Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:01

JoCo, dank je, ik doe mijn best, moet ook wel eens wat aanpassen hier en daar, maar Sam's geluk en welzijn vind ik belangrijker dan mijn eigen wensen (want dan was ik allang verhuisd waarschijnlijk).

Mijn ervaring met buitenpaarden is over het algemeen dat ze het op stal staan niet echt fijn vinden of dat ze het gelaten ondergaan. Zou voor mij geen optie zijn, eerlijk gezegd. Ik heb er zelf eentje die de tent zelfs afbreekt en die echt strontchagerijnig wordt. Terwijl hij normaal gesproken het vrolijkste knuffelpaard van onze stalling is Knipoog . Hij trekt het gewoon niet. Ik heb hem begin dit jaar 10 dagen binnen gehouden (blessure) en dat was zo'n drama, dat ik hem tegen het advies van mijn DA toch buiten heb gezet. Het grappige was dat hij snel genezen was, maar goed..... Ik vind mentale gezondheid namelijk heel erg belangrijk en ik moest wat. Mijn DA kent mijn paard niet, zoals ik hem ken, heb ik maar gedacht. Lachen

Maar goed, we hebben het nu over het paard van TS. Zij moet de beslissing nemen en ik hoop dat ze ook denkt in het belang van haar paard. De winter duurt soms best lang namelijk.....

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:01

en wat betreft dat 'niet graag buiten staan', ze staat inderdaad niet graag lang buiten, en komt op elk moment van de dag heel graag haar stal in, echt waar, al is dit na een kwartier.

Maar ik hou dapper vol ... ik zou het namelijk ook graag anders zien want ik heb namelijk WEL EEN KEUZE

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:02

Sorry je hebt gelijk ik haal 2 personen door elkaar Ja
(was het even aan het opzoeken want was er 100 % van overtuigd Lips are sealed )

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:04

Nadya schreef:
JoCo, dank je, ik doe mijn best, moet ook wel eens wat aanpassen hier en daar, maar Sam's geluk en welzijn vind ik belangrijker dan mijn eigen wensen (want dan was ik allang verhuisd waarschijnlijk).

Mijn ervaring met buitenpaarden is over het algemeen dat ze het op stal staan niet echt fijn vinden of dat ze het gelaten ondergaan. Zou voor mij geen optie zijn, eerlijk gezegd. Ik heb er zelf eentje die de tent zelfs afbreekt en die echt strontchagerijnig wordt. Terwijl hij normaal gesproken het vrolijkste knuffelpaard van onze stalling is Knipoog . Hij trekt het gewoon niet. Ik heb hem begin dit jaar 10 dagen binnen gehouden (blessure) en dat was zo'n drama, dat ik hem tegen het advies van mijn DA toch buiten heb gezet. Het grappige was dat hij snel genezen was, maar goed..... Ik vind mentale gezondheid namelijk heel erg belangrijk en ik moest wat. Mijn DA kent mijn paard niet, zoals ik hem ken, heb ik maar gedacht. Lachen

Maar goed, we hebben het nu over het paard van TS. Zij moet de beslissing nemen en ik hoop dat ze ook denkt in het belang van haar paard. De winter duurt soms best lang namelijk.....


Als je deze reactie bij een 'stalpaard' ziet, is het inderdaad doodongelukkig. Maar ik vind gewoon dat de ts zelf moet beslissen of haar paard tijdens de winter al dan niet ongelukkig gaat zijn in zijn stal.
Ze vraagt onze meningen, en heeft die volop gekregen, maar zij is de enige wat volgens mij hierin juist kan beslissen ... wij kennen haar paard immers niet

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:04

Ik dacht dat jouw paard ook niet buiten kwam, maar ook alleen om te rijden of los te zetten.
Maar goed dit is dus niet zo.

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:06

De winter duurt langer dan de zomer denk ik altijd maar weer, maar als het paard van de TS overdag in een paddock kan is er geen probleem, lijkt mij!

