[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:30

Wij hebben onze palletbox tussen tgels in staan en onder een ouderweds hooiruif met dak. Daardoor kunnen ze er niet zo tegen duwen. Maar nog gaat onze palletbox soms lopen.
Dus ergens aan vast zetten is niet onverstandig!

Safiera

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:45

Ojee. Dan wordt het misschien toch een paar paaltjes in de grond slaan om 'm aan te verankeren.

Mijn andere optie was 4 paaltjes in de grond en daar planken tussen spijkeren. Dan zou dat m'n hooikist worden... Misschien nog wel goedkoper dan zo'n palletbox + net + verankering

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:48

Ik heb een paar tegels op de onderste planken van de pallet liggen en dat is hier genoeg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:46

Ik heb halve kuubskisten (hout dus). Die gaan soms wel aan de wandel door pony's met jeuk aan hun billen.
In de paddock op de tegels makkelijker dan op het land op gras (een deel loopt in de winter op een stukje kaal gras en krijgt dan hooi uit een kist tegen het wegwaaien).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:56

Gewoon kwestie van proberen dan maar?

Ik heb er een eczemer bij staan, dus jeuken zal af en toe zeker gebeuren. Nouja. We'll see. Ik zou de palletbox ook op zand/gras zetten, en dan tegels er omheen. Misschien dat hij daarmee ook wel blijft liggen.

Hebben jullie ook netten er in?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:01

Goed mijn houten slowfeeder voor in stal is een week in gebruik. Echter is die kennelijk nog te licht want hij verschuift. En verder is het rooster heel bewegelijk. Iemand een tip dit op te lossen?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:14

Kan iemand hier alsjeblieft eens meedenken? Hier 2 merries en een kleine ruin, te dik. Ze staan aantal uren op de weide, krijgen momenteel 24/7 onbeperkt.. vaak helaas kuil in vorm van kleine maas hooinet in hooibak. Ze gaan dan ook op dieet. Wil gelijk graag nadenken over de komende winter en een slowfeeder oplossing. Ze staan in de winter 24/7 op de paddock (is helaas hier in de Randstad niet anders).

Wat ik zoek als slowfeeder:
- makkelijk te vullen/in gebruik/vooraf klaar te leggen voor degene die een voermoment moeten voeren
- ze krijgen minder eten (natuurlijk genoeg) , 3/4 voermomenten op een dag. Waarvan 2 momenten zijn 8u en 13u 's middags door pensionhouder. Voor de avond zoek in een langdurig etende oplossing om ze in de nachtelijke uren nog wat langer bezig te kunnen houden.
- slow, slow, slow feeder effect

Welk slowfeeder systeem is het meest geschikt om minder ruwvoer te voeren, maar heeft qua tijd wel de langste 'slowfeed'? Dus eigenlijk bedoel ik welk systeem geeft de langste eettijd in slowfeedervorm.

Heeft iemand advies? PB mag ook met eigen ervaringen. Dank jullie wel _/-\o_ Willeke

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:17

Lekker en niet/minder lekker door elkaar mengen houd ze ook langer bezig. Stro of graszaadhooi bv.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:27

Is je huidige kleine maas hooinet niet zo heel klein van maas dan, dat je wat anders zoekt?

Ik zou ook in jouw situatie gewoon voor langwerpige hooinetten met 30mm mazen gaan die je bevestigd aan schrikdraad-isolatoren.

Als je er genoeg plaatst dan kun je gewoon zelf de netten vullen als je er bent, en doen ze daar de hele dag mee. Vind je dat ze toch teveel eten dan doe je er een deel graszaadhooi of zelfs stro in, dat zullen ze niet zo heel lekker vinden en vaak gaan ze dan toch min of meer wachten totdat het lekkere weer bijgevuld wordt :P

Maar dan hebben ze tenminste wel de mogelijkheid om de hele dag door te knabbelen, zonder dat het al te rijk is wat ze allemaal naar binnen schuiven :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:18

