24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:42

Mijn eigen paard is zeer nieuwsgierig en mensgericht, komt ook meteen op me aflopen of zelfs rennen, maar die maak je echt niet blij met op stal zetten, hoor. Haha!
Die is dolgelukkig op het land (enorm groot stuk land, met struiken, bomen, watertjes).

Verder denk ik dat het belangrijk is dat een paard onderlinge banden aan kan gaan met de rest van de groep op het land (dus niet alleen zetten of steeds rommelen met de samenstelling van de groep Knipoog ) en geen voer geven op stal. Clown
Want het zijn wel enorme gewoontedieren. Er staan bij ons heel wat paarden, maar het is hooguit de oudste (ruim 37 jaar) die alleen bij extreem nat rot weer bij het hek gaat staan, maar over het algemeen staat ze altijd heerlijk achteraan bij de kudde te grazen of te dutten. De rest van de ca. 25 a 30 paarden bij ons vinden het super buiten (sommigen laten zich niet eens vangen Haha! ).

Die van mijzelf staat met de groep Shetlanders het hele jaar door buiten en die malen allemaal al helemaal niet om een stal. Wel om eten in de winter, dus dan staan ze hooguit om de voerbak 's morgens en 's avonds. Haha!
Die staat overigens niet tegen het hek aan, maar gewoon voor midden in het land. Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:29

Citaat:
klinkt als lekker afwisselend Randie...

dat probeer ik wel zo veel mogelijk ja Lachen. gelukkig is dat hier mogelijk en is mijn
paard ook een stuk happy-er sinds hij weg is van de manege waar we stonden!
Onze oude stal was nog steeds ons ideaal maar helaas, wat weg is komt niet
meer terug.

En verschrikkelijk wei, nee dat niet hij gaat er wel graag heen hoor..! Maar hij
wil s avonds wel lekker in zn stalletje. Aan regen heeft hij trouwens ook een
broertje dood Vork .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:42

maar ik wil mijn paarden niet 24/7 op een wei hebben,waarom zou ik dan niet voeren op stal??

ze gaan zowiezo snachts op stal,ik vind dat veiliger,prettiger,en paarden worden volledig bijgevoerd..

nee hoor,heb hier 1 zomer de paarden 24/7 op het land gehad,omdat we geen stallen hadden,was echt eens maar nooit meer...

s'winters komen ze hier helemaal niet op het land,dan moeten ze het doen met een buitenbak...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:12

kimmie, waarom wil je dat niet als ik vragen mag? Wat was er mis met een zomer op het land?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:14

Mijn paard is ook zo hoor,
staat sochtens te trappelen om naar buiten te gaan, maar na een aantal uur is ze er gewoon zat van, heeft ze het gehad, en wil ze naar binnen Lachen

ik vind het zelf ook maar niks dag en nacht buiten, heb ze liever snachts opstal, vind ik persoonlijk toch een fijner gevoel.
je weet nooit wat voor gekken er rondlopen snachts Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:01

Bij ons komen de gekken niet zomaar op dat land. Dan moeten ze heel wat moeite doen. Knipoog
Dus nee, ik maak me daar allerminst zorgen over. Vork

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:08

Zwerte schreef:
kimmie, waarom wil je dat niet als ik vragen mag? Wat was er mis met een zomer op het land?

omdat:
- ik het zelf fijner vind als de dieren snachts binnen staan
- ik dan goed kan voeren naar behoefte van het paard
- omdat ik vind dat op gras alleen paarden niet kunnen leven
- omdat bijvoeren in de wei een ramp is,omdat ze alles in de grond vertrappen,of van elkaar afpakken...
- omdat ik zeker met onweer en veel regen mijn paarden binnen wil hebben staan
- omdat als het lang regend de paarden amper droog kunnen liggen,en ze door en door nat worden,en dat vind ik echt helemaal niets
- omdat ik 3 eczeempaarden heb staan,die zowiezo naar binnen gaan snachts,en daarmee bepaalde paarden hier helemaal knetter worden als die naar binnen gaan en zij buiten moeten blijven,waarom zou ik ze dan buiten laten staan??
- omdat dat jaar 24/7 mij 4 broodmagere paarden opleverde,waarvan 1 zo verzwakt was dat ie haast ging hemelen,ondanks dagelijks onbeperkt vette kuil bijvoeren,en hem proberen zijn porties krachtvoer te geven...
- en ik zie geen meerwaarde in 24/7 op de wei lopen...

