Je paard op vlas of stro ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Je paard op vlas of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:25

Bij ons staan ze sinds vorig jaar op vlas.
Het was even wennen met uitmesten, maar het bevalt nu goed.
Mijn witte merrie blijft er toch wel iets schoner op dan op stro, en we hebben veel minder afval op de mesthoop.
We halen elke dag de mest eruit en 1x in de week de natte plekken (of vaker als dat nodig is) en dan een nieuwe baal erbij.

Wat betalen jullie nu voor een baal vlas?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:27

6,75 euro voor een baal van het merk jobek (ofzoeties) mooi licht van kleur

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:56

Bij ons ga je voor zover mij bekend is niets extra's betalen voor het vlas, alleen als je zelf extra balen wilt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:17

Daar ga ik ook niet vanuit, aangezien ik voor stro 5 euro per maand meer betaal Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:25

Op het arabische volbloedenforum heeft iemand aangegeven dat er verwacht wordt dat komende winter de stroprijzen recordhoogtes gaan bereiken.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:27

In het begin vond ik het echt 10x niks, vond het verschrikkelijk.
Uiteindelijk wen je er wel aan en nu vind ik het allemaal wel best.

Voordelen: Het absorbeert heel goed en is goed schoon te houden.
Nadelen: Het is even wennen, want het is heel anders dan stro. Verdere nadelen heb ik niet echt. Je moet wel opletten dat je er genoeg in gooit want anders drijft je stal alsnog weg (had ik eerst, heb er toen een extra baal bij gegooid en sindsdien gaat het perfect)

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:29

Mijn paardje stond bij de vorige stalling vlas. Ze zag er altijd vies uit omdat het een varkentje is. Nu staat ze op stro en is veel schoner. Ik heb van onze hoefsmid gehoord dat paarden op vlas eerder rotstraal krijgen dan op stro.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:29

Ik heb mijn pony op stro staan ook eens een tijdje op vlas gehad maar vind het stro beter...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:40

Berwicowa mijn bekapper vindt juist dat door het vlas de hoeven er veel beter uitzien dan met stro Haha!
Op houtmot had ze helemaal slechte hoeven op stro ging het niet veel beter en op vlas gaat het prima, blijft droger.

Ik zou niet anders meer willen mijn paard blijft veel schoner op vlas, geen pisplek meer op haar been, minder mesthoop en als het in het voorjaar over het land gaat zie je er 2 dagen later niks meer van omdat het goed composteerd.

Ik gooi in een nieuwe stal 4 balen(hangt van de grote van de stal af) en iedere dag de drollen eruit en 1x per week de pisplek en dan een nieuwe baal erbij.
Soms in de winter als het erg nat is buiten en ze meer binnen staan doe ik ipv 7 dagen zo'n 5 dagen voor ik de pisplek eruit haal.
Belangrijk is dat je laag voldoende dik is zodat de pies naar beneden kan zakken.
En dan haal ik al het schone vlas opzij en haal dus allen het vieze weg.
Sinds kort heb ik er rubberen(koe) matten ondr liggen en tot nu toe bevalt dit zeer goed.
Ja je moet wel zorgen dat ze voldoende hooi hebben of een plak stro erbij voor het knabbelen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:27

Djilan schreef:
Op het arabische volbloedenforum heeft iemand aangegeven dat er verwacht wordt dat komende winter de stroprijzen recordhoogtes gaan bereiken.

En waar heeft die "iemand" dat dan vandaan?
Aangezien iedereen die ik tot nu toe gesproken heb, juist minder voor het stro vragen en betalen..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:37

Omdat de eerste 1 a 2 oogsten van dit seizoen wel goed waren maar het weer nu erg wisselvallig is en de hoeveelheid en kwaliteit stro wat van het land afkomt achteruit gaat.
Zij heeft dit gehoord van haar leveranciers (dus degenen die het stro verkopen). Gaat wel om grensstreek.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:16

[quote="rumay"]Berwicowa mijn bekapper vindt juist dat door het vlas de hoeven er veel beter uitzien dan met stro Haha!
Op houtmot had ze helemaal slechte hoeven op stro ging het niet veel beter en op vlas gaat het prima, blijft droger.