Hooinetten van Nicky's keet zijn makkelijk van te voren te vullen en op te hangen. Je kan er 2 van over elkaar doen om het eten te vertragen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:35

pmarena schreef:
Vind je dat ze toch teveel eten dan doe je er een deel graszaadhooi of zelfs stro in, dat zullen ze niet zo heel lekker vinden en vaak gaan ze dan toch min of meer wachten totdat het lekkere weer bijgevuld wordt :P

Maar dan hebben ze tenminste wel de mogelijkheid om de hele dag door te knabbelen, zonder dat het al te rijk is wat ze allemaal naar binnen schuiven :)

Jaloers op iedereen met beschaafde paarden! Mazen van 3 cm, gemengd met stro en nog alles binnen no time op bij ons. Onbeperkt is helaas geen optie. Maar het stro laten ze wel tot het laatst liggen, dus ze zijn in elk geval langer bezig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:34

Ik ga hier ook weer eens meelezen.
Hier is het probleem dat 3cm maasnetten nog te weinig slow is.
Vorig jaar deed ik al drie hooinetten over elkaar, maar helaas, nog te snel..
Verder heb ik altijd ook netten met stro hangen, die worden ook leeggegeten.

De optimale slowfeeder heb ik nog niet qua tempo.
Op zich bevallen de hooinetten mij verder wel qua gebruik. Ik heb van die vierkante netten, die zijn goed te vullen. Maar ook wat gewone netten die ik in de lucht ophang zodat er meer beweging in zit.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:48

Is het misschien een optie om enkel stro te geven? En mineralen en vitamientjes aan te vullen met een supplement of krachtvoer? Het is hier niet echt gebruikelijk, maar bijv. in Spanje wel.
Op die manier kan je paard de hele dag knabbelen zonder dik te worden, en krijgt hij toch alle voedingsstoffen binnen..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:42

Zo ik heb het hele topic door gelezen! En ga binnenkort samen met mijn vader 2 van deze feeders bouwen.

Afbeelding

Het gaat bij mij niet zo om het slow, maar meer dat het hooi niet wegwaaid en de paarden er niet door heen kunnen lopen.
De bak moet qua maten zo zijn dat ik er 1 pakje hooi in zn geheel in kan gooien.
Ik wil het gaan afdekken met een rooster, moet nog even kijken naar de groote van de mazen.
In de onderkant wil ik nog wel wat gleuven maken zodat water en stof er uit kan.

Als dit werkt wil ik deze ook wat kleiner maken voor op stal, en dan wel slow zodat ze de hele nacht kunnen knabbelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:47

Heel mooie bak :) Zou het hier niet overleven :+
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe je dat ding bijvult, want dat rooster krijg je er zelf toch ook niet uit? Of mis ik iets?

Ben zelf ook alweer aan het denken hoe ik het ga doen nu de hooigeeftijd er weer stilaan aankomt ... Heb wel de netten in de stal hangen maar ik wil die graag, indien mogelijk (moet nog op zoek en kijken voor opslagruimte) die vullen met stro en dan de hoeveelheid voordroog beperken. Dat voordroog wilde ik dan geven in een hooinet wat vastgeklikt zit in een speciekuip en wat dan in een hoek van de weide staat. Als ze dus lekkers willen moeten ze ervoor lopen, als ze liever lui in hun stal blijven staan knabbelen moeten ze maar stro eten, dat idee :+

Alleen ... had ik er even niet aan gedacht dat 1 van de 2 pony's ondertussen op ijzers staat ... en ik heb schrik dat als die eens (uit frustratie?) in die bak gaat kappen dat hij dan gaat blijven hangen ... Dus nu ben ik op zoek naar een andere oplossing. Zou het een optie zijn om het voordroog er "los" in te gooien (wel gewoon een plak maar dus niet in een net) en daar bovenop dan een steen of dergelijke? Dat ze dus langs die steen door moeten eten of de steen moeten omduwen (en hopelijk valt die dan weer terug) etc.? Of is zo'n steen te ruw om steeds langs te eten enzo? Weet het eigenlijk niet zo goed...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:59

Er zit een gleuf aan de zijkant vlak onder de rand waar het rooster door kan, zo kunnen de paarden hem er niet uitkrijgen :)
Tjah het overleven, even uitproberen :P 2 hele rustige merries die de bak wel met rust laten, maar sinds kort is mijn 3 jarige ook weer thuis. Kijken of die de boel ook heel laat.
En ga het hout in ieder geval goed behandelen tegen water etc.

