Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:18

suze_ schreef:
Mindim zoals je hierboven ziet is de lucht allang geklaard :)

Ja, dat zag ik. Alleen veranderd dat niets aan de geplaatste reactie en mijn mening daar over :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:40

Pentax schreef:
Wat ik me afvraag he,als een weiland zo natuurlijk is, waarom lopen paarden dan weg zodra je het hek open zet?
Omdat die halve hectare helemaal niet zo natuurlijk is voor een bewegingsdier...
Zelfde geld voor stal, ken geen paarden die niet gaan scharrelen als de deur open staat.

waar staat dat een weiland zo natuurlijk is?
en wat bedoel je daar precies mee?

er is in mijn ogen helemaal niks natuurlijks meer aan de paarden die we hebben,maar een wei is altijd beter dan een stal,daar kan je niks tegenin brengen
ik probeer mijn paard ook op een stal te zetten [ wat best goed gelukt is ] waar hij het goed heeft
en dan bedoel ik veel uit zijn stal, dat is in de zomer de wei en in de winter de paddock
en met anderen en met speeltjes en 4x voerbeurten

ik heb zelf het gevoel dat ik mijn paard goed geplaatst heb.

en dat het altijd beter kan geloof ik meteen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:31

joenohoe schreef:
Weet je pmarena, de manier waarop jij je paarden houdt zoals op de foto's te zien is, zo zou ik ze ook houden als ik daarvoor de mogelijkheden had. Dus wat dat betreft zijn we het eens. Het probleem dat ik echter met jou heb, is dat jij andere mensen veroordeelt omdat ze het niet precies zo doen als jij. En, om mezelf als voorbeeld te nemen, dat je me zo ongeveer belachelijk maakt als ik het heb over mijn ene stal van 4 bij 3 met een uitloopje van 4 bij 2 en mijn andere stal van 3 bij 3 met een uitloopje van 6 bij 3. Mijn rijpaard staat al meer dan 10 jaar zo bij mij, met van begin april t/m eind oktober en als het vriest weidegang en veel baasje contact in de winter, want ik kan haar vanuit het keukenraam ziet en ze staat regelmatig bij het wcraampje met me te praten. Ze glanst en haar ogen sprankelen, en dan beweer jij dat ik het niet goed doe? Winters wordt er kilometers gewandeld en staat baasje om 5 uur op om de paardjes eerst een uur te laten scharrelen op de manege. En de jaarling staat winters ook in de wei, met 1 van de shetten.
Als ik jou moet geloven kunnen mijn paarden nooit gelukkig zijn, en de paarden van velen hier op Bokt ook niet, omdat ze anders worden gehouden dan dat jij doet, vindt je dat normaal???
Van mensen die bij me thuis komen, van juryleden hoor ik dat ze wel paard zouden willen zijn bij mij, en dan zit jij de manier waarop ik mijn paarden verzorg en het beste voor ze probeer te doen belachelijk te maken, zoals je ook doet bij anderen die een poging gedaan hebben hun mening te geven in dit topic. En dat heb ik op jou tegen, je denkt zo ongeveer dat je G.d bent.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:33

Zo lees ik het dan weer helemaal niet.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:21

Lieve mensen de meningen zijn verdeeld..
Kunnen we niet een beetje respect hebben voor elkaar en een ieder in z'n waarde laten?
Wie bepaald wat goed of slecht is.. Er leiden meerdere wegen naar Rome. ;)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:15

Het is hardstikke leuk en aardig dat mensen om 5 uur op staan om met hun paarden te gaan wandelen, ik zal wel ontzettend egoistisch zijn, want dat doe ik dus echt niet. De volledige verzorging heb ik uit handen gegeven om een drukke baan te hebben waardoor ik alles kan bekostigen. Het enige wat ik doe, is ja........daar komt ie, savonds rijden en evt bij een vrije dag nog een uurtje in de paddock of iets dergelijks.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:49

StefenFrens schreef:
Kunnen we niet een beetje respect hebben voor elkaar en een ieder in z'n waarde laten?

Eindelijk iemand die het snapt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:10

jesito schreef:
StefenFrens schreef:

Eindelijk iemand die het snapt ;)

Ik denk dat we dat allemaal wel hadden begrepen ;)
Daarom kun je het nog steeds niet eens zijn met het pad dat een ander bewandeld, mag, maar het liefst met goede argumenten en niet alleen uithalen, omdat iemand anders het anders doet. En soms denk je van een ander of het pad wel uberhaupt nooit zal aankomen in Rome.
Op de plaatselijke manege staat een paard van een particulier 365 dagen per jaar op stal, geen weide niks, geen paddock, alleen rijden. De eigenaar geeft aan dat hij dat gemakkelijker vind en het paard zich zo ook niet blesseert. Alles staat buiten, behalve dat paard en nog eentje. Voor dat soort mensen is het paard niet meer een artikel om hun sport te bedrijven imo en wordt er weinig met het welzijn van het paard rekening gehouden.

