben we ook maar verkopen we meestal
Ik gebruik zelden stro in de inloopstallen, zijn betegeld dus niet nodig
paarden staan er zelden in, maar hebben wel de keuze
winters voer ik een beetje muesli bij dus al met al kostten ze me weinig :)
hoefsmid komt elke 3 maanden bekappen, dat kost 15 euro per pony.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:53

Vjestagirl schreef:
Dat dacht ik dus ook, dat er niet zoveel bij te houden viel, en dat ik vlák boven mijn stalkosten zou blijven zitten. Viel dat even tegen. Zelfs met alleen stalkosten en les loopt het al snel op!

wat heb je, behalve de kosten die ik heb, nog meer voor n kosten dan? Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je wedstrijden rijdt, maar dat doe ik niet...

Spullen heb ik (niet te veel, gewoon wat ik nodig heb, meer niet) en als ik wat nodig heb koop ik het tweedehands (marktplaats en bokt markt). Mijn eigen kleding doe ik ook jaren mee. Je kunt het voor een groot deel ook net zo duur maken als je wilt denk ik....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 16:54

max66 schreef:
Vjestagirl schreef:

wat heb je, behalve de kosten die ik heb, nog meer voor n kosten dan? Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je wedstrijden rijdt, maar dat doe ik niet...

Spullen heb ik (niet te veel, gewoon wat ik nodig heb, meer niet) en als ik wat nodig heb koop ik het tweedehands (marktplaats en bokt markt). Mijn eigen kleding doe ik ook jaren mee. Je kunt het voor een groot deel ook net zo duur maken als je wilt denk ik....

Kijk in de openingspost, daar staat exact in wat ik voor kosten heb ;). En ik rij ook geen wedstrijden, doe jaren met m'n kleren, koop bijna nooit wat nieuws...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-05-14 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:55

ow :o Ga even kijken hoor!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:07

je hebt het netjes bijgehouden!

Je betaald al 50 euro per maand meer dan ik aan stalgeld, dan ben je ongeveer 10 euro in de maand aan (extra) voeding kwijt. Je vaste kosten zijn dus al 60 euro per maand meer dan die van mij.

Verder heb je natuurlijk pech met die koliek (kan hier ook gebeuren) maar dit zijn (hopelijk) geen jaarlijks terugkomende kosten

Je hebt voor ongeveer een tientje per maand aan apotheekspullen gekocht. Ik heb dit nooit nodig gehad.

Verder laat ik de tandarts nooit komen (krijg nu heel bokt over me heen) behalve natuurlijk als er klachten/problemen zijn (net als de dierenarts, die laat je ook niet preventief komen) maar dit is nog niet voor gekomen.

Tips om te besparen (als je dat al zou willen) heb ik niet voor je, behalve: een goedkopere stalling zoeken. Dit zijn vaste, maandelijks terugkerende kosten waar je flink op zou kunnen besparen imo (ligt er misschien ook aan waar je woont en wat je eisen zijn voor een stalling).
Verder zou je imo de tandarts kunnen schrappen, maar dat is een keus die je maakt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:21

April:
0

:D

(De enige maand zonder enige kosten *\o/* *\o/* )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-05-14 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:25

tja hee, alle geld is al snel opgeteld veel.... maar je krijgt er ook n hoop voor terug vind ik persoonlijk.
het enige wat je kunt doen is geen onzin/ impuls uitgaven doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:27

en rijden in je spijkerbroek is net zo gemakkelijk ipv die dure snel slijtende broeken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:36

max66 schreef:
Verder laat ik de tandarts nooit komen (krijg nu heel bokt over me heen) behalve natuurlijk als er klachten/problemen zijn (net als de dierenarts, die laat je ook niet preventief komen) maar dit is nog niet voor gekomen.