Denk dat een steen niet gaat werken, inderdaad ruw voor de neusen. Maar denk ook dat ze er heel simpel bij langs eten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:12

Alleen stro voeren vind ik geen optie. Stro voer ik echt zodat er vaak wat te knabbelen is.
Maar ik vind hooi als voeding wel belangrijk.

Monster_Tos, wel een mooie bak, ben wel benieuwd hoe die gaat bevallen.
Zelf zou ik nog weleens een kunststof bak willen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:07

Ik wil ook nog iets wat meer slow is dan wat ik nu heb.
Ik heb een 3cm net hangen (zo'n groene rechthoekige, tegen het hek), een 3cm net (van Nicky's keet, hangt aan de rand van een afdakje, dus los) en een hartog voerbak met rooster.

Hier gaat totaal 4 plakjes graszaadhooi in voor 4 pony's voor de nacht (genoeg om ze op gewicht te houden, overdag gaat een deel 6 uurtjes het land op, andere krijgen nog 1 plakje per pony als de andere het land op gaan). Maar met ong 2,5 á 3 uur hebben ze het tot de laatste spriet aan toe op.....

Zit er over te denken om het in een net van Nicky's keet in het groene net te stoppen (heb van beide netten reserve liggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:53

Monster_tos schreef:
Denk dat een steen niet gaat werken, inderdaad ruw voor de neusen. Maar denk ook dat ze er heel simpel bij langs eten.

Dat is net de bedoeling, dat ze er langs gaan eten, anders krijgen ze niks binnen hé :+
Ik heb 1 grote, ronde bak en daar wilde ik dan 1 steen in gooien en dan heb ik nog een grote rechthoekige en daar wilde ik er 2 ingooien. Dan is in principe bij elke bak nog een randje vrij waar ze het hooi uit kunnen frutselen. Maarja, die stenen zijn dus inderdaad ruw ... En volgens mij gaat [***] ook gewoon die hele bak omgooien, steen eruit en vreten maar :7 Dus misschien de moeite maar niet eens doen :))

Zijn er eigenlijk hier ook mensen die stro geven via netten? Met mazen 3x3? Ik wil dit nu gaan doen maar ik weet eigenlijk totaal niet of dat wel werkt, krijgen ze dat stro er wel uit? Omdat dat toch dikker, groffer, etc. is dan hooi of voordroog...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:59

Ja, ik heb het stro in mazen van 3cm. Gaat prima. Ik geef momenteel naast het gras twee plakken stro voor de nacht en die zijn in de ochtend op.

Dennis, twee netten over elkaar scheelt wel wat. Maar ook daar worden ze handig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:05

Ok, fijn om te weten :) Dan ga ik dat eens proberen en zien wat ze daarmee doen, hopelijk kan ik hun mooie lijntje van nu een beetje behouden :Y)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:40

Goed heb een tijd terug een kist gemaakt zoals hierboven afgebeeld. De deksel sloopte hij er al snel vanaf, daarna hebben we met haken en touwtjes een rooster eropgemaakt zodat die vanzelf naar benenden gaat als hij eet.

Ook dit heeft hij gesloopt maar meer omdat het niet stevig genoeg was. Nu zoek ik dus weer een nieuwe oplossing hoe ik hem uit die kist kan voeren.
Wie heeft een idee? Eventueel met een hooinet maar hoe bevestig je die? (fijne mazen heb ik)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:47

Een hooinet kan je toch bevestigen met die rondjes waar je ook stroomdraad doorheen doet die aan palen zijn bevestigd,

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:52

Maar bevestig je dat dan aan de bodem of zijkanten? Mijn paard sloopt snel dus als het net maar iets uit de kist komt is die stuk. Wanneer het erin blijft liggen gaat dat vaak wel goed.

Heb wel en 4 haakjes op de bodem van de kist. Miss met haken daaraan vast klikken of zoiets?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:16

Als er al haakjes in de bodem van de kist zitten, gewoon karbijnhaken kopen, en die vast aan het net & de haken in de bodem. Klaar is kees :)