stal = toilet????????!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:02

Ik zeg ook niet dat je ze per se lós moet laten. Doe dat zelf ook af en toe met de schrik in de benen, en bijvoorbeeld niet bij nat weer. Heb zelf ook op een paar flink grote stallen rondgelopen, dus weet wel redelijk waar ik over praat.

Nogmaals: de meeste blessures ontstaan in de wei. Ik heb daar enkele schrijnende voorbeelden van gezien. Hoe zou jij je voelen als deelname aan Sydney je door de neus wordt geboord door een peesblessure die je paard in het land heeft opgelopen?

Ik vind dat je niet kunt zeggen dat die toppers "niet gelukkig" zijn, of van "dierenmishandeling" (quote Aglaranna) omdat je prestaties eist. Als je een prestatie eist van een paard moet je zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn. En omgekeerd: prestaties kunnen nooit onder zware (als negatief ervaren) druk tot stand komen. Met name de hoogintelligente bloedpaarden uit de huidige topsport laten zich niet zo gemakkelijk dwingen.

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 21:06

Tja, zep, dierenmishandeling, dat was daar niet zo bedoeld hé. Dat was wel duidelijk.
En wil je asjeblief nog is opnieuw een paar van mijn vorige berichten lezen? Ik denk dat het wel duidelijk was dat ik niet zei dat ze ongelukkig waren!!!!!!! Verdorie, jij misinterpreteert inderdaad wel veel, ik ga xyz. nog gelijk geven hoor. Het is nu niet dat ik narigheid wil zoeken ofzo, maar...

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:12

sorry als ik je verkeerd begrepen hebt. Komt ook omdat ik hier recentelijk een vrij felle discussie over gevoerd heb met enkele mensen uit mijn omgeving, dus misschien dat ik hun standpunten nu op jou projecteer.

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 21:19

ah, ok, sorry dan ook wegens mij Dromen
daaag

kiki_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:45

hallo iedereen!

Groot gelijk aglaranna! (en al de anderen die er zo over denken...)
Ik vind dat paarden absoluut buiten moeten staan, en zeker overdag. Trouwens, waarom ze 's nachts binnenhalen? Ik heb hetzelfde boek waarin staat dat stal=toilet en de schrijfster vindt ook dat we te gauw denken te weten hoe paarden zich gelukkig voelen bv: ze lekker warm op stal zetten(omdat wij het te koud hebben?) of ze steeds maar zitten borstelen in de winter(omdat wij dat mooier staan vinden?) Paarden leven van nature buiten en in groep, dus ze op stal zetten is dus voor hen heel onnatuurlijk.
Natasha, jij vraagt je af of paarden daar wel agressief van worden, maar is dat wel de vraag? Paarden lijden meestal in stilte, en zullen misschien niet meteen agressief worden, maar wel gestresseerd en zich ongelukkig voelen, waaruit dan aggressie kan voortkomen, maar dat is heel zelden. Ook al worden ze niet agressief, dat ze lijden lijkt mij al genoeg om ze uit hun stal te halen. Sanne, ik denk hoe groot je box ook mag zijn, je paard staat nog altijd binnen, kan niet grazen en heeft geen contact met andere paarden dus of dat zoveel uitmaakt? Jasmijn, misschien heeft je paard nood aan gezelschap dat niet naast hem in een andere wei staat, maar waar hij echt lichamelijk contact kan hebben. Ik denk inderdaad Fitzroy dat je beter geen paard koopt als het de hele tijd in de stal moet staan en evenals aglaranna dat, ook al wordt ze prima verzorgd, dat het niet dat is wat een paard zo nodig heeft, maar een wei met soortgenoten, en als het dat niet heeft, zullen jouw regelmatige bostelbeurten dat niet kunnen vervangen...

Veel groetjes,
kikki Party!!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:57

Het merendeel van de sportpaarden staan binnen, nu ben ik hier zelf tegenstander van, maar ff als voorbeeld, mbt Fitzroy, die presteren super, en.. kan dat als een paard diep ongelukkig is?? Die van mij wordt door de weeks s morgens buiten gezet, en doe ik zelf naar binnen, 's middags of 's avonds, alleen in het weekend moet ik r ook zelf naar buiten doen, want dan ben ik er meestal wat vroeger dan door de week, en vindt 'tha boss' t onnodig.. Hele aardige vrouw, hoor Lachen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:58

O ja, en Christiane schrijft kinderboeken, oa Marijke en de Andalusische hengst (geloof ik)

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:08

Paarden zijn stille lijders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 22:04

Ik wilde hier niets meer aan toe voegen en ga nu nog één opmerking plaatsen:

Een paard dat zich niet goed voelt kan niet op topniveau presteren!!!

En wie niet van dichtbij gezien heeft hoe dat in z'n werk gaat moet er z'n mond over houden.
Hobbypaarden hebben doorgaans meer te klagen dan die sporters.

