Dringende vraag over kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: DRINGENDE VRAAG!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:55

Uh, zonder zadel zou ik niet doen, is niet goed voor de rug van je paard Knipoog Dan zou ik eerder kiezen om een tweedehandszadel te kopen (maar dat ook past!). Besparen op dingen die de gezondheid van je paard niet schaden Knipoog

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:35

__KELLY schreef:
essie_blue schreef:
bij ons gaat de mest naar de buren daar gaat het op het land Clown paardjes staan aan huis.
Maar vergeet ook de tanden niet! Veel mensen doen het niet, maar ik vind het ook nodig. Voor het pard van mijn moeder heeft het laatst 200,- gekost! dat moet 1X per jaar gebeuren. normaal is het volgens wel minder duur hoor.
XX

mijn pony is pas na 17 jaar naar de tandarts geweest..
als je pony tandproblemen heeft merk je het al heel snel... mijn pony ging haar brok heel moeilijk kauwen ..
nu hoef ik ook pas met 2 jaar weer eens op controle te komen omdat mijn pony wat ouder wordt en dus sneller haken heeft

Maar je heb pony's met een moeilijk gebit (denk aan een pony met een overbite... die heeft snel haken) en pony's met een makkelijk gebit..
en over het algemeen hebben pony's ook een beter gebit dan paarden..
bij pony's moet je met de leeftijd kijken naar het gebid ook vaak 2 jaar van af trekken.

wolfstandje eruit gehaald en haken bijgevijld en voor €30,- was ik weer klaar

Ja, heb je gelijk in. Maar het is vaak wel handig om, vooral bij de aankoop de tandjes te checken. Van een andere pony zeiden ze nl dat ie 17 jaar was, beestje bleek later 12 te zijn. En mijn pony blijkt nu ook jaartje jonger te zijn! Haha!
Mijn eerste pony had helaas helemaal geen tanden meer. (was toen 24 jaar.) Dat had ie omdat er niks met zn tanden gedaan was. Opa leeft nu op seniorenslobber Tong uitsteken Maar idd voel je het wel als er iets met het gebit is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:36

Hoi Denise,

Wei hebben jullie van jezelf. Als het echt een grote wei is, kun je hem in stroken verdelen zodat je paard het hele jaar rond gras heeft en droog kan staan. In het andere geval zul je dus een gedeelte van het jaar nog een wei moeten huren.

Denk bij je eigen wei aan de kosten van de omheining. Draad is best gevaarlijk omdat het lelijke snijwonden op kan leveren. Lint is dan beter maar duurder en daarvoor moet je ook isolatoren hebben die het lint neit laten slijten. Je kunt bijvoorbeeld op de website van Agradi kijken hoe duur dat allemaal is. Hou er rekening mee dat paarden geen paarden zouden zijn als ze de omheining niet kapot maken, dat ze je paaltjes omschuren, dat je stroomklok stuk gaat of gestolen wordt etc. Die uitgaven zijn dus niet eenmalig. Paaltjes moeten ook behandeld zijn of door jullie bijgehouden worden, anders gaan ze rotten.

Je wei moet onderhouden worden, op Bokt staan verschillende topics wat ze eraan doen. Dat weet ik verder niet want ik heb zelf geen wei.

Qua voer kun je het moeilijk zeggen. Ikzelf zit met mijn sportpaard wat op stal staat aan dagelijks een baal hooi (1,50 maar is ook al 3 Euro geweest!) en er gaan ongeveer 1,5 zak voer doorheen, dus zo'n 15 Euro. Daarnaast krijgt hij een liksteen, die kost 10 Euro ongeveer en soms is die binnen een maand op en soms doet hij er ineens 4 maanden mee. Maar andere paarden kunnen het met een handje brok af en krijgen een zak voer met moeite binnen de drie maanden op!

Heb je ook nagedacht over het water? Ga je een badkuip neerzetten of wil je een pomp naar een sloot oid?

Hoefsmid gemiddeld elke 8 weken maar bij de ene zal dat 6 weken zijn en bij de ander 10 weken. Bekappen kost zo'n 20 Euro, beslaan zit rond de 80 Euro. Moeten er speciale dingen gebeuren dan wordt het duurder.