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:06

JoCo schreef:
Blijkbaar ben ik beter in babbelen dan schrijven. Ik pleit daar echt helemaal niet VOOR ik wil gewoon bedoelen dat in sommige situaties, het soms niet anders is, snap je?
En ik denk echt dat niet alle pensionpaarden doodongelukkig zijn in hun stal... maar ik ben niet zo een oen om te beweren dat dit BETER is dan weidegang! Soms heb je gewoon geen keuze... helaas.

Neem nu bijvoorbeeld de winterperiode: ik heb geen bak of manége kortbij. Rijden is dan erg moeilijk. Soms denk ik dan 'zou mijn paard nu niet gelukkiger zijn met meer beweging - rijden dus - op een manege ook al staat ze dan op stal (want echt waar mijn paard staat graag op stal)'
Maar ik doe het niet omdat ik het financieel te gek vind (mijn weilanden en stallingen zijn aan huis)


Ik vind de winters ook afzien bij ons, hoor Knipoog , maar het weegt niet op tegen het buiten zijn van mijn paard. Ik pas me aan, aan hem. Misschien ben ik daarin doorgeslagen, hoor, kan best, hahaha..... Maar ik hou ook zo ontzettend veel van dit levenslustige paard dat ik mijn eigen eisen wat opzij gezet heb.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:07

Kipo schreef:
Ik dacht dat jouw paard ook niet buiten kwam, maar ook alleen om te rijden of los te zetten.
Maar goed dit is dus niet zo.


Njet dit is helemaal niet zo, dat kan je wel lezen. En ik pleit totaal NIET voor hetgene wat je hierboven tijpt, maar soms is het helaas niet anders.
Vind dergelijke paardeneigenaars daarom geen mishandelaars, dat wou ik alleen maar zeggen.

Myrano
Berichten: 746
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:08

LadyElmira schreef:
Hallo,

Zondag ga ik zowiezo kijken, mocht het een ruime stal zijn en er is een goede bak aanwezig wil ik het op zijn minst proberen. Maar toch ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Mijn paard staat nu 24/7 op de wei. Ver van mij weg en daar kan hij in de winter ook niet blijven. Het liefst houd ik hem op de wei, heb ook iets gevonden waar hij per 1 oktober op kon, maar dan zou hij maar met 1 paard staan, op een eigenlijk wel heel klein stuk grond. Ik zou dit dus enkel als tussenweidje willen/kunnen gebruiken, omdat het anders zo kaal en vies is.

Nu kan ik bij mensen die ik viavia ken op een pensioenstalling komen staan waar hun dus ook staan. Zijn gewone normale stallen, niet te klein, maar wat is normaal zeg je dan. Er is een bak aanwezig, maar geen weidegang. Dit ligt achter mijn werk, letterlijk de straat erachter, ik zal dus vanuit mijn werk in nog geen vijf minuten naar mijn paard kunnen lopen. En het is nog geen kwartier fietsen vanaf mijn huis.

Ik heb dus de mogelijkheid om hem hier neer te zetten. Wilt zeggen dat hij heel de dag op stal staat. Nu ga ik elke dag graag naar mijn paard, vind de reistijd niet erg en ik zal het dus ook heel leuk vinden om ff lekker van mijn werk weg te zijn, en in mijn grote pauze een half uur naar hem te gaan. Voor en na mijn werk kan ik er heen, ze doen daar aan gezamelijk de paarden laten grazen, daar kan ik aan mee doen. En verder rijd ik mijn paard in de bak en kan ik hem in de bak los laten lopen.

Dus, wat vinden jullie? Ik heb nu zeker drie maanden lopen zoeken naar stalling met weidegang, en het is gewoon zo ontzettend moeilijk. Dit lijkt voor nu de beste optie, mits ik dus echt genoeg naar hem toe ga om hem zijn beweging te geven en om hem naar buiten te laten gaan.

