Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:03

Oei Sympie, vond je dat niet riskant? Dat voorschieten. Feitelijk kun je dan toch fluiten naar je centen als de mensen niet terugbetalen :o ?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:06

Sees schreef:
Oei Sympie, vond je dat niet riskant? Dat voorschieten. Feitelijk kun je dan toch fluiten naar je centen als de mensen niet terugbetalen :o ?

we hebben het eigenlijk altijd teruggehad, maar bij sommige mss beter ook intresten gevraagd :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:34

Nou, ik ken eigenlijk geen stalhouder die dat geld voorschiet, dus petje af voor het risico wat je er bij neemt. :j

Ik betaal mijn dierenarts per factuur achteraf en mijn hoefsmid inderdaad contant. Maar goed, daar wil ik zelf altijd bij zijn, ik kan eigenlijk niet begrijpen dat je als eigenaar daar zelf niet bij bent (tenzij je 20 paarden hebt staan misschien).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:37

Ja hoor, waar ik eerst stond deed dat ook.
Maar bij altijd dezelfde mensen was het weer zeuren om zijn eigen geld.
Die man was veel te goed wat dat betreft.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:45

Twiggy2008 schreef:
Nou, ik ken eigenlijk geen stalhouder die dat geld voorschiet, dus petje af voor het risico wat je er bij neemt. :j

Ik betaal mijn dierenarts per factuur achteraf en mijn hoefsmid inderdaad contant. Maar goed, daar wil ik zelf altijd bij zijn, ik kan eigenlijk niet begrijpen dat je als eigenaar daar zelf niet bij bent (tenzij je 20 paarden hebt staan misschien).

je zou er nog van schrikken hoeveel mensen er niet naar hun paard komen. Hebben al eens gehad, paard koliek, DA gebeld.. gans de nacht er zelf mee gestapt, en 2 dagen nadien kwam de eigenaresse eens kijken, ze had nog geen tijd gehad om te komen in die 2 dagen. Sorry, maar dan verdien je geen paard in mijn ogen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:05

sympie schreef:
Twiggy2008 schreef:

je zou er nog van schrikken hoeveel mensen er niet naar hun paard komen. Hebben al eens gehad, paard koliek, DA gebeld.. gans de nacht er zelf mee gestapt, en 2 dagen nadien kwam de eigenaresse eens kijken, ze had nog geen tijd gehad om te komen in die 2 dagen. Sorry, maar dan verdien je geen paard in mijn ogen!

Nee hoor, daar schrik ik niet meer van (al hoewel??). Ik ken dat soort mensen helaas ook, van mijn tijd dat ik op pensionstallingen heb gestaan. Paarden die wekenlang in een box stonden. Kregen hun voer, werden uitgemest, maar de eigenaren kwamen gewoon niet. Of eigenaren die 3x in de week eens langs komen. Voor de rest staat het paard maar in die box. Ik snap niets van die mentaliteit. Ben dan ook compleet met je eens dat je dan geen paard verdient. :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:21

sympie schreef:

Tja geen DA laten komen bij een paard omdat het risico er in zit dat de eigenaar niet betaald is ook weer zoeits. Kun je zulke mensen alleen na een eerste incident niet beter meteen de deur wijzen :o ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:32

de dierenarts betaal je toch niet contant? Gewoon de rekening naar de eigenaar sturen en bij teveel gedonder inderdaad de deur wijzen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:34

Sees, 40 uur... hoe kan een mens feestvieren als zijn paard 40 uur op stal staat? -O-

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:17

Ik heb regelmatig paarden staan waarvan de eigenaar aan de andere kant van het land woont, daar schiet ik gewoon alle kosten van voor en ben ik dus ook erbij, al is het midden in de nacht ;)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:49

ShamalArabs schreef:
Ik heb regelmatig paarden staan waarvan de eigenaar aan de andere kant van het land woont, daar schiet ik gewoon alle kosten van voor en ben ik dus ook erbij, al is het midden in de nacht ;)

hier ist ook zo!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:51

@sees: we hebben ze dan idd aan de deur gezet, na verschillende incidenten. Maar wel sneu voor het paard natuurlijk...die is dan weer het slachtoffer

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:33

Nikass, ja idd factuur naar de eigenaren.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 23:27

Even een update: Ik ga binnenkort van stal wisselen heeft niet met dat kerstgedoe te maken maar met anderen punten waardoor ik op mijn toekomstige stal op het moment beter sta met mijn paardje. En ik ga precies voor de kerst verhuizen dus dat probleem is er ook niet meer :+ :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:24

Hopelijk vind je met je nieuwe stal op alle fronten een betere klik en idd geen gedoe meer dat ze met kerst dicht zijn.
Succes.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:55

Gemma, veel succes en plezier op je nieuwe stal!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:57

Hahahaa, al hou ik mijn kerstdiner op stal.. ik bven altijd welkom.
Al kom ik om 3 uur snachts(oke dan zullen de honden wel helemaal overstuur zijn) maar dan mag ik daar zijn..

Geloof dat de manege wel dicht is, maar die paarden staan dan gewoon in het zogenoemde 'weitje'

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:50

Belachelijk jij moet toch ten alle tijden bij je paard kunnen ookal is het kerst!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:30

Had mijn paard 5 kilometer verderop van huis op een stal ondergebracht ter belering OHZ.

