Lous schreef:Als iedereen er fel op tegen is dat een paard meer dan 20 uur op stal staat, dan kunnen al die mensen denk ik meer dan de helft van Nederland aan klagen bij de dierenbescherming. Vooral in de randstad is weide schaars, zelfs een stalling vinden is al vrij moeilijk. Zomers moeten veel mensen moeite doen om een weitje voor zijn/haar paard te vinden voor 2 of 3 maanden. Sommige bij ons reizen helemaal met hun paard naar Zeeland en zelfs Groningen of Friesland.
Dan ben ik ook mijn pony aan het mishandelen . Die staat ook op een manege met weidegang alleen voor manegepaarden en ponies. We hebben wel een eigen weiland (pacht) maar daar kan hij alleen zomers op omdat het anders veels te nat is. Aan de manege is een bos en daar gaan veel mensen naast rijden ook een uurtje of langer grazen of worden ze losgegooid in de paddock.. Het grootste gedeelte van de tijd staat mijn pony ook 21 uur op stal. Zomers gaat hij wel 2 maanden 24/7 de wei op.
Verder heb ik een heel vrolijke pony, die heel sociaal is naar andere paarden en nooit iemand heeft gebeten.
Ik zal nu wel door half bokt uitgejouwd worden, maar als jouw paard 21 uur per dag op stal staat, hoe haal je het dan in je hoofd om in de eerste instantie een paard te kopen? Als dat alles is dat je je paard te bieden hebt, dan vind ik je een erg egoïstisch persoon, je koopt een paard voor jouw plezier dus, jouw uurtje "peerd hobbelen" per dag, niet omdat je je paard echt iets te bieden hebt. Behalve liefde dan misschien? Ja, 2 uur per dag, daar trap ik niet in. Betekent dat dan dat half de randstad geen paarden zou moeten hebben omdat er daar niets beters is voor de paarden? Ja, ik vind eigenlijk van wel, als de hele dag tegen de stalmuur aan kijken alles is dat je een paard te bieden hebt. Ga jij gezellig de hele dag in de wc zitten? Na een tijdje ben ik de leuke motiefjes op de tegeltjes wel zat hoor.
En dat je paard heel vrolijk is naar andere pony's en nog nooit iemand gebeten heeft, betekent niet dat je paard gelukkig is op stal. Misschien is je paard júist blij dat hij er eindelijk een keer uit mag. Ik ken het verhaaltje van paarden op stal. Paarden die tegen de deur van de box aanvliegen zodra ze iemand horen in de stal en als een gek staan te hinniken "oh wat issie blij om me te zie-ien!!" Ja, paardebeest wil naar buiten, dan zou ik ook blij zijn als er eindelijk iemand komt!
Mijn paarden staan de hele dag buiten, 's zomers op een gehuurd stuk land van de buren, 's winters bij ons in de rijbak. Die staan ook te hinniken bij het hek als ze ons in de keuken zien, maar ik geloof niet dat ze liever in de boxen hebben die totaal ongebruikt in de achtertuin staan. Ik denk meer iets in de trant van "baas, ik heb hong-eeerr!!! 't is etenstijd!".
Volgens mij heb ik iets te fel gereageerd hier, en het is ook echt niet bedoeld als een persoonlijke aanval jegens de persoon die ik nu gequotet heb, maar ik wordt gewoon een beetje ziek van de eindeloze discussie over stalling. Vooral de argumenten van "mijn paard staat graag op stal" ... Ik heb nog nooit een paard gezien dat graag op stal staat. En als ze al graag op stal staan, of er graag heen willen, is dat negen van de 10 keer omdat ze daar hun eten krijgen. Ik herinner mijn paard nog, toen we op ponykamp waren, paard stond vrijwillig verplicht ook de hele dag binnen, omdat vreemde paarden niet bij de groep mochten. Paard zag er op het eerste gezicht ook niet ongelukkig uit, totdat ze wel even een uurtje op het land mocht. En daar zie je dan wel aan dat madam niét graag op stal staat, dat was een explosie van energie die ik nog nooit heb gezien, hoppa, daar ging ze! Dus nee, voor mij is het niet meer acceptabel als een paard 20 uur op stal staat...
Excuus als ik iemand hiermee kwets, of iets dergelijks.. Maar ik kan afentoe wat fel uit de hoek komen als ik me irriteer.