Hihi Haha! tja ach toen ze op vlas stond had ze goede hoeven en nu op stro ook. Bij haar vorige eigenaresse stond ze op stro, toen ik haar kocht kwam ze op vlas en een paar weken later had ze rotstraal. Bij de vorige eigenaresse nooit gehad.
Denk dat iedere hoefsmid zijn eigen visie heeft Haha!

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:58

mijn pony's staan op vlas. Het blijft lekker fris en schoon als je elke dag even de vieze plekken weghaald. Maar wat is nu duurder stro of vlas? en hoe zit het eigenlijk met de mest ophalen bij vlas? gaat dit gewoon? bij ons doen ze altijd moeilijk en willen ze het mengen door het stro omdat ze het anders niet willen.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:56

niemand?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:06

@Djilan: Wat mij wel bekend is , is dat (hier) het stro in de winter/tot vlak voor nieuwe oogst ook duurder is. Als mensen er om verlegen zitten, vragen ze maar raak. Nu 1.25 zelf van het land halen(klein pak). Boer slaat zelf ook veel stro op , en verkoopt ze in de winter, als mensen zonder zitten voor 3-,
Maar het is niet zo moeilijk om het voor te zijn, nu flink ingeslagen, en nog extra aanhanger elders opgeslagen. Ons nekken ze niet met 3-, euro. Haha!

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:45

stro, echt wel ! Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:46

Wij hebben ze alleen op stro gehad, wat opzich goed beviel, maar snel smerig word,
ookal word er dagelijks gemest.
Nu hebben wij sinds deze week ze op vlas, en daarover stro, wat super goed bevalt!
dus dat gaan we een tijdje proberen.

alleen vlas weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee Bloos

horseloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:56

Zeker vlas .
Vlas is properder en het absorbeert goed. Stro absorbeert minder goed . En bij vals kan je ook veel makkelijker de stal uitmesten

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:59

mijn paard staat nu op vlas
hier voor had ik haar op zaagsel echt vreselijk
en heb haar op stro gehad zoveel mest niet normaal

mijn paard loopt heel veel in stal
het vlas is wel smerig
maar het is niet smerig en we gooien er regelmatig wat op
en 1 keer in de maand word er alles uitgehaalt

ik ben er tevreden op

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:30

bij ons op de pensionstal staan ze standaard op zaagsel.. daaronder wel rubberen tegels.. als je stro wilt hebben dan hebje kans dat je wel zelf uit moet mesten en vlas moet je ok zelf kopen omdat hij zelf stro van het land heeft hoef je dat niet zelf te kopen

Fairyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:17

ponygekje21 schreef:
niemand?

Van wat ik begrepen had, is stro duurder dan vlas... maar bij ons op stal gaan we per 1 oktober wél 15,00 euro per maand extra betalen op de stalhuur, alleen voor het vlas. Stroklanten betalen niets extra... Verward

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:20

vlas, noodgedwongen ivm hoesten. Bevalt wel goed, elke dag drollen eruit en 1x per week de pis

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:26

Vlas is wel goed spul hoor!
het absorbeert goed, en je kunt er dus wel lang mee. laat gewoon het onderste laagje liggen, zodat dat een mooi bedje vormt. 1 x in de maand ofzo, (weetniet , moet je zelf ff kijken hoe vies je paard het maakt) meot je gewoon het onderste er ook uit halen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:29

Op stal staan ze hier allemaal op vlas, het veulen op stro, en mijn oude bijrijdpaard stond op vlas en stro. Het vlas hielp erg goed bij de natte plekken en met het stro heeft hij nog iets te knabbelen.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:39

vlas is absoluut goedkoper ! bij het paard van mn zus doe ik 3 weke met 1 pak Bloos hij is altijd super school en een dikke laag Ja ik gooi er dan iedere week 1 derde bij.. soms een beetje meer en soms een beetje minder.
stro is in aanschaf veel goedkoper maar in gebruik veel duurder.