[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:28

Bowen schreef:
Nou ja, rillen doen ze wel omdat ze het koud krijgen, maar je mag het niet zomaar vergelijken met het rillen van de mens. Waar bij mensen dat rillen heel erg veel energie kost is dat bij een paard veel minder aan de orde. Bij ons mensen is het het laatste stadium van onderkoeld raken, bij paarden is dat niet zo.

Het is wel zaak om dan te zorgen dat je paard voldoende ruwvoer heeft om zijn interne kacheltje aan de gang te houden, maar het is niet zo alarmerend als bij mensen, geen teken dat het dier echt onderkoeld begint te raken omdat het rilt.

Ik zou zeer zeker niet nu de paarden binnen halen om een klein bibbertje, gewoon opletten of ze genoeg ruwvoer hebben(of er genoeg gras is, of hooi), hoe ze het nu hebben bepaald al voor een deel de vacht die ze straks krijgen(is gelukkig aanpasbaar op de omstandigheden).

Mijn paard had er gisteren (nog) geen last van. Maar als die gaat bibberen gaat ze naar binnen met een grote berg hooi en even een fleecdekentje om om op te drogen. Het is misschien niet levensbedreigend maar van bibberen wordt het shaken, ze wordt stijf en voelt zich absoluut niet happy. Het kost wel veel energie want als je dit een paar dagen laat gebeuren kan ze geen stap meer zetten (ervaring vorig jaar)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:46

Nikass schreef:
Mijn paard had er gisteren (nog) geen last van. Maar als die gaat bibberen gaat ze naar binnen met een grote berg hooi en even een fleecdekentje om om op te drogen. Het is misschien niet levensbedreigend maar van bibberen wordt het shaken, ze wordt stijf en voelt zich absoluut niet happy. Het kost wel veel energie want als je dit een paar dagen laat gebeuren kan ze geen stap meer zetten (ervaring vorig jaar)

Paar dagen achter elkaar is ook wel erg veel, als je dat als mens zou hebben zou je "dood" zijn.
Maar zoals al gezegd, ik zie geen enkel probleem in even je paardje binnen halen om het kacheltje weer op te stoken. Wilde alleen zeggen dat je het rillen van paarden niet teveel moet vermenselijken, het zijn geen mensen, het rillen is anders. Het zegt echt niet dat je paard het reuze naar zijn zin heeft, maar het is niet zo'n ernstig tegen als bij mensen.

Alleen als je in de tijd zit dat de vacht aangemaakt gaat worden en je wil graag proberen of je paard zonder deken kan blijven staan in de winter dan moet je niet te snel zijn met je paard warm zetten of even een fleecdekentje opgooien. Dan is het echt een kwestie van de boel in de gaten houden, niet het uit de hand laten lopen, een deken is niets mis mee, daar heeft een paard echt geen last van(is alleen soms vervelend voor de eigenaar die steeds moet nadenken en inschatten welke deken wanneer handig is), maar ook niet te snel denken dat het een probleem is.
Dat is vooral de eerste keer dat je tot zoiets overgaat een lekker breinbrekertje, als het goed gaat weet je voor de volgende keer hoe het werkt en als het niet goed gaat weet je dat je het misschien beter niet meer kan proberen.

Nu heb ik het op dat gebied makkelijk, ik heb inmiddels hafjes en een kruising shet, maar toen ik de haf het eerste jaar had maakte ik me wel zorgen, tot mijn man zei, weet je nog uit welk land hafjes komen? Die pluis red het wel ;)
Heb dan ook een pensionplek met bomen om onder te schuilen en genoeg schuilmogelijkheden met 2 schuilstallen, dat voorkomt heel veel zorgen omdat de paarden zelf kunnen kiezen.
Heb je dat niet, heb je een open land en geen schuilmogelijkheden dan moet je roeien met de riemen die je hebt en doen wat het beste is voor jou paard. Zolang dat geen 23/7 binnen is, zolang dat genoeg bewegingsruimte is en sociaal contact zie ik het probleem niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:09

Voordat je oordeelt dat je paard het ondanks rillen niet koud heeft, zou ik toch even temperaturen. Normale temperatuur ligt rond de 37 en 38 graden
Is de temperatuur een stuk lager dan hebben ze het wel degelijk koud en kan het lichaam zichzelf niet meer op temperatuur houden en zul je echt maatregelen moeten nemen...

