Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:22

kimmie261 schreef:
en fellor,nee ik vraag het me gewoon af,krijg alleen nooit antwoordt daarop...

Dan heb je écht niet goed gelezen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:23

Tussen 24/7 op stal en 24/7 buiten zitten vele tinten grijs. Kijk naar je paard en kijk waar je paard gelukkig bij is.

Zo heb ik laatst weer een paard 'gered'. Wij zijn aan het wandelen met de paarden, komen een mevrouw tegen die zegt 'wat zien jullie paarden er goed uit, heel wat beter dan dat verwaarloosde paard stukje verder langs de weg'.
Euh ja, daar staat een volvette haflinger, altijd buiten, meer dan genoeg hooi. Ja hij staat altijd buiten, krijgt in de winter een dekentje op als het erg koud is en ja, afgelopen winter werd zn weitje ook wat blubberig.
Even wat uitleg gegeven. Die mevrouw had al vaker de DB gebeld, had ook al het paard bijgevoerd (waarna ze op haar kop kreeg van de eigenaresse). Ik heb nog meer uitleg gegeven. Paard staat langs de weg en krijgt van iedereen brood/appels/wortels 'omdat hij zo zielig is'.

Hij wordt zielig als hij op gegeven moment hoefbevangen wordt door al dat voer :+

Ik weet toevallig ook dat dit paard wel een stalletje heeft, maar dat hij daar niet in wil staan en dan de hele tent afbreekt als hij toevallig eens in zn boks moet. Dus ja, dan door weer en wind buiten.

Maar goed, deze mevrouw zou de DB niet meer bellen :-) (enige wat ze nog wel vond was dat het paard ook alleen stond en dat ze dat zielig vond, dat vond ik ook dus daar heb ik niets op gezegd :+ ).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:27

Gini, nee de andere kant op is dat ook niet netjes ;).

Ik vind het ook moeilijk om een goede vergelijking te maken. Vergelijkingen versterken toch vaak het beeld en kunnen dus heel nuttig zijn voor een discussie. Vaak begrijpen mensen dan beter wat je bedoelt. Ik vond mijn hond in bench vergelijking zelf ook goed maar blijkbaar was dat toch niet zo volgens anderen ;).

Kimmie261, ik trek jouw oordeel in deze niet in twijfel hoor. Ik zeg alleen dat het gedrag door vanalles veroorzaakt kan worden.

Chelle-dora, tja dat is nu eenmaal de mening van sommigen.

En Kimmie om terug te komen op jouw opmerking over signalen missen van 24/7 buitenpaarden. Dat is net zo aan de orde van de dag.
Ik heb mijn paarden één winter volledig 24/7 gehad zonder de mogelijkheid ze naar stal te halen, of iig niet zonder dat ik erbij was. En toen kregen we die horrorherfst dat het freaking 80 dagen achter elkaar (voor mijn gevoel dan :o) 24u per dag regende. Ik heb dat jaar zoveel slapeloze nachten gehad :(. Mijn paarden kwamen in volle galop op me af als ze mijn auto hoorde, niet goed natuurlijk. Ik heb toen hemel en aarde bewogen om het ze tóch zo aangenaam mogelijk te maken. En na een jaar heb ik meteen de omstandigheden zó aangepast dat ze nooit meer in die situatie terecht hoefden te komen. Één herfst was voor mij al te lang. En ja dat kost financieel en qua tijd een stuk meer maar het gaat er toch om dat je dier zo optimaal mogelijk staat?

Apple, +:)+ . Zo hebben wij idd ook nog de DB gebeld voor twee overduidelijk HB-shetjes op een énorm vet land ;( .

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:32

Ik moet er wel bijzeggen dat áls je paarden 24/7 buiten staan, je wel precies weet dat áls ze een keer bij het hek staan, er echt iets mist/niet goed is. Die doen dat namelijk niet uit gewoonte ;).

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:34

chelle_dora schreef:
Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..

