Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:10

geerke schreef:
na de foto's ...dit is niets voor mij die stro-korrel...ik ben bang dat ik te precies ben,de zaagselstal moet wit zijn en mijn stro stal droog en goudkleurig stro....tja,ik heb maar twee stallen te doen per dag en ik heb de tijd misschien scheelt dat....
Hoewel...ik heb ooit vijf stallen per dag moeten doen,op stro...de stallen op soesdijk vielen erbij in het niet....pietlut dus...dat kan ook een handicap zijn...

Ik was al bang dat ik de enige was Nagelbijten / Gniffelen
Dit vind ik er echt niet fris meer uitzien...
En dan kan het best zijn dat het van zichzelf al donkerder is dan vlas maar dan nog Nagelbijten / Gniffelen
Ik wil dat ze een dikke, losse, schone bovenlaag in de stal hebben en daaronder laat ik rustig de natte plek een tijd liggen. Zeker in de winter.
Mest haal ik bij iedere voerbeurt uit de stal, 3 á 4 keer per dag, afhankelijk hoeveel ze buiten lopen.

Zo staan ze er hier bij op vlas:
Afbeelding
En dan kost het mij bij de mini's (stallen van 2,70x4m) een 1/2 pak per 2 weken en bij de grote (ook zeer grote stal, 4x5,5m) 1 pak per 2 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:18

Marije heb jij alleen mini's? Ik heb een shet op ook een grote stal staan en ik verbruik ook zo weinig. 1 pak vlas per maand, stal is elke dag wit. Maar dat kan met zulke kleine paardjes. Als ze gaan staan woelen ze ook niet het bed tot op het beton om, mijn shet poept achterin en plassen,tja dat trekt tot onderin en het vlasbed is nagenoeg onberoerd omdat mijn shet weegt rond de 100 (?) kg. Maar 660 kg op zo een stukje dat gaat liggen, dus het vocht omhoog perst, er op staat dus het stalbed samendrukt en die olifantsdrollen in vergelijk met de keuteltjes van de shet ook nog eens overal neerlegt.., die paar liter urine in een keer.

Ik heb het geluk dat meneer nu eindelijk na al die jaren ook buiten durft te plassen, sommige oudjes leren ook weer van de baby's merk ik dan weer... Clown gelukkig maar.

Voor zo een shet wil ik het zeker wel gaan proberen, want als ik dan 3 maanden met zijn stal kan gaan doen, scheelt mij wel dan een paar weken extra met 1 zak. Voor mijn paard zit ik in dubio... zo een varken, dat moet ik wel even in overweging nemen omdat de korrels per zak in aanschaf duurder dan vlas zijn.

Worden de zakken korrels aangegeten door de muizen? Mijn vlas dus wel, ook een overweging. Want wellicht is een pallet of 2 met korrels wel goedkoper dan per zak bestellen en als ze niet worden kapotgegeten is het makkelijk opslaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:46

russel schreef:
Worden de zakken korrels aangegeten door de muizen? Mijn vlas dus wel, ook een overweging. Want wellicht is een pallet of 2 met korrels wel goedkoper dan per zak bestellen en als ze niet worden kapotgegeten is het makkelijk opslaan.
Ja het wordt door muizen gegeten. Ik heb persoonlijk gezien hoe een muis een korrel beet pakte en in zijn holletje trok Haha!
Of ze er net zo'n troep van gaan maken als met vlas weet ik niet, al ligt dat dan wel in de lijn der verwachting Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:48

Sjammer, heb overigens mooie foto's gemaakt van rattenvoetjes in de sneeuw rondom de stal en rondom het hok waar mijn kuil staat... Duivel

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:08

Ik denk niet dat muizen vlas eten.. wel maken ze er warme nestjes mee!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:26

Dat is één van de redenen waarom ik in de zomer geen strooisel (vlas) gebruik. Dan staan ze op de rubber matten.
In de zomer verbruik ik zo weinig vlas, dat de muizen er mee aan de haal gaan en dan heb je pakken die lek zijn en leeglopen. En dat gééft me een zooi!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:40

russel schreef:
Marije heb jij alleen mini's?