Ontwormen is voor een weidepaard heel belangrijk. Minstens eens per drie maanden. Er zijn verschillende types wormenkuren en er zijn schema's wanneer welke stof (ivm resistentie).

Dan moet je paard jaarlijks ingeënt worden tegen tetanus en influenza. Bij mijn dierenarts kost een totale check up 50 Euro.

Dan dus jaarlijks de tandarts. Sommige paarden halfjaarlijks, dat zegt je tandarts wel. Maar zeker niet wachten 'tot je iets merkt', dan is het al veel te ver gegaan. Bij ons kostte alleen vijlen 30 Euro. Meer kosten heb ik nog niet gehad.

Dan nog les etc. Kost ook veel Haha!

Qua spullen die je moet hebben vind ik een passend zadel wel heel erg belangrijk. Geen zooi dus van honderd Euro aanschaffen, dan kun je beter investeren in een goed tweedehands merkzadel wat ook echt past (laten controleren door iemand anders dan de verkoper). Hoofdstelletjes hoeven niet zo duur te zijn, kijk goed naar de kwaliteit leer, het betere haal je er zo tussenuit. Maar een hoofdstel van 200 Euro is nergens voor nodig.
Dekjes zul je minimaal een stuk of twee, drie nodig hebben. Zijn voor zo'n 30 Euro te koop.
Singels moeten breed en zacht zijn, ook zo'n 30 Euro.

Longeerspullen kan ik ten zeerste aanraden. Het is fijn als je door school weinig tijd hebt gehad om te rijden en je kunt hem aan de longe zetten voor je erop stapt.

Borstels zijn natuurlijk ook nodig.

Uitmestspulletjes kun je ook vinden bij Agradi. Kruiwagens zijn best duur. Voor de mest moet je dus bekijken of je dat over je eigen land doet of dat je het op laat halen.

In principe zijn dekens, beenbescherming etc. niet nodig, maar je kunt net die uitzondering hebben.

En dat is dus het probleem met paarden: je weet niet wat voor dier je krijgt. Mijn paard moet een speciaal soort voer hebben omdat hij anders mager wordt, er zijn paarden die aan hoge hoefsmidkosten zitten ivm zooltjes, het paard van Tieneke is koliekgevoelig, iemand anders heeft een uitbreker en heeft torenhoge kosten aan de omheining van de wei, weer iemand anders heeft een paard dat zijn hoofdstel steeds stuktrekt, of door achterover slaan zadels kapot maakt... je weet niet wat je krijgt en hoge kosten komen altijd ongelegen.

Let er dus ook op dat je ouders een financiele reserve inbouwen van een paar duizend Euro minstens. 1500 Euro is zo weg als je paard medische kosten moet maken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:41

__KELLY schreef:
tja je kan het zo goedkoop of duur maken als je wilt Knipoog

je kan het hele jaar een weiland huren met een schuilstal voor 50 euro per maand.. 50 balen hooi hebben voor de winter à 3 euro per baal = €150,- ... zak bix kopen waar je met normaal gebruik 5 euro per maand kwijt bent..
wintec zadel of 2e hands zadel kopen van €300,- hoofdstel van €25,- stel Harry's Horse borstels kopen van 15,-
eens in de 2,5 maand naar de hoefsmit laten gaan à €20,-
eens per jaar inenten à €30 euro en klaar ben je voor

€915,- per jaar :12 = €77,- per maand reserveren voor de kosten van je pony

+ een eenmalige uitgave van tuig en borstels a een totaal van €340,-

en een pony heb je ook voor €1000,- als je een goedkope pony wilt..

dus kort samengevat:

Per maand aan de pony gemiddeld kwijt: €77,-

eenmalige totale uitgave: €1340,-

maar je heb ook het andere uiterste à vol pension bij een luxe stal à €300,- per maand
zadel van €1000,- hoofdstel van €200,- borstels met borstelkoffer met verzorgingsspullen van €60,-
dekens à een totaal van €400,- hoefsmit met beslaan à 1x in de 2 maanden €80,- inenten van €30,- per jaar
overige pluraria à €300,-
waar je dan dus al uit komt met vaste lasten van