Je gaat me niet helemaal over je heen krijgen hoor, ieder doet wat die wil. :D Maar ik snap inderdaad niet waarom je dit zou overslaan?
Ik ben er absoluut niet voor om bij ieder mikkemakje meteen een heel medisch peloton in te schakelen, maar eenmaal per jaar eens in die mond laten kijken, dat vind ik inderdaad toch wel een aanrader. Dat laat je bij jezelf doen, dat doe je bij je hond (bij de jaarlijkse inenting en ieder DA bezoek wordt er altijd wel in die mond gekeken en als er tandsteen is wordt dat onder verdoving weggehaald), zelfs mijn konijn werd regelmatig in de mond gekeken en de tanden bijgewerkt als dat nodig was.
Waarom bij een paard dan niet denk ik?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:38

kwita schreef:
en rijden in je spijkerbroek is net zo gemakkelijk ipv die dure snel slijtende broeken

Spijkerbroek slijt een stuk sneller dan die dure broeken anders :')

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:39

Janine1990 schreef:
kwita schreef:

Spijkerbroek slijt een stuk sneller dan die dure broeken anders :')

Inderdaad, wilde net zeggen ik heb 5 jaar in dezelfde rijbroek rond gereden, dat heb ik nog met geen enkele spijkerbroek voor elkaar gekregen. Rijbroek niet te vaak in de wasmachine, maar regelmatig handwassen scheelt een hele hoop vind ik.

Edit: mijn overzicht staat op mijn laptop, die is helaas al een tijdje bij de laptop dokter. Als hij gemaakt is kan ik weer een lijstje plaatsen, wel redelijk wat kleine dingen nodig gehad, die opgeteld toch wel wat kosten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:33

Gini schreef:
max66 schreef:

Je gaat me niet helemaal over je heen krijgen hoor, ieder doet wat die wil. :D Maar ik snap inderdaad niet waarom je dit zou overslaan?
Ik ben er absoluut niet voor om bij ieder mikkemakje meteen een heel medisch peloton in te schakelen, maar eenmaal per jaar eens in die mond laten kijken, dat vind ik inderdaad toch wel een aanrader. Dat laat je bij jezelf doen, dat doe je bij je hond (bij de jaarlijkse inenting en ieder DA bezoek wordt er altijd wel in die mond gekeken en als er tandsteen is wordt dat onder verdoving weggehaald), zelfs mijn konijn werd regelmatig in de mond gekeken en de tanden bijgewerkt als dat nodig was.
Waarom bij een paard dan niet denk ik?

ik ga hier graag met je over in discussie, maar niet in dit topic....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:07

palousa_boy schreef:
Ik ben wel blij dat wij nu de paarden aan huis hebben staan.
Tuurlijk zijn er wat dingen die duur zijn zoals de stal die we nog moeten gaan bouwen ooit.

Maar zoals ze nu staan is het bijna niet te doen in Nederland.

Ze hebben bijna 3 ha wei samen daar staan ze nu nog alleen overdag in, straks staan ze er 24/7 als het iets beter weer is. (In Nederland stonden ze in pension dus kwamen ze niet zo veel buiten en hadden een deken op enzo.)
Per week gebruik ik ongeveer 5 kleine balen stro (voor 1 box van 6x6 waar ze samen in staan)
Per maand voer ik ongeveer 350 kilo hooi (1 grote ronde baal)
Verder krijgen ze samen 1 schep onderhoudsbrok per dag (worden bijna niet bereden)
Ik doe de hoeven zelf bekappen, ijzers hebben ze niet nodig.

Verder aan spullen, 1 heeft een duur dressuurzadel, de ander een goedkope 2e hands wintec. Halsters, dekens, poetsspullen en alles hebben we in overvloed, het meeste ligt in een kist in de zadelkamer.
Dit voorjaar komen er waarschijnlijk 2 paarden bij. Deze zijn al gewent om 24/7 buiten te staan dus die blijven sowieso het hele jaar buiten. De 2 die we nu hebben waarschijnlijk ook, maar we moeten even kijken hoe deze dat gaan oppakken.

Dit zou weer veel stro etc schelen.

1 baal hooi per maand >;) , ik heb toch echt iets fout gedaan. Ze zijn eind oktober hier volledig op het hooi gegaan. Ik had helaas niet genoeg aan mijn 10 balen (ongeveer 400kg). Begin april zijn ze het land weer opgegaan.
Ik heb een haflinger, shetlander en Welsh Cob lopen en ze hebben nog niet eens 24/7 hooi gehad