Nee, ook grote D/E pony's en vaak een veulen erbij. En als er iets goed is in een bende maken van de stal: een veulen Haha!
Graven, rennen, springen... daar wordt een stal niet schoner van.
Nu heb ik nog maar 1 grote op stal staan, andere jaren waren er dat soms een stuk of 10.

Muizen komen hier niet aan het vlas. Knappe muis die het tot de vlaspakken haalt, de meeste komen niet verder dan een meter of 5 in de schuur en dan zijn ze al gegrepen door een kat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:28

Dan moet je toch wel veel vlas verbruiken, ik wil ook graag zo een witte losse bovenlaag, maar ik verbruik al 10 pakken per maand en dat kost best veel Huilen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:23

Met een veulen erbij gooi ik er iedere week een nieuw pak in bij de grote pony's, zonder veulen om de week.
En dan blijft het met regelmatig drollenwippen mooi schoon. En een lekkere dikke laag waar ze ook zacht liggen.
Als er een veulen bij loopt, haal ik wel wat vaker de natte plek weg. Vooral hengstveulens kunnen zo heerlijk graven als ze wat ruiken Rolleyes

Moet ik wel zeggen dat ze hier vaak wel heel rustig op stal zijn, ze hebben een vast ritme en gaan iedere dag naar buiten. Alleen als ik ga voeren lopen ze wat te draaien in de stal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:08

De kosten van zowel vlas als strokorrels zijn nagenoeg gelijk. Je betaalt vaak (tegenwoordig) tussen de 6euro en 6,70euro voor een pak/zak.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:16

imker schreef:
De kosten van zowel vlas als strokorrels zijn nagenoeg gelijk. Je betaalt vaak (tegenwoordig) tussen de 6euro en 6,70euro voor een pak/zak.

Even ter aanvulling:

Ik heb in december een ronde gedaan langs verschillende leveranciers vwb de prijs van strokorrels en vlasstrooisel: er zit € ,50 verschil in prijs per zak en dat blijft ook zo als je meerdere zakken/pakken koopt.

Voor de goede orde strokorrels zijn goedkoper dan vlas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:48

diana1 schreef:
Voor de goede orde strokorrels zijn goedkoper dan vlas

Kan wel zijn, maar dan zou nu de diverse testen moeten uitwijzen dat de investering in strokorrels (tig zakken om te beginnen + bijstrooien) ook voordeliger is op de lange duur als vlas is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:52

ik heb het puur over de aankoopprijs, verder niet.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:54

Ik ben benieuwd; Hoe blijven de hoeven van de paarden die op strokorrels staan? Worden ze droger, juist natter, (in bv de straalgroeven) of blijven ze hetzelfde?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:11

Blijven bij de paarden hier hetzelfde. Geen last van rotstraal of scheuren oid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:48

Bij mijn paarden blijven de hoeven ook hetzelfde.

Vandaag is het precies 2 weken en ik heb er dan ook volgens de gebruiksaanwijzing een zak bijgestrooid.
Ik begin wel langzaam te vrezen dat ik het na een maand ook wel gezien heb, het is nu al erg vochtig.

Buiten dat vind ik het enorm veel werk, er gaat mij echt teveel tijd inzitten na het werk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:04

Hier blijven de hoeven ook hetzelfde. Maar er gaat dus wel 1 1/2 tot 2 pakken per week bij en de natte plekken gaan eruit. Dat scheelt ook denk ik.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:37

Imker, net de foto's bekeken, het lijkt wel alsof het nu ineens veel sneller natter wordt....gister vond ik het nog meevallen maar nu beginnen de natte plekken toch duidelijk zichtbaar te worden. heb je er inmiddels al wel nat spul uitgehaald?

even teruggelezen op dag 13 bij strovan stal natte plek verwijderd, sorry..
op dag 20 heb je deze een zak bijgestrooid.

bij de merkloze heb je dus nog niets weggehaald en/of bijgestrooid?
Laatst bijgewerkt door diana1 op 05-01-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:47

Zelfde vraag hier. Je haalt de mest weg, maar wat doe je met de natte pisplekken? Er droog strooisel overheen, of omscheppen en door de rest mengen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:32

imker schreef:
Fitz: ik heb nu 1x een natte plek eruit gehaald, maar in principe moet je die laten liggen (dat kan ik ook niet hoor).
Verder trek ik het dan gewoon recht en doe er wat droge bedding overheen.