€4210,- dus per maand reserveren: €350,83

en een eenmalige uitgaven van tuig, zadel, pluraria,dekens van een totaal van €1900,-

en een pony in de duurdere prijsklassen is rond de €5000,- (maar je heb ze nog veel duurder Clown )

dus ook weer kort samengevat:

gemiddeld per maand kwijt: €350,83 per maand

eenmalige uitgave van €6900,-

nu noem ik 2 extreme dingen ..
maar je kan er ook tussen zitten dus bij een boertje op vol pension staan of een kleine stal

à €150,- per maand
inenting per jaar €30,- eens in de 3 maanden naar de hoefsmit à €20,-

spullen kopen à een zadel van rond de €600,- hoofdstel van €40,-
wat prularia (dekjes enz.) €40,-
verzoringsspullen (borstels enz.) €20,-
een regendeken,zweetdeken of misschien wel een uitbreiding als je de pony kort in de vacht heb willen staan totaal €200,-
en een pony rond de €1700,-

dan ben je per jaar €1890,- kwijt ..
dus per maand gemiddeld: €158,- per maand kwijt

en eenmalige uitgave van totaal €3900,-

wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je eht zelf zo bond of goedkoop kan maken als je wilt ...
en deze prijzen zijn maar een schatting ...

@ Kelly: je hebt het prima op een rijtje gezet, maar volgens mij komt er nog iets meer bij. TS praat over een eigen weiland en daar behoren ook onderhoudskosten bij (verderop heeft iemand het bv al over weidepaaltjes e.d.). Je komt gauw op € 130,- / € 150,- per maand aan kosten.
Als je pech hebt en de DA of hoefsmid moet vaker komen dan gebruikelijk, passeer je gauw de € 200,- per maand.
(bij dit genoemde bedrag zijn mestafvoerkosten/bemesting, onkruidbestrijding, afrastering, etc. meegerekend).

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:03

Uh, zonder zadel zou ik niet doen, is niet goed voor de rug van je paard Dan zou ik eerder kiezen om een tweedehandszadel te kopen (maar dat ook past!). Besparen op dingen die de gezondheid van je paard niet schaden

Oke bedankt dat wist ik niet Haha!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:20

denisuhtjuh schreef:
we kopen het weiland, het is van de gemeente
en michael, als je me tog zo vervelend vind wil je dan niet reageeren in dit topic? Knipoog
dankje

ik vind jou niet vervelend, ik vind het zielig voor het beestje wat jij gaat kopen. dat is heel wat anders.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:21

Michael, waarom is het zielig? Wat doet het meisje dan buiten info vragen voor ze ergens aan begint, iets wat iedere koper zou moeten doen?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:24

Tieneke schreef:
Michael, waarom is het zielig? Wat doet het meisje dan buiten info vragen voor ze ergens aan begint, iets wat iedere koper zou moeten doen?

zielig omdat ik denk dat zij niet klaar is voor het kopen en fatsoenlijk onderhouden van een paard/pony.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:25

denisuhtjuh schreef:
dankjee =)
ik dacht al: ben ik nou zo dom bezig dat ik om hulp vraag? xD

nee hoor is helemaal niet dom. de bokkers kunnen jou helpen en je ouders zullen niet zomaar zeggen dat je mischien een pony mag als ze zouden weten dat je er niet goed voor zou kunnen zorgen. ik denk dat dat gedeelte wel goed komt. en als er dingen zijn kun je ze hier vragen

edit ik bedoel trouwnes dat haar ouders echt wel zullen weten of ze er voor kan zorgen. niet dat jullie denken dat ik het tegenover gestelde bedoel. haar ouders zijn er ook en haar zus ook dus denk dat het wel goed komt
Laatst bijgewerkt door dennisje op 17-07-08 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:25

Ze moet het toch ook niet alleen doen? Ze heeft ouders en een zus die haar steunen. Hoe kan jij nu verder oordelen over de situatie, op basis van deze posts? Ik ken genoeg (zelfs jongere) kinderen die hun paard/pony perfect kunnen onderhouden met steun van hun ouders.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:28

Tieneke schreef:
Ze moet het toch ook niet alleen doen? Ze heeft ouders en een zus die haar steunen. Hoe kan jij nu verder oordelen over de situatie, op basis van deze posts? Ik ken genoeg (zelfs jongere) kinderen die hun paard/pony perfect kunnen onderhouden met steun van hun ouders.