LadyMadonna

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:15

Nadeel van regendekens op (winter) haar. Paard kan de vacht niet meer uitzetten, dus geen lucht er tussen, dus wel droog paard, maar ook koud paard...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:01

joyce B schreef:
Voordat je oordeelt dat je paard het ondanks rillen niet koud heeft, zou ik toch even temperaturen. Normale temperatuur ligt rond de 37 en 38 graden
Is de temperatuur een stuk lager dan hebben ze het wel degelijk koud en kan het lichaam zichzelf niet meer op temperatuur houden en zul je echt maatregelen moeten nemen...

Dat zeg ik niet!!!! Ik zeg dat het rillen van een paard niet hetzelfde is als bij een mens. Dat het wel met kou te maken heeft lijkt me nogal duidelijk, maar het is niet het laatste stadium en kost lang niet zoveel energie als bij een mens. Het is bij paarden 1 van de methoden om de lichaamstemp weer op peil te krijgen. Zo kunnen ze ook de bloedvaten net onder de huid "afsluiten" om maar een andere methode te noemen.

Dat je maatregelen moet nemen als dat rillen te lang aanhoudt en het een probleem wordt lijkt me nogal logisch, ik zeg ook nergens dat je dat niet moet doen.
Maar denk niet dat als je paard rilt dat je dat hetzelfde moet beoordelen als wanneer je zelf rilt, je hoeft niet gelijk in te grijpen. Wel moet je kijken naar bepaalde voorwaarden, is er genoeg ruwvoer, hebben ze een mogelijkheid om te schuilen of iig uit de wind te gaan staan, gaat het niet te ver?

Dat zeg ik de hele tijd al, maar lezen blijkt soms best lastig te zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:36

LadyMadonna schreef:
Nadeel van regendekens op (winter) haar. Paard kan de vacht niet meer uitzetten, dus geen lucht er tussen, dus wel droog paard, maar ook koud paard...

Beetje afhankelijk van welke regendeken je gebruikt en hoeveel wintervacht een paard zelf heeft. Wij hebben een paar hele lichte Amigo regendekens, daar kan een (winter)vacht redelijk onder worden opgezet.
Als je er eentje hebt met een fleecevoering (dus heel licht gevoerd) dan drukt die inderdaad wat op de vacht, maar vaak is het wegnemen van regen en wind genoeg om het paard comfortabel te houden. Mijn oude dame komt in ieder geval nooit verder dan een 100-grammertje met slechte winterdagen, zij maakt nog braaf een goede wintervacht aan die meestal ook afdoend is in de winter (scheer er zelfs een streep uit voor warmteregulering).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:55

What if I told you, dat rillen bij de mens exact hetzelfde is als rillen bij het paard.
Een paard is hier veel effectiever in, dat wel, maar oorzaak en doel van het rillen is bij paard en mens exact hetzelfde.
Oorzaak = lichaam koelt af, krijgt het koud
Doel = lichaam moet terug opgewarmd worden

Net zoals de haren opzetten, ook de mens krijgt kippenvel om meer lucht te isoleren tussen de haren. Alleen hebben wij zo belachelijk weinig haar dat de effectiviteit praktisch nul is, maar evolutionair gezien verloopt het systeem van 'haren recht' exact hetzelfde als bij andere dieren.

Rillen is ook echt wel het laatste stadium.
Ruwweg is het eerste stadium namelijk meer ruwvoer beginnen eten en bloedcirculatie aanpassen.
Tweede stap is haren rechtop.
Derde stap is rillen.

Na deze stap is er echt geen volgende, het paard gaat in dat stadium gewoon de drie stappen blijven volhouden in de hoop dat het toch werkt. Langdurig rillen is dus zeker een teken van 'help, ik heb het koud en ik kan mezelf niet weer warm krijgen'. Rillen is een techniek om warm te krijgen en mag dus niet lang duren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:46

lijkt me dat ik alleen maar duidelijk maak dat voordat je oordeelt dat je paard het NIET koud heeft terwijl het rilt, en het dus laat rillen (al dan niet met ruwvoer), je eerst CONTROLEERT met een thermometer, of dat zo is. Rillen is en signaal dat het paard problemen heeft met zichzelf van binnen op temperatuur te houden. Als je dat signaal negeert en het niet controleert kan je paard dus wel onderkoeld raken. En dat kan heel snel gaan. Beetje sneu als dat gebeurt terwijl je paard zijn lichaam wel aangaf moeite te moeten doen op temperatuur te blijven toch?

Is je paard nog op temperatuur en blijft het weer slecht kun je maatregelen nemen zodat hij makkelijker zichzelf weer warm krijgt, zoals extra ruwvoer geven, beschutting bieden zodat hij uit de regen en/of wind kan staan, of een ademende (regen)deken opleggen (beschermt ook tegen regen en wind) en dan checken of die maatregelen voldoende effect hebben en je paard het minder/niet koud meer heeft.
Of je besluit het nog even aan te kijken en dan zul je na een tijdje opnieuw moeten controleren of je paard het nog steeds koud lijkt te hebben en hoe de temperatuur van het paard is.

Heb je je paard ergens in een weitje staan en kom je zelf maar 1x per dag, dan kun je heel wat signalen missen... Dan moet je in mijn ogen niet te makkelijk denken van: oh, rillen valt wel mee... Van 1 buitje gaat een paard over het algemeen niet rillen, want tussendoor kan het dan opdrogen. Maar urenlange regen (zoals eergister de hele dag lang) dat kan een paard wel gaan opbreken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:24

Bowen schreef:
Nikass schreef:

Paar dagen achter elkaar is ook wel erg veel, als je dat als mens zou hebben zou je "dood" zijn.
Maar zoals al gezegd, ik zie geen enkel probleem in even je paardje binnen halen om het kacheltje weer op te stoken. Wilde alleen zeggen dat je het rillen van paarden niet teveel moet vermenselijken, het zijn geen mensen, het rillen is anders. Het zegt echt niet dat je paard het reuze naar zijn zin heeft, maar het is niet zo'n ernstig tegen als bij mensen.

Alleen als je in de tijd zit dat de vacht aangemaakt gaat worden en je wil graag proberen of je paard zonder deken kan blijven staan in de winter dan moet je niet te snel zijn met je paard warm zetten of even een fleecdekentje opgooien. Dan is het echt een kwestie van de boel in de gaten houden, niet het uit de hand laten lopen, een deken is niets mis mee, daar heeft een paard echt geen last van(is alleen soms vervelend voor de eigenaar die steeds moet nadenken en inschatten welke deken wanneer handig is), maar ook niet te snel denken dat het een probleem is.
Dat is vooral de eerste keer dat je tot zoiets overgaat een lekker breinbrekertje, als het goed gaat weet je voor de volgende keer hoe het werkt en als het niet goed gaat weet je dat je het misschien beter niet meer kan proberen.

Nu heb ik het op dat gebied makkelijk, ik heb inmiddels hafjes en een kruising shet, maar toen ik de haf het eerste jaar had maakte ik me wel zorgen, tot mijn man zei, weet je nog uit welk land hafjes komen? Die pluis red het wel ;)
Heb dan ook een pensionplek met bomen om onder te schuilen en genoeg schuilmogelijkheden met 2 schuilstallen, dat voorkomt heel veel zorgen omdat de paarden zelf kunnen kiezen.
Heb je dat niet, heb je een open land en geen schuilmogelijkheden dan moet je roeien met de riemen die je hebt en doen wat het beste is voor jou paard. Zolang dat geen 23/7 binnen is, zolang dat genoeg bewegingsruimte is en sociaal contact zie ik het probleem niet.

