Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Re: Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:01

Als ik zo weinig ruimte zou hebben voor mijn paarden zou ik ze alleen s' winters bij mij thuis houden denk ik. Voor in de winter lijkt het me heerlijk als ze hele dagen in de bak kunnen ravotten en dan zou ik het resterende stuk erbij betrekken en een deel bestraten of er een uitloopstal van maken. In de zomer zou ik ze dan ergens anders onder brengen waar ze lekker hun benen kunnen strekken en kunnen grazen.
Al kan ik me best voorstellen dat je het heerlijk vind om de paarden aan huis te gaan houden hoor Knipoog Veel paarden zouden denk ik ook jaloers zijn maar ik denk dat ik mijn paard daar niet gelukkig mee zou maken.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:36

Heb een losliggend perceel van iets meer dan een halve hectare (0,6 ha) met een stalletje erop van 3 bij 6 meter.
Momenteel bezig met omheining/hekwerk van de uitloop van het stalletje. De uitloop ca. 60m2 is bestraat met stoeptegels van 30x30 cm. Hierdoor is het mogelijk om in natte perioden toch het toekomstig paard buiten te laten....

Alles voor een toekomstig paard.......

(foto's van de uitloop opvraagbaar!)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:16

Wij hebben een paddock van 4500m2 en een kleinere (shethengsten)paddock van 250m2, daarnaast een grote wei van ruim een halve hectare en een kleine wei/'speelbak' van 800m2.
In totaal lopen er nu twee tinkers en drie shetlanders op, voornl dag en nacht in de paddocks met hooi en als wij er zijn op de wei.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:17

wij hebben 1 Ha voor 3/4 paarden gaat ook prima. (Ze staan overigens 24/7 het hele jaar buiten)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:26

Ik heb iets meer dan een hectare en dan nog een klein hoekje om de stal heen.
Er loopt nu een groep op van 2 volwassen merries met veulen en een 3 jarige.. Ik heb het wel in drie stukken. Gelukkig is het een vrij droog stuk, zand en drainage eronder anders hebben ze het zo kapot in de winter..

Ik zou er in jouw geval ook een paddock van maken. Zorgen dat het goed droog blijft. Ik weet niet of je drollen gaat rapen elke dag, dat zou anders ook moeten anders is het stukje in no time een grote strontpol.

Het is ook wel jammer dat ze er niet echt een lekker sprintje kunnen trekken.. Als ik kijk hoe de beesten hier soms door het land jagen..

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 04:01

Ik heb 1 pony en die staat achter mijn vaders huis. Voor die pony heb ik 2 aparte landen. De een met wat korter gras en de ander met wat langer gras waar ik haar gerrust 2 daagjes op kan zetten. Alletwee met schaduw en ik denk dat ieder land ongeveer een half hectare is. Mijn pony is maar 1.27 en staat met twee geitjes als gezelschap. Verder heeft ze een heerlijke stal dqat uitloopt in 2 hectare dat ze zelf de keuze heeft of ze binnen of buiten staat.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 07:39

pol_Doer, wat heeft jouw pony heerlijk de ruimte! Waarom eigenlijk geen maatje erbij?

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:34

snowdon schreef:
pol_Doer, wat heeft jouw pony heerlijk de ruimte! Waarom eigenlijk geen maatje erbij?

Mijn pony staat op pensioen omdat ze al 24 is en staat bij mijn vader in de tuin aan de andere kant van het land met 2 geitjes. Maar ze zorgen super voor mn oude pony. Af en toe is in een ander land, eten, drinken, soms poetsen en als ik er ben lekker beweging rustige buitenritjes. Hier krijg ik ook nog een pony 1 augustus.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:45

Een weitje van 8/9 bij 80 is niet groot nee, ik denk ook niet dat je daar lang gras op zal hebben staan, dat is al snel kapot gelopen.
Wij hebben nu 1,2 ha maar dat is weer veel te veel voor 2 paarden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:46

KarinvdM schreef:
Een weitje van 8/9 bij 80 is niet groot nee, ik denk ook niet dat je daar lang gras op zal hebben staan, dat is al snel kapot gelopen.
Wij hebben nu 1,2 ha maar dat is weer veel te veel voor 2 paarden.