Zoals al eerder genoemd, er wordt hier heel zwart wit gekeken, ik denk dat velen al blij zijn dat een paard meerdere uurtjes even zijn benen kan strekken. Ik denk dat eigenlijk niemand zit te wachten op 23 uur per dag op stal beleid. De redenen die hier worden genoemd om dat wel te doen, die gaan er bij mij niet in. Stress buiten omdat paarden denken dat er een roofdier op de loer ligt of omdat een paard dommer is dan een kat en daarom best in een geestdodend hok mag staan, om maar wat te noemen. Lijkt me ook niet goed voor het paard zijn gezondheid. 24/7 in een weide is met dit weer ook niet lekker, hier verderop staan 2 paarden op een afgevreten land, zonder droge plekken, de paarden worden steeds schraler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:10

Active schreef:
Het is hardstikke leuk en aardig dat mensen om 5 uur op staan om met hun paarden te gaan wandelen, ik zal wel ontzettend egoistisch zijn, want dat doe ik dus echt niet. De volledige verzorging heb ik uit handen gegeven om een drukke baan te hebben waardoor ik alles kan bekostigen. Het enige wat ik doe, is ja........daar komt ie, savonds rijden en evt bij een vrije dag nog een uurtje in de paddock of iets dergelijks.

Gaat je paard overdag nog naar buiten dan?

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:25

Mindim schreef:
[

De ene gaat 4 uur in de paddock in de winter, in de zomer 7 uur op de wei. De andere 2 uur in de paddock en 1 keer in de stapmolen en in de zomer 5 uur op de wei en 1 keer molen.

Ze komen er dus gemiddeld met rijden erbij 2 a 3 keer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:26

Active schreef:
Mindim schreef:
[

De ene gaat 4 uur in de paddock in de winter, in de zomer 7 uur op de wei. De andere 2 uur in de paddock en 1 keer in de stapmolen en in de zomer 5 uur op de wei en 1 keer molen.

Nou prima toch?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:28

Active schreef:
Mindim schreef:
[

kortom 's winters voor de ene is dat zo'n 20 uur in de stal. Voor de ander 22 uur in de stal. Dan 's zomers voor de ene ongv. 17 uur in de stal en de ander 18?

En jij vindt niet dat je daar ook maar íets aan moet veranderen?!?!

Jij hoort toch ook niet in 'maat wchokje' thuis voor zoveel uur per dag of wel?

Ik begrijp dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot 24/7 echter vind ik wél dat je daar desonanks naar moet zoeken. En anders iets dat véél meer de optie geeft om naar buiten te gaan. Dus zo'n 7 uur per dag OP Z'N MINST voor elk paard elke dag van 't hele jaar.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 20-09-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:31

Maartje1990 schreef:
[

kortom 's winters voor de ene is dat zo'n 20 uur in de stal. Voor de ander 22 uur in de stal. Dan 's zomers voor de ene ongv. 17 uur in de stal en de ander 18?

En jij vindt niet dat je daar ook maar íets aan moet veranderen?!?!

Jij hoort toch ook niet in 'maat wchokje' thuis voor zoveel uur per dag of wel?

Ik zou toch de volgende keer eens een andere rekenmachine gebruiken als ik jou was. 4 uur plus rijden savonds maakt 5.5 uur eruit. dus 18,5 op stal. En 2 uur paddock, plus uur molen, plus anderhalf uur rijden maakt 4,5 uur. Dus 19.5 uur op het hok.

En nee, ik verander daar niets aan, want dat heb ik al eerder geprobeerd en daar werden die paarden niet beter van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:32

nou geweldig, maakt 't echt zoveel beter. En helemaal fijn voor die paarden dat ze 2 uur als een debieltje rondjes lopen alsof 't paarden uit een draaimolen zijn.

Dus jij wilt niet je paarden op z'n minst 7 uur per dag 't hele jaar buiten laten lopen? En waarom dan als ik vragen mag?
Als 't te maken heeft met hoefbevangenheid, is natuurlijk een ander verhaal. Maar anders zie ik niet in waarom meer naar buiten geen optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:35

De paarden krijgen wel de kans om in de winter even los te lopen, bij velen gebeurt dit niet eens.
Afgelopen winters was het af en toe lastig de paarden naar buiten te krijgen met het winterweer.

@Maartje1990, Zou fijn zijn als je ook normaal kunt reageren.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:35

Maartje1990 schreef:
nou geweldig, maakt 't echt zoveel beter. En helemaal fijn voor die paarden dat ze 2 uur als een debieltje rondjes lopen alsof 't paarden uit een draaimolen zijn.

Oh debieltjes, hmm, beetje conditietraining is ook voor paarden goed.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:36

Mindim schreef:
De paarden krijgen wel de kans om in de winter even los te lopen, bij velen gebeurt dit niet eens.
Afgelopen winters was het af en toe lastig de paarden naar buiten te krijgen met het winterweer.

het was echt drama deze winter, ik heb beide paarden speciaal op sneeuwbeslag gezet zodat ze wel naar buiten konden!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:39

Mindim schreef:

sorry, hoor dat ik een beetje fel reageer op 't feit dat een dier gewoon, niet genoeg vrijheid heeft.
Ik zal proberen 't netjes te houden, vind ik echter wel moeilijk

En sneeuwbeslag, jouw paarden staan dus op ijzers begrijp ik? is geen ijzers voor iig de winters dan geen optie?