Niet een paar dagen aan een stuk door maar een paar dagen achter elkaar tijdens de uren dat ze buiten stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:25

Woei! Het gaat hard nog steeds in dit topic, maar idd JoyceB ; mijn merrie deed al luchtzuigen voor aanschaf en dit verergert alleen wanneer ze idd door stress of te veel op stal staan, last van haar maag krijgt. Staat ze lekker buiten met vrije wil om stal op te zoeken, is er niets maar dan ook niets aan de hand wat beide kwalen betreft.

Ik kreeg eigenlijk het idee dat Lady Madonna een soort van het licht had uitgevonden, wat maagzweren betreft, vandaar mijn vraag hierover, maar ik weet al jaren van de link tussen luchtzuigen en maagzweren, dus helaas geen :)* die de oplossing zou kunnen zijn

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:34

Gini schreef:
What if I told you, dat rillen bij de mens exact hetzelfde is als rillen bij het paard.
Een paard is hier veel effectiever in, dat wel, maar oorzaak en doel van het rillen is bij paard en mens exact hetzelfde.
Oorzaak = lichaam koelt af, krijgt het koud
Doel = lichaam moet terug opgewarmd worden

Net zoals de haren opzetten, ook de mens krijgt kippenvel om meer lucht te isoleren tussen de haren. Alleen hebben wij zo belachelijk weinig haar dat de effectiviteit praktisch nul is, maar evolutionair gezien verloopt het systeem van 'haren recht' exact hetzelfde als bij andere dieren.

Rillen is ook echt wel het laatste stadium.
Ruwweg is het eerste stadium namelijk meer ruwvoer beginnen eten en bloedcirculatie aanpassen.
Tweede stap is haren rechtop.
Derde stap is rillen.

Na deze stap is er echt geen volgende, het paard gaat in dat stadium gewoon de drie stappen blijven volhouden in de hoop dat het toch werkt. Langdurig rillen is dus zeker een teken van 'help, ik heb het koud en ik kan mezelf niet weer warm krijgen'. Rillen is een techniek om warm te krijgen en mag dus niet lang duren.

Mee eens! Ik heb mijn paard wel eens rillend aangetroffen, haar van het land gehaald, fleecedeken op, berg ruwvoer. Ze kon vervolgens bijna niet eten zo hard schudde haar hoofd en lijf. Echt te zielig. Hoewel je mensen en paarden niet moet vergelijken denk ik dan toch aan bijvoorbeeld een keer dat ik een weekendje weg was en in een ijskoude slaapzaal sliep met een veel te dunne slaapzak. Wat voel je je dan rot als je het maar niet warm kan krijgen en daardoor ook niet kan ontspannen en slapen, dus oververmoeid raakt en totaal verkrampte spieren...
Inmiddels kan ik het aardig inschatten wat mijn paard wel of niet kan hebben en doe ik zelfs het regendekentje liever uit voorzorg te snel op dan te laat. Mocht ik toch nog een keer een inschattingsfout maken en zie dat ze een beetje rillerig is dan direct op stal om op te warmen. Later kan ze dan wel weer, met deken, naar buiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:09

Volgens mij komt het langdurig rillen dus juist eerder voor bij paarden die s'nachts op stal staan.

Ik bedoel, veel paarden die 24/7 buitenstaan hebben juist altijd wel een stal en een berg ruwvoer tot hun beschikking.
Voor mijn eigen paard vind ik het dan eigenlijk ook vervelend dat ze overdag in de wei staat en niet naar haar schuilstal kan, maar goed je kunt niet alles hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:52

Ik denk dat paarden die geen dekens krijgen en zo min mogelijk op stal staan inderdaad een betere afweer hebben tegen kou en nattigheid. De mijne wel tenminste. Moet er wel bij zeggen dat ik spaarzaam ben met borstelen zodat de vacht functioneel blijft. En ook knip ik geen sokken en trek ik geen manen enzo.
Dat zijn keuzes, begin je wel aan dit soort dingen, dan moet je je paard wel helpen ja als die staat te rillen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:35