Dit was laat in het jaar, het paard was (en is) een 24/7 buitenpaard, en was niet zo enthousiast over "op stal" zeg maar... Ik had dus afgesproken dat hij daar (als enige!) 24/7 buiten in het land mocht staan, dus ook 's nachts, het was dan wel verder alles doehetzelven: hooi voeren mocht absoluut niet in de wei, dus ik ging er 2x per dag op de fiets heen om hooi te voeren (hiervoor moest ik hem wel eerst uit de weide halen, en daarna weer terugzetten). Geen punt.Wilde ik allemaal zelf zo.
Omdat dit zo laat in het jaar was, en in deze regio al honderden jaren de Zuidlaarder Paardenmarkt(paar kilometer verderop) gehouden wordt, (oktober) kreeg ik te horen dat ALLE paarden de dag voor en de dag na de Zuidlaardermarkt werden binnengezet en gehouden.
Bij navraag bleek, dat er jaren daarvoor een aantal paarden (3 stuks) precies rondom die tijd uit de weides daar waren weggehaald (gejat dus).
Uiteraard vond ik dat wel een te billijken reden, heb wel kunnen bedingen dat ik mijn paard zelf als laatste weg mocht halen, en op de dag van de Markt zelf, een aantal uren in de rijbak mocht zetten, als ik 'm dan maar zelf weer binnenzette.
En de dag na de Markt mocht-ie weer de weide op.

Ook was het daar gebruikelijk dat ALLE paarden, niet een uitgezonderd, de avond voor Oud en Nieuw naar binnen gingen, op stal, om een uur of 18.00 en de dag daarna, Nieuwjaarsdag, na 12.00 uur pas weer naar buiten mochten (als je dit zelf deed).
Ook dat was, omdat in deze regionen het Carbid-schieten gebruikelijk is, een aantal weides lagen aan de doorgaande weg, en in het verleden waren er uit voorbijrijdende auto's stukken vuurwerk in de weides gesmeten, met grote paniek onder de paarden tot gevolg.
Ook meer dan logisch.

Heb mijn paard in het laatste geval ook zo laat mogelijk op stal gezet, en de andere dag 12.00 uur weer op de weide. Intussen had hij op stal wel ring van de emmerhouder vernield, de boxdeur half er uit gedrukt, maar goed.

Zulke maatregelen kan ik echter wel goed begrijpen.

Na de belering heb ik paard mee naar huis genomen, en nu heb ik daar allemaal niets meer mee te maken.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 17:45

Bedankt allemaal! Bij deze stal dus even gevraagd hoe het met sluiten ed zit en ik ben daar elke dag welkom mits op een.beetje.normale tijden (de hekken worden half 7(!!) geopend.en wil ik eerder heb ik de combi gekregen) en dus ook met kerst mag ik de hele dag bij Mn paardje zijn :):)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:28

Normale "openingstijden" voor een pensionstal vind ik van 07.00 tot 22.00 uur (voor de eigenaren van de daar staande paarden), 7 dagen in de week.
Pensionhouders hebben ook nog een prive-leven.

Op doe het zelf stallen kan dat anders liggen, zo huur ik bijv land bij een boer, schuin aan de overkant, die ook een buitenbak met lichtmast heeft, en geen buren verder, alles geheel doe-het-zelf, maar ik kan me voorstellen dat niemand er blij van wordt als ik besluit om 22.00 of 23.00 uur nog eens uitgebreid met mijn paard daarin te gaan rijden, dat kan ook wel eerder op de avond.
Het voordeel is: je hebt alles wel zo'n beetje zelf in de hand. De tijden zijn niet zo strict ze zijn "nooit dicht" zeg maar. Het nadeel: je moet ECHT alles zelf doen, dus een dag ziek in de winter is al gauw een punt: je moet dan wel iets regelen, anders staan de paarden zonder hooi (maar dat is voor een dag of 1-2 wel te bespreken).

Maar ieg heb ik dan natuurlijk nooit dat er iets "dicht" is op bepaalde dagen. Ik kan er eigenlijk altijd bij, in en op, dat geeft mij een gerust gevoel.

Met stallen die meer service aanbieden, halfpension of all-in heb je al gauw dat je je veel meer aan de gebruikelijke regels dient te houden. Dat is dan welhaast onvermijdelijk.

Ik zou het nu ook absoluut niet meer willen dat mijn Freedom-paarden om een regeltje/gebru ook maar een nacht op stal zouden moeten staan.... ze zijn dat al helemaal niet gewend (heb wel de concessie moeten maken toen de paardentandarts kwam en er bij de jonge merrie een wolfskiesje uitgehaald moest worden... ze mocht daarna natuurlijk niet meteen de wei meer op,vanwege verdoving, dus heb ik mijn ruin toen ook er bij laten overnachten in de stal.... maar ik rende er de andere ochtend al weer zo vroeg ik kon heen om ze te "bevrijden").

Ik moet toegeven dat geen paard er wat van krijgt om eens een nacht op stal te staan, ook niet die outdoor-types van mij, hoor, wat dat betreft kan ik net zo doorslaan als mensen die er niet goed van worden als hun paarden bij wat minder weer 'snachts een buiten blijven, maar als we het over (het kiezen van ) huisvesting hebben, ga ik voor zo veel mogelijk buiten, liefdst dag en nacht, en altijd bereikbaar.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:06

heb er ook nog nooit van gehoord wel dat sommige stallen eerder sluiten maar compleet gesloten worden met bepaalde dagen nee nog nooit gehoord. wel dat lessen uitvielen