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:42

3 paarden met een maand 4000 kilo? Dat is per paard 43 kilo hooi per dag :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:

misschien zijn je balen lichter dan 400? 43 kilo voor een shetlander? En als hij nog minder kreeg, dat betekent dat de rest dan meer krijgt, wat 50 kilo per dag betekent :') :') :')

editje: Dan is het te begrijpen, ik dacht zelf voor 1 maand. Dan kosten die paarden flink wat als dat zo zou zijn :+ Hier zijn er in de winter ook +- 10 balen doorgegaan. Wel hebben ze overdag op de wei gestaan (was wel kort) en kregen ze hooi bijgevoerd op de wei. Hier zijn het er overigens 6 paarden + een shetterd
Laatst bijgewerkt door Batlow op 14-05-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:44

Ik denk dat ze 4000 kg voor de hele winter bedoeld...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:45

Batlow schreef:
3 paarden met een maand 4000 kilo? Dat is per paard 43 kilo hooi per dag :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:

Ik geloof daar eerlijk gezegd echt geen zak van.... misschien zijn je balen lichter dan 400? 43 kilo voor een shetlander? En als hij nog minder kreeg, dat betekent dat de rest dan meer krijgt, wat 50 kilo per dag betekent :') :') :')

van nov t/m maart

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:49

Had dat idd begrepen. Wij hebben wel heel veel opgemaakt. Hebben normaal van eigen land. We hadden voor de winter (begonnen iets eerder met het voeren ivm terug op stal van 24/7) 25 balen van 200 kg. Dit ging gauw op, 1 baal in 5 dagen. Nu ongeveer denk ik 5 grote balen van 500 kg opgemaakt. Momenteel aan de 6e bezig. Nu is er bij ons weer gemaaid en wordt zaterdag weer verpakt, dus dan hoeven we niet meer in te kopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:56

Lees nu rectificatie hihi.

Ben eigenlijk meelezer maar er veranderd wat aan mijn situatie dus een vraagje

Mijn paard gaat verhuizen en daar wordt ongeveer een baal voordroog per maand per paard gevoerd.
Baal kost rond de €45,- hoeveel kg gaat dat zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:58

vonneke schreef:
Ik lees normaal enkel mee maar 43 kg per dag.....

Was een foutje, ik dacht dat het 4000 kilo in een maand is, dit is in 5 maanden. Deel de 43 in 5 en dat is ongeveer 9 kilo per paard. Voor de grotere iets meer, voor de shet iets minder. Dat is zeker een geschikte hoeveelheid om te onderhouden. Minder zou ik eigenlijk niet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:02

Batlow schreef:
[naam] schreef:
Ik lees normaal enkel mee maar 43 kg per dag.....

Was een foutje, ik dacht dat het 4000 kilo in een maand is, dit is in 5 maanden. Deel de 43 in 5 en dat is ongeveer 9 kilo per paard. Voor de grotere iets meer, voor de shet iets minder. Dat is zeker een geschikte hoeveelheid om te onderhouden. Minder zou ik eigenlijk niet doen..

Ik las het idd. Heb mijn post op vorige pagina veranderd en een vraag gesteld

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:03

Ik wil niet weten wat mijn paard mij kost in de maand haha!! |(

Mijn stalling valt heel erg mee , 210 euro en ik hoef helemaal niets te doen! Zo luxe!! (ik kom van stal waar ik zelf meste en 1 x per week alles stallen) Ze staan nu 24/7 buiten 's nachts in hun eigen paddock en overdag saampies op de wei.

Daarnaast staat mijn paard in de zomer maanden vierkant op ijzers en in de winter alleen voor op ijzers
(toch beetje besparen) Gelukkig groeien haar voetjes niet zo heel snel dus kan ze best lang met der ijzers. Ik heb haar ook verzekerd voor als ze nog een keer bedenkt om zichzelf te verwonden (zal niet te eerste keer zijn)

Dan nog KNHS kosten, contributie van de club, startkaart, prive lessen, wedstrijden, benzine, kleding, leuke hebbedingetjes , als iets stuk gaat vervangen, en ga maar door... :P

Dus ja als iemand vraagt wat kost dat nou een paard in de maand? Dan zeg ik ; ssssttt ik wil het niet weten haha!! Maar als ik echt een bedrag zou moeten zeggen kom ik op 400€ uit per maand (alles wat ik kan bedenken meegerekend en jaarlijkse kosten delen door 12)

Wat een geld hé!!! Doet toch zeer om het neer te zetten ;) -O-