Maar wat is oorzaak en wat is gevolg? Je maakt ook keuzes die, als het goed is, zijn gebaseerd op het welzijn van het individuele paard. En een paard met een mindere basis-conditie kun je dan wellicht beter met deken en/of stal houden om hem toch in werkbare conditie te houden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:28

Maar waarom persé opsluiten. Als het dier zo graag in een stal wil gaat het er toch vanzelf wel in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:47

Dat is dus een lastig punt, er zijn ook paarden die wel op stal willen, maar het niet doen vanwege de groep.......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:42

Dat is waar, maar dan zou ik persoonlijk liever werken aan bv grote van de groep, samenstelling van de groep, grote van de schuilstal, etc....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:03

Maar daar heb je niet altijd evenveel over te zeggen als je met je ene paard ergens een plekje zoekt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:17

Nee, dat kan alleen als je zelf je paarden aan huis hebt.
Dan kan je precies zo alles doen, zoals je zelf wilt.
Anders moet je je toch altijd ergens aanpassen of iets voor lief nemen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:24

En dat is toch waar het altijd op uit komt, kan niet.

Het was wel een mooie en inhoudelijke discussie, zo netjes is het er geloof ik nog nooit aan toe gegaan. :=
Maar goed... Het is dan ook al een beetje uitgekauwd en afgezaagd inmiddels.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:30

Ja, maar blijft altijd wel leuk om te lezen.
Soms kom je nog eens een goede tip tegen.
Maar ik ben trouwens ook blij waar m'n paard staat.
Op een boerderij met 8 paarden, ze hebben daar een heerlijk leventje. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:34

Dat is waar, en je hoort veel verschillende situaties, waar ook weer ideeën van krijgt.

Ik ben ook blij met waar mijn paard staat, het kon natuurlijk altijd mooier met een PP, maar ach ze verzinnen zelf ook wel wat. Ze zijn iig altijd vrolijk, ook als ik er niet ben zijn ze gewoon lekker bezig dus ik denk dat ze er zelf ook wel blij mee zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:08

Gypsy schreef:
Volgens mij komt het langdurig rillen dus juist eerder voor bij paarden die s'nachts op stal staan.

Ik bedoel, veel paarden die 24/7 buitenstaan hebben juist altijd wel een stal en een berg ruwvoer tot hun beschikking.
Voor mijn eigen paard vind ik het dan eigenlijk ook vervelend dat ze overdag in de wei staat en niet naar haar schuilstal kan, maar goed je kunt niet alles hebben.

Denk je? Ik zie hordes paarden buiten lopen in polders die geen schuilstal hebben en ook geen ruwvoer bij krijgen (of je moet gras ook onder ruwvoer rekenen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:14

Gras (mits voldoende, uiteraard) is zeker ruwvoer. Maar of het in extreme omstandigheden voldoende is, kun je je afvragen. Het bevat tenslotte ook veel meer water dan droog hooi en dat extra water helpt dan dus niet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:20

wij hebben 15 jaar op een stal gestaan waar ze alleen zomers na buiten konden en s'winters dus 23 uur per dag op stal,
nu wij sinds een aantal jaar van stal veranderd zijn voor de paarden zijn onze ogen echt los gegaan.
binnen voor een paard is zo slecht en dit zeg ik omdat al onze paarden heel erg veranderd zijn.
van karakter, met rijden, uiterlijk alles.
en wij zouden nooit en nooit meer terug gaan na een stal waar ze niet na buiten kunnen.
en heel veel mensen zeggen ook altijd als een paard een uurtje buiten heeft gestaan hij wil na binnen dat is gewoon niet waar.
ja misschien als het heel erg koud en heel hard regent.
er is niks beters dan een weiland voor je paard, en ik denk ook dat hier niks tegen op kan om je paard beter te laten voelen.
wij gooien wel iedere dag veel hooi in hun weiland want als ze dat willen eten kan dat ook gewoon,
en met mooi weer blijven ze snachts staan en met slecht op wat kouder weer gaan je naar stal.