daarom Haha!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:09

mijn paard staat het liefst het hele jaar door buiten,of het nou mooi weer is of niet ze is altijd erg blij buiten.
met een stal doe ik haar absoluut geen plezier.
dus ik hou mijn paard juist zolang mogelijk 24/7 buiten.als het weer slechter word gaan zo overdag naar buiten en snachts op stal.ik heb haar eerst op een manege gehad maar kon echt merken dat ze de hele dag op stal staan maar niks vond,nu sta ik op een kleine stal(6),waar de paarden eigenlijk altijd buiten staan tenzij het weer te slecht is en ik kan merken dat ze nu een stuk gelukkiger is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:11

Ik ken er ook wel 1 die het na een uur anderhalf uur wel gezien heeft.

Die blijft net zolang jekkeren tot hij gehaald wordt. Hij heeft het 1 keer gepresteerd om zelf maar naar stal te gaan. Baasje was te traag haha. Sinds dien halen we hem maar gewoon braaf binnen voordat ie blijft hangen achter te wel hoge omheining

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:13

Wat grappig dat meer paarden niet 24/7 buiten willen staan. Zo ook mijn merrie niet. Ze gaat 's morgens graag naar buiten maar wil 's avonds ook heel graag weer naar binnen. Met het hele warme weer heb ik haar 's nachts ook buiten gehad maar als ik haar dan na het rijden terug in de wei ging zetten stond ze me echt aan te kijken alsof ik gek was... en maar bij het draad blijven staan. Ze begreep er niets van. En het is niet zo dan mijn paard gewend is om binnen te staan. Ik heb haar gekocht van een fokker waar ze 24/7 buiten stond en tot vorig jaar heeft ze elke zomer 24/7 buitengestaan maar dan ging ze aan het einde van de dag ijsberen langs het draad en paarden die eruit gehaald werden lopen treiteren en mee willen. Dus dit jaar voor het eerst 's nachts binnen en nu is ze helemaal gelukkig. Het heeft overigens ook niet met de groep te maken waar ze bijstaat, ze is leidende merrie dus daar ligt het ook niet aan.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:30

kimmie261 schreef:
Zwerte schreef:

omdat:
- omdat bijvoeren in de wei een ramp is,omdat ze alles in de grond vertrappen,of van elkaar afpakken...
- omdat als het lang regend de paarden amper droog kunnen liggen,en ze door en door nat worden,en dat vind ik echt helemaal niets
- omdat ik 3 eczeempaarden heb staan,die zowiezo naar binnen gaan snachts,en daarmee bepaalde paarden hier helemaal knetter worden als die naar binnen gaan en zij buiten moeten blijven,waarom zou ik ze dan buiten laten staan??
- omdat dat jaar 24/7 mij 4 broodmagere paarden opleverde,waarvan 1 zo verzwakt was dat ie haast ging hemelen,ondanks dagelijks onbeperkt vette kuil bijvoeren,en hem proberen zijn porties krachtvoer te geven...

daarom Haha!

dan moet je onze 24/7 paardjes maar eens bekijken, allemaal lekker bol en rond Clown
http://i72.photobucket.com/albums/i189/ ... oto426.jpg

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:30

Paarden zijn gewoontedieren Ja . En je hebt natuurlijk ook buiten of buiten...

Mijn verzorgpaard mocht ook opeens van 's nachts op stal 24/7 in de paddock blijven staan. Er was water, er was hooi, er was ruimte én er was een andere merrie. De merries dulden elkaar wel maar waren niet bepaald elkaar beste maatjes. Niets mis mee zou je denken. Maar toch, uit gewoonte (en een stukje verveling) was het iedere dag om 17.00 raak. Ijsberen, ijsberen én nog eens ijsberen. De zomer erop werd ze herenigd met zoonlief, op een grote, groene, volle weide van minstens 1,5 hec. Vanaf toen was BUITEN opeens wel de hemel op aarde en had je hemel en aarde moeten bewegen om haar op stal te zetten. De merrie fleurde binnen een paar weken zo op van het goede leven dat ze nooit meer een stal van binnen heeft hoeven zien Lachen .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:44