Zie mijn vorige opmerking: ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn voor paarden in de randstad...soms is het alleen even zoeken en sommige " eigen wensen" laten varen.
Nens77: ik heb niet gezegd dat je er niet iedere dag naar toe moet. Ik moet voor een mogelijkheid van 24/7 buiten, er iedere dag naartoe. Want het is zo ongeveer een doe het zelf stal... In de paddock heb ik zelf een slowfeeder neergezet en met de pensioneigenaar afgesproken dat ze continue ruwvoer tot hun beschikking hebben, ook tegen verveling. Een deel daarvan verzorg ik zelf. Ze krijgen geen brok. Mesten doen we zelf, water toevoer ook. Mijn merrie heeft ook de neiging om dik te worden. Ik moet er dus ook dagelijks naartoe om haar voldoende in beweging te zetten. Daarnaast heb ik gekozen bij vet en veel gras (verweiden/begin seizoen), voor een graasmasker (ook weer punt voor discussie... :D ). Dus dat zijn de consequenties die ik heb geaccepteerd om haar zoveel mogelijk buiten te laten zijn. Daarnaast heb ik een bijrijdster die al dat extra werk niet erg vindt, zodat ik 2 dagen per week niet zelf hoef te gaan (heb ook nog gezin, bedrijf, etc etc).
Ik zou graag met je opzoek gaan in omgeving Rotterdam, maar dan moet je wellicht wat eigen wensen laten varen. Ik kom zelf uit omgeving Utrecht.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:35

chelle_dora schreef:
Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..

Arme ik dan als kind/jongeling. En mijn ouders woonde in de randstad en hadden geen geld voor een eigen paard en ook niet voor paardrijles. Arme ik moest het doen met paarden borstelen op de manege en daardoor af en toe mogen rijden, en dan af en toe rijden op paarden van vriendinnen.
Pas toen ik 30 werd kon ik mijn eigen paarden hebben, was dat financieel en tijdstechnisch haalbaar.

Ik wil ook supergraag wat geiten en wat koeien lijkt me ook leuk, past best in mijn tuin als ik ze in 3 bij 3 stalletjes zet, maar denk toch dat mijn buren dat wat minder zien zitten en dat de dieren er ook niet beter van worden ;)

Het is misschien een harde mening, maar 24/7 binnen en alleen eruit voor werk vind ik ontoelaatbaar. Ik zou dan geen paard nemen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:37

Een koe! Ja! die zou ik ook nog wel willen. Past best in mijn rijtjeshuisachtertuinschuurtje. Staat ie wel altijd binnen, maar hee, dat hebben zoveel koeien.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:52

Ik denk dat het afhangt met wat een paard wilt. Mijne staat op dit moment met onze tinker in een schuilstal met uitloop, maar het grootste deel van de dag gaat ze zelf binnen staan (ook omdat ze hier natuurlijk hun eten krijgen). Ik denk niet dat ze er erg veel moeite mee zou hebben om op stal te staan en af en toe naar buiten. Hetzelfde geldt voor de tinker. 24/7 op stal is weer anders, al staan ze dat ook een paar weekjes per jaar als wij met de paarden weggaan (wel samen in een stal en 3x per dag eruit).
Een paard wilt overleven, dat is zijn instinct. Hij wilt zich veilig voelen en eten krijgen. Als dat zo is in de stal, snap ik niet waarom je dat paard dan niet in de stal mag zetten, al is het 24/7. Als dat zo is in de wei, dan zet je je paard in de wei. Er zijn zat paarden die in de stal zijn opgegroeid, die doe je er dan echt geen plezier mee heel lang buiten te zetten in weer en wind. En andersom natuurlijk ook.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:08

Ook in de Randstad zijn er mogelijkheden hoor. Ik woon nota bene in centrum Rotterdam en mijn paard staat in een Hit Actief (Vossenburg, Rhoon) met in de zomer weidegang erbij. Ik wil nooit meer anders. Hij heeft ruim een jaar geleden noodgedwongen een paar maanden op een gewone stal gestaan en ik vond het vreselijk dat hij zo veel (zeker 16 uur per dag) in zijn stal stond.

Liever geen paard dan een paard 's winters altijd op stal. Ik wil dat niet meer, ook niet als ze wel de hele zomer buiten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:08

Yusa schreef:
Er zijn zat paarden die in de stal zijn opgegroeid, die doe je er dan echt geen plezier mee heel lang buiten te zetten in weer en wind. En andersom natuurlijk ook.

Ook paarden die hun hele leven op stal hebben gestaan kan je er een enorm plezier mee doen om ze onder de juiste omstandigheden een maatje/groepje te geven en meer vrijheid te geven.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:10

Nens77 schreef:
paulinebes schreef:
Het is onzin te stellen dat er in de randstad niet voldoende ruimte zou zijn. Ik zie steeds meer stallen die de mogelijkheid bieden voor zomer en winter buiten. Het heeft te maken met hoe je een pensionstal inricht en voor hoeveel paarden. Een pensionstal zonder buitenmogelijkheid zou in mijn ogen geen bestaansrecht moeten hebben.
Vwb de discussie: er zijn heel veel genuanceerde meningen. Ik vind dat er relatief vriendelijk gediscussieerd wordt. Daarnaast hoef je bij zo 'n vraag eerlijk gezegd niet te verwachten dat er geen enkele kritische noot volgt. Dit is zo'n essentieel punt voor t welzijn van het paard in veel (wetenschappelijke) ogen dat je van veel mensen op weinig begrip hoeft te rekenen. En de een is daar wat steviger in dan de ander.
Ik vind het net zoiets als goedkeuring en aanmoediging verwachten voor de bio industrie of voor nertsenfokkerijen. Ik hoop maar dat al die 24/7 staleigenaar paarden de discussie lezen, niet de verdediging ingaan maar inzien dat ze niet goed bezig zijn voor hun paard, goede ideeën opdoen, en op zoek gaan naar een andere oplossing.

Super !
Kun je mij een lijstje geven in de omtrek van Rotterdam ?
Ik zou graag op zo een stal staan aangezien het mij veel tijd scheelt als ik niet iedere dag er naar toe hoef. Wil er wel 1 maar mijn paard niet het risico loopt zandkoliek te krijgen en ze in de gaten houden da hij niet baggervet wordt, dus niet 24/7 op een wei.

Heb net even globaal via internet gezocht omgeving Rotterdam en kwam wel een paar interessante tegen met zomers overdag weidegang en s winters in paddocks... Maar ik weet natuurlijk niet wat de max. km's zijn en verdere wensen... ;).... en je hoort het van Isegrim; zij komt uit de omgeving...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:16

ik stond vroeger ook in rhoon,toen bestond er nog geen hit actief stal daar...

en staat vossenburg niet helemaal vol??je kan wel willen naar zo'n plek,maar in die omgeving hadden in mijn tijd alle stallen wachtlijsten,weet niet hoe het nu is,daar er toch wel wat stallen weg zijn en weg gaan??...

overigens toen ik nog in rhoon stond,denk ik dat als ik mijn paard in een hit actief stal had gezet dat ik heel snel mocht wieberen met hem...dat was geen leuk paard tegen andere paarden ...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:20

kimmie261 schreef:

en staat vossenburg niet helemaal vol??je kan wel willen naar zo'n plek,maar in die omgeving hadden in mijn tijd alle stallen wachtlijsten,weet niet hoe het nu is,daar er toch wel wat stallen weg zijn en weg gaan??...

Ja, er is een wachtlijst. Maar ik was binnen drie, vier maanden aan de beurt. Kan soms best meevallen. De andere hit actief in de regio heeft denk ik geen wachtlijst (of een kortere) maar die zou ik ook ten zeerste afraden.

Citaat:
overigens toen ik nog in rhoon stond,denk ik dat als ik mijn paard in een hit actief stal had gezet dat ik heel snel mocht wieberen met hem...dat was geen leuk paard tegen andere paarden ...

Dat leren ze meestal heel snel af. :P

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:26

Citaat:
ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn voor paarden in de randstad...soms is het alleen even zoeken en sommige " eigen wensen" laten varen.

Natuurlijk zijn er wel mogelijkheden om je paard in de randstad voldoende buiten te laten komen, dat is waar, maar er zijn lang niet genoeg stallen om alle paarden zo te huisvesten. Zoals hier ook wordt gezegd, het is wel even zoeken voordat je zoiets vind. In dit topic worden de bokkers die hun paard lang op stal hebben verteld dat zij hun paard moeten verplaatsen of verkopen.

Verkopen vind ik geen optie, want als iedereen die zijn paard lang in stal heeft staan gaat verkopen, komt er een overschot aan paarden op de markt en zullen er veel afgemaakt moeten worden. De andere optie is paarden die bijna de hele dag op stal staan naar pensionstallen met veel weidegang etc. verplaatsen. Er zijn wel pensionstallen waar ze veel buiten komen, maar niet iedereen kan zijn paard daar zetten, want op een gegeven moment zitten die pensionstallen ze ook vol. Er is al vaak een hele lange wachtlijst voor dit soort stallen, bijvoorbeeld vossenburg.

Op lange termijn is het misschien wel mogelijk om veel meer/alle paarden buiten te houden. Hiervoor moet eigenlijk de regelgeving rondom het paardenwelzijn verbeterd worden en moet er vooral veel meer voorlichting worden gegeven aan pensionstalhouders/manege eigenarenover het welzijn van paarden, zodat zij gaan investeren in goede paddocks en goed weidebeheer. Maar deze hervormingen kosten tijd.

