Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bieke86

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:58

Ik volg mijn voorganger qua mening.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:13

Ik denk zelf inderdaad ook in die richting. Mogelijkheid om ze in een koppel te zetten is er wel, maar dan zou ik moeten kijken of een stalgenoot dat ook wil. Is in principe te regelen.

Wat ik wel lastig vind is dat mochten we op het stuk land nu niet gebruik kunnen maken van de bak van de buren, dan is de dichtstbijzijnde bak 3.5km verderop. Dat is al snel een hahalf uurtje stappen, (denk ik?) ik heb zelf geen trailer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:14

als je een maatje kunt vinden: stal 1

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:29

Tes22 schreef:
Ik denk zelf inderdaad ook in die richting. Mogelijkheid om ze in een koppel te zetten is er wel, maar dan zou ik moeten kijken of een stalgenoot dat ook wil. Is in principe te regelen.

Wat ik wel lastig vind is dat mochten we op het stuk land nu niet gebruik kunnen maken van de bak van de buren, dan is de dichtstbijzijnde bak 3.5km verderop. Dat is al snel een hahalf uurtje stappen, (denk ik?) ik heb zelf geen trailer.

Kun je in de zomer niet wat minder rijden? Of wil je dat niet? Plek om te longeren misschien?
3,5 km is denk ik meer dan een half uur, dus dat bezwaar begrijp ik wel. Is dat de enige plek waar je voor de zomer terecht kan? Want dat doen meestal wel meer stallen. Geen uitrijmogelijkheden, zodat je buiten kan trainen?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:32

Op een tempo van een stappende persoon (4km/u) is dat inderdaad een halfuur. Kan je die afstand niet gebruiken ter opwarming?
Paard stapt toch al aan een sneller tempo en met een beetje draf erbij raak je er toch sneller? Al begrijp ik wel dat het toch een eindje is als je veel in de bak wil rijden...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:36

En het maakt 's avonds rijden in de winter vrijwel onmogelijk.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:21

Helaas zijn uitrijmogelijkheden heel beperkt (drukke wegen, hooguit een park in de buurt maar niet veel). Longeren zou wel op een grasveldje in de buurt kunnen, maar dat is ook erg klein.

Op zich zou ik het ritje richting de bak wel als warming up en cooling down kunnen gebruiken, dat is natuurlijk wel zo :) Alleen dat maakt 's avonds na het werk 'even' in de bak rijden niet mogelijk maar dat is dan maar zo.

Sheran, het gaat alleen om de zomer maanden (Maart-Oktober) dus dat valt redelijk mee.

Het zou heel gunstig zijn al zouden we de bak van de buren kunnen gebruiken bij het stuk land, alleen dat is afwachten. Ik twijfel daar aan omdat het een privé stal is en er geen gebruik van wordt gemaakt door andere mensen. Maar dat moet ik even navragen dan.

Als we de bak van de buren kunnen gebruiken op het land zou het dan in de zomer optie 3 zijn en in de winter optie 1, en al zouden we de bak niet kunnen gebruiken dan moet ik er nog even hard over nadenken..

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:50

Ik snap dat je er dan hard over moet nadenken want dat is natuurlijk niet niks, halfuur heen en halfuur terug. Dan ben je met reizen een uur bezig, hoe lang wil je dan in de bak rijden? Kwartiertje?
Stal 1 Zou mijn keuze zijn voor de winter, niet voor de zomer. 1 maatje is lang niet genoeg voor een paard lijkt me.
De paarden die op het land staan (optie 3) hoe doen die het rijden probleem?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:16

Ja idd, er staan 2 jongere paarden (<3 jaar), 2 shetlanders waarmee gemend word, 2 oudere paarden die niet meer gereden worden en 1 paard waarmee voornamelijk langs de weg gerden word over fietspaden(helaas geen fijne uitrijmogelijkheden), heel recreatief en niet meer dan 2 keer per week, af en toe longeren ze de paarden wel op het kleine veldje vlakbij.

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:39

ik zou gaan voor stal 1 in de winter en in de zomer de wei en misschien kan je wel voor een kleine bijdragen in de bak van de buren rijden voor bijvoorbeeld 10 euro per maand of dat je overlegt dat je de stallen daar uitmest in ruil voor rijden in hun bak

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:48

M_nouska schreef:
Ik snap dat je er dan hard over moet nadenken want dat is natuurlijk niet niks, halfuur heen en halfuur terug. Dan ben je met reizen een uur bezig, hoe lang wil je dan in de bak rijden? Kwartiertje?