Ik vind wel dat je hem dan daar kunt stallen.
Als je maar 5 min nodig hebt om daarheen te gaan heb je idd meer tijd over en kun je ook vaker langs gaan.
Je zegt zelf al dat je hem kunt laten grazen, je je paard in de bak kunt rijden en hem kunt loslaten..
Ik zie dus eigenlijk 'het probleem' niet echt Knipoog

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:10

Nadya schreef:
JoCo schreef:
Blijkbaar ben ik beter in babbelen dan schrijven. Ik pleit daar echt helemaal niet VOOR ik wil gewoon bedoelen dat in sommige situaties, het soms niet anders is, snap je?
En ik denk echt dat niet alle pensionpaarden doodongelukkig zijn in hun stal... maar ik ben niet zo een oen om te beweren dat dit BETER is dan weidegang! Soms heb je gewoon geen keuze... helaas.

Neem nu bijvoorbeeld de winterperiode: ik heb geen bak of manége kortbij. Rijden is dan erg moeilijk. Soms denk ik dan 'zou mijn paard nu niet gelukkiger zijn met meer beweging - rijden dus - op een manege ook al staat ze dan op stal (want echt waar mijn paard staat graag op stal)'
Maar ik doe het niet omdat ik het financieel te gek vind (mijn weilanden en stallingen zijn aan huis)


Ik vind de winters ook afzien bij ons, hoor Knipoog , maar het weegt niet op tegen het buiten zijn van mijn paard. Ik pas me aan, aan hem. Misschien ben ik daarin doorgeslagen, hoor, kan best, hahaha..... Maar ik hou ook zo ontzettend veel van dit levenslustige paard dat ik mijn eigen eisen wat opzij gezet heb.


Petje af Nadya, ik dacht dat ik al gek was, met mijn op en af gecross, want ik maak hierop GEEN uitzonderingen. Dat kunnen andere bokkers bevestigen. Al ben ik op een feest of waar dan ook, mijn paard gaat altijd voor. Kan ik het zelf niet, zoek ik iemand die mijn 'taak' voor die dag kan overnemen.

Maar jij bent nog een heel ander geval ... alle respect hoor, zo ken ik in mijn directe omgeving niemand ... (ze vinden mij al doorgeslagen Haha! )

Kipo
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:11

JoCo schreef:
Kipo schreef:
Ik dacht dat jouw paard ook niet buiten kwam, maar ook alleen om te rijden of los te zetten.
Maar goed dit is dus niet zo.


Njet dit is helemaal niet zo, dat kan je wel lezen. En ik pleit totaal NIET voor hetgene wat je hierboven tijpt, maar soms is het helaas niet anders.
Vind dergelijke paardeneigenaars daarom geen mishandelaars, dat wou ik alleen maar zeggen.


Mishandeling is misschien een groot woord, maar het is wel slecht!

jammes
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:20

Naam Stal: Stal De Wetering
Plaats: Lekkerkerk
Een nette en verzorgde stalling voor paard of pony. De stalling is voorzien van een paddock en een buitenbak. Tevens zal het paard of pony dagelijks in de weide worden gelaten.

Prijs: € 150,00 per maand

Dit staat op www.paardenstaltehuur.nl

Ik weet niet of dat te ver weg is van barendrecht, anders misschien een idee?
Er staat er nog in in nieuwerkerk a/d IJssel.

Succes iig

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:25

Lous schreef:
Als iedereen er fel op tegen is dat een paard meer dan 20 uur op stal staat, dan kunnen al die mensen denk ik meer dan de helft van Nederland aan klagen bij de dierenbescherming. Vooral in de randstad is weide schaars, zelfs een stalling vinden is al vrij moeilijk. Zomers moeten veel mensen moeite doen om een weitje voor zijn/haar paard te vinden voor 2 of 3 maanden. Sommige bij ons reizen helemaal met hun paard naar Zeeland en zelfs Groningen of Friesland.