En nu hou ik mijn mond verder Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-01 23:03

zep, dat is een vrij domme zin hé.
Je moet je ff in HUN plaats inbeelden, ik vind dat kikki dat ontzettend mooi geschreven heeft...
En inderdaad lijden vele paarden in stilte femke Knipoog

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 23:09

De mens probeert het paard te vermenselijken.....moeten ze niet doen.
Een paard kan heel wat hebben, niet direct bij het eerste buitje naar binnen halen.
Zo denk ik erover, maar ik heb niet de moeite genomen om al die berichten te lezen.. Bloos
Maar zoals sportpaarden....... Schijnheilig
oke dat die op stal staan......maar ik vind het een beetje onzin om je paard direct bij de eerste de beste bui naar binnen te halen, en is er ook iemand die mij kan uitleggen waarom sportpaarden eigenlijk op stal moeten terwijl die beesten buiten ook veel lol kunnen hebben, dat zijn nl net zo goed paarden als alle andere recreatie paarden.....
(ik zal nu trouwens wel heel bokt over me heen krijgen maar ja Haha! )

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-01 23:22

Ik steun je alvast in die uitspraak amulet, ben het helemaal met je eens, dat is ook hetgeen waarover ik verontwaardigd ben...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 00:12

harstikke fijn algranna,
Maar waar ik dus over struikel (*au*)
is dat er vaak zo over sportpaarden gepraat word van het is voor die paarden niet nodig dat ze buiten staan, nou ik weet wel zeker dat sport paarden net zo graag buiten staan als "gewone" paarden.

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:50

Mee eens,

Laat ik nu eerst maar eens de loterij winnen en een flink weiland gaan kopen. Party!! zal mijn paardje heel blij mee zijn Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 13:56

Ik ben het er volledig mee eens. Ik heb het ook ooit uit proberen te leggen aan de stalhouder, maar hij snapt het niet zo. Met moeite heb ik met een aantal stalgenoten klaargekregen dat hij ze toch 3x in de week buitenzet. Zelf doen we het de overige 4 dagen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 15:53

hello!
Kiki: ik vind jou uitleg heel redelijk! Haha! Wie daardoor niet overtuigd is... Scheve mond\
Amulet: dat is nu juist ook wat ik erover dacht. (en wat ook aansluit bij wat Kiki zegt)
Een paard is van nature zeer claustrofobisch en niet elk paard verwerkt dat even gemakkelijk. Paarden moeten al bijna in een stal geboren zijn en niet beter weten dan hun stal, of je krijgt ze er niet gemakkelijk meer in zonder trauma. Mijn pony, bijvoorbeeld, moest eens een uurtje in een stal wachten toen we naar een opendeurdag van een manege gingen en toen ik ze eruit haalde stond ze te trillen dat het niet erger kon. Als ik ze nu nog in een stal durf zetten, steigert ze en bokt ze. We hebben al geprobeerd ze met een andere pony samen in de stal te zetten (een hele brave) maar die bokte ze overhoop van de stress. Ook heel geleidelijk (eerste keer maar 1 minuut), is niet haalbaar, want als ze eruit kan vliegt ze weg, en niet met het idee dat het nog te doen was. Toen haar veulen geboren is, op 2 maart, was het héél koud. We hadden graag het nog natte diertje in de stal gezet met haar, maar ze weigerde erin te gaan, toen het diertje al lekker in het stro lag.
Het ligt ook helemaal in hun natuur dat ze claustrofobisch zijn aangelegd omdat een paard een vluchtdier is. En je kan niet ontkennen dat dat er helemaal is uitgegroeid! (kijk maar naar paarden die verschieten van iets dat wappert en wegvluchten...)

Lees het stukje van Kiki nog eens over en alle argumenten vliegen in de wind. (mooie haflinger heb je trouwens, Kiki euh Amulet (verbeterd zichzelf Knipoog!)
Mensen denken veel te vaak dat hun paard het goed heeft in een stal. Verdrietig

Femke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-07-27 16:43 ]</font>

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-01 18:39

Ik begrijp ook wel dat mensen dat denken femke. Ik denk dat mocht (ik zeg wel mocht, ik zou al nooit een paard willen hebben mocht het in de stal moeten staan) ik een paard op stal hebben, ik ook dat idee van 'paarden op stal zijn niet oprecht gelukkig' zou proberen te verdringen om jezelf een goed geweten te geven. Dus ik begrijp ook die mensen, maar eigenlijk weet iedereen hier dat ook wel diep vanbinnen...

Groetjes,

AGlaranna

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 18:46

Dat si hetzelfde als zeggen: een paard is gelukkiger als het met een vriendje staat.
Dat zeg je ook pas als je er twee hebt, maar wie is er begonnen met 2 paarden tesamen te kopen??? Verward

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-01 11:33

Tja, in dat geval zou ik ook opletten, maar misschien kan je wel ergens aan een stukje grond komen waar er steeds mensen in de buurt zijn die wat op je paarden kuhnen letten? Hier in de buurt houden enkele bejaarde mensen onze paardjes in het oog, en die vinden dat nog leuk ook, zodus...