Want?
Waarom zou ze niet nog drie kwartier in de bak kunnen rijden? Lijkt me voor het paard prima. En als hij verder 24/7 op het land s staat kun je je misschien beperken tot drie of vier keer per week rijden, zodat het qua tijd haalbaar blijft.

Maar ik vraag me ook af of er nog andere opties zijn?

Daarnaast M-nouska: verschillende maatjes is beter voor je paard, ben ik met je eens. Helaas kun je niet altijd een stal vinden die dat biedt en ben je wellicht al blij dat ie niet helemaal alleen staat.
Net zoals ik mijn paard liever niet op twee stallen zou zetten, maar die van mij gaat in de zomer ook ergens anders heen voor 24/7 land. Ideaal vind ik dat niet bepaald.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 07:59

Naja, ligt aan het paard hoe lang je kan rijden maar ikzelf zou nooit twee uur willen rijden, daar heb ik geen zin in en geen tijd voor helaas. Ik hoop dat je voor een klein bedrag of voor klusjes de bak bij de buren mag lenen, dat zou heel wat tijd schelen denk ik.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:02

Twee weken geleden ben ik hier wat meningen komen vragen en voorbije zaterdag heb ik mijn paard verhuisd naar de andere stalling.
Zaterdag en zondag hebben ze enkel nog neusjes gestaan en gisteren hebben we het erop gewaagd om ze samen te zetten, omdat ze het aan de draad al goed deden.
10 minuten hebben ze rondgecrost als een bende gekken, af en toe een paard dat z'n achterbenen uitsloeg, maar nadien niks. Geen wilde gevechten, geen gesteiger, oren plat of vieze beten. Gewoon, samen hooi eten.. :). Mijn paard heeft duidelijk 'gewonnen', de tinker die er al stond is blijkbaar minder dominant dan de mijne, tegen alle verwachtingen in.
Fijn dat het zo goed klikt met de nieuwe, geeft toch een gerust gevoel. Van de 4x4 hooinetten, die ik bij De Kramer heb besteld, ben ik ook erg tevreden!

MINI_mouse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:11

:D wat een leuke topic, hoe kan ik eigenlijk een eigen topic maken?

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:42

weet iemand een lekker goed kopen stal in Bemmel of daar in de buurt Bemmel ligt tussen Arnhem en Nijmegen in

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:49

Stal reijnen
Stal gele rijdertjes
Valom (huissen)
Groenewoud (Elst)
Stal smitjesland (gendt)

Stuur me anders eens een pb

roxx2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:36

Sheran schreef:
M_nouska schreef:
Heb je meer informatie over het eten, de bakken, hoe de weides er bij liggen, afstanden prijzen.
Ik zal nu voor stal 1 gaan omdat ze daar zo lekker lang buiten staan. Maar het is wel klein en donker.

Sorry. Dat is allemaal erg vergelijkbaar. Maar hier nog even een volledig overzicht- Kleine, lage stal, ook vrij donker, in een schuur
- vanuit de stal contact met andere paarden

Stal 1:

- de hele dag weidegang in een hele grote wei
- kudde waarin hij mee mag lopen
- buitenbak
- volpension
- 100 euro
- 15 minuten fietsen

Stal 2:
- grotere, lichtere stal
- 3 uur per dag weidegang
- 1 maatje
- 150 euro
- volpension
- buitenbak
- 5 minuten fietsen

Stal 3
- hele grote, maar wel donkere stal
- vanuit de stal geen direct contact met andere paarden
- ongeveer 5 uur per dag weidegang
- kudde
- 110 euro
- buitenbak
- volpension
- 10 minuten fietsen

Zoiezo niet stal 3! stal 1 en 2 kunnen allebei vind ik, is maar net waar jij je prettig bij voelt!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:51

Ik ben van plan binnenkort een paard te kopen, dus nu ben ik alle stallen aan het langsgaan :)
Welke zouden jullie kiezen?
Mijn eigen situatie is overigens student met bijbaan en alleen een fiets en OV tot beschikking.