En wat die conditietraining betreft, ik ben 't niet eens met een stapmolen. 2 uur in 't zelfde rondje sjokken, wordt je toch ook niet blij van lijkt me? Wellicht kun je een uur ofzo met je paard gaan wandelen, wellicht gewoon een paar keer per week. Of een verzorgster wellicht?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 20-09-11 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:40

Maartje1990 schreef:
[

Ik begrijp dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot 24/7 echter vind ik wél dat je daar desonanks naar moet zoeken. En anders iets dat véél meer de optie geeft om naar buiten te gaan. Dus zo'n 7 uur per dag OP Z'N MINST voor elk paard elke dag van 't hele jaar.

Jammer dat je je reactie wijzigt nadat ik al heb gereageerd. Maar ok, jij hoeft dat niet te begrijpen, als ik het maar begrijp.
Ik maak een keuze omdat niet te doen, bij een van de paarden zelfs met een medische reden. Daarnaast probeer ik mijn paarden zo goed mogelijk in hun vel te houden en daar hoort inderdaad weidegang bij. Maar het zijn wel sportpaarden die ook gewoon moeten werken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:41

Mindim schreef:

Inderdaad echt mooi dat, dat nog kan. Hier in de buurt was ook een stal waar de paarden 10 weken lang hun box niet uit zijn geweest. Zelfs niet om te rijden of iets. :n

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:42

Maartje1990 schreef:
[

En sneeuwbeslag, jouw paarden staan dus op ijzers begrijp ik? is geen ijzers voor iig de winters dan geen optie?

Nee, ten eerste kan dat niet met de stapmolen en ten tweede duurt de tijd dat de hoef moet wennen aan het feit dat deze weer bloot is, zolang duurt, dat tegen die tijd er al weer een ijzer onder gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:43

of gewoon ijzerloos? en hoezo kan dat niet met de stapmolen? Ik heb m'n andere bericht trouwens nog ge-edit.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:45

Maartje1990 schreef:
[q

En wat die conditietraining betreft, ik ben 't niet eens met een stapmolen. 2 uur in 't zelfde rondje sjokken, wordt je toch ook niet blij van lijkt me? Wellicht kun je een uur ofzo met je paard gaan wandelen, wellicht gewoon een paar keer per week. Of een verzorgster wellicht?

Jij verzint er met de minuut meer bij!! 2 uur rondsjokken? Ten eerste is het een programma van een uur, met een stap en draf programma.
Daarnaast heb ik helemaal geen tijd om met een paard een uur te gaan wandelen en al helemaal niet met twee. Een verzorgster die een beetje met paarden om kan gaan zijn er amper en aangezien mijn stalbaas overdag de volledige verzorging doet, zie ik het nut er sowieso niet van.

Maartje, je kunt wel tips geven, maar dit beleid is mijn keuze na dik 30 jaar actief paarden houden. Dit wordt niet veranderd, niet vanwege geen mogelijkheden, maar vanwege dat ik dit goed vind voor mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:46

Ik denk dat het erom gaat dat het paard de vrijheid heeft om als hij het gevoel heeft dat hij even zijn benen moet strekken, dat ook gewoon kan doen. Net zoals wij dat zelf (meestal) doen. Dat zou dus een wei met een schuilstal zijn. Ik denk niet dat een paard gelukkig wordt van zoveel uur per dag stil staan in een stalletje.. En dat sommige paarden vaak liever in de stal staan dan buiten zijn kan verschillende oorzaken hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:46

Maartje1990 schreef:
Mindim schreef:

sorry, hoor dat ik een beetje fel reageer op 't feit dat een dier gewoon, niet genoeg vrijheid heeft.
Ik zal proberen 't netjes te houden, vind ik echter wel moeilijk

Dan kun je beter tot tien tellen voor je wat neer zet :)

Met een winter zoals afgelopen winter is het zelfs zonder ijzers een drama. Maar we hebben ook niet zo'n fantatische ondergrond als bij jou in de buurt. We hadden vorig jaar een natte herfst, en op eens vorst. We waren te laat met alles glad trekken, zo plots kwam de vorst. Met omgewoelde klei dat opvriest, kun je geen paard laten lopen op wat voor beslag dan ook, die breken hun benen. Bij de eerste dooi is de boel glad getrokken. Toen kwam er sneeuw, harstikke fijn de beestjes naar buiten. Toen kwam er dooi, sneeuw smolt in de wei en in de bak en noem het maar tot grote plassen water en diezelfde nacht vroor alles dicht. Gevolg enorme plassen ondiep water die je niet kunt bikken, het erf een grote spiegel, de weilanden onbegaanbaar, dan nog een laag sneeuw er op en alles is compleet. Daar kunnen bijvoorbeeld onze oudjes niet op, een drama was het. Ze zijn nog nooit zo belabberd de winter uit gekomen die oudjes.