Ik begrijp hieruit dat Imker de natte plekken eruit haalt.

Ik heb zelf dus 1 paard waarvan ik de hele stal door elkaar gegooid heb en bij de nieuwste laat ik de pisplek wel liggen en ga niet in de bodem zitten wroeten.

Dan kan ik ook wat beter zien wat het langst meegaat.

Maar 10-12 weken ga ik met die ene niet redden, dat zie ik nu al.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:42

Ik begreep er juist van dat ze het vaker deed dan de fabrikant aanbeveelde, maar wil zo graag weten hóe vaak ze dat doet?

Heb voor het eerst dit weekend de bodem niet omgewroet. Moest op mijn handen zitten bijna Knipoog . Ben benieuwd. Meestal woel ik de boel zaterdag en zondag helemaal om en alle viezigheid gaat er dan uit. Eens kijken.

diana1

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:48

paars, lees even mijn bovenstaande reactie...ik heb even opgezocht en geschreven wat ze volgens mij tot nu toe heeft gedaan in beide stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:51

Imker, staan jouw paarden nog hele dagen buiten? Of krijgen ze nu hun rantsoen voor die dag op stal en zijn ze buiten om buiten te zijn. Ik denk dat dat ook scheelt met een natte stal. Gisteren was het een "warme" dag en ik merkte ook dat mijn paarden ineens 2 x zoveel dronken als de dagen er voor.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:01

russel schreef:
Imker, staan jouw paarden nog hele dagen buiten? Of krijgen ze nu hun rantsoen voor die dag op stal en zijn ze buiten om buiten te zijn. Ik denk dat dat ook scheelt met een natte stal. Gisteren was het een "warme" dag en ik merkte ook dat mijn paarden ineens 2 x zoveel dronken als de dagen er voor.

Mijn paarden staan nu van 8.30u tot 15.30u buiten. Hooi krijgen ze binnen, water ook.

paars schreef:
Zelfde vraag hier. Je haalt de mest weg, maar wat doe je met de natte pisplekken? Er droog strooisel overheen, of omscheppen en door de rest mengen?

De natte plek heb ik bij de Strovanstal nu 1x verwijderd, bij de Merkloze nog helemaal niet. Deze heb ik ongemoeid gelaten, maar eerdaags zal ik ook hier de natte plek verwijderen. Dat geef ik dan ook meteen aan in mijn updates.

Het lijkt er idd op dat beide stallen nu een duidelijke natte plek beginnen te ontwikkelen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:39

De stallen van trekruiter zien er beter uit dan ik had verwacht.

@MarijeR: wat staan jouw mini's er keurig en riant bij Wow! , die van mij maken van een vlas stal een vreselijke bende. Ik moest dan toch zeker 1 zak per week bij strooien en dan nog was het niet netjes Verward . En ik haalde ook minimaal twee keer per dag de mest eruit.
Mischien dat het scheelt dat ze bij mij een stal van 9 m2 delen met zijn tweeën.

Ik vind zelf een fijne schone stro stal ook het mooist, maar heb helaas geen ruimte om een voorraad stro op te slaan. En ik moet 200 m lopen naar de mesthoop, dus minder mest is ook wel prettig Knipoog .

Verder vind ik het bed van strokorrels prettiger dan van vlas, het is veel zachter. Voorlopig vind ik strokorrels prettiger dan vlas of hennepstrooisel (heb ik ook nog een poosje gehad).
Laatst bijgewerkt door Sharani op 06-01-09 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt