kimmie261 schreef:en fellor,nee ik vraag het me gewoon af,krijg alleen nooit antwoordt daarop...
Dan heb je écht niet goed gelezen...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chelle_dora schreef:Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..
chelle_dora schreef:Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..
Yusa schreef:Er zijn zat paarden die in de stal zijn opgegroeid, die doe je er dan echt geen plezier mee heel lang buiten te zetten in weer en wind. En andersom natuurlijk ook.
Nens77 schreef:paulinebes schreef:Het is onzin te stellen dat er in de randstad niet voldoende ruimte zou zijn. Ik zie steeds meer stallen die de mogelijkheid bieden voor zomer en winter buiten. Het heeft te maken met hoe je een pensionstal inricht en voor hoeveel paarden. Een pensionstal zonder buitenmogelijkheid zou in mijn ogen geen bestaansrecht moeten hebben.
Vwb de discussie: er zijn heel veel genuanceerde meningen. Ik vind dat er relatief vriendelijk gediscussieerd wordt. Daarnaast hoef je bij zo 'n vraag eerlijk gezegd niet te verwachten dat er geen enkele kritische noot volgt. Dit is zo'n essentieel punt voor t welzijn van het paard in veel (wetenschappelijke) ogen dat je van veel mensen op weinig begrip hoeft te rekenen. En de een is daar wat steviger in dan de ander.
Ik vind het net zoiets als goedkeuring en aanmoediging verwachten voor de bio industrie of voor nertsenfokkerijen. Ik hoop maar dat al die 24/7 staleigenaar paarden de discussie lezen, niet de verdediging ingaan maar inzien dat ze niet goed bezig zijn voor hun paard, goede ideeën opdoen, en op zoek gaan naar een andere oplossing.
Super !
Kun je mij een lijstje geven in de omtrek van Rotterdam ?
Ik zou graag op zo een stal staan aangezien het mij veel tijd scheelt als ik niet iedere dag er naar toe hoef. Wil er wel 1 maar mijn paard niet het risico loopt zandkoliek te krijgen en ze in de gaten houden da hij niet baggervet wordt, dus niet 24/7 op een wei.
kimmie261 schreef:ik stond vroeger ook in rhoon,toen bestond er nog geen hit actief stal daar...
en staat vossenburg niet helemaal vol??je kan wel willen naar zo'n plek,maar in die omgeving hadden in mijn tijd alle stallen wachtlijsten,weet niet hoe het nu is,daar er toch wel wat stallen weg zijn en weg gaan??...
Citaat:overigens toen ik nog in rhoon stond,denk ik dat als ik mijn paard in een hit actief stal had gezet dat ik heel snel mocht wieberen met hem...dat was geen leuk paard tegen andere paarden ...
Citaat:ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn voor paarden in de randstad...soms is het alleen even zoeken en sommige " eigen wensen" laten varen.
Isegrim schreef:BeFearless: er kómen al steeds meer stallen die meer weidegang / paddocktijd bieden, want dat is wat mensen in het algemeen graag willen. Er is een markt voor. Het gaat mij lang niet snel genoeg, maar het is zeker wel aan het veranderen.
Het Hit Actief-systeem kan echt een hele goede oplossing zijn vooral voor de Randstad. Je kunt daarmee paarden buiten houden op een relatief klein oppervlakte. Voorwaarde is wel dat de boel goed onderhouden en schoongehouden wordt, dat het verloop in de kudde laag is en dat er niet meer paarden worden neergezet dan waar het systeem op gebouwd is.
In Duitsland zijn er heel veel actiefstallen. Ik snap niet dat niet meer stallen hier erop over stappen, want de investering valt erg mee en het is veel minder arbeidsintensief voor de stalhouder (als je uitgaat van volpension).
