Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:20

naomiluna schreef:
wij mogen van onze manege maar een half uur in de padock staan maar als er niemand na is wel een uur of anderhalf uur en ons weiland is dicht :wave:

Op de manege bij ons in de buurt mogen ze ook max een half uurtje in de paddock staan en als je ze dan met zijn 2tjes of 3tjes zet dan moet je niet denken dat ze opeens een uur of 1,5 uur mogen staan. Stel dat je paard een sociaal leven heeft en daardoor met vriendjes wat langer buiten kan staan... Ook als mensen met elkaar afspreken om ze bv in de ochtend buiten te zetten samen en de andere eigenaar ze in de middag samen, nee 1 keer per paard alleen als echt niemand anders erin wil...

Ben zo blij dat wij een "eigen" stukje hebben en zelf voor onze paardjes zorgen en dat ze lekker met elkaar buiten paard kunnen zijn *\o/*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:36

Rodi schreef:
naomiluna schreef:
wij mogen van onze manege maar een half uur in de padock staan maar als er niemand na is wel een uur of anderhalf uur en ons weiland is dicht :wave:

Op de manege bij ons in de buurt mogen ze ook max een half uurtje in de paddock staan en als je ze dan met zijn 2tjes of 3tjes zet dan moet je niet denken dat ze opeens een uur of 1,5 uur mogen staan. Stel dat je paard een sociaal leven heeft en daardoor met vriendjes wat langer buiten kan staan... Ook als mensen met elkaar afspreken om ze bv in de ochtend buiten te zetten samen en de andere eigenaar ze in de middag samen, nee 1 keer per paard alleen als echt niemand anders erin wil...

Ben zo blij dat wij een "eigen" stukje hebben en zelf voor onze paardjes zorgen en dat ze lekker met elkaar buiten paard kunnen zijn *\o/*

Als ik alleen de keuze had om op zo'n manege te gaan staan kocht ik absoluut geeeeen paard.
Dat kun je tegenover je paard nu eenmaal niet maken.

max66

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:41

op de manege bij mij in de buurt (is ook pensionstalling) komen de paarden helemaal niet buiten in de winter. Als eigenaar kun je komen rijden, longeren of je paard losgooien in de bak. Dat laatste mag alleen als er niet gereden wordt, want dat gaat voor. Als er meerdere mensen hun paard willen losgooien moet je op elkaar wachten (niet alle paarden kunnen samen).
Voor mij een reden om dan maar iets verder te rijden naar mijn paard.......

Ik denk trouwens dat het op veel meer pensionstallingen/maneges zo gaat hoor, ik denk niet dat dit topic representatief is...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:53

Lijkt mij vreselijk om te moeten wachten of je moet 'inschrijven' om je paard in de paddock te zetten en dan voor zo'n nutteloze 30 minuten als het niet minder is.... sneu hoor.

Hier nog steeds 24/7 buiten, maar voor de grote gaat dat straks wel aflopen als er meer neerslag komt (geen schuilstal voor haar).

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:58

Bij mij ook nog 24-7 buiten, dit blijft ook zo, want ik heb een paddock van 33 bij 15 ongeveer en daarvoor een betegeld erf van ongeveer 15 bij 7 en een overkapping voor de stal van 4,5 bij 3. Ideaal, want aansluitend aan de overkapping heb ik 1 box van 3x3 en 1 van 1,80 bij 3, en daar kunnen ze dus in.
Ze staan in de winter altijd met zijn 3tjes (een welsh a, shetlander en een fjord) op dit hele stuk. Als het echt mooi droog weer is soms ook nog op de wei.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:02

Tancreda4 schreef:
Lijkt mij vreselijk om te moeten wachten of je moet 'inschrijven' om je paard in de paddock te zetten en dan voor zo'n nutteloze 30 minuten als het niet minder is.... sneu hoor.

ja, idd. Je paard kan dan letterlijk alleen maar even de benen strekken. Als er dan iemand komt die wil rijden moet je je paard alweer uit de bak halen....
Toch staat het vol, er staan misschien wel 40 pensionpaarden (en 25/30 manegepaarden) en betalen die mensen 260 euro per maand.
Ik denk dat die eigenaren niet op bokt zitten....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:08

Die van mij staan altijd buiten..In de winter moeten ze het wel hoofdzakelijk doen met bak en schuilstal,want de wei wordt vaak echt te nat..Het scheelt dat ze aan huis staan,dus ik heb ervoor gekozen om ipv gewone stallen een schuilstal te maken met aansluitend een bak zodat ze altijd buiten kunnen..Ze krijgen wel hooi in de stal,dus staan wel vaker binnen dan in de zomer..

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:13

Onze paarden gaan 's ochtends rond half 8 naar buiten, gaan rond 3/4/5 uur het land in en rond 7/8 uur 's avonds gaan ze weer naar binnen :) (in de zomer dag en nacht buiten)
En paarden mogen bijna het hele jaar door in het land staan.
Dus onze paarden mogen niet klagen :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:40

waar ik sta staan de paarden swinters van 11:00-17:00 in paddock en de pony's dag en nacht buiten met schuilstal

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:01

Kyrkelover toch zijn Er zat van die stallen en ze staan vol hoor.