Dan ben ik ook mijn pony aan het mishandelen . Die staat ook op een manege met weidegang alleen voor manegepaarden en ponies. We hebben wel een eigen weiland (pacht) maar daar kan hij alleen zomers op omdat het anders veels te nat is. Aan de manege is een bos en daar gaan veel mensen naast rijden ook een uurtje of langer grazen of worden ze losgegooid in de paddock.. Het grootste gedeelte van de tijd staat mijn pony ook 21 uur op stal. Zomers gaat hij wel 2 maanden 24/7 de wei op.

Verder heb ik een heel vrolijke pony, die heel sociaal is naar andere paarden en nooit iemand heeft gebeten.


Ik zal nu wel door half bokt uitgejouwd worden, maar als jouw paard 21 uur per dag op stal staat, hoe haal je het dan in je hoofd om in de eerste instantie een paard te kopen? Als dat alles is dat je je paard te bieden hebt, dan vind ik je een erg egoïstisch persoon, je koopt een paard voor jouw plezier dus, jouw uurtje "peerd hobbelen" per dag, niet omdat je je paard echt iets te bieden hebt. Behalve liefde dan misschien? Ja, 2 uur per dag, daar trap ik niet in. Betekent dat dan dat half de randstad geen paarden zou moeten hebben omdat er daar niets beters is voor de paarden? Ja, ik vind eigenlijk van wel, als de hele dag tegen de stalmuur aan kijken alles is dat je een paard te bieden hebt. Ga jij gezellig de hele dag in de wc zitten? Na een tijdje ben ik de leuke motiefjes op de tegeltjes wel zat hoor.
En dat je paard heel vrolijk is naar andere pony's en nog nooit iemand gebeten heeft, betekent niet dat je paard gelukkig is op stal. Misschien is je paard júist blij dat hij er eindelijk een keer uit mag. Ik ken het verhaaltje van paarden op stal. Paarden die tegen de deur van de box aanvliegen zodra ze iemand horen in de stal en als een gek staan te hinniken "oh wat issie blij om me te zie-ien!!" Ja, paardebeest wil naar buiten, dan zou ik ook blij zijn als er eindelijk iemand komt!
Mijn paarden staan de hele dag buiten, 's zomers op een gehuurd stuk land van de buren, 's winters bij ons in de rijbak. Die staan ook te hinniken bij het hek als ze ons in de keuken zien, maar ik geloof niet dat ze liever in de boxen hebben die totaal ongebruikt in de achtertuin staan. Ik denk meer iets in de trant van "baas, ik heb hong-eeerr!!! 't is etenstijd!".
Volgens mij heb ik iets te fel gereageerd hier, en het is ook echt niet bedoeld als een persoonlijke aanval jegens de persoon die ik nu gequotet heb, maar ik wordt gewoon een beetje ziek van de eindeloze discussie over stalling. Vooral de argumenten van "mijn paard staat graag op stal" ... Ik heb nog nooit een paard gezien dat graag op stal staat. En als ze al graag op stal staan, of er graag heen willen, is dat negen van de 10 keer omdat ze daar hun eten krijgen. Ik herinner mijn paard nog, toen we op ponykamp waren, paard stond vrijwillig verplicht ook de hele dag binnen, omdat vreemde paarden niet bij de groep mochten. Paard zag er op het eerste gezicht ook niet ongelukkig uit, totdat ze wel even een uurtje op het land mocht. En daar zie je dan wel aan dat madam niét graag op stal staat, dat was een explosie van energie die ik nog nooit heb gezien, hoppa, daar ging ze! Dus nee, voor mij is het niet meer acceptabel als een paard 20 uur op stal staat...

Excuus als ik iemand hiermee kwets, of iets dergelijks.. Maar ik kan afentoe wat fel uit de hoek komen als ik me irriteer.