Lekker Karin!
Maar het zal toch wel meevallen hoeveel dat te veel is?
Mij is eens verteld dat als je je paarden het hele jaar rond in de wei wil hebben, je op 1 hectare weiland per paard moet rekenen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:59

1,2 ha is prima voor 2 paarden Knipoog
Zomers gewoon een klein deel gebruiken en de rest laten groeien voor hooi/voordroog, en dan dat weer bij laten trekken, daar de paarden eventueel op laten lopen en het andere stuk weer bemesten en laten groeien voor een 2e snee hooi. In de winter eventueel het hele stuk, als dat kan, en anders een kleiner stukje en de rest rust geven Haha!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:20

ik sta op een manege en iedereen heeft een eigen stukje wei... ze zijn ook allemaal nog lekker groen ik denk dat mijn wei zo 20 bij 80 meter is.... mijn paard heeft hem nu goed kaal en dat is ook de bedoeling... zo kan hij lekker hele dagen naar buiten zonder te dik of hoefbevangen te worden.... in de winter heb je overigens wel snel modder.... maar ik ben al lang blij dat hij lekker zijn weitje heeft en hele dagen naar buiten kan. een grotere wei zou kunnen maar dan kan hij maar een paar uur naar buiten omdat hij zich totaal klem eet.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:07

Mijn paard en shet staan swinters in een bak van 20 bij 25 dit gaat prima.
Zomers gaan ze het land op hoe groot dat is ik heb werkelijk geen idee Vork .
Groot zat igg, in de winter mogen ze als het lekker wer is ook daar af en toe staan maar meestal staan ze dan in de bak.
Ik zou ze naast de weidegang dan ook in de bak laten als dat mogelijk is.

QuIcKly_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:20

Mijn paarden staan op 2.2 hectare

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:36

imker schreef:
suuzepuus schreef:
beter iets dan niets toch?!! ik heb een hele ruime paddock waar ze lekker in kunnen ravotten en daarbij iets van 800 m2 wei en een stuk wei ietsje verderop . dat is ook iets van 800m2. ze kunnen niet 24/7 op de wei maar toch wel zeer regelmatig een paar uurtjes!

Brrr, dat vind ik persoonlijk een verkeerde insteek.... Paarden horen m.i. zoveel mogelijk buiten te staan, met hun neus in het gras of iig buiten met behoorlijk wat uitloop om hun benen te strekken. Paarden horen ca. 10-15km per dag te lopen (in het wild). Dit is goed voor hun spijsvertering en verdrijft stress.
Mijn paarden staan daarom minimaal 10 uur per dag buiten (mits het niet stormt of sneeuwt), en liefst 24/7 in de zomer.

ze staan bij mij 24 /7 in de paddock hoor!! alleen kunnen ze helaas niet 24/7 in de wei

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:37

Ik heb het dus zoals Hanneke het omschrijft: in de winter paarden aan huis op bak (20x40) + round pen (longeercirkel) dus sprintruimte van pakweg 60 meter met daarnaast een graasstrookje van zo'n 700 m2 . In de zomer 24/7 op een gehuurde wei een stukje verderop. Ik moet heel eerlijk zeggen: die wei is ook niet ideaal. Als je fanatiek wilt rijden (sporten) zijn mijn paarden eigenlijk te dik of moe in geval van zwaar weer. De voedingswaarde van het gras is zeer onvoorspelbaar. Sprinten doen ze maar weinig op de wei; dat komt waarschijnlijk doordat ze gewoon altijd buiten staan en die explosie na boxrust niet hebben. Hapje - stapje is natuurlijk wel ideaal voor de beweging.

Ja, tuurlijk zijn mijn paarden ook blij als ze de wei op gaan. Ik ben ook intens gelukkig als je mij 24/7 in de Jamin (snoepwinkel) parkeert. Of het ook echt gezond is weet ik niet (of wel eigenlijk).