Hammeke ,de vraag is toch ook waarom IK het niets vind,wat een ander ervan vind ,vind ik allemaal prima hoor,men zoekt het maar uit hoe ze hun paarden houden, Lachen

maar MIJN paarden gaan hier snachts op stal,en ik heb daar redenen voor gegeven waarom...omdat dat gevraagd werd... Lachen

dit was toen in augustus,met al volledig bijvoeren...laat staan hoe die er een maand later uitzag:
http://img74.imageshack.us/my.php?image=f12ox0.jpg

paard ziet er nu zo uit (zag er ook zo uit voor die dus 24/7 zichzelf moest redden op een wei...)
http://img74.imageshack.us/my.php?image=11mv8.jpg

persoonlijk zie ik hem liever op die 2de foto als op die eerste..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:55

Hammeke schreef:
kimmie261 schreef:
omdat:

daarom Haha!

dan moet je onze 24/7 paardjes maar eens bekijken, allemaal lekker bol en rond Clown
http://i72.photobucket.com/albums/i189/ ... oto426.jpg

Dat is natuurlijk wel fijn dat jullie paardjes bol en rond zijn van alleen maar gras (of staat er toch meer in die wei?), maar het is niet gegarandeerd dat ze alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen en gezond blijven.
En Kimmie geeft ook aan dat haar paarden dus absoluut niet bol en rond werden op de wei, maar juist heel mager. Verschillende paarden, verschillende omstandigheden geven verschillende resultaten. Het blijft een evenwicht zoeken binnen je mogelijkheden.
De meeste redenen die Kimmie geeft om de paarden gedeeltelijk op stal te zetten zijn in mijn ogen hele goede redenen. De redenen die Twiggy geeft om haar paard 24/7 buiten te laten zijn in mijn ogen ook hele goede redenen. Kijk per paard wat goed werkt en soms moet je wat schipperen, zeker als je er meer hebt. Verschillende paarden op verschillende stallen houden is echt niet een geweldige optie, dus als je er meer dan 1 hebt, zul je mogelijk keuzes moeten maken die voor het ene paard iets minder gunstig (let op: NIET ongunstig) uitvallen ten bate van het andere paard.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:03

ik heb er 2 die je er geen plezier mee doet om 24/7 buiten te staan. De oude merrie is met pensioen en ik dacht haar een plezier te doen om haar lekker buiten te laten, met schuilstalletje en shetmaatjes maar niks is minder waar. Madam wilde s'nachts op stal, niet goed schiks dan maar kwaadschiks, door de draad, over de draad, net zo lang tegen het hek beuken dat je dr wel binnen gaat halen om verwondigen te voorkomen. Nee hoor bij haar is het hek los, om 2 schuren heen en hehe mijn stalletje...(voor de duidelijkheid, zonder dat ik haar vast heb aan een touw) haar dochter is net zo 3 druppels regen en ze wil naar binnen (niet dat ze haar zin krijgt hoor, gaan ze niet dood van een buitje regen)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:33

Ik moet hem soms zowat de stal uittrekken in deze tijden, en hij staat echt een paar keer stil onderweg naar de wei.
Nu kunnen ze bij ons ook vanuit de wei op een betonnenstuk met 2 inloopstallen lopen, maar iedere keer als ik 's avond kom, staan ze allemaal op het platform! Lekker droog, en uit de wind...
Dan merk ik toch wel dat het bijna tijd is om ze 's avonds lekker binnen te halen.
(en smorgens weer lekker naar buiten natuurlijk, ik ben zelf ook tegen 24/7 op stal!)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:47

Ik heb zelf een stuk land met stallen en een paddock. Hier staat de pony van mijn dochter en een pony van iemand anders. Ze kunnen eigenlijk heel de dag zelf bepalen waar ze willen staan, alles staat met elkaar in verbinding. Van de overburen heb ik al regelmatig te horen gekregen dat als ik ze buiten zet s'morgens vroeg dat ze na een uurtje of 4 zelf naar binnen gaan en dan ook binnen blijven. Na een aantal uren gaan ze zelk nog even een uurtje het land in en dan weer naar binnen, ze willen er dan ook niet meer uit.