Ik vind de discussie over het oplossen van het probleem dus veel interessanter. Ofwel, hoe krijgen we de pensionstallen zo ver om te gaan veranderen en te gaan investeren in diervriendelijkere vormen van het huisvesten van paarden. Iedereen kan wel blijven roepen 'verplaats je paard naar een andere stal' maar dan moeten die stallen er wel genoeg zijn in die omgeving. Ik denk dat dat het grootste probleem is, en niet dat mensen hun paard niet op de wei willen (een kleine groep uitgezonderd natuurlijk).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:32

BeFearless: er kómen al steeds meer stallen die meer weidegang / paddocktijd bieden, want dat is wat mensen in het algemeen graag willen. Er is een markt voor. Het gaat mij lang niet snel genoeg, maar het is zeker wel aan het veranderen.

Het Hit Actief-systeem kan echt een hele goede oplossing zijn vooral voor de Randstad. Je kunt daarmee paarden buiten houden op een relatief klein oppervlakte. Voorwaarde is wel dat de boel goed onderhouden en schoongehouden wordt, dat het verloop in de kudde laag is en dat er niet meer paarden worden neergezet dan waar het systeem op gebouwd is.

In Duitsland zijn er heel veel actiefstallen. Ik snap niet dat niet meer stallen hier erop over stappen, want de investering valt erg mee en het is veel minder arbeidsintensief voor de stalhouder (als je uitgaat van volpension).

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:01

Isegrim schreef:
BeFearless: er kómen al steeds meer stallen die meer weidegang / paddocktijd bieden, want dat is wat mensen in het algemeen graag willen. Er is een markt voor. Het gaat mij lang niet snel genoeg, maar het is zeker wel aan het veranderen.

Het Hit Actief-systeem kan echt een hele goede oplossing zijn vooral voor de Randstad. Je kunt daarmee paarden buiten houden op een relatief klein oppervlakte. Voorwaarde is wel dat de boel goed onderhouden en schoongehouden wordt, dat het verloop in de kudde laag is en dat er niet meer paarden worden neergezet dan waar het systeem op gebouwd is.

In Duitsland zijn er heel veel actiefstallen. Ik snap niet dat niet meer stallen hier erop over stappen, want de investering valt erg mee en het is veel minder arbeidsintensief voor de stalhouder (als je uitgaat van volpension).

Mee eens hoor! :j Dat is ook wat ik bedoel, er is vraag naar dit soort stallen, alleen het aanbod sluit nóg niet goed genoeg aan, dit kost tijd en vergt kennis. Hit Acief stallen zijn inderdaad een goede oplossing, alleen veel pensionhouders hier in de omgeving hebben hier totaal geen kennis van.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:06

Nee, ik spreek regelmatig mensen die al tig jaar in de paarden zitten en die er nog nooit van gehoord hebben. Dan vraag ik me echt af wat voor vakliteratuur e.d. je leest. Daar is toch genoeg informatie over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:11

BeFearless schreef:
Ik vind de discussie over het oplossen van het probleem dus veel interessanter. Ofwel, hoe krijgen we de pensionstallen zo ver om te gaan veranderen en te gaan investeren in diervriendelijkere vormen van het huisvesten van paarden. Iedereen kan wel blijven roepen 'verplaats je paard naar een andere stal' maar dan moeten die stallen er wel genoeg zijn in die omgeving. Ik denk dat dat het grootste probleem is, en niet dat mensen hun paard niet op de wei willen (een kleine groep uitgezonderd natuurlijk).

Als mensen niet meer bij die stallen gaan staan en geen genoegen nemen te weinig buiten dan zouden die stallen snel genoeg verdwijnen of investeren in betere faciliteiten voor buiten zetten. dat zie ik hier in de buurt ook gebeuren.
Er is dus een oplossing, alleen veel mensen die vinden dat een paard hebben een recht is werken daar niet aan mee, dus zullen pensionstallen ook niet veranderen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:13

Fellor schreef:
Als mensen niet meer bij die stallen gaan staan en geen genoegen nemen te weinig buiten dan zouden die stallen snel genoeg verdwijnen of investeren in betere faciliteiten voor buiten zetten. dat zie ik hier in de buurt ook gebeuren.
Er is dus een oplossing, alleen veel mensen die vinden dat een paard hebben een recht is werken daar niet aan mee, dus zullen pensionstallen ook niet veranderen.

