Show de huisvesting van je paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Show de huisvesting van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:59

Mijn paard heeft haar nieuwe box toegekend gekregen voor de winternachten! :D

5x4,5 m groot, geen tralies dus veel contact met buurtjes (waarvan haar ene buurtje haar beste vriendje is, dus die kunnen lekker kroelen over het schot). Voor ligt er 3x4,5 m opgestrooid en daar achter 2x4,5 m rubbermatten. Omdat het anders echt extreem veel stro kost.

Afbeelding

Misschien niet het meest luxe qua uitstraling, zo met hout e.d. Maar ik zie liever dit dan dit, ook al is dat qua uitstraling super :D :
Afbeelding

of dit
Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:01

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:03

Ik vraag me bij de onderstaande stallen altijd af of ze met de stofzuiger het gangpad doen? := :')

Fijne grote stal Focussed! Wat voor faciliteiten voor het paarden comfort heeft jullie stal nog meer? Waar staan ze s'winters overdag?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:06

Hehe een vriendin van mij doet het gangpad altijd met een bladblazer, stukken makkelijker dan vegen. Maar toch heeft die niet zulke boxen :+

SteffiiY

Letizia schreef:
Ik vraag me bij de onderstaande stallen altijd af of ze met de stofzuiger het gangpad doen? := :')

Fijne grote stal Focussed! Wat voor faciliteiten voor het paarden comfort heeft jullie stal nog meer? Waar staan ze s'winters overdag?

Haha het lijkt ofdat ze die stallen iedere dag schoonmaken inderdaad :+ al zien deze stallen er nog wel ongebruikt uit :P

Odysseus

Letizia schreef:

Omg bij die onderste is het idd echt stofzuigschoon :') _O-

Bij ons staan ze in de winter overdag op de paddock, of wei. Vorig jaar zijn ze geloof ik (ik stond er toen nog niet :P ) tot oktober dag en nacht op de wei, en toen zijn ze 's nachts ivm het weer naar binnen gegaan, mar bleven ze wel tot half december op de wei. Van half december op de paddock tot half maart, toen weer op de wei. :D En vanaf 1 mei weer dag en nacht op de wei.

Dus ze staan maar een paar maanden 's nachts op stal.

Best een unicum in de randstad. (En ze worden nog buiten/binnen gezet ook en gevoerd op de paddock).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:14

Klinkt zeker goed zeg! Daar mag je mee in je handen wrijven, zeker in die omgeving!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:23

Ja idd echt wel! :D ben er ook erg blij mee!

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:34

Ben een stille volger, heb zelf geen stal, maar hoop op de toekomst ;)
Voor stofzuiger schone stal, moesten wij op stage altijd eerst met de slang lichtjes spuiten over het gangpad zodat het niet stofte en daarna met zo'n blaasding wat je normaal gebruik voor bladeren weg te blazen erdoorheen. En dan had je dus ook dit resultaat.

PsydoxyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:59

... nu zien ze er nog heel schoon uit, wedden dat ´t niet zo blijft.
Ook daar zitten spinnen :Y)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:49

Dat is wel een hele mooie box, Focussed! Dit is denk ik wel zo'n beetje de meest paardvriendelijke soort box +:)+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:20

Mooie ruime stal! Mijne heeft ook zo'n ruime stal...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:56

@ Focussed: wat een grooooooote stal zeg. Heerlijk hoor voor die beesten. Die anderen die jij plaatst vind ik prachtig, maar dan met trailies en gewoon een lui de gang in.

En ik stofzuig ook eens in de zoveel tijd de stal :o Met zo'n bouwstofzuiger.... we hebben een hele ruwe vloer waardoor je het niet goed kan vegen. Voor de netheid dus maar met de stofzuiger :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:57

Gaf hoor, da's pas lekker de ruimte +:)+

Het toont inderdaad niet zo met die rekken en schotten, maar paard zal er veel blijer mee zijn dan met zo'n gevangenis waarin hij amper durft te verharen :P

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:53

ik zet een stipje... binnenkort hopelijk *blijft hard duimen* ook plannen maken voor een mooie stal hier! dus ik wil graag leuke ideeen op doen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:56