Ik wil maar zeggen dat geen van deze situaties zaligmakend is. Iedereen staart zich zo blind op weidegang, maar een goede paddock met onbeperkt hooi vind ik helemaal geen verkeerde optie!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:49

Persoonlijk vind ik ook dat weidegang nu niet de enige must is om je paard gelukkig te maken hoor. Ok Ts beschikt nu niet meteen over een massa grond, maar aan huis staan en een bak hebben is toch ook wel wat vind ik.
Ken tal van paarden die wel op een groot weiland staan, maar best wat meer verzorging kunnen gebruiken!

Kijk gewoon naar je paarden ts, jij kan het best beoordelen of zij hun goed in hun vel voelen, en gelukkig zijn.
Dat zal je snel genoeg merken als ze eenmaal aan huis staan!

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:46

Ik heb voor 3 paarden 2800m² ter beschikking (binnenkort voor 5).
Nu staan ze overdag continu in een paddock tesamen en kunnen zo in en uit een open schuur lopen. En tot mn grote verbazing staan ze meer binnen dan buiten de schuur. Ze mogen elke dag 1-2 uur op de grasweide lopen en rennen hooguit een paar minuutjes levendig in het rond. Nadien hoef ik enkel maar het hek open te houden en komen ze vanzelf terug de paddock op draven. Zowiezo hebben ze bijna continu droogvoer tot hun beschikking en staan altijd in gezelschap. Veel paarden nemen daar nu eenmaal genoegen mee. En er staat trouwens nog steeds voldoende gras op m'n klein stukje weide. Ook op de wedstrijdstal waar ik werkte, werden de kleine lapjes weide continu gebruikt en er staat nog steeds rijkelijk gras op.

Binnenkort komen ook m'n andere 2 paarden van de opfok terug thuis, wordt er van de paddock een buitenbak gemaakt (20x40) en worden er nieuwe aparte stallen gebouwd. Ze zullen dan meer in hun stallen moeten staan. Mijn paarden zijn heus niet ongelukkig en ik denk dat een paard op een oneindig groot stuk weide helemaal niet is bevoorrecht tegenover een paard dat dagelijks veel contact heeft met andere paarden en mensen en ook voldoende beweging krijgt, maar het nu eenmaal met een kleiner lapje grond moet doen.

Conclussie: ik denk niet dat de paarden van de topicschrijfster ongelukkig gaan worden omdat ze "maar" 700m² grasweide hebben. Mits voldoende beweging (het zijn wedstrijdpaarden, dus beweging zullen ze alleszins genoeg krijgen), genoeg extra ruwvoer en routine in hun leven, zullen ze het volledig naar hun zin hebben.
Veel succes nog in de toekomst!!!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:45

Mijn graslandje is 500m2 voor 1 paard. Iedere stal heeft zijn eigen stuk land van 500m2 zegmaar. Al zou je dan 2 paarden hebben heb je 2 landjes naast elkaar waar je het lijntje tussenuit kan halen dan heb je dus 1000m2 voor 2 paarden..
De landjes zijn nu wel erg schraal, maar met een haf is dat niet zo'n probleem. Aankomende herfst zaai ik mijn landje weer opnieuw in. Met speciaal paardengraszaad wat heel kort afgegraasd kan worden en dan zonder problemen gewoon weer aangroeit dus minder kans op kale plekken of super schraal land.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:15

Mac schreef:
Ja, tuurlijk zijn mijn paarden ook blij als ze de wei op gaan. Ik ben ook intens gelukkig als je mij 24/7 in de Jamin (snoepwinkel) parkeert. Of het ook echt gezond is weet ik niet (of wel eigenlijk).

Ik wil maar zeggen dat geen van deze situaties zaligmakend is. Iedereen staart zich zo blind op weidegang, maar een goede paddock met onbeperkt hooi vind ik helemaal geen verkeerde optie!

Haha... grappige vergelijking die van de Jamin Knipoog
Het is wel natuurlijk zo.
Veel paarden zijn tegenwoordig te dik.