jeetje zeg, mag je op een forum niet eens je mening geven?? Op een forum kan je alleen de situatie beoordelen op basis van hetgeen wat iemand verteld.

als ik haar eerste posts in deze topic lees over hoevaak ze moet voeren enzo, dan vraag ik me af wat ze met een paard moet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:30

Je mening geven mag zeker, maar die mening iets of wat nuanceren mag ook Knipoog

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:33

Tieneke schreef:
Je mening geven mag zeker, maar die mening iets of wat nuanceren mag ook Knipoog

nuanceren doe ik eigenlijk al Haha! Of kom ik echt zo lomp over?? Maar ik heb net de eerste pagina hier doorgelezen en zie dat ik niet de enige ben die twijfels heeft bij haar aankoop. Ik kan ook nergens lezen dat ze hulp krijgt van ouders ofzo.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:40

Dus omdat het er niet staat, is het ook niet zo? Trouwens: onderaan p.1 staat dat ze afhankelijk is van de ouders. Dus als de ouders niet zouden helpen, zou ze toch geen paard kunnen kopen.

En twijfels zijn niet aan de orde. Ze vraagt naar bedragen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:41

niet alle ouders hebben verstand van paarden;)
btw ik ga nu een jaartje of 5 met paarden om en weet ook nog steeds niet precies hoeveel voer enzo een paard nodig heeft daar kom je dan pas achter als je het vraagt hé Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:44

essie_blue schreef:
mijn pony is pas na 17 jaar naar de tandarts geweest..
als je pony tandproblemen heeft merk je het al heel snel... mijn pony ging haar brok heel moeilijk kauwen ..
nu hoef ik ook pas met 2 jaar weer eens op controle te komen omdat mijn pony wat ouder wordt en dus sneller haken heeft

Maar je heb pony's met een moeilijk gebit (denk aan een pony met een overbite... die heeft snel haken) en pony's met een makkelijk gebit..
en over het algemeen hebben pony's ook een beter gebit dan paarden..
bij pony's moet je met de leeftijd kijken naar het gebid ook vaak 2 jaar van af trekken.

wolfstandje eruit gehaald en haken bijgevijld en voor €30,- was ik weer klaar

Ja, heb je gelijk in. Maar het is vaak wel handig om, vooral bij de aankoop de tandjes te checken. Van een andere pony zeiden ze nl dat ie 17 jaar was, beestje bleek later 12 te zijn. En mijn pony blijkt nu ook jaartje jonger te zijn! Haha!
Mijn eerste pony had helaas helemaal geen tanden meer. (was toen 24 jaar.) Dat had ie omdat er niks met zn tanden gedaan was. Opa leeft nu op seniorenslobber Tong uitsteken Maar idd voel je het wel als er iets met het gebit is.[/quote]

tjaa hoeft ook niet altijd te zijn...

mijn paardentandarts schatte mijn pony op dr tanden ook 13 ... maar ze is toch echt 100% 17 ...
Bij paarden kan je het namenlijk al beter van de tanden schatten dan bij pony's omdat daar vanaf hun 12e het gebid vaak beter blijft.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:46

ja heb je gelijk in, maar het kan zeker geen kwaad om het te laten chekken Haha! En tja, voer verschilt tuurlijk ook veel per pony! En zoals beestenfreak al zegt, ik weet ook nog niet precies hoeveel een pony precies mag hebben Bloos Maar ik kijk gewoon altijd hoeveel hij in het land staat + hoeveelheid werk + conditie van de pony. De ene pony leeft op lucht de andere moet je volstoppen om de deukjes bij de flanken weg te hebben. Paarden zijn over het algemeen geen makkelijke dieren, heel veel staat niet in boekjes en staat helaas niet op bokt. Maar je leert veel van ervaring en als jij denkt dat je genoeg ervaring hebt met manegepony's/lessen en een verzorgpony gaat het je zeker lukken. Haha! Veel succes xx

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:40

dankjewel iedereen:D

ik heb de PABO voedingswijzer gedaaan en dat is echt super handig

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:47

Michael1104 schreef:
Jana_en_Ik schreef:
Ow hemeltje... ik hoop dat je ouders hier een beter beeld van hebben anders komt er niet veel goeds van terecht vrees ik...
Als ik jouw vraagjes hierzo lees, denk ik dat je beter eens kunt beginnen met een vz-pony om een idee te krijgen van het hele gebeuren...