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:29

Citaat:
Mishandeling is misschien een groot woord, maar het is wel slecht!


Toch vind ik het een vorm van psychische mishandeling als een paard alleen buitenkomt om te rijden of los te gooien, nooit met soortgenoten sociaal kan zijn...

Ik heb nu zelfs mijn merrie uitgeleend aan kenissen omdat hun pasgekocht mini-ponyveulentje helemaal alleen in de wei stond, en duidelijk soortgenoten miste.

En ja, mijn paarden staan 24/7 in de wei, nu met 2 (eentje uitgeleend). dragen geen hoefijzers en worden meestal bitloos gereden.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 22-08-08 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrano
Berichten: 746
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:30

@ Inujojo;

Ik heb een paard dat graag op stal staat.
Als je dit nooit eerder hebt gezien mag je altijd eens bij mij komen kijken Knipoog

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:32

Inujojo schreef:
Lous schreef:
Als iedereen er fel op tegen is dat een paard meer dan 20 uur op stal staat, dan kunnen al die mensen denk ik meer dan de helft van Nederland aan klagen bij de dierenbescherming. Vooral in de randstad is weide schaars, zelfs een stalling vinden is al vrij moeilijk. Zomers moeten veel mensen moeite doen om een weitje voor zijn/haar paard te vinden voor 2 of 3 maanden. Sommige bij ons reizen helemaal met hun paard naar Zeeland en zelfs Groningen of Friesland.

Dan ben ik ook mijn pony aan het mishandelen . Die staat ook op een manege met weidegang alleen voor manegepaarden en ponies. We hebben wel een eigen weiland (pacht) maar daar kan hij alleen zomers op omdat het anders veels te nat is. Aan de manege is een bos en daar gaan veel mensen naast rijden ook een uurtje of langer grazen of worden ze losgegooid in de paddock.. Het grootste gedeelte van de tijd staat mijn pony ook 21 uur op stal. Zomers gaat hij wel 2 maanden 24/7 de wei op.

Verder heb ik een heel vrolijke pony, die heel sociaal is naar andere paarden en nooit iemand heeft gebeten.


Ik zal nu wel door half bokt uitgejouwd worden, maar als jouw paard 21 uur per dag op stal staat, hoe haal je het dan in je hoofd om in de eerste instantie een paard te kopen? Als dat alles is dat je je paard te bieden hebt, dan vind ik je een erg egoïstisch persoon, je koopt een paard voor jouw plezier dus, jouw uurtje "peerd hobbelen" per dag, niet omdat je je paard echt iets te bieden hebt. Behalve liefde dan misschien? Ja, 2 uur per dag, daar trap ik niet in. Betekent dat dan dat half de randstad geen paarden zou moeten hebben omdat er daar niets beters is voor de paarden? Ja, ik vind eigenlijk van wel, als de hele dag tegen de stalmuur aan kijken alles is dat je een paard te bieden hebt. Ga jij gezellig de hele dag in de wc zitten? Na een tijdje ben ik de leuke motiefjes op de tegeltjes wel zat hoor.
En dat je paard heel vrolijk is naar andere pony's en nog nooit iemand gebeten heeft, betekent niet dat je paard gelukkig is op stal. Misschien is je paard júist blij dat hij er eindelijk een keer uit mag. Ik ken het verhaaltje van paarden op stal. Paarden die tegen de deur van de box aanvliegen zodra ze iemand horen in de stal en als een gek staan te hinniken "oh wat issie blij om me te zie-ien!!" Ja, paardebeest wil naar buiten, dan zou ik ook blij zijn als er eindelijk iemand komt!
Mijn paarden staan de hele dag buiten, 's zomers op een gehuurd stuk land van de buren, 's winters bij ons in de rijbak. Die staan ook te hinniken bij het hek als ze ons in de keuken zien, maar ik geloof niet dat ze liever in de boxen hebben die totaal ongebruikt in de achtertuin staan. Ik denk meer iets in de trant van "baas, ik heb hong-eeerr!!! 't is etenstijd!".
Volgens mij heb ik iets te fel gereageerd hier, en het is ook echt niet bedoeld als een persoonlijke aanval jegens de persoon die ik nu gequotet heb, maar ik wordt gewoon een beetje ziek van de eindeloze discussie over stalling. Vooral de argumenten van "mijn paard staat graag op stal" ... Ik heb nog nooit een paard gezien dat graag op stal staat. En als ze al graag op stal staan, of er graag heen willen, is dat negen van de 10 keer omdat ze daar hun eten krijgen. Ik herinner mijn paard nog, toen we op ponykamp waren, paard stond vrijwillig verplicht ook de hele dag binnen, omdat vreemde paarden niet bij de groep mochten. Paard zag er op het eerste gezicht ook niet ongelukkig uit, totdat ze wel even een uurtje op het land mocht. En daar zie je dan wel aan dat madam niét graag op stal staat, dat was een explosie van energie die ik nog nooit heb gezien, hoppa, daar ging ze! Dus nee, voor mij is het niet meer acceptabel als een paard 20 uur op stal staat...