Op deze manier kon ik dus wel goed zien dat de pony's ook graag binnen willen staan.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:52

Hier ook... mijn KWPNer wil ook graag na een dagje in de wei (van 09:00 tot 17:00 uur) graag naar stal, daar ben ik heel blij mee. Ik moet er niet aan denken dat je achter je paard aan moet vangen!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:54

Ik merk aan die van mij, en die staat sinds april 24/7 op de wei, dat ze er nu zo langzaamaan genoeg van krijgen. Ze komen eerder naar het hek, staan meer vooraan (terwijl er nog zát gras is), maar ze hebben het gewoon wel een beetje gehad Ja

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:51

mijn dametje wil absoluut niet 24/7 buitenstaan.

Ze gaan bij ons rond 8 uur s'ochtends naar buiten maar rond een uur of 1 loopt ze constant heen en weer.
Wanneer het begint te schemeren breekt ze gewoon uit zodat ze terug naar stal kan.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:59

Mijn paarden boeit het geen bal, in principe staan ze 24/7 buiten, behalve wanneer het weer zo slecht is, dat ze de wei slopen. En dan is het binnen ook prima, maar na een dag of 3 of 4 (waarin ze wel dagelijks korte tijd uitloop buiten hebben, en binnen in de groep staan) zijn ze het zat en willen ze naar de wei.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:45

Denk dat het vaak ook een stuk gewenning is. vaak worden paarden laat in de middag binnen gezet en worden ze meteen gevoerd, denk dat er dan ook een soort van biologische klok is die zegt dat het voertijd is en daardoor willen ze naar binnen.

Moet eerlijk zeggen dat het bij die van mij erg wisseld, zolang hij maar niet alleen staat vind hij het meestal prima. soms heeft hij ook van die momenten dat hij steeds bij de draad staa en om aandacht blijft vragen, zo van joh...vergeet me niet he!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:50

mijn beestjes hebben dat voornamelijk in de winter Clown met lekker weer zien ze me niet aankomen en pas als ik echt voor de wei sta komen ze met een noodgang naar voren met het motto eten en aandacht!! maar ik de echte winter of met rotweer staan ze na een paar uurtjes echt bij de uitgang te wachtten om te kijken of ik er echt nog niet aankom...

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:14

hoi

mijn paarden vinden er buiten na een half uur / uur ook niks meer aan gaan bij hek staan en klauwen net zolang totdat ze binnen worden gehaald. Of ze gaan vliegen langs het hek.

Ik vind het prima, zolang ze af en toe effe lekker kunnen rollen en springen daarna mogen ze weer naar binnen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:27

Mijn paarden (nu 9) stonden afgelopen jaar het hele jaar door buiten, behalve mijn bejaarde. Die stond echt de hele dag zieligjes te zijn voor het hek en maar naar die stal kijken.....eten deed ze niet. Als ik haar dan naar binnen haalde, was mevrouw ontspannen en begon ze wel te eten.
Ook mijn Fries ging naar binnen, omdat ze niet zoveel bij te zetten heeft en dat alleen maar erger werd van het 24/7 buiten staan.

Dit jaar gaat alles naar binnen. Meer omdat we vorig jaar klachten kregen van omstanders, die het maar zielig vonden, die paardjes die in het slechte weer buiten stonden. En de Tierschutz hier in Duitsland schijnt niet mals te zijn, dus we kiezen eieren voor ons geld en zijn nu druk bezig de schuur geschikt te maken om alles binnen te halen binnenkort.
Mijn kwpn-er zou niet in een stal kunnen staan, werd mij verteld door de vorige eigenaar. Maar dit jaar heeft ze een veulen gekregen, waardoor ze toch best veel binnen is geweest en ze vond het allemaal prima. Begon zelfs aan het eind van de dag de draaien dat ze naar binnen wilde.
Dus ja, ik denk zeker dat er paarden zijn die het binnen staan verkiezen boven het weiland. En als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik het toch wel een fijn idee vind dat straks, als het weer minder wordt, mijn paarden er warmpjes en droog bijstaan.