En ik Denk ook Dat Dit topic niet helemaal realistisch is.
Bij ons staan ze vanaf 8.30 buiten op de kale wei en je moet ze zelf
Binnen halen ikzet 16.00 binnen een ander bv 19.00.
Heb de keuze voor een andere stal wel kort buiten maar wel
In een groep(staat nu alleen) meerdere keren voeren en veel
Beter toezicht op de gezondheid en betere rijbak.
Laatst bijgewerkt door sandra8 op 25-10-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:09

max66 schreef:
Tancreda4 schreef:

ja, idd. Je paard kan dan letterlijk alleen maar even de benen strekken. Als er dan iemand komt die wil rijden moet je je paard alweer uit de bak halen....
Toch staat het vol, er staan misschien wel 40 pensionpaarden (en 25/30 manegepaarden) en betalen die mensen 260 euro per maand.
Ik denk dat die eigenaren niet op bokt zitten....

Toch wel hoor, ik heb pagina's terug al gereageerd.
Moet wel zeggen dat het in mijn optiek niet ideaal is, maar mijn paardje was eerst manege pony en die was niet anders gewend.....

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 00:35

mijn bijrijdpaard staat van 8 tot 6 en op sommige dagen van half 10 tot 6 op de wei met schuilstal.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 01:12

edith2 schreef:
@zapata, voor jou paard kan het idd alleen maar beter worden! Fijn voor 'm dat je dat ook zelf ziet en op zoek gaat naar wat anders. Lijkt me het grote nadeel v.e. hengst (wel een plaatje, ff je profiel gespiekt!)

Bij ons nog steeds 24/7 buiten, groep van 10 met de luxe v veel land. Gras staat er nog volop en zeker met de hoge temp. v afgelopen dagen voelen ze zich prima.

Ja tuurlijk!! wil voor zover het kan t beste voor mn binkje...
Maar helaas dachten die mensen er anders over, en niet eens omdat hij hengst is, maar omdat hij een tumor (melanoom) heeft in zn rectum..
en ze her risico niet aan wilde gaan, ookal heeft de dierenarts verteld dat t voor nu best goed uitziet..
tumor was niet persee groter of kleiner, maar de doorgang was beter dan ie was, en zorgde nu voor geen ekel probleem...

Maar zal zeker mn best blijven doen een wei met stalletje voorm te vinden...
En thnx voor je complimenten..tis idd een knappe vent, al zijn de foto's in mn profiel niet heel recent meer....
Moet eens nieuwe erop zetten als ik weerontdekt heb hoe!! haha

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 02:50

Nu loopt alles van mij nog 24/7 buiten. Waarschijnlijk gaan mijn jaarling en nrps van de winter van 8:00 tot 20:00 naar buiten en de andere 12 uur in de stal (4 bij 3 meter), zodat ze dan alle tijd hebben om rustig te eten en energie te besparen. Ook om te voorkomen dat ze te veel afvallen, ze staan imo ook zonder deken en de koudbloedjes waar ze bij staan, hebben lang niet zoveel nodig als deze twee :).

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 04:29

Mijne stond 24/7 buiten op gras maar is nu licht hoefbevangen en insuline resistent dusdie moest per direct de wei af, nu staat hij van 9-16:00/17:00 uur in de paddock, en ik wandel een uur met hem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:00

Rodi schreef:
Bij ons staan ze heerlijk 24uur per dag het hele jaar door buiten. Beschikking over een goed gedraineerde paddock met afdak en onbeperkt ruwvoer. De zomermaanden staat het pad naar de wei open en in de echte natte periode is dat dicht en komen ze nog wel op een ander stuk wei een uur per dag gemiddeld.

Nu is er in de paddock (totaal 2 paddocks) een plek vrij en daar is gewoon niemand voor te vinden. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard, maar ze willen ook luxe en zeker in de wintermaanden merk je dat het comfort voor de mens blijkbaar toch voor gaat. Denk dat een hoop mensen wel weten dat het beter is dat hun paardje lekker buiten staat en kan spelen en kroelen enzo, maar dat het merendeel toch ook voor zichzelf kiest en die mensen zullen hier niet reageren...

Het lijkt me ideaal als je paard dat kan, mijn paard kan nu (nog) niet 24/7 buiten staat en kan zeker ook niet in elke kudde terecht (wordt vaak weggepest)
Heb je wel een goede rijbaan en buitenrijdmogelijkheden? Want dat vind ik essentieel (en geen luxe)
In dat geval jammer dat het niet in mijn buurt is! /3

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:08

Mijn paarden ( aan huis) staan van +- 7uur ( of eerder,als mijn man ze buiten zet) tot +- 18.30 buiten.
In de zomermaanden staan ze langer buiten.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 26-10-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:09

max66 schreef:
op de manege bij mij in de buurt (is ook pensionstalling) komen de paarden helemaal niet buiten in de winter. Als eigenaar kun je komen rijden, longeren of je paard losgooien in de bak. Dat laatste mag alleen als er niet gereden wordt, want dat gaat voor. Als er meerdere mensen hun paard willen losgooien moet je op elkaar wachten (niet alle paarden kunnen samen).
Voor mij een reden om dan maar iets verder te rijden naar mijn paard.......