Excuus als ik iemand hiermee kwets, of iets dergelijks.. Maar ik kan afentoe wat fel uit de hoek komen als ik me irriteer.

er zijn paarden die zich vervelen als ze niet aan het werk gezet worden. Knipoog en er zijn mensen die gewoon geen andere keus hebben dan een paard op een manege zonder weidegang te stallen,omdat dochter van 14 ook op de fiets naar d'r paard moet kunnen.en aangezien er in de buurt geen stal met weidegang te vinden is waar ik in het donker heen mag fietsen...en tja ben vaak hele dagen op de manege en liet mijn paard ook het liefst uren lekker los staan.probleem daarbij is dat mijn paard na een half uur weer naar zijn stal wilt.overigens kan je tegenwoordig in ruitersportzaken speeltjes kopen zoals lick-its,voerballen(waar ze een hele tijd zoet mee zijn)speelballen e.d.

Lous

Berichten: 24256
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:32

Losgooien wordt sowieso hier ook 9 van de 10 keer met twee paarden of meer gedaan. Daarnaast als hij op de wei staat, staat hij samen met onze twee shetten )die 24-7 welop de wei staan. Maar met slecht weer en-of als de wei moet bijgroeien op stal staan met buitenuitloop.

LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 08:14

Zo jee, volgens mij leeft bokt echt snachts haha.

Ik zag een paar vragen voorbij komen, heb nu alles gelezen maar vanzelfsprekend dat ik wat over het hoofd heb gezien.

Iemand vroeg ga je drie uur per dag naar je paard, ik weet niet of dat op mij sloeg? Ik ga in ieder geval nu drie uur naar mijn paard ja, we werken iets minder dan een uur en dan gaat hij terug op de wei, waar ik bij hem kom zitten of staan (en zo per dag 100 foto's erbij krijg Clown ). Maar goed, die drie uur is gebaseerd op wat ik KAN komen. Hij staat nu ver weg, de bus gaat om het uur, en ik moet die laatste wel hebben als ik niet bij mijn vriend slaap. Hij brengt me immers ook niet altijd thuis.