BeFearless schreef:Ik vind de discussie over het oplossen van het probleem dus veel interessanter. Ofwel, hoe krijgen we de pensionstallen zo ver om te gaan veranderen en te gaan investeren in diervriendelijkere vormen van het huisvesten van paarden. Iedereen kan wel blijven roepen 'verplaats je paard naar een andere stal' maar dan moeten die stallen er wel genoeg zijn in die omgeving. Ik denk dat dat het grootste probleem is, en niet dat mensen hun paard niet op de wei willen (een kleine groep uitgezonderd natuurlijk).
Fellor schreef:Als mensen niet meer bij die stallen gaan staan en geen genoegen nemen te weinig buiten dan zouden die stallen snel genoeg verdwijnen of investeren in betere faciliteiten voor buiten zetten. dat zie ik hier in de buurt ook gebeuren.
Er is dus een oplossing, alleen veel mensen die vinden dat een paard hebben een recht is werken daar niet aan mee, dus zullen pensionstallen ook niet veranderen.
Sees schreef:Paarden associëren een stal niet met wat wij met een stal associëren; lekker bedje met stro, ruwvoer en veilig binnen 's nachts voor de boze wereld.
paulinebes schreef:chelle_dora schreef:Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..
Zie mijn vorige opmerking: ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn voor paarden in de randstad...soms is het alleen even zoeken en sommige " eigen wensen" laten varen.
Nens77: ik heb niet gezegd dat je er niet iedere dag naar toe moet. Ik moet voor een mogelijkheid van 24/7 buiten, er iedere dag naartoe. Want het is zo ongeveer een doe het zelf stal... In de paddock heb ik zelf een slowfeeder neergezet en met de pensioneigenaar afgesproken dat ze continue ruwvoer tot hun beschikking hebben, ook tegen verveling. Een deel daarvan verzorg ik zelf. Ze krijgen geen brok. Mesten doen we zelf, water toevoer ook. Mijn merrie heeft ook de neiging om dik te worden. Ik moet er dus ook dagelijks naartoe om haar voldoende in beweging te zetten. Daarnaast heb ik gekozen bij vet en veel gras (verweiden/begin seizoen), voor een graasmasker (ook weer punt voor discussie...). Dus dat zijn de consequenties die ik heb geaccepteerd om haar zoveel mogelijk buiten te laten zijn. Daarnaast heb ik een bijrijdster die al dat extra werk niet erg vindt, zodat ik 2 dagen per week niet zelf hoef te gaan (heb ook nog gezin, bedrijf, etc etc).
Ik zou graag met je opzoek gaan in omgeving Rotterdam, maar dan moet je wellicht wat eigen wensen laten varen. Ik kom zelf uit omgeving Utrecht.
Isegrim schreef:Ook in de Randstad zijn er mogelijkheden hoor. Ik woon nota bene in centrum Rotterdam en mijn paard staat in een Hit Actief (Vossenburg, Rhoon) met in de zomer weidegang erbij. Ik wil nooit meer anders. Hij heeft ruim een jaar geleden noodgedwongen een paar maanden op een gewone stal gestaan en ik vond het vreselijk dat hij zo veel (zeker 16 uur per dag) in zijn stal stond.
Liever geen paard dan een paard 's winters altijd op stal. Ik wil dat niet meer, ook niet als ze wel de hele zomer buiten kunnen.
Isegrim schreef:kimmie261 schreef:ik stond vroeger ook in rhoon,toen bestond er nog geen hit actief stal daar...
en staat vossenburg niet helemaal vol??je kan wel willen naar zo'n plek,maar in die omgeving hadden in mijn tijd alle stallen wachtlijsten,weet niet hoe het nu is,daar er toch wel wat stallen weg zijn en weg gaan??...
Ja, er is een wachtlijst. Maar ik was binnen drie, vier maanden aan de beurt. Kan soms best meevallen. De andere hit actief in de regio heeft denk ik geen wachtlijst (of een kortere) maar die zou ik ook ten zeerste afraden.Citaat:overigens toen ik nog in rhoon stond,denk ik dat als ik mijn paard in een hit actief stal had gezet dat ik heel snel mocht wieberen met hem...dat was geen leuk paard tegen andere paarden ...
Dat leren ze meestal heel snel af.