Ps. Er zit ALTIJD een prijsKAART aan goed fatsoenlijk tuig.

inderdaad, mensen moeten beter nadenken voor ze aan een dier beginnen.

Nou vindt da ts aardig nadenkt ze mag zoals ze zelfs zegt HEEEEEEEEEEEEl mss een eigen paard, en ze is dus nu al erg veel info aan het verzamelen.
Wij hebben ook alles moeten leren. Knipoog

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:00

nog een paar tips:

informeer ff bij jullie gemeente of er wel paarden op dat weiland mogen staan (misschien een bouwbestemming??), of je daar wel een schuilstal mag bouwen (vergunningen e.d.) en hoe je t moet doen met de mestopslag (vloeistofdicht, overdekt enz.)
denk er ook om dat je in een weiland altijd een watervoorziening zet (zelf een grote emmer met een steen erin is goed), anders ben je niet verzekerd voor de brandweer als je paard (ik hoop t niet!!) misschien ooit uit de sloot gehaald moet worden...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:07

Michael1104 schreef:
Jana_en_Ik schreef:
Ow hemeltje... ik hoop dat je ouders hier een beter beeld van hebben anders komt er niet veel goeds van terecht vrees ik...
Als ik jouw vraagjes hierzo lees, denk ik dat je beter eens kunt beginnen met een vz-pony om een idee te krijgen van het hele gebeuren...

Ps. Er zit ALTIJD een prijsKAART aan goed fatsoenlijk tuig.

Oowjaa dus jij vind een wintec zadel geen fatsoenlijk tuig ??
Ik denk dat dat toch echt wel redelijk tuig is voor mensen die een klein budget hebben.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:11

kaatjemuts schreef:
nog een paar tips:

informeer ff bij jullie gemeente of er wel paarden op dat weiland mogen staan (misschien een bouwbestemming??), of je daar wel een schuilstal mag bouwen (vergunningen e.d.) en hoe je t moet doen met de mestopslag (vloeistofdicht, overdekt enz.)
denk er ook om dat je in een weiland altijd een watervoorziening zet (zelf een grote emmer met een steen erin is goed), anders ben je niet verzekerd voor de brandweer als je paard (ik hoop t niet!!) misschien ooit uit de sloot gehaald moet worden...

Bij een weiland met bouwbestemming mag je maximaal 5 paarden hebben staan.
Weet niet of dat per gemeente scheelt ??

een schuilstal mag volgensmij wel als die niet hoger als 2 meter is en niet groter als 4 bij 4 gelloof ik .. (dus als het niet echt een heel stallencomplex wordt)
en als het een klein mesthoopje is zit het ook echt wel snor ..

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:22

zeg t niet te gauw... Haha!

elke gemeente werkt weer anders.
je mag volgens mij bouwvergunningvrij bouwen, mits de opp niet groter is dan 10 m2 (4 bij 4 = 16m2) , dan mag je er ook geen muren omheen bouwen (carport idee)
Mest mag je nooit zo op de bodem opslaan, opslaan in een aanhanger met afdekking is misschien de goedkoopste oplossing (sommige gemeentes zijn hier fel op, helemaal na klachten van omwonenden)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:42

__KELLY schreef:
Oowjaa dus jij vind een wintec zadel geen fatsoenlijk tuig ??
Ik denk dat dat toch echt wel redelijk tuig is voor mensen die een klein budget hebben.

Dat moet ook maar net passen Kelly.
En ik vind Wintec niet per definitie heel erg goed nee, er zijn merken die ik beter vind en die je tweedehands voor hetzelfde bedrag kunt hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:44

denisuhtjuh schreef:
dankjewel iedereen:D

ik heb de PABO voedingswijzer gedaaan en dat is echt super handig

De voedingswijzer van PAVO stelt wel in verhouding teveel hardvoer (brok/muesli) voor en te weinig ruwvoer (hooi). Dus dat moet je wel goed in verhouding zetten. PAVO is natuurlijk de fabrikant, die willen verkopen Knipoog