Paddock wat meer ingericht
Afbeelding
Afbeelding

Als mijn merrie het uithoudt de 'stal' voor altijd (ofwel 24/7 buiten). Er komt nog een windscherm achteraan zodat ze uit de wind kunnen staan. Rechtsachter rubberen matten (poepplek), linksachter komt een schuilhutje voor mijn shet, hooi ruif, en twee bakken waar ik hooinetten in kan doen, linksvoor heb ik een waterbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:58

eindelijk fotos van ons winterstulpje (rahere staat er een nachtje nu)
de wei is omheind, op sommige stukken moet de draad onder het hout nog gedaan worden & daar komen nog bomen bij ;)
de stallen word nu een dak opgelegt & staat nog veel rommel in
Afbeeldinghier komt de poort (tijdelijke oplossing met draad)
Afbeeldingachter mij is nog een klein stukje & achteraan is een draad van de koeienweide (van onze achterbuur) tussen onze wei en de draad staat een beek (omheining komt nog)

en de stallen:
Afbeeldinghier komt de stal van Blesco+flint
Afbeeldingvan Rahere (komt natuurlijk nog stenen in & muur komt nog naar voor)
Afbeeldinghooiopslagplaatsje
Afbeeldinghier sta ik in de stal van flint & blesco, daar komt normaal materiaal ;)

ja er staat nog niet vele gras op ;)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:11

Psydoxy schreef:
... nu zien ze er nog heel schoon uit, wedden dat ´t niet zo blijft.
Ook daar zitten spinnen :Y)

:= :D

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:33

Hahaha, daarvoor heb ik maar 1 ding:

stalbraam.nl

Helemaal dik, top tevreden mee :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:18

Tancreda, waar heb jij die hooiruiven vandaan?

Dominskii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:36

wat mooi allemaal!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:09

timokyana schreef:
Tancreda, waar heb jij die hooiruiven vandaan?

Geen idee, die stonden al in de paddock, iedereen heeft zo'n ruif in hun paddock staan. Ik voer overigens liever uit de bakken. Laat het ruif wel staan voor als ze straks meer hooi nodig hebben, verschillende plaatsen, maar wel oppassen met vriezen is mij verteld; als je aan ijzer likt als het vriest gaat dat soms niet zo goed -O-

Phoenix13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:02

Hallo allemaal,

Wat een super mooie stallen!
Wij zijn verhuisd naar een huis met weiland een lang gekoesterde droom:)
Op dit moment zijn we druk bezig met om het huis te verbouwen, maar stiekum ben ik me ook aan het orienteren op het bouwen van stallen en het aanleggen van een bak.
Nu ik al die mooie foto's zie vraag ik me af of jullie ook een kostenplaatje hebben van de stallen en goede tips. Waarschijnlijk mag ik max. 30 m2 bouwen van de gemeente dus het worden hooguit drie boxen het liefst met een gangpad erin en met een buitendeuren/ schuifsysteem zodat ze zelf kunnen bepalen of ze naar buiten of binnen willen. Ideeen en kosten zijn welkom!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:39

Het goedkoopst zijn die naast elkaar liggende buitenboxen, al dan niet met luivel of overdekt gangpad. Dan heb je ook geen aparte kosten voor de inrichting van de stal met wanden, deuren en ramen. Dat zit vaak al bij de prijs in. Onze stal werd 1/3 duurder door de extra kosten aan wanden, deuren, ramen en tussenwanden. Voor de helft van de prijs hadden we met een andere oplossing ook klaar geweest, maar ik had een grote hooizolder nodig voor opslag en alle vloeroppervlak voor stalruimte, zadelkamer en was/poetsplaats, en die standaard buitenstallen zijn te laag daarvoor. Die gekoppelde stallen heb je prijzen van ongeveer €2500,-/€4000,- per stalplaats. Soms is je eerste stal het duurst en de volgende aangekoppelde stallen goedkoper omdat er een wand minder nodig is.

30m2 is heel weinig, te weinig voor 3 stallen met een bruikbaar gangpad. Met 2 stallen van 3 bij 3,5 en een gangpad van 1,5 meter diep, zit je al op 30m2, dan nog met een meter overstek aan de voorkant van je stal tegen inregenen die niet meetelt en je hebt echt je maximale oppervlakte gebruikt...

Als je 3 stallen wilt, kun je net 3 boxen van 3 bij 3,5 naast elkaar geplaatst plaatsen. Dan heb je geen gangpad en geen opslagruimte. Alleen je dakoverstek. Opslag moet je dan elders hebben.

De regels voor vergunningsvrij bouwen zijn verruimd, in bepaalde gevallen mag je tot 60m2 vergunningsvrij bouwen. Hoeveel m2 je mag bouwen hangt af van hoeveel m2 aan bijgebouwen je al hebt en het bestemmingsplan van je perceel. Er zitten vaak bepaalde bepalingen en uitzonderingsmogelijkheden in een bestemmingsplan, dus het is de moeite waard je persoonlijk te laten informeren naar de mogelijkheden.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 00:58

Chalinka: Erg gevaarlijk met dat draad, liever direct voor goed draad ( wat netjes en strak gespannen is) en een goede poort dan dit.