Verder is er inderdaad een bak aanwezig, iemand vroeg wat is dan het probleem. Er is geen probleem. Ik vroeg me gewoon af wat menig bokker hier van vond, omdat ik er heel dubbel tegenop kijk. Mijn vader vind het heel normaal, zo'n stal, maar ik zie mijn paard hier lekker rondlopen op het land..en nu blijkt dat ik hem dat deze winter niet kan geven. En waar kies je dan voor? Of hij staat ergens weer 20 kilometer verder op, dan kan ik dus wederom maar drie uur naar hem toe. Waarbij hij ook geen weide heeft en op stal sta. Of ik zet hem achter mijn werk neer, dan ben ik er eerder, kan voor mijn werk nog langs..kan in de pauzes mijn ei kwijt bij hem en na mijn werk.. dan ben ik daar veel meer dan die drie uur. Persoonlijk denk ik dan, ik ga voor deze stalling, enige luxe die ik dan heb is dat ik vaker bij mijn paard kan zijn. Want daar gaat het me om. Niet om het gemak oid. Ik zet hem in de zomer weer lekker tot 1 oktober op het land en wie weet, vind ik wel iets voor volgend jaar.

Overigens ga ik nog steeds eerst kijken..

Wat iemand zegt over dierenmishandeling, op stal zetten is geen mishandeling. Ik vind dat als je zoiets kan zeggen, je eerst beter moet gaan kijken naar wat je zegt. Het zou onder verwaarlozing kunnen vallen, en dan is het maar net de vraag OF iedereen die zijn paard op stal heeft MAAR een uurtje naar zijn paard gaat.

Niemand kijkt in de situatie van een ander, zo ook ik niet. En hoe weten we nu dat die paarden 23/7 op stal staan? Ik heb nog nooit iemand gezien die zo weinig met het paard deed, en als dit zo was stond het paard wel een goed aantal uur buiten. Daar werd voor gezorgt. Maar goed, daar gaat het hier niet over.

O en dat is ook iets waar ik naar moet gaan vragen ja. Of er losgegooid wordt met of zonder andere paarden. Als hij alleen moet staan, wees niet bang..dan laat ik het echt niet doorgaan. Ik weet dondersgoed wat het paard nodig heeft.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:28

Ik persoonlijk zou er niet eens over na te denken, maar gezien je de situatie aan het goed praten bent heb ik een beetje het idee dat je je besluit al hebt genomen?

MarliesV

Berichten: 15264
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:35

Hallo TS,

Ik vind ook dat je zelf het goed kan bepalen wat het beste voor je paard is. Maar ik denk wel dat je de mogelijkheid van de weide die je nu hebt achter de hand moet houden voor het geval je paard niet kan wennen aan het nieuwe ritme en de stal.

Ik zie paarden zat die bijna nooit in de weide komen, helemaal 's winters, maar daar zitten er maar weinig er 'mishandeld' uit zien hoor.

Voor Inujojo: ik vind jou kant van het verhaal wel erg eenzijdig. Wij kunnen niet in het hoofd van een paard kijken. En heb je wel eens nagedacht over de dure dressuur en springpaarden die niet in de weide mogen omdat ze dan kans hebben een blessure op te lopen. Arme Salinero Clown

Norway_girl

Berichten: 2046
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Noorwegen

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:50

Mijn paarden staan niet 24/7 buiten, maar toch zou ik het zeer op prijs stellen dat er weide aanwezig zou zijn op de stalling.

Anoniem

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:56

Het "losgooien" vind ik ook zulk raar iets.
Dan mag een handjevol paarden opeens naar buiten. Net als gevangenen iedere dag een uurtje mogen luchten.
Wouw wat hebben die paarden het goed met dat uurtje "buiten".

Nogmaals TS, ik snap niet dat je dit overweegt. Fijn dat je vaker bij hem kunt zijn op die stal, maar wat heeft jouw paard daar aan.

Anoniem

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:00

Nadya schreef:
JoCo schreef:
Blijkbaar ben ik beter in babbelen dan schrijven. Ik pleit daar echt helemaal niet VOOR ik wil gewoon bedoelen dat in sommige situaties, het soms niet anders is, snap je?
En ik denk echt dat niet alle pensionpaarden doodongelukkig zijn in hun stal... maar ik ben niet zo een oen om te beweren dat dit BETER is dan weidegang! Soms heb je gewoon geen keuze... helaas.