Mijn vijf paarden staan op 1 hectare, met 4 grote bakken verdeeld over deze grond met daarin onbeperkt hooi. Want gras staat er inmiddels wel heel weinig natuurlijk.
De bakken zijn 3 bij 1 meter groot en 90 cm hoog.
Daarnaast zandpaddock en verhard stukje voor de inloopstallen
Het hooi is van goede kwaliteit en ze eten het liever dan gras.
Ons NL-gras is niet helemaal optimaal voor paarden, veel te veel suikers (Engels raaigras).

Ik persoonlijk vind de "sportprestaties" van mijn paarden verbeterd nu ze een stuk schraler staan/gevoerd worden.
Is voor mij persoonlijk zodanig betekenisvol, dat ik ze juist niet op weiland (met gras) wil hebben.
Geef mij maar een kaal stukje grond en onbeperkt hooi.
Wel zorg ik ervoor dat het hooi niet vies wordt... Ik bedoel, niet in de modder terecht kan komen dmv verharding rondom de hooi-voerplekken. Ik wil niet dat ze vies hooi eten/ zand en modder binnenkrijgen.

En hun mest is zoveel verbeterd sinds ze enkel op hooi staan.
Betekent dat het darmstelsel verbeterd is, zo vermoed ik sterk. Knipoog

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:20

Thuis hadden wij ong 2.000m² voor 2 pony's
Daarna ben ik verhuisd en mn pony bij een pensionstal gezet
Helaas had hij daar alleen een stal en kleine paddock (wat ik gelijk aan mn pony merkte.. ging lichamelijk achteruit)
Hij staat nu op een land van zo'n 10.000m² samen met nog 2 paardjes
En gaat weer helemaal goed
Het gras wordt overigens redelijk kort gehouden zodat hij geen tientonner wordt Knipoog

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:38

Linda_E schreef:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik merk wel dat ik sterk in de minderheid ben met mijn kleine lapje grond. Ik vraag me wel af of jullie dan nog thuis wonen (bij je ouders dus) of dat je zelf al een huis met zoveel land hebt kunnen kopen? Dat is bij ons namelijk onbetaalbaar en ik voel mij al best gezegend met de hoeveelheid grond die wij hebben op dit moment Bloos

Nou, mag ik je gerust stellen! Wij zijn zoekende naar een huis, en hebben nu weer iets op het oog waar ik een bak van 20x40 neer kan zetten, en dan kan ik ze nog ongeveer na mijn berekening nog 1050 m2 wei geven. Ook niet veel voor 2 paarden. Maar of we het doen is nog maar de vraag....
Nu staan ze nog op een pensionstal, en komen ze zomers dag en nacht buiten, maar 's winters moeten ze het doen met een sprintje trekken in de bak tijdens het uitmesten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:47

Mijn paard staat op ca. anderhalve km van huis. Op een boerderij waar hij 24/7 kan genieten van weidegang op een enorm stuk land. Van april tot ca. november/december staan ze in het stiltegebied op een paar hectare (heb geen idee hoe groot het is, redelijk groot in elk geval. In het wintergedeelte gaan alle hekken open en staan ze meestal op het land bij de boerderij, waar ze bijgevoerd worden. Ze kunnen dan alle kanten op, heel veel ruimte erbij, maar ze blijven in de buurt van het hooi/kuil. Tegen de tijd dat ze gaan rond trekken, weten wij dat het voorjaar wordt. Haha!

Ik ben heel blij dat hij zo'n ruimte heeft en in een vast clubje staat. Vanochtend zagen we weer een paar bruine reeen oversteken, schitterend. Mijn Sam rent veel, speelt veel, kan zijn energie kwijt in weergaloze rengaloppen Lachen . In een paddock of op een klein stukje land verveelt hij zich (heb die ervaring ook met hem namelijk). Net als op stal overigens, daar wordt hij GEK!!! Hij heeft deze ruimte voorlopig gewoon nodig. Helaas niet aan huis dus, wat ook onbetaalbaar is in deze buurt trouwens. Maar ben allang blij met zo'n plek voor hem. Ja Lachen

ponylover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:32

Wij hebben een stuk weidegrond van 1000 m2, ruim voldoende dus voor mijn 2 pony's + veulen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:09

shetlanders?