Ik denk trouwens dat het op veel meer pensionstallingen/maneges zo gaat hoor, ik denk niet dat dit topic representatief is...

Ja op zo'n manege heb ik ook gestaan, met het verschil dat je ze daar gerust de hele dag buiten mocht zetten maar omdat de paddocks meestal ondergelopen, modderig en vol mest waren en te klein voor meer dan één paard, gebeurde dat nooit. Met mooi weer stonden die paddocks ineens vol, bij het eerste regenbuitje zetten niemand zijn paard meer buiten met als gevolg dat mijn paard ook niet naar buiten kon (kan niet alleen staan)
en Kyrkelover je kunt niet direct zeggen "dan zou ik geen paard kopen" want je weet niet hoe de situatie van een ander is en hoe die aan dat paard gekomen is.
Ik ben vertrokken zodra ik een beter alternatief had gevonden, maar ook mijn huidige stal is mijn droomstal niet
Het tekort aan weidegang/buitenmogelijkheden bij de ene stal of het gebrek aan fatsoenlijke rijbak bij de andere stal

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:19

Wij zijn verhuisd eerst stonden ze op een stal waar ik zelf ochtend en avond binnen en buiten moest zetten. Nu staan ze 24/7 buiten met een inloopstal. Hiervoor woonden we in Rotterdam en hadden ze die luxe helemaal niet. Ik merk aan mijn paarden dat 24/7 buiten voor ze veel fijner is.

In januari komen ze bij ons nieuwe huis te lopen, daar moeten de weilanden en stallen nog gemaakt. Ik ben er nog niet over uit hoe ik dat precies ga doen. Ik denk wel in de nacht binnen, maar dan wel met constant ruwvoer tot hun beschikking. Een paard is gewoon niet gemaakt voor een klein hok en niets doen. Als ik zie wat een rust er nu in mijn paarden is gekomen sinds deze manier van huisvesten, moet ik niet meer denken aan de tijd dat ze nog zoveel op stal stonden.

Overigens niks ten nadele van een andere manier van huisvesten, als die van mij straks weer actiever worden 'gebruikt' zullen er ook weer aanpassingen komen. Maar voor nu hebben ze de ideale huisvesting.

Wij wonen dan wel in Brabant op zand grond en op de wei is nog geen natte plek te bekennen, dat was wel anders in het westen op de klei!
Laatst bijgewerkt door Roosyes op 26-10-12 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:21

's ochtends tussen 9-11 gaan ze eruit en komen een uur of 6 weer binnen.
Volgende week zal dat eerder zijn omdat de klok dan terug gedraaid zal worden en het eerder donker is.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:24

24/7 buiten :)
wel schuilstal

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:19

Mijn 3 paarden staan 24/7 buiten. Paarden zijn 22,7 en 4 jaar oud. 's Avonds gaan ze naar de paddock bij een inloop schuilstal/afdak, krijgen daar eten en hooi. In de ochtend gaat na het eten het draadje weer open en kunnen ze zelf kiezen wanneer ze weer naar de wei gaan. Hooi ligt er altijd. Wij wonen op de Veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:20

Ik ben zo iemand wiens paarden nu al amper nog buitenkomen. Zou ze met plezier de hele dag (en bij droog weer ook nacht) op de kleine paddock willen zetten die ik aangeboden krijg op stal, maar ik mag er niet voeren. Dus alleen in de stal kunnen ze eten.
Daarnaast blijkt het probleem met drainage veel ernstiger dan gedacht en raakt de blubberzooi maar niet opgedroogd. Die plek zit ook nog vlak bij de ingang van de paddock dus wat krijg je? Paarden lopen er met een boog omheen (dan moet het toch al ernstig zijn als ze dat uit zichzelf doen, nee?) of ze weigeren gewoon om de paddock in te gaan.
Het kleeft ook verschrikkelijk, begrijp erg goed waarom ze er moeilijk over doen.

En het allerduidelijkste is het wel als 1 tinkerkruising én 2 kruisingen met shetjes (waarvan 1 al in enorm winterhaar) staan te drummen in een hoekje met slaphangende oortjes. Heb wel ongevoerde regendekens omdat ze niet kunnen schuilen op de paddock maar vrees dat ze voor hen met dikke vacht nog te warm zijn.

Ik KAN verhuizen als ik wil, maar doe het niet. De rest van de accomodatie is super (basic, maar netjes), ze zijn enorm begaan met de paarden, hengsten zijn er meer dan welkom en goh ja, ze doen hun best om dat drainage probleem aan te pakken. Dit hadden ze niet verwacht (ik ook niet) en er is nu ook geen optie om die hele bak open te kappen en compleet opnieuw aan te leggen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:25

Mijn pony gaat tussen 10 en 11uur naar buiten en tussen 16 en 17uur naar binnen.

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:07

die van mij staan van 8 tot 5 buiten soms iets korter en soms iets langer.....