Er zijn natuurlijk ook andere manieren. Zo kun je er met een stalhouder over praten, hem bekend maken met systemen zoals Hit Actief / paddock paradise. Als je weggaat naar een stal met meer weidegang, aangeven dat dat de reden is etc etc.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:40

Wat je nu heel veel ziet zijn van die mini paddockjes. Staat je paard wel buiten, maar of t nou meer waarde heeft? Denk t niet. Paarden die veel op stal staan hebben vind ik uit ervaring wel sneller blessures en zijn stijver en dan worden ze ook vaak al de krul ingetrokken bij t los rijden, maar een enkeltje groene weide, omdat ze minder buiten hun stal vertoeven vind ik wat ver gaan. Dit is zo een topic discussie die over en over gevoerd word. Het eeuwige welles/ nietes spelletje.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:42

Dat schiet inderdaad niet echt op, van die individuele paddockjes. Paarden moeten bij voorkeur gewoon in een kudde vertoeven.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:05

Sees schreef:
Paarden associëren een stal niet met wat wij met een stal associëren; lekker bedje met stro, ruwvoer en veilig binnen 's nachts voor de boze wereld.

Dat associeren ze dus wel. Veilig voelen ze zich zeker in een box. Kijk maar wat een paard doet als er brand uitbreekt, duikt ie gelijk zijn box in. Er zijn al heel wat paarden overleden door brand, omdat ze met man en macht er niet uitgekregen werden omdat ze zich daar veilig voelden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:06

paulinebes schreef:
chelle_dora schreef:

Zie mijn vorige opmerking: ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn voor paarden in de randstad...soms is het alleen even zoeken en sommige " eigen wensen" laten varen.
Nens77: ik heb niet gezegd dat je er niet iedere dag naar toe moet. Ik moet voor een mogelijkheid van 24/7 buiten, er iedere dag naartoe. Want het is zo ongeveer een doe het zelf stal... In de paddock heb ik zelf een slowfeeder neergezet en met de pensioneigenaar afgesproken dat ze continue ruwvoer tot hun beschikking hebben, ook tegen verveling. Een deel daarvan verzorg ik zelf. Ze krijgen geen brok. Mesten doen we zelf, water toevoer ook. Mijn merrie heeft ook de neiging om dik te worden. Ik moet er dus ook dagelijks naartoe om haar voldoende in beweging te zetten. Daarnaast heb ik gekozen bij vet en veel gras (verweiden/begin seizoen), voor een graasmasker (ook weer punt voor discussie... :D ). Dus dat zijn de consequenties die ik heb geaccepteerd om haar zoveel mogelijk buiten te laten zijn. Daarnaast heb ik een bijrijdster die al dat extra werk niet erg vindt, zodat ik 2 dagen per week niet zelf hoef te gaan (heb ook nog gezin, bedrijf, etc etc).
Ik zou graag met je opzoek gaan in omgeving Rotterdam, maar dan moet je wellicht wat eigen wensen laten varen. Ik kom zelf uit omgeving Utrecht.

Een doe het zelf stal waar ik iedere dag naartoe moet die niet binnen fietsafstand ligt is geen optie voor ons... Mijn dochter en ik doen het samen, ze is net 11 en ze gaat dus op de fiets als ik niet kan.
Mesten enzo kan ze wel maar er zijn ook een aantal dingen die ze nog niet volledig alleen kan...
Op die manier krijgt mijn paard elke dag en vaak zelfs twee keer per dag onze aandacht.
Het is dus niet zo eenvoudig om iets te vinden wat bij ons past....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:09

Isegrim schreef:
Ook in de Randstad zijn er mogelijkheden hoor. Ik woon nota bene in centrum Rotterdam en mijn paard staat in een Hit Actief (Vossenburg, Rhoon) met in de zomer weidegang erbij. Ik wil nooit meer anders. Hij heeft ruim een jaar geleden noodgedwongen een paar maanden op een gewone stal gestaan en ik vond het vreselijk dat hij zo veel (zeker 16 uur per dag) in zijn stal stond.

Liever geen paard dan een paard 's winters altijd op stal. Ik wil dat niet meer, ook niet als ze wel de hele zomer buiten kunnen.

Jij hebt makkelijk praten als je er al staat, het is voor mij vijf minuten fietsen maar er is voor de hit een wachtlijst van drie jaar omme en nabij.
Ik kan het weten want ik sta er al een jaar op....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:13

Isegrim schreef:
kimmie261 schreef:

Ja, er is een wachtlijst. Maar ik was binnen drie, vier maanden aan de beurt. Kan soms best meevallen. De andere hit actief in de regio heeft denk ik geen wachtlijst (of een kortere) maar die zou ik ook ten zeerste afraden.

Citaat:

Dat leren ze meestal heel snel af. :P

Sta nu een jaar op de lijst en ze gaven toen aan dat het wel een jaar of drie kon duren want ik was nummer 12 ofzo en het verloop is heel klein....
Bovendien zijn ze al jaren bezig om het hele gebied te ontpolderen dus niemand weet hoe lang ze er nog mogen blijven, en zo verdwijnen er steeds meer stalletjes...