Stal 1:
-Halfpension: zelf mesten, winter binnen/buiten zetten volgens rooster in paddocks, zomer 24/7 weidegang
-10 minuten fietsen
-270 euro per maand

Stal 2:
-Keuze uit volpension of doe het zelf
-Buitenzet service is 3.50 euro per keer
-25-30 minuten fietsen(5-10 min fietsen vanaf werk)
-245 euro per maand doe het zelf en 269 euro per maand volpension

Stal 3:
-Volpension, alles inclusief
-25-30 minuten fietsen
-295 euro per maand

Stal 4:
-Privé stal
-Volpension inclusief binnen en buiten zetten
-30 minuten fietsen
-245 euro per maand

Ik heb even de faciliteiten weggelaten, aangezien ik dat zelf minder belangrijk vind. Maar voor degene die het willen weten, stal 2 heeft de meeste en beste faciliteiten (oa. springtuin).

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:25

Ik zou gaan voor stal 1 omdat ze daar zo te zien het meeste buiten komen. Wat krijgen ze op alle stallen aan ruwvoer en hoe vaak? Dat vind ik naast buiten staan ook echt heel belangrijk.

karuna
Drukke kabouter

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:44

Hoeveel komen ze bij 2 3 en 4 buiten. Zelf zou ik als alles eender is kiezen voor stal 2 los van de betere faciliteiten. Daar kun je kiezen tussen volpension of zelf doen. Heb je tijd doe je het zelf, heb je geen tijd laat je het doen.

Stal 1 met rooster kan erg ongunstig uitvallen met pech. Dan zit je met een probleem met buiten of binnen zetten met school en werk eventueel. Anders stal 4 ook ivm kosten.

Dit dus alleen als hoeveelheid en kwaliteit van voer, soort stal, hoeveelheid en kwaliteit van de weidegang, uitrijmogelijkheden, kwaliteit van de bak enz allemaal gelijk is aan elkaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:31

Op basis van deze gegevens absoluut stal 1. Dat rooster kom je echt wel uit. 10 minuten fietsen is heerlijk! Denk aan winter gladheid, regen, storm...
Voor mij zou het daarbij wel belangrijk zijn hoe lang ze in de winter buiten staan, hoeveel en wat voor ruwvoer er gevoerd wordt en of er in de paddocks gevoerd wordt. Ik heb zelf, los van de kosten, veel liever zelf uitmesten dan vol pension (als ik het zelf doe gebeurd het beter :) )

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:53

Hier ook een dilemma stal tegen 24/7 ruilen...
Situatie nu
zelfverzorger stal.
Betekend
zelf mesten
Zelf binnen en buiten zetten.
Voordeel
3x per dag word gevoerd
eigenaren letten enorm goed mee op.
rijhal en beperkt aantal weides. Zijn ze bezet heb je dus pech en geen wei.

10 min net de auto dit al vaak tot 3x per dag!.

Kosten op het moment gemiddeld 450 euro voor 2 paarden waarvan 1 dragend.(excl voer gerekend)

De weide wat ik kan krijgen.
bij mij in de straat loopafstand.
behoorlijk lap grond waar 3 schuilstallen op komen.
mest word afgevoerd.
water kan ik via hem krijgen of zelf opvangen in een watervat via een regengoot op de boxen.
kosten 150 maandelijks (50 euro per box)

Op het voeren na doe ik nu ook al alles zelf.. dus ja

Enkel nadeel geen bak geen stroom.
rijhal op stapafstand (gok 8 min)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:22

Lijkt me toch een verbetering ondanks dat het wel onhandig is om geen stroom te hebben. Maar als je alles zelf doet is het wel handig dat het zo dichtbij zit en je bent er tenminste van verzekerd van dat je paarden altijd buiten staan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:44

Ja dit is nu ook gewoon mijn probleem dat buiten en binnen zetten.
En hier schreeuwen ze al als 1 drupje regen valt dat de paarden naar binnen moeten en zo.
Ik ben daar wat harder in en laat ze dan gewoon staan.

Ik heb de mogelijkheid daar een bak te maken maar deze moet dan als paddock uitzien in verband met de gemeente.

Hier zou dan heel grof houtsnip op gestort worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:24

Groffe houtsnippers niet doen... kunnen stukken in de hoeven komen en rijd niet fijn. Daarbij gaan houtsnippers broeien en rotten weg. Dan krijg je een slechtdoirlatende watervasthoudende laag die modderig wordt.

De wei klinkt goed. Hoe blijft die in de winter? En gaan de schuilstallen officieel met vergunning? Zo niet loop je risico dat ze weer weg moeten.