Neem nu bijvoorbeeld de winterperiode: ik heb geen bak of manége kortbij. Rijden is dan erg moeilijk. Soms denk ik dan 'zou mijn paard nu niet gelukkiger zijn met meer beweging - rijden dus - op een manege ook al staat ze dan op stal (want echt waar mijn paard staat graag op stal)'
Maar ik doe het niet omdat ik het financieel te gek vind (mijn weilanden en stallingen zijn aan huis)


Ik vind de winters ook afzien bij ons, hoor Knipoog , maar het weegt niet op tegen het buiten zijn van mijn paard. Ik pas me aan, aan hem. Misschien ben ik daarin doorgeslagen, hoor, kan best, hahaha..... Maar ik hou ook zo ontzettend veel van dit levenslustige paard dat ik mijn eigen eisen wat opzij gezet heb.


Hier ook hoor, mijn paarden staan verder weg, ik moet het dubbele aan stalgeld betalen, maar zij staan daar heerlijk. Ze komen alle dagen buiten in de winter.
Ik heb een tinkerruin en ook hij wordt strontchaggie van een stal, hij wordt ook in de omgang dan vervelend. Nu hij een uitloop heeft en een vrindje is het een heel ander paard.
Mijn merrie vindt het in de winter na een dag buiten, heerlijk om weer op stal te staan.
Mensen vinden mij vaak ook "te" met mijn paarden, je ziet ze soms denken, heb je haar ook weer met haar paarden, haha Haha!

Lous

Berichten: 24256
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:08

Over dat losgooien nu lijkt het wel of wij alleen maar losgooien ipv van rijden. Dat we naar de manege gaan,poetsen,losgooien en het paard weer op stal gaat. Nou nee.

Die van mij wordt voor of na het rijden losggegooid. En ja ik ben 3 uur met mijn paardje bezig.

Myrano
Berichten: 746
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:39

LadyElmira schreef:
Verder is er inderdaad een bak aanwezig, iemand vroeg wat is dan het probleem. Er is geen probleem. Ik vroeg me gewoon af wat menig bokker hier van vond, omdat ik er heel dubbel tegenop kijk. Mijn vader vind het heel normaal, zo'n stal, maar ik zie mijn paard hier lekker rondlopen op het land..en nu blijkt dat ik hem dat deze winter niet kan geven. En waar kies je dan voor? Of hij staat ergens weer 20 kilometer verder op, dan kan ik dus wederom maar drie uur naar hem toe. Waarbij hij ook geen weide heeft en op stal sta. Of ik zet hem achter mijn werk neer, dan ben ik er eerder, kan voor mijn werk nog langs..kan in de pauzes mijn ei kwijt bij hem en na mijn werk.. dan ben ik daar veel meer dan die drie uur. Persoonlijk denk ik dan, ik ga voor deze stalling, enige luxe die ik dan heb is dat ik vaker bij mijn paard kan zijn. Want daar gaat het me om. Niet om het gemak oid. Ik zet hem in de zomer weer lekker tot 1 oktober op het land en wie weet, vind ik wel iets voor volgend jaar.
Ik vroeg idd; ik zie het probleem niet.
Er is ook geen probleem, jij vraagt je gewoon af wat de andere bokkers hierover denken en wat wij zouden doen, wel, ik vind dat je dat hier zelf heel goed beschrijft, en voor een stuk jou keuze allang gemaakt is.
Jij wilt natuurlijk zoals de meeste bokkers het beste voor je paard, daarom moet je doen wat jij denkt dat het beste is voor je paard. En vermits je paard 's winters zowieso niet op die weide kon zie ik niet zo veel verschil op die nieuwe stalling waar hij eventueel naartoe zou gaan.
Ik zou dus zeggen, zeker doen !
Hoe je het hier beschreven hebt zie ik geen betere oplossing die je kan hebben Knipoog